Orbea Uruun 2022

זנב קשיח חשמלי בסקירת התרשמות

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

יבואן:רסייקלס     מחיר האופנים במבחן: 17,999 שקלים


התרשם וכתב: שחר מיליס               צילם: אריק פלדמן 

בשנים האחרונות נראה כי מחלקת הפיתוח של קופראטיב האופניים הספרדי אורבאה, עובד על סטרואידים. היצרן הבסקי שהפך להיות אחד ממותגי האופניים המוכרים והמוערכים בעולם בשנים האחרונות יורה ללא הרף דגמי אופניים חדשים בכל סגמנט אפשרי. לראיה, מספר ההודעות לעיתונות שאתם יכולים לראות כאן אצלנו בשנה האחרונה על דגמי אופניים חדשים.

ה Urrun הם אחד מדגמי האופניים שהושקו לא מכבר ע"י אורבאה. זהו דגם זנב קשיח חשמלי קל משקל, המסתמך על שלדת אלומיניום קלילה, מנוע Ep8 של שימנו עם סוללת 540Wh בתצורת RS זהה לזאת של דגם ה Rise המהפכני. כלומר תוכנת ניהול מנוע אשר מגבילה את עוצמת המנוע המקורית (85Nm) ל 60Nm ומאפשר צריכת חשמל נמוכה מאוד, טווח נסיעה מוגדל ושימוש בסוללה קלת משקל המורידה באופן משמעותי את המשקל הכולל של האופניים.

גם הפעם הייתה לנו הזדמנות חד פעמית ומאוד מוקדמת ביחס לעולם לקבל את דגם הבסיס של המשפחה להתרשמות קצרה ברכיבה.

HIGHLIGHTS

  • שלדת זנב קשיח עשויה אלומיניום 6061 Triple-butted
  • מזלג עם מהלך 120 מ"מ.
  • גלגלי 29 אינץ' עם צמיגי "2.4
  • מנוע Shimano EP8 המספק 250 וואט ומומנט של עד 60 ניוטון/מטר.
  • מערכת פיקוד חשמלית RS ייחודית לאורבאה,
  • סוללה פנימית של אורבאה בנפח 540 וואט שעה
  • אופציה לסוללה חיצונית נוספת בנפח 252 וואט שעה בכלוב הבקבוק במשקל 1.4 ק"ג
  • משקל: 21 ק"ג לאופני המבחן (Urrun 30) כולל פדלים וחומר בצמיגים.
  • נתונים למידה  L

גיאומטריה ומפרט מלא באתר היבואן

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

שלדה וגיאומטריה

Orbea פתחה כאן שלדה סופר קלה הנסמכת על צינורות אלומיניום 6061 שעוברים הליכי הידרופורמינג לתצורת Triple-butted, תצורה זאת מאפשרת שליטה מדויקת מאוד בעובי דופן הצינור, ובכך להפחית משקל במקומות מסוימים ולחזק את האזורים הנתונים ללחץ גדול יותר.

כמו בדגם האלומיניום של ה Rise, גם בדגם זה Orbea יישמה טכנולוגיית ריתוך מלוטשת לגימור חלק ויפיפה של השלדה.

ה Urrun מציגים גיאומטריה מאוזנת מאוד, מצד אחד הדגשת הפאן פאקטור מצד שני מיקום אופטימלי של הרוכב על האופניים להרפתקאות טורנינג ארוכות. דגם ה Urrun זמין בחמישה גדלים, החל מ-S ועד XL.

כל דגמי ה Urran מגיעים עם גלגלי 29 אינץ', צמיגים רחבים בחתך 2.4 אינץ' ומרווח צמיג של עד 2.6 אינץ'. מלפנים ניצב מזלג ייעודי לאופניים חשמליים עם מהלך 120 מ"מ.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של Urrun החדשים הוא הטמעת הכבלים באזור הכידון. Orbea פיתחה כידון וסטם המשלבים בתוך הכידון את החיווט של המערכת החשמלית. צינורות הבלמים וכבלי מוט האוכף מוטמעים גם הם באלגנטיות דרך הסטם והסטירר.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מערכת חשמל ייחודית

ה Urrun משתמשים כאמור באותו מנוע EP8 RS כמו בדגם ה-Rise. זהו מנוע מדף קל משקל של שימנו המתבסס על מערכת ה RS, מערכת ניהול מנוע יעילה שפותחה יחד עם אורבאה כדי ליצור סינרגיה מדוייקת עם כוח הרגלים לטובת חווית רכיבה טבעית וקרובה ככל הניתן לזאת של אופניים רגילים.

צוות הפיתוח של Orbea שילב את המנוע הזה עם סוללת ה 540Wh שהושקה יחד עם דגמי ה-Rise אלומיניום. סוללה זו משתמשת ב 21-700 תאים המייעלים את צפיפות האנרגיה, כלומר יותר אנרגיה בפחות נפח.

השילוב הזה של מערכת החשמל הקומפקטית והקלילה, היעילות של מנוע EP8 RS והדור החדש של שלדות קלות וקשיחות, הופך את מגוון אופני ההרים החשמליים של Orbea ליעיל מאוד. למעשה הוא מגדיל את היעילות ב 1.5 ביחס לאופניים חשמליים מסורתיים. גם ה Urrun מאפשרים הרכבת מאריך טווח של 252Wh שמעמיד את הקיבולת הכללית על 792Wh נתון מטורף השווה ערך לקיבולת סוללה של של 1,188Wh.

האופניים מגיעים עם מטען חכם המאריך את חיי הסוללה עד 30% על ידי התאמת הטעינה בין 2 או 4 אמפר בהתבסס על גורמים שונים, כגון טמפרטורה, מצב התאים או מספר מחזורי הטעינה הנצרכים.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

על השביל- חווית משתמש

את ה Urrun לקחנו לרכיבת התרשמות קצרה. למען האמת, לא ידעתי למה לצפות וחשבתי שאני הולך לפגוש אופני XC חשמליים בסגנון ה E-Caliber של טרק (לאור זה שמדובר במנוע מוחלש עם סוללה קטנה). מבט נוסף באופניים ובאבזור שלהם מיישר את הציפיות מייד. מדובר באופניים מאד וורסטיליים אשר מיועדים לטיולי הרפתקאות או שבילים. למרות שעל הנייר זווית הראש (66 מעלות) נראית קרבית, בפועל, היא מותאמת לתנוחת הרכיבה המאד זקופה ומאפשרת היגוי חד ונשלט גם במהירות מאד איטית ובזויות טיפוס תלולות. אהבתי מאד את הפשטות כביכול של האופניים, החל מצינורות השלדה הדקים יחסית, ללא צורות מורכבות מידי, וכלה בקוקפיט הכל כך נקי אשר תואר כאן קודם. בשלדה יש מקום לשני בקבוקים גדולים, או אקסטנדר (סוללה נוספת היושבת על מתקן בקבוק) ובקבוק נוסף. כאופניים ל"כל מטרה" אורבאה דאגו ליכולת אבזור מדהימה עבור האופניים האלו. החל מחיבור מקורי של פנסים, סבלים, נגררים, מוט כיסא מתכוונן ואפילו רגלית.

אוקי אוקי, עצרו! כל האביזרים שרשומים כאן מרמזים שאלו אופני אדוונצ'ר יותר מכל דבר אחר. והם אכן כאלו. לכן, כל חווית הרכיבה מתייחסת לנקודת המבט הזו ולא תמצאו כאן התייחסות לאיך האופניים מתנהגים בגאפים או כמה זריזים הם בסוויצ'בקים מהירים.

אז מה יש לנו לומר? ובכן, אחזור ואגיד שנכון להיום ביצענו רק רכיבת התרשמות אחת. אבל היא כזו אשר מסקרנת אותנו לקחת את האופניים ליום ארוך או אפילו למספר ימים של חוויה בטבע.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

יצאנו, אריק ואני מבת שלמה לכוון הר חורשן ונחל מנשה. תנוחת הרכיבה הזקופה מאד נוחה ומשרה סוג של רוגע. המנוע החשמלי שימאנו RS הזהה למנוע של ה Rise בהגדרות היצרן מאד מוכוון לשימור אנרגיה ולא תמצאו בו תאוצות פראיות עם הפידול, גם לא במצב טורבו. (כמובן שהכל ניתן לקסטומיזציה מלאה דרך האפליקציה) תכונה זו, קודם כל, מאפשרת טווח רכיבה של כ 100 ק"מ ויותר (מקביל לחשמליים רגילים עם סוללת 800 וואט שעה), אך יותר מכך, עוזרת לפרא אדם שכמוני להירגע וליהנות מהדרך. ה Urrun 30 שקיבלנו מגיעים ללא מוט כיסא מתכוונן אשר לי באופן אישי חסר בסינגלים או אפילו בעצירות סתמיות (במיוחד אם מעמיסים משקל נוסף עם תיקים על האופניים). למרות הזנב הקשיח, המזלג וצמיגי ה "2.4 סופגים הרבה ממהמורות הדרך והרכיבה נוחה ורכה. כאמור, למרות תנוחת הרכיבה הזקופה, גיאומטריית האופניים מדויקת להפליא והאופניים מרגישים יציבים ונשלטים גם בסינגלים רווי פניות (סינגל בת שלמה לדוגמא). המשקל הכולל של האופניים אינו קל באופן שערורייתי, זה פשוט לא הקונספט, אך הבחירה במנוע ה RS עם סוללת 540 וואט שעה מספקת תחושה רציפה מאד של דווש כך שהסיוע כמעט ולא מורגש למעט ההפתעה שבקלות בה ניתן לטפס במעלה הגבעה. מערכת ה RS המושתת על מנוע EP8 של שימאנו כבר קטפה מחמאות רבות על ניצול יעיל של הסוללה מבלי להתפשר יותר מידי על כח זמין. אך אם ב Rise אנחנו רוצים כח מתפרץ ברור לשימושי שבילים ואנדורו, ולכן רוב הרוכבים מעלים את ההספקים באפליקציה, בUrrun  דווקא המעבר הבלתי מורגש (SEAMLESS) בין מנוחה לדווש עם סיוע מאד נעים והגדרות היצרן השמרניות מצויינות.

אני מוצא את זה שימושי בעיקר במקומות בהם השביל פחות חלק, כאשר נדרש כח פידול רב לעבור מכשול או לטפס על סלע, הילוך לא נכון או רמת סיוע לא מספקת תגרום לתקיעה על המכשול, אך יותר מידי כח (במיוחד בזנב קשיח) יגרום להחלקת הצמיג האחורי ואיבוד אחיזה אשר גורם בדיוק לאותה תוצאה. ה RS Power מספק יותר כח ככל שתלחץ חזק יותר על הפדלים.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

סיכום

ה Urrun הם לא אופני שבילים רגילים, ומי שמחפש חיית סינגלים חשמלית בתקציב נמוך, אולי יקלע טוב בנושא התקציב אך צפוי להתאכזב משום שזהו לא ייעודם. ה Urrun הם אופניים מאד מוקפדים, אשר עונים על הגדרת ייעודם באופן מושלם. הם מאפשרים רכיבה קלילה וזורמת ברוב תוואי השטח, מאפשרים טווח רכיבה גדול מאד כמו שהם, ועם אקסטנדר, יאפשרו רכיבה אולטרה ארוכה. יש בהם פשטות פונקציונלית אשר גורמת להם להיות אופניים מאד נגישים להרבה מאד רוכבים, ובתוספת מרכיב החשמל ומערכת הניהול שלה, מדובר בכלי בעל יכולות מדהימות אשר ייקח את הרוכבים לחוויות רבות שיזכרו כחוויות גם בהווה ולא כ"סיוט" שהתפוגג… (נהוג לומר שחוויה בזמן עבר נקראת "סיוט")

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות