Chapter 2 AO

 אופני גראבל במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים


יבואן: Love to ride      מחיר האופניים במבחן: 27,999 שקלים    מחיר שלדה בצביעת Essential סטנדרטית: 13,999 שקלים

כתבו: צוות בוחני bike.il    דוגמן: צחי אוחובסקי     צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי


לא כל יום אנחנו מקבלים אופני גראבל למבחן. שוק הגראבל הישראלי ממשיך לצמוח, כמות הרוכבים גדלה בהתמדה, וכך גם הדגמים המיובאים, אבל זהו עדיין שוק קטן יחסית ולא כל היבואנים רואים הצדקה להחזיק זוג למבחן. שרון פירסט מחברת Love to ride המייבאת אופני ויליאר וגרצ'וטי האיטלקיים, נוהג לבדוק בעצמו כל דגם חדש שהוא מביא, וכך זכינו לשים את ידינו על דגם הגראבל ממותג חדש שהוא החל לייבא לאחרונה, Chapter 2 הניו-זילנדי. על מה ולמה? קיראו בהמשך.

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Highlights

  • שלדת קרבון בתכנון ניו זילנדי וייצור בטייואן, עם מזלג מקרבון
  • התאמה לגלגלי 700 עד רוחב 42מ"מ או 650B עד רוחב 47 מ"מ.
  • שלדה מתאימה לרכיבות "הרפתקאה" עם מקום ל 5 בקבוקים, חיבורים ייעודיים לתיק יעודי על הצינור העליון, סבל ומגיני בוץ.
  • ניתנים לרכישה כשלדה או אופניים שלמים.
  • חיווט פנימי עם פתח נגיש לשלדה.
  • תומכות שרשרת ניתנות להארכה/קיצור 
  • מוליך שרשרת קדמי בתצורת 1x
  • מערכת הינע קמפניולו Ekar 1×13 
  • גלגלי גראבל Campagnolo Levante מקרבון.
  • משקל רטוב 8.8 ק"ג כולל דוושות XT של שימאנו וחומר בצמיגים
  • פרטים נוספים וגיאומטריה באתר היצרן

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

"פרק 2"

מי שגלש רוח בשנות ה 80 ואילך, בוודאי זוכר את השם ניל פרייד. ניל פרייד היה שייט אולימפי ממוצא בריטיהונג-קונגי, שאחרי קריירה תחרותית אולימפית הקים חברה הנקראת על שמו לייצור מפרשים לסירות וגלשני רוח. בהמשך החברה ייצרה גם גלשנים וציוד אחר, ואף התנסתה בייצור אופני כביש. החל משנת 2005 משמש דגם של גלשן רוח שפיתחה החברה כדגם הגלישה האולימפי הרשמי. לפני מספר שנים נמכרה החברה לחברת אחזקות סינית. ב2017 חבר ניל לבנו מייק, וביחד הקימו את מותג האופניים Chapter 2 הממוקם בניו זילנד. מייק, ארכיטקט בהכשרתו, ורוכב אופניים תחרותי בשטח, כביש וDH בעברו, עזב את הארכיטקטורה והצטרף לעסק של אביו, שם עסק בין השאר בעיצוב אופני כביש בשיתוף עם סטודיו העיצוב של BMW הגרמנית. את הניסיון שצברו השניים הם לקחו עימם לחברה החדשה, המהווה "פרק שני" ומשמעותי עבור שניהם. 

העיקרון המנחה של החברה הוא איכות, ייחודיות, והתאמה אישית. הקונספט בו בחרו הוא עיצוב וייצור שלדות קרבון איכותיות בסדרות קטנות, כך שהרוכשים יוכלו להרכיב אותם על פי רצונם, וכל צביעה תגיע לשוק במספר עותקים בודדים בלבד. העיצוב נעשה על ידם בניו זילנד, ואילו הייצור בסדרות קטנות מתבצע כאמור בטייוואן. האופניים נמכרים ישירות על ידם ועל ידי מספר קטן של מפיצים בעולם. החברה מייצרת היום מספר דגמי כביש ודגם גראבל, אותו קיבלנו למבחן, כמו גם חלקים שונים מקרבון כמו כידון אינטגרלי, סטם, ומוטות כיסא.

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מודל המכירה המקומי

מודל המכירה בישראל הוא שלדה בלבד בשתי תצורות צביעה. צביעת Essential סטנדרטית (כמו של אופני המבחן) הנשארת לאורך זמן, או צביעות Limited המתחלפות אחת לחצי שנה לערך ועליה יש תוספת תשלום של כ 1,000 שקלים. Love to ride מציעים קיטים שונים של חלקים להרכבה על השלדה, הן ממשפחת Camapgnolo ביבוא שלהם (כפי שהגיעו על אופני המבחן), חלקים אחרים עפ"י בחירת הלקוח, או כאמור שלדה בלבד. 

דגם המבחן

ה AO, כדור הארץ בשפה המאורית, הינם דגם הגראבל של Chapter 2, ומתוארים ע"י היצרן כ"אולר שוייצרי" של הגראבל- דהיינו מתאימים לכל סוג רכיבה החל ברכיבות קצרות ועצבניות ועד רכיבות הרפתקאה ארוכות ועמוסות בציוד. במבט ראשון שלדת המדיום (מתוך 5 מידות אפשריות XS-XL) נראית גדולה יחסית, עם זוויות מתונות, צינור עליון משופע ומשולש קידמי רחב יחסית. הצינור העליון רחב מלפנים ונעשה צר לכיוון הזנב, ואילו הצינור התחתון רחב יחסית עם פרופיל חצי עגול. המשולש האחורי לעומת זאת, נראה קטן יחסית. כאשר תומכות האוכף מתחברות לצינור הכסא מספר ס"מ מתחת לחיבור הצינור העליון, ותומכות השרשרת אסימטריות, קצרות יחסית ובעלות נוכחות. מזלג הקרבון הדק יחסית בחלקו התחתון משלים את החבילה. 

הדגם שקיבלנו הגיע בצביעת  Essential הסטנדרטית של היצרן, עם מערכת הינע וגלגלים של קמפניולו האיטלקית, המיובאים גם הם ע"י Love to ride. מערכת ההינע הינה Ekar בתצורת 1×13 הילוכים, עם 40 שיניים בקראנק, קסטת 9-42 מאחור, ובלמי דיסק. הגלגלים הם Levante, גלגלי הגראבל היעודיים של קמפניולו שהושקו לפני מספר חודשים. הם מתבססים על חישוקי קרבון ברוחב פנימי של 25 מ"מ וגובה פרופיל של 30 מ"מ, עליהם הורכבו צמיגי WTB Riddler 700×45. על פי היצרן השלדה מתאימה לצמיגים 700 עד 42 מ"מ ו650b עד רוחב 47 מ"מ. צמיגי הרידלר ברוחב 45 מ"מ נכנסים בשלדה, אולם בצד אחד המרווח לשלדה אכן קטן יחסית ולא בטוח שיעבוד בתנאי חורף. 

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שלדת ה Essential השחורה מגיעה בגימור מבריק עם נגיעות טורקיז התופסים את העין ומקנים לאופניים מראה נקי ויפה. להשלמת חבילת ה"הרפתקאה", כוללת השילדה ברגים להתקנים שונים, כולל מקום לעד 5 בקבוקים (3 על השלדה ו2 על המזלג), ברגים לחיבור תיק על הצינור העליון, וכנפים לגשם. הכיתוב על הצינור העליון – Not all who wander are lost (לא כל מי שמשוטט הולך לאיבוד) – מסגיר אף הוא את הלך הרוח של מתכנני השלדה. השלדה בנויה עם הולכה פנימית לכבלים דרך פתח בחלקו העליון של הצינור התחתון של השלדה. היצרן מציע מכסים שונים לתצורות שונות, באופני המבחן הורכב מכסה בעל 4 פתחים, כאשר רק 2 בשימוש. השניים הנוספים יכולים להתאים בנוסף למעביר קדמי ומוט כסא מתכוונן, אולם במקרה זה נשארים חשופים. 

מאפיינים נוספים יחודיים הם מוליך שרשרת לגלגל השיניים הקדמי בתצורה של 1x, ואפשרות לשינוי אורך תומכות השרשרת ע"י חוליית ציר גלגל מתחלפת. האורך המקורי של תומכות השרשרת בדגם זה קצר יחסית (420 מ"מ במידה M), ובעזרת החוליה ניתן להאריך ולקצר אותו ב 7.5מ"מ. הגרסה הקצרה מיועדת ככל הנראה לשימוש עם צמיגי כביש, ואילו הגרסה הארוכה יותר מיועדת לרכיבות סבולת ארוכות יותר. 

משלימים את החבילה מוט כסא של החברה בקוטר עבה יחסית לאופני גראבל של 31.6 מ"מ, מה שמאפשר מבחר גדול יותר של מוטות מתכווננים, ואוכף Selle Italia X-LR. את הקוקפיט מרכיב סטם 100 מ"מ עם חתימה של מייק פרייד וכידון גראבל של FSA עם סרט כידון בוורוד בוהק. סה"כ שוקלים האופניים בתצורה זאת, כולל פדלים וחומר בגלגלים – 8.8 ק"ג. 

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על השביל

למרות המראה הראשוני הגדול יחסית של השלדה האופניים מרגישים בדיוק במידת מידיום נפוצה. הקוקפיט גבוה מדי, אבל הורדת הספייסרים מחזירה אותו לזווית נוחה ואווירודינמית יותר, אם כי לא נמוכה מידי, כצפוי מאופני הרפתקאה. הכידון שהורכב על האופניים ברוחב 40 מ"מ צר מידי לטעמנו – בגראבל בדרך כלל צריך מידה אחת מעל כביש, כך שרוכב במידה מדיום עם עם פרופורציות ממוצעות ירכב גראבל בדר"כ עם כידון ברוחב 44 מ"מ. 

את הרכיבה הראשונה על אופני המבחן אנו מתחילים עם לחץ אויר מעט גבוה בצמיגים, והאופניים מרגישים קשיחים מידי. הורדת לחץ משפרת את המצב, אולם החלק האחורי עדיין מרגיש תזזיתי מעט, עם נטיה לבעיטות קטנות בישבן בקטעים משובשים, אבל לא משהו שאי אפשר לחיות איתו. לא ניסינו להחליף את חוליית הציר האחורי ע"מ להאריך את אורך התומכות, אבל ניתן להעריך שזה ישפר מעט את המצב. בכל אופן, השלדה מספקת העברת כח מצויינת, והאופניים מאיצים יפה גם בישיבה וגם בעמידה. 

מלפנים, השילוב של זווית ראש מעט תלולה עם הכידון הצר מידי, יוצרים חרטום עצבני למדי, מעט עצבני מידי לאופני גראבל. זה מעולה לתמרון בשבילים מפותלים, אבל פחות מתאים לרכיבות שבילים ישרות וארוכות. כצפוי זה פחות מורגש ככל שהמהירות עולה.

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הגלגלים מרגישים טוב, קשיחים למדי, אך עם תגובה מדוייקת גם בקטעים משובשים. עם צמיגי ה45 מ"מ בלחץ אויר מתאים, הגלגלים מספקים מהירות ונוחות, לצד דיוק ויעילות. בתנאי הקיץ הישראלי צמיגי ה 45מ"מ מומלצים, אולם המרווח במשולש האחורי מוגבל יחסית, ונראה שצמיגי 42 מ"מ יתאימו יותר, בעיקר בחורף בתנאים רטובים. 

מערכת ההילוכים עובדת טוב. מעבירי הEkar נוחים מאד לתפעול, כאשר הורדת הילוך מתבצעת ע"י לחיצה ארוכה על שיפטר שנמצא על ידית הבלם מבחוץ פנימה, והעלאת הילוך נעשית באמצעות מנוף בצד הפנימי של הכידון המופעל באמצעות הבוהן. המערכת מעט רגישה לאבק ולכלוך, ונדרש ניקוי ושימון לעיתים תכופות יחסית על מנת להימנע מרעשי שרשרת. הבלמים מדוייקים ויעילים ומקנים תחושת ביטחון. מערכת ה 1×13 מספקת מגוון רחב של יחסי העברה, אולם תצורה של 40 שיניים מלפנים ו42 שיניים בקסטה היא מעט קשוחה לעליות ארוכות ואו תלולות. מכיוון שלמעט ירידות מהירות בכביש כמעט שאין שימוש לגלגל 9 השיניים בקסטה, כנראה שעדיף לבחור קסטה 10-46, ואולי אפילו ללכת על גלגל שיניים של 38 שיניים מלפנים. 

מבחינת התאמה לרכיבות הרפתקאה, השלדה אכן מספקת ורסטיליות טובה. משולש השלדה הרחב יחסית מאפשר להכניס 2 בקבוקים ותיק שלדה פנימי בקלות, כך שהוצאת הבקבוקים נשארת נוחה. גם ההתקן לתיק הצינור העליון (תיק בנטו) ממוקם בצורה נוחה, וכאמור לעיל, ניתן להרכיב עוד בקבוקים על המזלג.

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

ה Chapter 2 AO הם אופני גראבל מודרניים ומעניינים, וניכר כי הושקעה בתכנונם הרבה מחשבה. האופניים אכן מתאימים למגוון רחב של רוכבים וסגנונות רכיבה. יש מעט דיסוננס בין העצבנות של השלדה לתפיסת ההרפתקאה כפי שהיא באה לידי ביטוי בריבוי אפשרויות האבזור, אבל לראייתנו זה דוקא יוצר התאמה לרוכבי הרפתקאה תחרותיים יחסית, כאילו שרוצים לרכוב רחוק ומהר, ולא רק רחוק. 

נראה כי המאפיין העיקרי של האופניים האלה הוא הייחודיות שלהם. להבדיל ממותגים גדולים ונפוצים יותר, רוב הסיכויים שלא תפגשו הרבה רוכבים עם אופניים כאלה, ובטח לא בצביעה ספציפית (עקב מספר השלדות הנמוך מהן מיוצרת כל סדרה כאמור). ה Chapter 2 AO הם אופני בוטיק במלוא מובן המילה, על היתרונות והחסרונות שבעניין. תג המחיר משקף גם הוא את הסטטוס הייחודי של האופניים והוא גבוה יחסית לדגמים דומים ממותגים גדולים ונפוצים יותר.

אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO
אופני גראבל במבחן- Chapter 2 AO

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות