Kona Process 134 CR/DL

אופני AM במבחן

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200


יבואן: Kona ישראל         מחיר האופניים במבחן: 31,900 שקלים (15% לחברי מועדון)


בחן וכתב: שחר מיליס     דוגמן מסלול: אלעד שפנאוף        צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

על מבחנים ודעות קדומות

כשקיבלנו את הידיעה על מבחן לקונה פרוסס 134 שעתידים להגיע, מיד קפץ לי לראש הוידאו הטרי (נכון לאז) של פינקבייק שהשווה בין מספר אופני שבילים, ביניהם הקונה פרוסס 134. הדבר העיקרי שזכור לי מסקירה זו הוא המשפט: Can't stop, won't stop. אופני המבחן באבזור הנמוך שהם קיבלו אובזרו בבלמי טקטרו שלא ממש תפקדו. הדבר השפיע על הבטחון של הבוחנים בירידות ועל הביקורת על האופניים באופן כללי. למבחן בישראל קיבלנו את דגם הCR/DL  (הגבוה בקו המוצרים) שמאובזר באופן טוב יותר ולכן ידעתי שלשמחתי אוכל לבחון את האופניים ללא דעות קדומות, כפי שהם תוכננו.

Kona הוא מותג ותיק ומאוד מוערך בארץ ובעולם. הוא מיוצג בישראל ברציפות פחות או יותר מיום הקמתו ב 1989 בוושינגטון ארה"ב ועד היום. למעשה דגמי Kona היו בין האופניים ה"מיקצועיים" הבודדים והראשונים שהיו כאן כשהוקם ענף אופני השטח הישראלי, אי שם בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת. אחרי שנים שסלאלום ייצגו את המותג בישראל, לפני כשנתיים הייצוג עבר לחברת Kona ישראל של אשר אביטן. אחרי עיכובים בייצור ובמשלוחים בעקבות הקורונה, דגמי האופניים השונים של המותג סוף סוף בישראל ועתה אפשר ליהנות שוב מהייחוד של החברה הכה מגניבה הזאת.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

הפרוסס 134 של 2022 הוא הדור ה-8 של הפרוסס 134 וה-9 של הפרוסס בכלל. בליין ה 134 שתוכננו ע"י Kona להיות אופני הAll Terrain האולטימטיביים, ניתן למצוא 4 דגמי "29 ועוד 2 בעלי גלגלי "27.5. האבזור בכל רמות המחיר מכוון לרוכבים שייקחו את האופניים שלהם לשטח קשוח, יוכלו לטפס בקלילות יחסית ולרדת בהמון הנאה. איך הם עשו זאת? המשיכו לקרוא.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

Highlights

  • שלדת קרבון "29
  • מתלה ארבע זרועות בתצורת סינגל פיבוט בעל מהלך של 134 מ"מ
  • מזלג Pike Ultimate RC2 Charger 2 DebonAir עם מהלך 140 מ"מ
  • מערכת הילוכים אלחוטית Sram GX AXS
  • אורך צינור עליון 625 מ"מ
  • זווית צינור ראש 66 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 76.3 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 427 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1216 מ"מ
  • משקל כולל חומר בצמיגים, לא כולל פדלים-  13.6 ק"ג

נתונים למידה L

מפרט מלא באתר היבואן גיאומטריה באתר היצרן

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

על השביל

במגזין האופניים Bike.il אנחנו נוהגים לבצע דברים ביסודיות. ומה יותר יסודי מלבחון את הפרוסס 134 באופן אינטנסיבי, רצוף, בתוואי שטח שונה, לאורך שעות רבות ולאורך ימים רבים במשימת אקספלורציה במונטנגרו? העבדנו את האופנים קשה מהמסד ועד הטפחות וחזרנו מרוצים, רפויים ומלאי תובנות. קודם כל קצת על מראה האופניים, כי כמו שאנחנו יודעים, אין שני לרושם ראשוני! השלדה בצבע כחול בהיר בגימור מבריק, עובי הצינורות והקימורים של שלדת הקרבון צועקים "איכות" ומיד מבחינים שאלו אופני "קצה". הצינור העליון ישר באופן חצוף ומשאיר מקום לבקבוק גדול מאד בתוך המשולש הקדמי. צליל מנוע הסרוו של מעביר ה AXS הוא כמו מוזיקה לאזני וצדודית האופניים משדרת מראה קרבי שרק מחכה שירכבו עליו.

מתלה– הפרוסס 134 תוכננו להקנות בטחון בירידות מחד אך לספק תחושת זריזות וקלילות בטיפוס מאידך. הם מבוססים על מתלה ארבע זרועות בתצורת סינגל פיבוט המייצר (כמה מפתיע) 134 מ"מ של מהלך. לתחושתי, נראה שהמתלה תוכנן לאנטי סקווט גבוה בהילוכים גבוהים ולאפשר תאוצות ביניים טובות בעמידה. המשמעות היא שבסינגלים מהירים, ביציאה מסיבוב למשל, פדל אחד או שניים יזניקו את האופניים קדימה ולא ישקעו לתוך המהלך. זה גורם לתחושת אופניים קלים ויעילים. לעומת זאת, במצב "טיפוס סיזיפי" במעלה השביל, מורגש נדנוד מרוב ההילוכים הנוחים (אנטי סקווט קטן מ 100%). לשמחתי, העברת הבולם למצב פרופדל, פותרת את העניין כמעט לגמרי. ומכוון שבורר המצבים של הבולם האנכי נגיש מאד להפעלה ביד אחת תוך כדי רכיבה, למעשה אפשר ליהנות מכל העולמות.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

בולמים– החסרון בחלקי קצה בעלי אינסוף כווננים, הוא שמרבית האנשים ייעצרו בנקודה הראשונה שתרגיש להם בסדר, ולמעשה הם יכולים להיות רחוקים מהנקודה האופטימלית. שנים של ניסיון מאפשרים לי להתחיל בנקודת פתיחה לא רעה, אך גם לי נדרשות מספר רכיבות וכמות מכובדת של משחקים עד למציאת הנקודה האופטימלית. היתרון של בולמי קצה הוא שהם פשוט נפלאים! מזלג הPIKE עבד כמו חמאה והתמודד יפה מאד עם משטחים מרוצפים (דרכים רומיות), שורשים, סלעים ודרופים. למעשה הוא הרגיש (לאחר מציאת הכוון הנכון עבורי) כל כך טוב ומפתיע בהשוואה גם לבולמים אגרסיביים וגדולים יותר. הבולם האחורי יחד עם מתלה הציר היחיד בעל 4 זרועות של קונה עבד יפה מאד ושמר את הגלגל האחורי צמוד לקרקע גם בבלימות בשטח קשוח ועם שחרור הבלמים, האופניים פשוט ריחפו מעל מכשולים ושורשים בקלילות. במהירות גבוהה בשטח סלעי מאד (אימפקט גבוה) הגענו לסף יכולת השילוב של בולם/ מתלה, אך הופתענו לטובה מכמה עמוק לתוך המהירות והבלאגן התחלנו להרגיש שזה כל מה שהם יכולים לתת. האופניים ככלל והמתלה בפרט הרגישו בהחלט יותר מ 134 מ"מ מהלך שעל הנייר.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

בלמים– (דעה זו נכתבת בהינתן תג המחיר של האופניים והציפיה לאבזור קצה) באופן אישי אני פחות אוהב את מערכות הבלמים של סראם לעומת שימאנו. למבחן קיבלנו אופניים חדשים; הזמן והקילומטרים שנדרשו כדי "לפתוח" את הבלמים ולקבל כח עצירה סביר היה ארוך מידי והבלמים חרקו לאורך כל המבחן (כן, ניסינו לשנות מיקום/ זווית של הקליפר/ ניקוי ושטיפה של הרפידות). כח העצירה של ה RSC 2G  הרגיש חלש ומעט ספוגי גם בסוף תקופת המבחן. אז נכון שאפשר להתרגל לבלמים כאלו, אך מנסיון שלי עם סדרת CODE, אפשר לקבל תמורה טובה גם מבלמי SRAM, אך בהחלט אפשר לקבל בלמים יותר אחידים, שקטים ונשכניים גם בסדרות הבסיס של שימאנו. למרות האמור לעיל, ההרגשה הלא מספיק נשכנית לטעמי לא הזכירה אפילו במעט את מה שתיארו בוחני פינקבייק עם בלמי הטקטרו. האופניים הצליחו להאט בקצב מספק ולשמור על אחיזה בגלגלים. יותר מכך, האפשרות לכוון את נקודת המגע וה Reach  מצוינת ויעילה כך שאפשר להתאים את הלחיצה בדיוק לטווח והמרחק הרצויים ובסך הכל הבלמים תפקדו באופן סביר, אם כי הייתי מצפה ללא פחות ממעולה, וזה לא המצב.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

ניהוג והתנהגות – אם יש משהו שחסר לי בין אופני ה XC והאופני האנדורו החשמליים איתם אני מבלה את רוב הרכיבות שלי, זו תחושת הזריזות והמסוגלות של אופני אולמאונטיין. בסעיף זה הפרוסס מרגישים קטנים במובן שאתה יושב "בתוך" האופניים וכתוצאה מזה הם אופניים צייתניים וכיפיים מאד. פניות חדות במהירות גבוהה הם לא בעיה כאשר האופניים קלים, בעלי זווית ראש מתונה ומרכז הכובד נמוך. גם באדמה מדורדרת אפשר להביא את האופניים להחלקה מבוקרת ולשמור על מנח גוף נכון מעל מרכז האופניים. שורשים ושיפועי צד כמעט ולא הורגשו בשילוב מצוין שבין יכולת תנועה על האופניים (סטנדאובר נמוך), מזלג ומתלה מצוין וגיאומטריה נוחה.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

חלקים בולטים

בסעיף החלקים הבולטים, אני מצפה לשורה ארוכה של פריטים. בתג מחיר גבוה שכזה, הכל חייב להיות וואו

  1. בולמים: מזלג הפייק אולטימייט הוכיח שוב מדוע הוא אחד המזלגות המוערכים ביותר. השיכוך במהמורות קטנות מדהים ומרגיש כמו אוטוסטרדה, המזלג יציב בגובהו ולא צולל למעמקים בבלימה או תחת עומס בפניות, הוא מגיב יפה גם במהירות נמוכה וגם בגבוהה ולא נטרק באלימות גם בדרופים גבוהים עם נחיתה שטוחה. מצאנו איזון מושלם עם היי ספיד קומפרשן כמעט פתוח לגמרי, לואו ספיד סגור כמה קליקים. בגזרת הריבאונד, גילינו שהבורר ממש משפיע ומצאנו איזון מדויק בשינוי קליק אחד כל פעם עד לתוצאה מושלמת. הבולם האחורי סופר דלוקס לא דרש תשומת לב מיוחדת ועבד יפה מאד עם המתלה בתנאי שטח משתנים.
  2. בלמים: האופניים מאובזרים בידיות וקליפרים RSC 2G של סראם כאמור. על פניו בלמים ראויים, אך כאמור לא ה"וואו" שציפיתי לקבל בתג המחיר הזה. הייתי מצפה ל G2 אולטימייט או קוד RSC.
  3. גלגלים: גלגלי ה WTB KOM Team i30 TCS רחבים מספיק ומתאימים לייעודם. הם בנויים על נאבות DT 350 אך שוב, בתג המחיר הזה הייתי רוצה לראות סט גלגלים יוקרתי יותר, עדיף מקרבון!
  4. הילוכים: הפרוסס CR/DL מבוססים על מערכת סראם GX AXS. מערכת ה AXS האלחוטית עובדת מדהים, בשקט מופתי, עם העברות חלקות ומהירות וללא יציאה מכוון. ללא ספק בחירה מצוינת לאבזור קצה.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

לסיכום החוויה ההוליסטית

כאמור לקחנו את הפרוסס ל-7 ימים ארוכים ורצופים בהם טיפסנו לא מעט, ירדנו לא מעט וצחקנו לא מעט. חוויה זו כיסתה פחות או יותר כל מה שרוכב שבילים יעבור עם אופניים כאלו: עליות, ירידות, שמש וגשם, הייק א-בייק ודחיפה, שבילים רחבים, כבישים, מסלולי אנדורו ושבילים טבעיים. בסופו של יום, אני שמח שאלו האופניים שליוו אותי במסע זה; הם הקנו לי המון בטחון בירידות, כל המכלולים עבדו נפלא והרגשתי שאני רוכב על מוצר פרמיום ללא פשרות. ביום פקודה, בגזרת הגרביטציה, הפרוסס מרגישים גדולים יותר ממה שהם ולמעשה כמעט מייתרים את אחיהם ארוכי המהלך (למעט ייעודי אנדורו ותחרויות) והם כל מה שרוכב צריך בתור זוג אופניים אחד שעושה הכל.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

כתבות נוספות