לקראת ברא אפיק ישראל 2022 בשיתוף קק"ל

חידודים וחידושים לקראת סיום ההרשמה

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200


ראיין וכתב: נימי כהן   צילומים: עופר עברי, דותן הלוי, יואב לביא, רונן טופלברג, תומר פדר

ברא אפיק ישראל הוא מירוץ שהפך כבר לאיקונה מוכרת, או אולי הכי מוכרת, בשמי ענף אופני ההרים הישראלי. אך לא כך היה הדבר ב-2013, 9 שנים ago, כשגל צחור השיק את מרוץ השלבים הישראלי הראשון בשטח, להנצחת אביו גיורא צחור. 

כרוכב בוגר הקייפ אפיק הדרום אפריקאי מיהרתי להירשם למהדורה הראשונה ביחד עם חברי לרכיבות, כי ידענו שניקח חלק בהיסטוריה ישראלית. מאז השתתפתי בעוד 5 מהדורות, והשנה נרשמתי לפעם השביעית שלי ביחד עם האגדה והאישה ענבר רונן.

תפסתי את גלצה לשיחה כדי להבין מה הולך לעבור עלינו במהדורת 2022, וכדי לנסות לחלץ ממנו עוד קצת פרטים על מסלולי הרכיבה, מעבר למידע המינימלי שחשף לנו בכתבה הקודמת פה באתר bike.il:


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

גלצה איזו מהדורה זו, תשיעית? עשירית? כמה שנים אתה עושה כבר את הדבר הזה?

זו המהדורה התשיעית, אך זו שנתו העשירית של ברא אפיק ישראל… מאיפה הפער? ב-2020 שנת הקורונה לא קיימנו מהדורה. גיורא צחור, אבי שעל שמו נקראת התחרות, נהרג בעת חציית כביש במהלך אימון בוקר ב-16.7.2012, והאפיק נולד ב-17.10.2013. משנה לשנה האירוע הפך לבינלאומי יותר, וההרגשה הביתית הישראלית של השנים הראשונות הובלטה פחות בכוונה תחילה. לא מצאתי לנכון לחלוק בפרוטרוט את סיפור חייו של גיורא כלוחם ומפקד במוסד לקהל בינלאומי, כי זה לא קהל ישראלי נטו, על כן לא קראתי לו  ״אפיק ישראל גיורא צחור״, אלא ״ברא אפיק ישראל בחסות טרק ובשיתוף קק״ל״. עם זאת השם שלו מופיע בצד בקטן בכל מקום, ואת האירוע הזה אני עושה כמו שהוא היה רוצה לראות, מדקדק בקטנות ובפרטים כמו שהוא לימד וכמו שהוא עשה.

זו גם הסיבה שברא אפיק ישראל מתקיים, "אני מתאבד על זה" לא משנה מה, ״ברזל״, אין לי ספק שזה יקרה לא משנה מה – אמצא דרך,, בלי לוותר, לא על הקיום, לא על האיכות ולא על הרמה – וכל זה בזכות גיורא ולזכר גיורא. זה נכון לשנה הראשונה – ולכל שנה.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

לפני שנעבור לשאלות שהכינותי מראש, יש לך משהו להגיד לקהל הקוראים בבית ובעולם?

כן בהחלט וברשותך. בכל שנה יש כמות לא-מבוטלת של משתתפים  מסיבותיהם  מחכים לרגע האחרון, ומתקשרים אלינו להירשם לאחר סגירת ההרשמה. לא רוצה לנקוב בשמות אבל נגיד אליעד דניאל מתקשר אלי יומיים לפני האירוע, ״אני בזוגיות חדשה עם גילי גונן…״, ומפעיל את מלוא משקלו וקשריו שארשום אותו מעבר לכללי ההרשמה הרגילה והסדורה.
אני מודה שבסוף לרוב אנו מוצאים דרך לא דרך , וכמובן שאנו מעוניינים לראות את כולם על הקו ואוהבים לעזור, יחד עם זה אנחנו כארגון וכתחרות חותרים לסטנדרטים הכי גבוהים בעולם ומעוניינים להצליח לייצר   מוצר "שוויצרי" עד הסוף ועניין ההרשמות המאוחרות מקשה עלינו מאוד (מה גם שלא תמיד אנו מצליחים לסייע). אנחנו חייבים לדעת כבר בסוף מאי כמה משתתפים יש באירוע. יש לזה כל כך הרבה השלכות… שזה מיותר מבחינתי להתחיל לפרט אותן, כי למעשה הן אינסופיות.
אז רק אומר את המובן מאליו, הרשמה מאוחרת ומחוץ לנוהל הרגיל מעמיסה כל כך הרבה על המערכת.
אז אנצל את הפלטפורמה שלכם לפנות לכל אלו שעדיין יושבים על הגדר, שיודעים שהם ישתתפו באפיק הקרוב בספטמבר – אנא, עשו את ההחלטה שלכם והירשמו עד תום מועד ההרשמה הרשמית. אנחנו חותרים למצוינות בכל פן באירוע – וזה תנאי למצוינות הגבוהה הזו – עבורכם. ככה נערך מראש וניתן לכם את המוצר ברמה הגבוהה ביותר שיש.


שימו לב, ההרשמה נסגרת ב 31.5, עוד 9 ימים בלבד.  פרטים מלאים על ברא אפיק ישראל 2022 בשיתוף קק"ל, המקצים השונים, חבילות וכו' ניתן למצוא כאן


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מה חדש ומה מגניב באירוע השנה?

הכי בא לי לדבר על החידוש שיביא קהלים חדשים לאפיק ולמעשה הכי מדליק אותי אישית במהדורה השנה: מקצה הרביעיות או השליחים.

מה זה רביעיות או שליחים ולמה?

אתחיל בלמה. החד-יומי בעיני הוא נחמד ומוצלח וככה…, אבל הוא לא מספק את החוויה המלאה לאלו שלא יכולים לעשות את הטור המלא. הוא כיף וחלק מהאירוע, ומשתתפיו חווים את האווירה – אך מעט מדי.
מקצה הרביעיות – שליחים מאפשר לחוות את החוויה במלואה, אבל בחצי מרחק.
רביעיות השליחים ייכנסו לרוטינה של 4 ימים, יחוו את כפר התחרות, יוסיפו בכל יום לגוף ולנפש עוד תשישות ואתגר, אך פחותה מרמת הקושי של הזוגות שעושים אפיק מלא.

זו חוויה אחרת שאי אפשר להרוויח בחד-יומי.
זוג מזנק מכפר התחרות, עושה חצי מרחק, ובחצי המסלול היומי (בפיד זון המשמעותי של היום), מחכה לו הזוג הנוסף שמחליף אותו, ומשם רוכב את המחצית השנייה של המסלול עד לפיניש.

כל זוג יכול להחליט איזה חצי הוא ירכב לפי פרופיל הגובה, כמות הסינגלים, ולמעשה לפי החוזקות והחולשות שלו.

זה גם קל מאוד לוגיסטית, זוג אחד מגיע לתחנת ההחלפה עם הרכב שלהם, הזוג השני חוזר לכפר עם אותו רכב. אפשר להגדיל ולעשות, הזוג הראשון יחכה לשני בתחנת הרענון  הראשונה ויעודד אותם, ואז ידלג  לנקודת ההחלפה, הזוג השני יחכה לזוג הראשון בתחנה השלישית באותו נוהל – בקיצור זה מקצה חגיגה שיתן לכל רביעייה חוויה שאפילו לזוגות המתחרים לא תהיה.

את החידושים האחרים פירטתי בכתבה הקודמת אצלכם ב- Bike.il, ובקצרה:

הלוקיישן החדש במלון נחשולים הוא פשוט mind blowing. קרבה לשטח, קרבה לים, רמת המלון וגודלו, כמות החדרים, רצועת החוף המשגעת, האוכל… בכל לוקיישן אחר היה משהו טוב, פה הכל טוב. בעצם מה אני חופר? שים לינק ותראה להם את הסרטון.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

המועצה האזורית חוף הכרמל – שראתה את האירוע ולקחה בו חלק בשנה שעברה – מגויסת לאירוע במלוא כוחה, וראש המועצה לקח פרויקטור מיוחד לאירוע. אם פעם הייתי צריך לחזר אחרי כל חקלאי שלא יתקע לי את התחרות, היום השערים פתוחים עבורנו – מטאפורית ופיזית.

אם כבר פתחת עם האפיק ישראל הראשון, אז תרשה לי לספר לך מה קרה מאז ואיך זה ישפיע עליך ועל שאר המשתתפים. כיום יש לנו טייטל ספונסר ברא צמחים כאמור, ויש לנו את קק״ל עם תמיכה אדירה בכל, כולל בפן הכלכלי וכמובן יש את טרק ישראל ורודי פרוג'קט עוד מהיום הראשון. יש שידור חי בערוץ 5, צוות הפקה מקצועי ומיומן עם 9 שנות וותק – ב-2013 לא היה לנו כמעט כלום מאלו. הוותק המקצועיות והנסיון שלנו, עם כל הקומפוזיציה שציינתי לעיל, עם כמות השבילים החדשים שנסללה פה, בשטח רכיבה מהטובים בארץ – אלו יתנו חוויה ומוצר בטופ.

למעשה, מה שחדש הוא כל מה שישן, רק עם אפקט מצטבר של 8 השנים האחרונות וכל מה שנעשה בהם מבחינת תשתיות אופניים באזורי הכרמל, המרחב הביוספרי מגידו, יער הקיבוצים, אזור משמר העמק ועוד. אנחנו חוזרים לאיפה שהכל נולד – איפה שאני התחלתי לרכוב ולאהוב אופני הרים. באפיק 2015, האחרון שנערך באזור פה, לא היה סינגל אחד רשמי של קק״ל כאן… קק״ל רואה את ענף האופניים כענף מרכזי ואת ברא אפיק ישראל כאחד השופרות המרכזיים לקידום וקיבוע ענף אופני ההרים, כאמצעי החשיפה הראשון ליותר מ-2,000 ק״מ של שבילי אופניים שסללה. כיום יש לנו את סינגל רמת השופט – הזורע (כחול צהוב), סינגל זכרון, רמת הנדיב, סינגל השלוחה וסינגל חוף כרמל ועוד…

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

איך זה ישפיע על תמהיל הסינגלים/דרכי כורכר השנה?

שמע, אני לא עובד לפי מספרים, כמה אחוזים ככה וכמה אחוזים ככה. אני לא שואף לאחוז סינגלים כזה או אחר, לא שואף לגובה מצטבר ספציפי או למרחק מסוים. אני יוצר מסלולים, רוכב אותם, ואז רואה מה יצא, ולא הפוך. 

קראתי את הכתבה הקודמת בה התיימרת לחשוף מידע על המסלולים, ות׳כלס – התקמצנת. שחרר משהו אקסקלוסיבי, נו…

אף סטייג׳ באירוע רב יומי לא עומד בפני עצמו וזהו – הוא חייב להיות משולב היטב בסיפור הכללי של ארבעת הימים, חייב להיות מוצדק. כל בית בשיר עומד בפני עצמו, אך החיבור של הבתים ביחד עושה את השיר.

בשנה שעברה היה לנו ברביעי פרולוג קצר, בחמישי נחיתה רכה יחסית לתוך האפיק, שישי היה קשה, ארוך ודרמטי ובשבת גראנד פינאלה.

השנה המבנה יותר מאוזן.

הפרולוג הוא קטע נג״ש זוגי שטוח באורך של כ-40 ק״מ, כשנקודת האמצע היא נמל קיסריה, נמל עתיק מתקופת הורדוס, אטרקציה תיירותית שמבקרים בה עשרות אלפים ומשלמים כרטיס כניסה. אנחנו נרכב שם פרולוג ויעשו לנו שם מסיבת עידוד. זה מטורף. ״מגניב״ זה אנדר סטייטמנט. אני הייתי מת לרכוב את הסטייג׳ הזה. ת׳כלס אני מתבאס שאני לא רוכב את כל האפיק השנה… זו מהדורה  שהייתי רוצה לרכוב בה.

שני הסטייג׳ים הבאים, של חמישי ושל שישי, דומים ושניהם יכולים להיות ה-queen stage של השנה. אורכו של כל אחד יהיה בין 90 ל-100 ק״מ, עם אזור ה-1,500 מטרים טיפוס. דומים מאוד אך באזורים שונים – כל הכיף שיש לאזור הזה להציע. ועוד הבחנה, אמנם המספרים יהיו דומים אך המספרים הם חלק קטן מהתמונה,אז מה שבכל זאת יבדיל ביניהם זה שחמישי "יתפור" ויצבור את הגובה שבו בפריסה על כל היום ובשישי כל עלייה תהיה עלייה.
שבת תהיה כנהוג וכרגיל אצלנו, גראנד פינאלה בסביבת של הכרמל שיותר מהנה ויותר מפנקת וטרם השתמשנו בה עד כה.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

סליחה, אמרת ״מפנקת״??? מנסיוני איתך ועם האפיק, וכמו שאיניגו מונטויה אמר לסיציליאני בסרט ״הנסיכה הקסומה״, אני לא חושב שהמשמעות של המילה הזו היא מה שאתה מתכוון אליו… מה זה אומר? יהיו מלא סינגלים? תוקם עמדת הרפיה באמצע הסטייג׳? המרחק והגובה המצטבר יהיו קטנים כדי שנספיק לשנו״צ בבית? כל אחד וה״מפנק״ שלו you know…

מצחיק אתה… רמת הקושי תהיה כזו שתאפשר לרוכב ליפול על כתפו.ה של רעהו וללכת לאכול צהריים במצב שאינו רצוץ מדי… הסטייג׳ יכיל את כל הכיף שרוכב אופני הרים היה מתכנן לעצמו ברכיבה. סטייג׳ מדויק, ממוסגר ואפוי בול. סינגלים סלולים, קלאסיים, דרכים מטופלות ולא כאלו שיפרקו לרוכבים את העצמות ואת המתלים – מטרת העל היא שתרכבו עם חיוך. ואם אתה חייב מספרים, אז אזור ה-60 ק״מ על 800 מטרים של טיפוס אנכי.

בלי נדר אבל…

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

יופי. כבר בא לי להיות בסטייג׳ הרביעי… מילות סיום גלצה?

אנחנו מתרגשים מאוד כמו כל שנה. מדהים אותי איך בשנת העבודה העשירית על האירוע, רק בא לי לארח, לתת גז, להכיל אנשים, להאכיל אותם ולפנק אותם כמו במסעדה טובה, ולהגיש להם את התבשילים הטובים בישראל וביקום.

נפרדתי מגל צחור, יזם ומארגן ברא אפיק ישראל בשיתוף קק״ל ובחסות טרק עם תמהיל של ציפייה והתרגשות ביחד עם חששות ולחץ… ברא אפיק ישראל אתם יודעים.


שימו לב, ההרשמה נסגרת ב 31.5, עוד 9 ימים בלבד.  פרטים מלאים על ברא אפיק ישראל 2022 בשיתוף קק"ל, המקצים השונים, חבילות וכו' ניתן למצוא כאן


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות