Bike.il eMTB Guide 2022

המדריך המלא לרוכב האופניים החשמליים הישראלי- 2#

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200


ליקט וכתב: בנג'י גרנות   צילומים: יצרנים, דותן הלוי


שנתיים חלפו מאז שפרסמנו את הגרסה הראשונה של "המדריך לרוכב החשמלי הישראלי", טור בו עבדיכם הנאמן ליקט, ריכז ופירט את המידע העדכני לאותה תקופה. זאת בכוונה לבאר ולעזור למי שהתכוון לעבור "לעולם החשמלי", להבין קצת את מהמושגים הייחודיים, להכיר את המערכות השונות וכמובן בסופו של תהליך לבצע רכישה מושכלת יותר (ככל שניתן…). בשנתיים הללו התחום התפתח בקצב מטורף וחלו שינויים רבים בסגמנט הזה שאט אט השתלט על היערות, השבילים, החנויות ובעיקר על השיח המקומי והבינ"ל.

שנתיים של שינויים בשוק האופניים הכללי

מעבר להתמודדות היומיומית הקשוחה במחלת הקורונה, הביקושים לאופניים עלו מאוד (כמעט ביחס ישיר למספר הנדבקים), אך העולם נכנס לסגרים ארוכים שגרמו להשבתה וצמצום יצור משמעותי במפעלי האופניים והחלקים, למחסור בחומרי גלם כמו אלומיניום ורכיבים אלקטרוניים, מה שהביא בסופו של דבר לאי יכולת כמעט מוחלטת לייצר ולספק אופניים. כל מה שהיה במלאי נמכר, ומחסני היצרנים והחנויות נותרו ריקים. על מנת להתמודד עם הביקוש האדיר בכ"ז ולנסות לרצות את הלקוחות שהמתינו זמן רב לאופניים מוזמנים, החלה בקרב היבואנים והחנויות תחרות סמויה של התחמשות בכל דגם, מידה וצבע שרק אפשר לשים עליו יד, על מנת להביאו ללקוח הסופי חסר הסבלנות והמתוסכל, בכלל זאת (ואפילו ביתר שאת) בסגמנט החשמלי. עוד לא הספקנו להתרגל לזמני ההמתנה האין סופיים ולמלאי המוגבל, וכצפוי החלה עליית מחירים משמעותית כפועל יוצא מהמגמה העולמית הכללית. לא פשוט…

מה התעדכן באופני השטח החשמליים בשנתיים האחרונות?

חלקים- בעבר הלא רחוק החלקים שייצרני האופניים הרכיבו על אופני שטח חשמליים היו לרוב חלקים של אופניים אנלוגיים שפחות התאימו בעמידותם לסגמנט החשמלי הדורשני. השוק התמקצע, הדרישות מהשטח עלו ויצרני החלקים החלה לייצר חלקים ייעודיים לאופני שטח חשמליים. הם הפכו להיות עמידים, בשלים ומכוונים יותר לסגנון הרכיבה הייחודי והאגרסיבי יותר. כיום ניתן כבר למצוא צמיגים, גלגלים, בולמים, מערכות הינע, הילוכים וכו' ייעודיים לסגמנט החשמלי שתוכננו להתעללות ובעיקר לעמידות גבוהה יותר.

גיאומטריה- לא עוד גאומטריות שאולות מעולם האופניים הרגילים אלא גיאומטריות ייעודיות. יצרני האופניים החשמליים הבינו שאופניים חשמליים דורשים גיאומטריה שונה וייעודית, חלק מהדברים מתבטאים אצל יצרנים מסוימים בנתוני גיאומטריה קלאסיים שהשתנו, כגון בסיס גלגלים, אורכי תומכות שרשרת וכו', וחלקם אימצו מיקס גלגלים (מאלט) כאשר הגלגל קדמי הוא 29 אינץ' והאחורי 27.5 אינץ'.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אופניים חשמליים קלים- זן חדש נולד

תת סגמנט חדש שהתפתח בשנתיים האחרונות, וממשיך להתפתח בקצב מואץ- אלה אופניים חשמליים קלי משקל בעלי כוח מנוע מוגבל/ מוקטן וסוללות קטנות. הם מיועדים לאותם רוכבים שמחפשים תחושת רכיבה ושליטה טובה יותר/ טבעית על האופניים, כזאת הדומה יותר לאופניים אנלוגיים מאשר לאופנים החשמליים המסורתיים. לרוב הם דורשים הרבה יותר כוח מהרוכב על מנת להגיע לביצועים של האופניים החשמליים הרגילים, אך התמורה היא יותר "טבעיות" ויותר שליטה כאמור. כיום משווקים בארץ מספר מצומצם של דגמים כאלה משלושה יצרנים עיקריים. הראשון והוותיק בארץ הוא של ספשלייזד, עם SPECIALIZED LEVO SL במשקלים הנעים בין 16.9-19.4 קילוגרמים ומנוע ייחודי העובד על מתח של 48V, מייצר מומנט של 35Nm עם סוללה של 320 וואט/שעה. (מקבל מגדיל טווח של 160 וואט/שעה כתוספת במתקן הבקבוק).

השני הוא המותג הספרדי ORBEA שהשיק את דגם ה-RISE הפופולרי בגרסת קרבון או אלומיניום. דגם שהפך די מהר להיות הבנצ'מארק של התחום במשקלים של 16.5-21 ק"ג. אורבאה משתמשים במנוע מדף של שימנו (EP8) מוגבל בתוכנה פרי פיתוחם העצמאית (EP8 RS). המנוע מייצר מומנט של 60Nm עם סוללה 360 וואט/שעה בגרסת הקרבון, וסוללת 540 וואט/שעה בגרסת האלומיניום (מקבלים מגדיל טווח של 252Wh כתוספת במתקן הבקבוק).

השלישי הוא Trek עם דגם ה E-caliber. אופניים חשמליים קצרי מהלך המבוססים על שלדה ה Super Caliber במשקלים של 16.5- 22 ק"ג עם מנוע של FAZUA בעוצמה של55Nm  וסוללה בקיבולת של 250Wh.

בקרוב מאוד נראה מותגים נוספים שנכנסו לתחום האופניים החשמליים הקלים, כמו ה Trek E-Fuel שנחשפו לאחרונה בהדלפה מכוונת/לא מכוונת, דגם ה Transition Relay שנחשף לא מכבר, דגם חדש של LEVO SL, דגם חדש של פיבוט ועוד.

transition-relay-fazua-2023-08111-810×540

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אופניים חשמליים לכל דספלינה

כיום כבר ניתן לראות כיוונים ושימושים חדשים באופניים חשמליים, מכלי עירוני להתניידות זולה ונקיה, דרך אופני טורינג,  אופני כביש ואופני גראבל חשמליים, ועד כאמור אופני שבילים או אופני XC קצרי מהלך קלי משקל עם סוללות קטנות יותר וטווחים מצוינים.

בקיצור, המגמה החשמלית מאוד ברורה ומכוונת מטרה מצד היצרנים בכל הקשור להשקעת משאבי הפיתוח שלהם.

מערכות חשמל

בשנתיים הללו מערכות החשמל כמובן שופרו לאינטגרטיביות, חזקות ואמינות יותר. הוגדלו הסוללות וטווחי השימוש, שלדות שודכו לבולמים ייעודיים, עמידים, מדויקים ומגיבים יותר. האינטגרציה בין המערכות החשמליות והשלדות שופרה, וכמובן שירותי הסדנא התמקצעו והשתפרו, הן ביכולות המקצועיות, והן בהצטיידות בחלקים זמינים.

ישנם פיתוחים שאת פירותיהם נראה ככל הנראה בעתיד הקרוב והרחוק, כמו מנועים עם מערכות הינע פלנטריות פנימיות שאמורות לייתר את עניין המעברים האחוריים והאוזניים העקומות שלאו דווקא מותאמות לסגמנט החשמלי (בעיקר מערכות 12 הילוכים).

המערכות החשמליות הנפוצות ביותר בעולם מלפני שנתיים נשארו הדומיננטיות בשוק גם היום: שימנו, בוש וברוס.  מערכות אלו עברו בשנתיים האלה עדכונים בביצועים, במשקלים, בעיצובים וקיבולות הסוללה. בשנה הבאה (2023) צפויות להיכנס לשוק עוד כמה מערכות חדשות על המותגים הגדולים, כך שמשעמם לא יהיה כאן.

dh5_0864-copy_optimized

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מערכות החשמל של מותגי האופניים החשמליים הנמכרים בישראל 2021-2022

121

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

נתונים להשוואה

כוח/עוצמת המנוע (Torque)

נמדד ביחידות ניוטון/מטר (Nm) ויבוא לידי ביטוי בסיוע שתקבלו מהמנוע בעת הפידול. ההספק תלוי בקצב סיבובי פדלים/קדנס (סל"ד) ובהתאמת ההילוך הנכון לתוואי בו אתם רוכבים. ככל שכוח המנוע גדול יותר, קצב התקדמות הרכיבה יגדל בפחות מאמץ ואתו גם הסיוע. חשוב לציין כי משקל הרוכב והציוד הם פרמטר חשוב כאשר בוחנים את נתון עוצמת המנוע, בעיקר אצל רוכבים שמעדיפים רכיבות טכניות בעליות מאתגרות שם מנוע חלש יעבוד קשה יותר כדי להתמודד עימן, ומנוע חזק יוכל להתמודד טוב יותר עם שטח תובעני ומאתגר.

נכון ל-2022 נראה שכמעט כל יצרניות המנועים התיישרו סביב 85-90 ניוטון/מטר בקטגוריית האופניים החשמליים החזקים והכבדים, שזו פשרה מאוזנת כנראה בין עוצמת מנוע וניהול סוללה חכם. בקטגוריית האופניים החשמליים הקלים עוצמת המנוע נעה בין 35 ניוטון/מטר, ל 60 ניוטון/מטר כאמור.

מצבי הסיוע באופניים חשמליים

מצבי שליטה הם רמות הסיוע השונות של המנוע אותם הגדיר היצרן מראש. אצל רוב היצרנים מדובר על שלושה מצבים ECO-TRAIL-TURBO כאשר ב BOSCH  קיימים ארבעה מצבים ECO-TOUR PLUS-EMTB-TURBO.

ECO הינו המצב עם רמת הסיוע הנמוכה ביותר והוא מיועד בעיקר לרכיבות ארוכות, טיולים או לרכיבות במאמץ גבוה של המדווש.

TRAIL הינו מצב הביניים המיועד בעיקר לרכיבות סינגלים מסוגים שונים, עליות מסוגים שונים וקצב רכיבה גבוה. מצב זה כמובן מבזבז סוללה יותר ממצב ECO ומקטין את הטווח הכללי של הרכיבה, אך יחד עם זאת מייצר מספיק כוח להתמודד כמעט עם כל אתגר שנקלע בדרך.

TURBO הוא המצב עם רמת הסיוע המרבית מהמנוע. הוא מיועד לרכיבה מהירה במינימום זמן או לכבוש עליות עם כמה שפחות מאמץ. מצב זה כמובן יבזבז לכם את הסוללה מהר מאוד, יקטין לכם את טווח הרכיבה הכללי, אך מנגד יציף אתכם באדרנלין.

מצב EMTB הוא ייחודי למערכות של Bosch, הוא מייצר מעברים אוטומטיים בין שני מצבים TOUR+TURBO בהתאם להתנגדות המופעלת על המנוע ועוצמת הפידול, ומצליח לייצר רצף רכיבה חלקה ועם אחיזה טובה ללא התערבות מצד הרוכב (מלבד העברת הילוכים סטנדרטית). מצב שליטה זה מאוד נוח ופרקטי לרוכב הממוצע אך מי שמתכוון לייצר טווחי רכיבה ארוכים מאוד, יצטרך לוותר על מצב זה ולבחור במצב TOUR+

TOUR+ יודע לעבוד עם שלושה מצבי עזרה  ECO+TOUR+TURBO ומבצע אופטימיזציה נכונה בין המצבים לרכיבה חלקה יותר וחסכונית יותר בצריכת הסוללה ומאידך גם בהגדלת טווחי הרכיבה.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

נפח סוללות

בשנתיים האחרונות מתקיימת מגמה ברורה בהגדלת קיבולת הסוללות בהתאם לביקוש העולה מהמשתמשים שמבקשים עוד זמן אוכף ועוד הנאה. אנו רואים יצרני האופניים שחוברים ליצרניות סוללות בתכנון שלדות חדשות מותאמות לסוללות גדולות בעלות מספר תאים גדול יותר. אין מתנות חינם בתחום זה וחשוב לדעת כי הגדלת הסוללות מעלה משמעותית את משקל האופנים, לעיתים במאות גרמים לא מבוטלים.

נכון ל 2022 חלק נכבד מיצרני האופניים הגדילו את טווחי הסוללות למעל 700 וואט/שעה כסטנדרט, זאת לעומת 625-630 וואט/שעה שהיו הסטנדרט השכיח לפני כשנתיים. היום כבר ניתן לרכוש בשוק המקומי אופניים עם טווחי סוללה של 750 וואט/שעה (תלוי ביצרן ובמפרט). חלק מהיצרנים גם מציעים אקסטנדר (סוללה נוספת שמחוברת במקביל) שמגדילה את הטווחים והמשקלים בצורה משמעותית וגם תגרום לכם בחלק מהמקרים להיפרד לשלום מכמה אלפי שקלים נדיבים מחשבון הבנק…

בחירת גודל הסוללה תלויה בעיקר בסגנון הרכיבה, טווחי הרכיבה ואיך לא, משקל הרוכב. לרוב ככל שהדרישה למרחקים ומסלולים טכניים עולה, ומשקל הרוכב גבוה יותר, מומלץ לבחור סוללות גדולות יותר.

חשוב מאוד לציין כי חלק נכבד מרוכבי השטח והשבילים לא בהכרח זקוקים לסוללות גדולות המייצרות טווחי רכיבה ארוכים ומגדילים משמעותית את משקל האופנים כאמור, היות ולא כולם מרחיבים תמיד את מעטפת טווח הרכיבה ה "רגיל שלהם". לרוכבים כאלה מומלץ להישאר עם סוללה קטנה ולחסוך את המשקל העודף הגדול.

מתח המערכת החשמלית

כמעט כל המערכות הנפוצות השכיחות פועלות על מתח 36 וולט כסטנדרט, מלבד המערכת של חברת רוקי מאונטיין אשר פועלת על מתח של 48 וולט. הסיבה לכך טמונה בטורק הגבוה שהמנוע שלהם מייצר שזקוק למתח עבודה גבוה יותר. אגב מתח גבוה יותר מאפשר טעינה מהירה יותר של הסוללה.

מסכים, אפליקציות ניהול, ואפשרות קיסטום

חלק די גדול ממערכות החשמל השכיחות היום מגיעות עם מסך מידע בו ניתן לקבל מידע ונתונים תוך כדי הרכיבה. בין היתר ניתן להציג את מצבי הסיוע, זמן רכיבה, גובה מצטבר, קאדנס, ביצועי מנוע, מצב אחוזי סוללה, הערכת מרחק לסיום הסוללה וכו'. חלק מהמערכות מאפשרות לאפיין ולקסטם את ביצועי המנוע דרך אפליקציות ייעודיות המתחברות למערכת החשמל ב Bluetooth. ניתן בין היתר לקסטם את עוצמת המנוע בכל אחד ממצבי הסיוע או בחלקם, אופן עבודת המנוע, תזמון וכו'. דרך אפליקציות אלה לרוב גם ניתן גם לבצע עדכוני תוכנה שהיצרן משחרר מבלי להגיע לחנות או מעבדה.

21-dh__0987-custom

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מערכות החשמל הנפוצות בישראל נכון ל 2021/2022- מאפיינים

SHIMANO EP8 זוהי המערכת החשמלית האחרונה והמעודכנת ביותר מבית היצרן היפני הוותיק שהחליפה את הדור הקודם E-8000.

את המערכות של שימנו תוכלו לראות על די הרבה מותגי אופניים כולל מותגים קטנים ואיכותיים כמו סנטה קרוז, פיווט, יטי ועוד. המנוע החדש הוא מהקלים ביותר בשוק ויש הטוענים שהוא השקט ביותר בזמן דיווש אך רועש בדרכו למטה. הרעש הוא מובנה (אי אפשר להעלימו) ומגיע מהחופש שהקלאץ' מייצר, זה טבעי וכך תוכנן למי שתהה. עוצמת המנוע המקסימלית עומדת על 85Nm. צורת עבודתו גם עודכנה מהדורות הקודמים ועתה הוא מציע רצף עבודה טיבעי יותר בין ניתוק בזמן הפסקת הדיווש לבין הכניסה לעבודה. גם בלימת המנוע עודנה משמעותית מעבר למגבלת ה 25 קמ"ש והיא מרגישה טבעית יותר. מערכת בקרת החום במנוע שופרה והחיכוך (DRAG) ירד ב-36% מהדור היוצא כך שהמערכת חלקה יותר ועובדת "נקי" יותר.

שימנו החליטה כי הסוללה המקורית שלה תעמוד רק על 630 וואט/שעה בעוד ששאר המתחרים קפצו כבר מעבר ל 700. אך המערכת של שימנו היא מערכת פתוחה המאפשרת מניפולציות במנוע והתאמה של סוללות מיצרנים שונים. יצרניות אופניים שונות חברו ליצרני סוללות והיום ניתן למצוא מערכות שימנו עם סוללות עד 750 וואט/שעה אצל חלק ממותגי האופניים.

למשל Orbea הספרדית חברה לשימנו ובדגם ה RISE קל המשקל הותקן מנוע EP8 סטנדרטי המוגבל בעוצמתו ע"י מערכת הבקרה העונה לשם RS שפיתחה אורבאה (Rider Synergy). המנוע מפיק רק  60Nm במקום ה 85Nm המקוריים ויחד עם סוללה קטנה וקלה יותר שאורבאה פיתחה, הם מייצרים הרמוניה של אופניים קלי משקל אך עם מנוע יחסית חזק שיודע לנהל את הסוללה לטווחי רכיבה לא רעים בכלל.

shimano-ep8-motor-ff802dc

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

BOSCH CX4 דור 4 של המערכת הגרמנית הוותיקה והנפוצה ביותר בעולם. את המערכת של בוש אפשר על זוגות אופניים חשמליים מכל הסוגים ובעיקר על אופני עיר (טורינג) שמאוד נפוצים באירופה.

המנוע הוא מהחזקים והאמינים בעולם, העברת הכוח היא מידית מרגע לחיצת הדוושות וכל העוצמה מועברת בצורה החלטית ומהירה. למנוע עוצמה של 85Nm המשולב עם סוללות מקוריות של היצרן בלבד. הסוללת החדשות מגיעות לקיבולת של עד ל-750 וואט/שעה וניתן למצוא אותם אצל חלק מיצרני האופניים כבר ב 2022 והיתר יכנסו ב 2023 .

המערכת החדשה העונה לשם SMART CONTROL מגיע לראשונה בבוש עם אפליקציית סמרטפון ומאפשרת לבצע עדכוני תוכנה מידיים, קיסטום חלקי של המנוע, הקלטת רכיבות והצגתם במסך עם אפשרות ניווט, איתור אופניים גנובים והפעלת אזעקה דרך האפליקציה (פונקציה שתהיה בהמשך) וגם נעילת אופניים מרחוק.

בעדכון תוכנה האחרון הוסיפו את מצב הסיוע Tour+ עליו פירטנו למעלה. מצב אוטומטי זה היה מאוד נחוץ לרוכבים אשר מחפשים ביצועי מנוע טובים יחד עם טווחי רכיבה גבוהים. לפני עדכון ה Tour+ מצב הסיוע האוטומטי היחיד היה EMTB שמעביר כאמור בין 2 מצבי סיוע חזקים בלבד אשר טובים בקבלת הכוח והמומנט בצורה מקסימלית אך באותה עת זוללים את הסוללה מהר יותר. שני מצבים אוטומטיים אלה לא ניתנים לשינוי וכיוון מהאפליקציה ורק מצבי ECO/TURBO ניתנים לכיוון התנהגות ואפיון המנוע דרך האפליקציה. למערכת החדשה בורר מצבים חדש, מעט בולט ומסורבל ובעיקר עתיר כפתורים צפופים. אך בלחיצות מעטות הוא מעביר נתונים רבים על הרכיבה והמערכת למסך צבעוני וידידותי.

הסוללה ניתנת לשליפה מתוך השלדה לטעינה חיצונית או הורדת משקל בזמן העמסת אופניים.

המנוע של בוש משמיע רעש תקתוק בזמן ירידות בדומה למערכת של שימנו בעקבות הקלאץ' המשוחרר אך לא מפריע כלל לרכיבה מלבד אותו רעש רקע קטן שמתרגלים אליו די מהר.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

BROSE S-MAG חברת מנועים גרמנית שמוכרת בעיקר מתחום הרכב (מייצרת מנועים לחלונות). בתחום האופניים החשמליים היא מוכרת בעיקר בזכות מערכת מנוע ייחודיות שפותחה בשיתוף חברת ספשלייזד הענקית.

למנוע עוצמה של 90Nm המועברים באופן לינארי וחזק לגלגלים מבלי לייצר התפרצויות כוח לא נשלטות. המנוע נחשב בין השקטים בשוק בגלל צורת התמסורת הפנימית שלו (חגורת הינע עבה עשויה קבלר לעומת גלגלי שיניים אצל יצרנים אחרים). למערכת 3 מצבי עזרה כאמור יחד עם בורר מצבים בסיסי לכאורה, אך מאוד אינטואיטיבי. למנוע אין כלל התנגדות/חיכוך בפידול כך שנוכחותו פחות מורגשת מהמנועים האחרים. אין התנגדות מנוע לדיווש במעבר מעל המגבלה החוקית של ל-25 קמ"ש.  ב 2022 חלק מדגמי הטורבו ליבו היוקרתיים קיבלו מסך דיגיטלי במקום נורות החיווי שהיו נהוגות עד אז. המסך יושב בחלקו הקדמי של הצינור העליון ומעביר בזמן אמת את כל הנתונים לרוכב. בדגמי ספשלייזד המנוע מגיע עם אפליקציית המובייל MISSION CONTROL בה ניתן לאפיין את עבודת המנוע בכל אחד ממצבי הסיוע ואת הנתונים במסך התצוגה. בעדכון תוכנה האחרון נוספה האפשרות לנעול אופניים מרחוק באם נגנבו ואף להפעיל סוג של  אזעקה קטנה להפחדת הגנב.

בכל דגמי ומפרטי הטורבו לבו השונים (פרט ל SL) הסוללה שמגיעה על האופניים היא בקיבולת קבועה של 700 וואט/שעה, והיא ניתנת לשליפה במידת הצורך לטעינה ולהורדת משקל בזמן העמסה לרכב.

מנוע הברוס מגיע על עוד כמה מותגים כמו ROTWILD, FANTIC, BH, NOX ועוד, אך המספרים הגדולים מגיעים כאמור על דגמי SPECIALIZED. במותגים השונים טווחי הסוללות נעים בין 630-750 וואט/שעה תלוי בדגמים.

מבחינת סטטיסטיקת תקלות לעומת מותגי המנועים האחרים בעולם, נראה שמנוע הברוס על אופני ספשלייזד סובל ממספר גבוה יותר של תקלות ביחס ליצרנים אחרים. אך ככל שזה נוגע לספשלייזד, מדיניות האחריות של היצרן שמעניקה אחריות של שנתיים מיום הרכישה גם מעבר לרוכש המקורי (יד 2 וכו'), יחד עם השירות המהיר והיעיל של מצמן את מרוץ היבואן בישראל, מצליח להשאיר את המנוע ודגמי האופניים של ספשלייזד גבוה מאוד במצעד הפופולריות והמכירות בישראל ובעולם.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

DYNAME PROPULSION מנוע שפותח יחד עם חברת האופנים ROCKY MOUTAIN הקנדית ונמכר על דגמי החברה בלבד.

המנוע עובד על תמסורת עקיפה, כלומר הקראנק לא מחובר ישירות למנוע, אלא מניע גלגל שיניים שמחובר בשרשרת לקראנק נפרד. המנוע הייחודי מפיק עוצמה של 108Nm והוא מבין המנועים החזקים בשוק החשמלי. גרסת 4.0 שעודכנה ל 2022 קלה יותר מהגרסה הקודמת ב-18.5% ושקטה יותר מקודמתה בעקבות הסרת סליידר עליון רועש. הגרסה חדשה של המנוע מגיעה עם סוללה חדשה בקיבולת של 720 וואט/שעה וניתן גם לרכוש מגדיל טווח שיעלה את קיבולת הסוללה למעל 1,000 וואט/שעה, אך "יזכה" אתכם בשני קילוגרמים נוספים. למנוע 4 מצבי שליטה ומערכת בקרה המאפשרת לאפיין את עבודת המנוע בכל אחד ממצבי הסיוע.

דגמי הרוקי החדשים לשנת 2022, קיבלו מסך דיגיטלי גדול שמוטמע בצינור העליון של השלדה שמעביר לרוכב את כל האינפורמציה הנדרשת בצורה נגישה ופשוטה. המסך מאפשר מעבר בין נתונים באמצעות שלושת הכפתורים של הבורר החדש והקטן על הכידון.

המערכת של רוקי פועלת כאמור על מתח גבוה של 48 וולט ומאפשר טעינה מהירה. ניתן להטעין כ-80% מהסוללה בפחות משלוש שעות.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

GIANT/YAMAHA יצרנית המנועים היפנית YAMAHA היא החלוצה בפיתוח מנועים חשמליים לאופניים עוד משנת 1993, כשהפרוטוטייפ שלהם הוצג לראשונה כבר בשנת 1989. המנועים שלהם נחשבים מאוד אמינים ולטענת המשתמשים כמעט ולא דורשים תחזוקה. בהחלט מעניין….

ג'יאנט, יצרנית האופניים הגדולה בעולם משתפת פעולה עם ימאהה, והמנועים המורכבים על דגמי האופניים החשמליים של המותג אף נושאים את השם ג'יאנט עליהם.

מנוע ימאהה/ג'יאנט או בשמו הרשמי SYNCDRIVE PRO עודכן ל-2022 והפך קטן, חזק וקל יותר מקודמו. עוצמתו הועלתה מ 80Nm ל 85Nm בהתאם לאופנה העדכנית האחרונה והסוללה הוגדלה ל-750 וואט/שעה בדגמים הגבוהים בלבד. הדגמים במפרטים הנמוכים יותר נשארו עם סוללת 625 וואט/שעה.

למערכת החשמלית של ימאהה 6 חיישנים שעובדים במקביל כדי לעזור לקבוע את מידת הסיוע שעוברת מהמנוע לגלגלים באופן היעיל ביותר. למנוע חמישה מצבי סיוע כאשר אחד מהם הוא מצב אוטומטי סטייל EMTB של בוש, המאפשר מעבר אוטומטי בין כל מצבי הסיוע ללא התערבות מצד הרוכב. על הטופטיוב ממוקם פאנל הדלקה וחיווי שנותן נתונים על מצב סוללה ומצב הסיוע.

אופן העבודה של המנוע הוא מיידי מרגע הלחיצה על הפדל, אין השהיות מיותרות והכוח מגיע מיד לגלגלים.

לאחרונה נכנסו דגמי הריין (REIGN) החדשים והאגרסיביים לארץ הקודש, זאת לצד דגמי הטרנס שנמכרו עד כה.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

Fazua Ride Trail 50 פזואה היא יצרנית מנועים צעירה מגרמניה. להבדיל מרוב חברות המנועים האחרות, פזואה נוסדה ומתפקדת לצורך אחד בלבד- ייצור מנועים לאופניים חשמליים. המנועים של פזואה התבססו תחילה על שיטה ייחודית בה יחידת ההנעה כללה את הסוללה והמנוע ביחידה אחת. כלומר המנוע היווה חלק מהסוללה לכאורה, כשהתמסורת לקראנק הייתה דרך מערך של גלגלי שיניים ומוטות תמסורות (דריישאפט). שיטה זאת מאפשרת שליפה של כל יחידת ההנעה ולמעשה הופכת את האופניים החשמליים לאופניים רגילים. כיום הם מציעים גם מנועים מסורתיים המקובעים לשלדה וסוללה נשלפת. חברת Trek בחרה להשתמש במנוע של פזואה בדגם ה E-Caliber קל המשקל שלהם. המנוע (בתצורת יחידת הנעה פריקה) מפיק מומנט מקסימלי של 55Nm על סוללה של 250 וואט/שעה. המנוע מציע 3 מצבי סיוע שניתנים לקיסטום ע"י אפליקציית מובייל מתקדמת. אחד היתרונות של המנוע של פזואה מעבר לאפשרות השליפה הוא עבודה בטווחי סל"ד רחבים יחסית בין 50-120 סל"ד כאלה שנותנים תחושה של רכיבה טבעית ורגילה. בעתיד הקרוב יצאו דגמי אופניים קלים נוספים של יצרנים שונים המתבססים על המערכת של פזואה, והחדשות החמות ביותר בהקשר זה, הן שחברת הרכב פורשה רכשה 100 אחוז בעלות על חברת המנועים. נראה שהולך להיות מענין…

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אז איך בוחרים את האופניים החשמליים הנכונים עבורי?

בשנתיים האחרונות הצטרפו מותגים נוספים לשוק האופניים המקומי והוא מציע כיום לא מעט אפשרויות בחירה לאופני שטח חשמליים. חלק מהיבואנים מציע אופני מבחן לבדיקה אישית במסלולי שטח, ואם אפשר עדיף שכל התלבטות בנוגע לדגם האופניים הרצוי תהיה ברכיבה אמיתית על האופניים בשטח. מעבר להתאמה לדגם הספציפי, צריך כמובן להכניס את הכל למסגרת התקציב הנתונה וחשוב מאוד לבדוק את מעטפת השירות והאחריות של היבואן.

לכל אחד סגנונו, העדפותיו ופרשנותו האישית להפקת מקסימום ההנאה מהרכיבה. לאחד רכיבת כיף במינימום מאמץ, ולאחר רכיבה עם עבודת רגליים נמרצת במסלולים מאתגרים ובהרגשה הכי קרובה לאופניים אנלוגיים. אחד אוהב רכיבה למרחקים ארוכים והשני קצר ומלא אדרנלין. ישנן לא מעט מחשבות על אופן התאמת המוצר לשימוש שצריכות להילקח בחשבון בטרם רכישה.

להלן מספר נקודות מרכזיות שלטעמי צריכות להילקח בחשבון בטרם רכישה:

סגנון רכיבה בהתאמה לגודל הסוללה– כמו באופניים רגילים, גם באופניים חשמליים חשוב להתאים את האופניים לסגנון הרכיבה ולצרכים שלכם. לדוגמא, רוכבים המבססים וממקדים את הרכיבה שלהם לירידות בלבד ורוצים למקסם כמות ראנים באותו תא שטח, כנראה שיסתפקו באופניים עם סוללה קטנה יותר ומנוע פחות עוצמתי לעליות מנהלתיות- למשל לרכיבות במשמר העמק. ע"י בחירה באופניים קלילים רוכבים אלו ימקסמו את יכולות האופניים בירידות ובשליטה בזמן אוויר.

לעומת זאת רוכבים שמבלים הרבה זמן בטיפוס עליות טכניות תלולות ומסולעות, יזדקקו למנוע עוצמתי וחזק יותר, סוללה עם טווחי רכיבה גדולים יותר ומעטפת ביטחון של אופניים כבדים וחזקים. מי שאוהב לטייל ולגמוע מרחקים או לרכוב במסלולים מסומנים יוכל לבחור באופניים הקלים והחלשים יותר ולנצל נכון את ייעודם.

dh5_3694_optimized

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מהלך מתלים- מהלך המתלה האחורי ואורך המזלג הקדמי יכתיב לרוב את ייעודם של האופניים, זאת כמובן יחד עם הגאומטריה שתוכננה סביבם. מהלכי מתלה גדולים יעניקו לרוכב מעטפת הגנה טכנית והם מכוונים לרוב לרוכבים אגרסיביים יותר שמטרתם בעיקר לרדת במסלולים טכניים. מי שרוכב מסלולים רגועים יותר יכול להסתפק באופניים בעלי מהלכים קצרים יותר.

גאומטריה- אלמנט חשוב ביותר!! הגאומטריה בנויה מאוסף נתונים מספריים וזוויות הקובעים/ משפיעים על התנהגות האופניים בשטח. חיבור לגאומטריה הוא אישי מאוד ולרוב מבט על הנתונים לא יספיק, אלא רק רכיבת מבחן תוכל להעביר את התחושות האמיתיות להתאמה ובחירה סופית. ישנה לעיתים תפיסה קלוקלת שאם קיים מנוע על השלדה אז הכל בסדר…אז ממש לא נכון! התאמת גאומטריה "תחבר" את הרוכב טוב יותר לאופניים מאשר למנוע והביצועים יהיו בהתאם.

מידה– התאמת מידה לא פחות חשובה מבחירת הגאומטריה. מידה קטנה מידי עלולה ליצור חוסר ביטחון או חוסר שליטה ברכיבה מהירה, ומידה גדולה מידי עלולה ליצור אובדן איזון בחלוקת המשקל של הרוכב על האופניים ולשליטה מוגבלת במקומות צפופים וטכניים. בטבלת מידות היצרן קיימות לרוב המלצות לטווחי גובה אופטימליים לכל מידה, ויתכן שוני בין יצרן כזה לאחר בהמלצותיו. אתם יכולים להיות מדיום ביצרן אחד וסמול או לארג' ביצרן אחר. לכן חשוב לבדוק את נתונים הללו ספציפית על הדגם המיועד טרם רכישה או טרם רכיבת מבחן. אך זכרו, המלצות תמיד יישארו המלצות ולכם נותר רק לבחון ולבחור מה שהכי מתאים לאופי הרכיבה שלכם ולצרכים שלכם בשטח.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אחריות ושירות- עניין השירות של מערכות החשמל הוא קריטי מאוד כאשר זה נוגע לאופניים חשמליים. כל מערכות החשמל המשווקות בארץ על כלל המותגים צריכות שירות כזה או אחר. איכות השירות צריכה להיות פרמטר חשוב מאוד במערכת השיקולים לפני הרכישה. חלק מהיבואנים הכשירו את הסדנאות להעניק תיקונים מהירים יחד עם מלאי חלקים זמינים וחלק פחות. לכן אם העניין חשוב בעיניכם כדאי לברר אם היבואן ממנו אתם מתכננים רכישה אכן נערך לשירות כזה.

ככלל אופניים חשמליים הם אופניים כבדים במשקל ובסגנון הרכיבה. שני הדברים יחד יוצרים עומסים משמעותיים על מערכות שונות באם מדובר על מערכות ההינע, הגלגלים, הצמיגים, המעצורים והבולמים. עומס זה מחייב תשומת לב מיוחדת וטיפולים תכופים יותר מאשר באופניים רגילים. לכן המלצה שבכל ביקור אקראי בחנות האופניים, רצוי מאוד לתת למכונאי לעבור על החלקים בקפידה ולזהות בעיות לפני שנוצר נזק שעלול לתקוע אתכם בשטח.

תקציב- כל אחד מאתנו מגיע עם תקציב כלשהו לרכישת אופניים חדשים או משומשים. אופניים הם מוצר יקר ואופניים חשמליים יקרים במיוחד. לכן ישנם מכלול של שיקולים שימקסמו את התקציב לטובת חלקים חשובים יותר על האופניים. לרוב אופניים על שלדת קרבון יגיעו עם מפרטים גבוהים יותר ואופניים על שלדת אלומיניום יגיעו במפרט נמוך יותר. אבל יש יוצאים מהכלל ובהם עדיף להתמקד, בתקציבים הנמוכים עדיף לבחור בשלדות האלומיניום ולנסות לשפר את מפרט החלקים בעיקר בכל הנוגע לבולמים, גלגלים ומעצורים.

dh5_0826-copy_optimized

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מיומנו של חשמלוק- טיפים למתחשמל החדש והוותיק

אספתי לכם כאן מספר תובנות שהתחדדו אצלי במהלך השנים על האופניים החשמלים, כמה טיפים שיהפכו את הרכיבה על האופניים החשמליים שלהם ליעילה ומהנה הרבה יותר:

עבודה נכונה בשטח עם המערכת החשמלית

  • לפני רכיבה רצוי לבצע הטענה מלאה של הסוללה. אם אתם מתכננים פגרה/ הפוגה, ישנה המלצה של מספר יצרנים להוריד את ההטענה בסוללה ל 70% ולאכסן אותה בסביבה יבשה ומוצלת.
  • שימוש נכון בהילוכים- נצלו את ההילוך עד תום לפני שינוי מצב הסיוע במנוע (תלוי בתוואי הדרך). לרוב מנועים אוהבים קאדנס גבוה של 70-100 סל"ד, לכן סיבובי רגליים מהירים יותר יעזרו למנוע לעבוד טוב ולנצל פחות מתח מהסוללה.
  • לא להעביר מספר הילוכים בבת אחת, זה עלול לגרום להתעקמות הקסטה או קריעת השרשרת.
  • לא מומלץ לרכוב על מצב טורבו כל הרכיבה. זה גורם למנוע לעבוד קשה כל הזמן ומקצר את חייו ואת חיי הסוללה בצורה משמעותית. השימוש במצב טורבו מומלץ לכיבוש עליות קצרות וקשות/מאתגרות ומומלץ לרוב להשתמש במצבי אקו וטרייל.
  • חיי סוללה נעים בין 800-1000 מחזורי טעינה (מחזור טעינה הוא הטענה מלאה) כך שמדובר על כמה שנים טובות ללא הצורך בהחלפתה, אך יש לקחת בחשבון שהביצועים שלה ירדו וידעכו בדומה לטלפון נייד או מחשב נייד.
  • אפשרות כיוון ואפיון המנוע ע"י אפליקציה להתאמה אישית היא מדהימה, נצלו אותה. אם יש לכם אפשרות לעשות זאת באפליקציה אל תהססו. בכמה לחיצות כפתור פשוטות אתם יכולים לשנות לחלוטין את אופי הרכיבה ולמקסם את ההנאה שלכם מהאופניים.

ניצול נכון של הסוללה

קיבולת הסוללות נע כיום בין 250-750 וואט/שעה כאמור, עם עבודה נכונה של המערכת החשמלית בשלוב כושר גופני, טכניקה וכיוון מדויק דרך אפליקציה (אם מתאפשר), ניתן להגדיל את טווחי הרכיבה באופן משמעותי. להלן מספר נקודות שכדאי להתייחס אליהם ע"מ למקסם את יכולת הסוללה.

  • בחירת צמיגים משפיעה על צריכת הסוללה- צמיג כבד בעל תרכובת גומי דביקה וגלגול איטי יגרום לצריכת סוללה גדולה יותר. אך הוא ימנע פנצ'רים ומעיכות בחישוקים. לכן צריך לשקול כאן לעומק מה סגנון הרכיבה שלכם, והאם צמיג כזה הוא באמת הבחירה הנכונה עבורכם.
  • משקל הרוכב והעמסת הציוד גם תשפיע על צריכת הסוללה, רוכב כבד מן הסתם יגרום למנוע לעבוד קשה יותר ואתו גם זלילת הסוללה.
  • סוג הקרקע משפיע על התנגדות הגלגול של הגלגלים ובכך משפיע על צריכת הסוללה. רכיבה בבוץ תגרום למערכת החשמלית להתאמץ יותר מרכיבה על קרקע מהודקת, כמו כן רכיבה בסינגלים אגרסיביים מסולעים יגרמו לעבודה קשה יותר של מערכת החשמל.
  • הקדנס הוא גורם עיקרי לניצול טוב/רע של הסוללה, מי שירכוב נינוח בעליות עם סיבובי רגליים איטיים יותר יגרום למנוע להתאמץ יותר ואתו תגדל תצרוכת הסוללה. לכן חשוב להקפיד על סיבובי רגליים עקביים ומהירים יחסית תוך כדי שימוש נכון בהילוכים ובמצבי העזרה.

ניוד האופנים ותחזוקה שוטפת

  • משקל האופנים מחייב התייחסות להעמסתם בצורה נכונה ובטיחותית שלא תפגע בגב ובאופניים עצמם, לכן רצוי ואף מומלץ להשתמש במנשאי תפוח (וו גרירה) או להכניס לתוך הרכב.
  • כאמור עומסים שנוצרים מכוח המנוע ומשקל האופנים הכללי מחייבים בדיקה תקופתית לעיתים קרובות יותר למערכות ההינע, המייסבים בשלדה (ניקיונם וגירוזם), החלפת חומר אטימה, בדיקת מתח החישורים ומצב הצמיגים.
  • אופניים ככלל ומערכות חשמל בפרט אמורים להיות עמידות למים ובוץ אך לא מומלץ לשטוף לעיתים קרובות. מים גורמים נזקים למייסבים וגורמים לקצר חשמלי במידה והם חודרים למערכת החשמלית. בשוק קיימים גם מוצרים לניקוי ללא מים על בסיס ממיסים עדינים וסבון, שימוש בהם לניקוי אופניים חשמליים הוא פתרון מעולה.
  • מומלץ לבצע עדכוני תוכנה, עצמאית או בחנויות. לרוב העדכונים יגרמו למערכת לעבוד חלק וטוב יותר ולנצל נכון את חיי הסוללה. ואם כבר עושים זאת בחנות רצוי כאמור לתת לאיש סדנה לעבור על האופניים שלכם.
  • אופניים חשמלים מייצרים יותר זעזועים מאופניים רגילים לכן מומלץ מידי פעם לעבור על ברגי השלדה ולחזקם עם מד מומנט, נכון גם לגבי האביזרים שמחוברים לשלדה

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

טיפים שלי לרכיבה טכנית אתגרית

אני אוהב רכיבות טכניות מאתגרות, זה לא סוד. כמה שיותר סלעים עם כמה שיותר עליות מאתגרות יותר טוב… להלן מספר טיפים שליקטתי מהניסיון שלי ברכיבות אלו:

  • התאמת הצמיגים לשטח סלעי ותובעני כדי לייצר עמידות מפני קרעים. צמיג בעל דופן כפולה מומלץ מאוד יחד עם קוביות גבוהות ליצירת אחיזה גבוהה ותמיכה בשטח.
  • המלצה לרכיבה בלחצי אויר גבוהים למניעת פנצ'רים בצמיגים "רגילים" לא ייעודיים לחשמליים. במקרה זה ובכלל אני ממליץ להשתמש במוצרים תומכים סופגי אנרגיה- אינסרטים. בהתקנה פשוטה יחסית ניתן למנוע דנטים/מעיכות בחישוקי האלומיניום או שבירה של חישוקי הקרבון.
  • כיול בולמים מדויק- או על ידי אנשי מקצוע או ע"י מי שמבין באמת. כיול לא נכון של הבולמים יכול לתסכל ולגרום לרוכב לכאבים ועומסים לא רצויים בגוף, ולאופניים לתפקד פחות טוב. בגדול בגלל משקלם של האופניים חשמליים והתגובה השונה של הבולמים לאימפקטים מומלץ לכוון סאג מדויק (לא לחסוך ב PSI) ולהאט את מהירות ההחזרה של הבולמים (ריבואנד).
  • לפני כל רכיבה לעבור על האופנים ולוודא שאין בורג משוחרר או מתלה חופשי ולכל רעש מוזר כדאי להתייחס ברצינות רבה על מנת לחסוך בהמשך נזקים כבדים לכיס.
  • המעצורים על אופניים חשמליים עובדים קשה מאוד, כדאי לבצע בדיקת המעצורים לעיתים קרובות. הזנחה תגרום לנוזל ההידראולי במעצורים לאבד מיעילותו ולפגוע ביכולת העצירה. לכן החלפת הנוזל בזמן תעניק למעצור חיים חדשים ותשמור על יכולת עצירה טובה. באותה הזדמנות מומלץ לעבור גם על הרפידות והדיסקים ולבדוק את מצבם.
  • הקפדת שימון שרשרת על בסיס סיליקון/טפלון בכל רכיבה. ישנה שחיקה מואצת במערכת ההינע החשמליות בסביבת חול ואבק לכן השמן יעזור להקטנת השחיקה ולשמירה על המערכת.
  • מיגון גוף (רגליים וידיים) חשוב מאוד וכן המלצה חמה לקסדות מלאות מאווררות. אף אחד מאיתנו לא חף מטעויות והמיגון שם בשביל לשמור עלינו.
  • הדרכה עם מדריך מקצועי תמיד טובה ולא משנה מה רמת הרכיבה שלכם. מציע לכולם לקחת הדרכה מידי פעם עם מדריך איכותי שידע להסביר ולתקן אתכם במידת הצורך ולתת לכם כלים להשתפרות.

והכי חשוב תמשיכו לחייך בכל עליה וירידה 😊

אם אין רכבל אז רק חשמל!!!

כתבות נוספות