לדמיין מורזין ולרכב סביב חיפה

רכבלית חדשה מלב המפרץ ועד לרום רכס הכרמל גם עבור רוכבי האופניים

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200


כתב וצילם: אדוארדו אוקסמן


חיפה היא אחת הערים היפות בארץ. השילוב של ההר הירוק שצונח לים מקנה לעיר ייחודיות משלה. באפריל 2022 נחנכה אטרקציה תיירותית חשובה לעיר: רכבל קרוניות המקשר את מרכזית המפרץ דרך הטכניון עד לאוניברסיטה. ה-"רכבלית" נמתחת לאורך תוואי המשלב חלקים אורבניים וגם אזורי טבע ירוק של רכס הכרמל. היא גם מרחפת מעל קמפוס הטכניון ומעל קמפוס האוניברסיטה, ומספקת זוויות נוף חדשות לגמרי גם לחיפאי וותיק כמוני.

אורכו של תוואי הרכבלית הינו 4.4 ק"מ, אבל מה שחשוב יותר לנו הרכובים: היא מטפסת ומגשרת על הפרש גובה של 486 מטר. הנסיעה בה מתחנת לב המפרץ ועד לאוניברסיטה נמשכת 20 דקות מענגות ועלותה כעלות נסיעה בתחבורה ציבורית (לתאריך כתיבת הכתבה: 6 שקלים).

1-1

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

נסיעה ברכבלית

ללא שום קשר לאופניים, הנסיעה ברכבלית היא חוויה בפני עצמה. מרגישים קצת חו"ל. קונים כרטיס במכונות חדישות, שילוט מודרני ומסודר, עובדים אדיבים, עליה לקרון, כריזת הודעות, נוף פסיכי, ריחוף.

אם אתם לא נמנים בקהילת הרוכבים והאופניים הם לא מרכז חייכם/ מדי פעם יוצאים לטיולים רגליים, אז אפשר לעלות עם הרכבלית, לעשות מסלול רגלי קצר/ארוך בכרמל ולרדת שוב לאוטו.

מסלולי רכיבה לכל דורש

בגלל המבנה הטופוגרפי של הכרמל (ושל חיפה ששוכנת בליבו), מדובר על מסלולים לא קלים הכוללים הרבה עליות וירידות (גם המסלולים האורבניים, וגם המסלולים בשטח).

גובה רכס הכרמל נע סביב ה-400-500 מטר. אם אני רוצה לרכוב מסלול מעגלי שכולל חציית רכס הכרמל וחזרה במסלול מעגלי, אזי שמדובר על כמעט 1,000 מטרים של טיפוס מצטבר. רכיבה לא קלה ודי גבולית מבחינת מאמץ למרבית הרוכבים. אבל… אם עליה אחת עושים עם הרכבלית, זה פותח אפשרויות רבות למסלולים שעד עכשיו היו בקצה גבול היכולת.

אציין כי לאחר שעולים ברכבלית לרכס הכרמל יש דרכים רבות לרדת חזרה. כמובן ניתן לרדת על בסיס כבישים. במקרה הזה, הירידה תהיה מהירה אך כרוכה בסיכונים שברכיבת כביש.

הירידה בשטח לרוב תהיה ירידה טכנית בינונית עד קשה, בגלל השיפוע התלול של הר הכרמל ודרדרת ברוב הדרכים.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מסלול מס' 1: מסלול רכיבה קל שגם מתאים לטיול רגלי (ללא אופניים)

אורך: 10 ק"מ

טיפוס מצטבר: 250 מטר

התחלה וסוף המסלול: תחנת רכבלית לב המפרץ

וויז לחניית המכונית: מרכז בקרה מנהרות הכרמל

זמן משוער כולל עליה וירידה ברכבלית: 2-3 שעות

קובץ ניווט: ניתן להוריד מכאן

מי שרוצה ליהנות מנסיעה ברכבלית אך היכולת הפיזית והטכנית שלו לרכיבה היא רק בתחילת הדרך, מקבל כאן מסלול יחסית קצר וקל, אך כולל תצפיות נוף מדהימות.

ממקום החניה, נרכב כ-300 מטר לתחנת הרכבלית לב המפרץ. נעלה עם האופניים ונרד מהרכבלית בתחנה האחרונה בקמפוס אוניברסיטת חיפה.

מתחנת הרכבלית, נצא את האוניברסיטה דרך שער קטן למצפור המערבי (מעבר לשדרות אבא חושי).

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

לאחר צילום מחייב במצפור (ביום בהיר ניתן לראות את ארובות תחנת הכוח בחדרה, ואף יותר), נרד במדרגות (לא חייבים ברכיבה) ונעפיל למסלול אספלט בן 2 ק"מ ממנו נצפה מגובה רב על השיפול המערבי של פארק הכרמל עד לקו החוף המקביל לכביש 2. עם שביל האספלט, נגיע לדרך הגישה לחי-בר, איתה נעלה לכביש הראשי אותו נחצה ונרכוב לכיוון האוניברסיטה ונעצור ליד "דרך הדורות": מוזיאון באוויר הפתוח המציג שיטות חקלאיות עתיקות השווה ביקור. נקיף את בנייני המעונות של האוניברסיטה מצפון על בסיס "דרך הביובים" ממנה נשקף נוף צפונה עד החרמון.

עם הדרך הכיפית הזאת, נגיע לכביש נשר החדש (שדרות אוסקר שינדלר) איתו נעלה חזרה לקו הרכס. חזרה לאוניברסיטה נרכוב דווקא מצד שמאל של הכביש, לאורך טיילת יפה של בנייני TRIO. נחצה צומת מרומזרת וניכנס לאוניברסיטה דרך השער הצפוני לכיוון רחבת חניה גדולה מתחת לתחנה של הרכבלית. כאן ניצמד לצד שמאל של הנוף ונרכוב בדרך צמודה לבניינים ממנה נשקף נוף מדהים צפונה. בסוף הדרך נפנה חזרה לתחנת הרכבלית, איתה נרד למכונית.

נוף עד החרמון (צילום: דני פריגל)

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מסלול מס' 2: מסלול משולב – שטח ואורבני בחיפה

תמצית המסלול: עליה ברכבלית וירידה חזרה בשטח, סינגל עירוני בתוך חיפה, רחובות ומדרגות בתוך חיפה

רמה טכנית: בינונית (מומלץ ללבוש מגני ברכיים ומרפקים).

מי שלא בקיא ברכיבת מדרגות, מוזמן לרדת את גרמי המדרגות רגלית.

אורך: 25 ק"מ

טיפוס מצטבר: 639 מטר ברוטו (486 מטר עם הרכבלית, 150 מטר בפידול)

ירידה מצטברת: 639 מטר

התחלה וסוף המסלול: תחנת רכבלית לב המפרץ (החזרה היא ברכיבה ולא ברכבלית)

וויז לחניית המכונית: מרכז בקרה מנהרות הכרמל

זמן משוער כולל עליה ברכבלית: עד 3 שעות

קובץ ניווט: ניתן להוריד מכאן

מדרגות איינשטיין (צילם ניזאר נסר אלדין)

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

ממקום החניה, נרכוב כ-300 מטר לתחנת הרכבלית לב המפרץ. נעלה עם האופניים ונרד מהרכבלית בתחנה האחרונה בקמפוס אוניברסיטת חיפה.

מתחנת הרכבלית, נצא את האוניברסיטה דרך שער קטן למצפור המערבי (מעבר לשדרות אבא חושי). לאחר צילום מחייב במצפור (ביום בהיר ניתן לראות את ארובות תחנת הכוח בחדרה, ואף יותר), נרד במדרגות (לא חייבים ברכיבה). נרכוב במקביל לכביש הראשי על דרך כורכר ונחצה את הכביש לכיוון מעונות האוניברסיטה. נקיף את בנייני המעונות של האוניברסיטה מצפון על בסיס "דרך הביובים" ממנה נשקף נוף צפונה עד החרמון. עם הדרך הכיפית הזאת, נגיע לכביש נשר החדש (שדרות אוסקר שינדלר) אתו נעלה חזרה לקו הרכס.

נפנה ימינה לשדרות אבא חושי ואיתן נגיע לרחוב איינשטיין. כ-300 מטר מתחילת הרחוב, נמצא גרם מדרגות בין בניינים ימינה שיוריד אותנו לסינגל "טיילת איינשטיין".  סינגל עירוני יפיפה.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

בסיומו של הסינגל, נגיע לרחוב הנטקה אתו נרכוב לכיוון מדרגות שיורידו אותנו לרחוב הסחלב. ניהנה מהנוף שנשקף מרחוב הסחלב, אתו נרכוב עד לרחוב אינטרנציונל ונחצה את הגשר העילי וניכנס לרמת אלון. דרך מדרגות ברחוב אלתר, נעפיל לפארק שכונתי יפה ממנו נצא לכיוון שער הכניסה לטכניון. דרך שכונת זיו, נגיע לרחוב גדליהו ואתו לשכונה הציורית נווה יוסף דרכה נרד את השיפול התלול עד לכביש 4 ועל שביל אופניים נחזור למקום החניה של המכונית.

מסלול מס' 3: הכל מהכל – גם שטח, גם אורבני, גם עליות וירידות, וגם טבילה במעיינות

תמצית המסלול: מסלול XC קלאסי לא קל הכולל עליה בדרך פרויד, סינגל עירוני "טיילת איינשטיין", רכיבה אורבנית בחיפה, עליה ברכבלית חזרה לרכס הכרמל וירידה דרך נחל גלים ועין קדם (בו אפשר לטבול) וחזרה לאוטו.

רמה טכנית: בינונית (מומלץ ללבוש מגני ברכיים ומרפקים).

מי שלא בקיא ברכיבת מדרגות, מוזמן לרדת את גרמי המדרגות רגלית.

אורך: 35 ק"מ

טיפוס מצטבר: 1000 מטר ברוטו (486 מטר עם הרכבלית, 550 מטר בפידול)

ירידה מצטברת: 1000 מטר

התחלה וסוף המסלול: בוסתן כיאט (אזור בתי העלמין של חיפה מערב)

וויז לחנית המכונית: בוסתן כיאט (אבל לא להיכנס לשכונה, אלא לחנות לאורך קיר בית העלמין).

זמן משוער כולל עליה ברכבלית: כ 4-5 שעות

קובץ ניווט: ניתן להוריד מכאן

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

במסלול הזה, לא נתחיל בעליה ברכבלית, אלא נחנה בבוסתן כיאט (מתאים יותר לרוכבים שבאים מהמרכז כי חונים בחיפה דרום ואין צורך לחצות את העיר) ונתחיל בטיפוס מתון לאורך דרך פרויד (על המדרכה). במרכז חורב, נפנה ימינה ונעפיל לרחוב איינשטיין. כ-200 מטר מתחילת הרחוב, נמצא גרם מדרגות בין בניינים ימינה שיוריד אותנו לסינגל "טיילת איינשטיין". סינגל עירוני יפייפה. בסיומו נגיע לרחוב הנטקה אתו נרכוב לכיוון מדרגות שיורידו אותנו לרחוב הסחלב. ניהנה מהנוף שנשקף מרחוב הסחלב, איתו נרכוב עד לרחוב אינטרנציונל ונחצה את הגשר העילי וניכנס לרמת אלון. דרך מדרגות ברחוב אלתר, נעפיל לפארק שכונתי יפה ממנו נצא לכיוון שער הכניסה לטכניון. דרך רחובות אדם הכהן ודורי, נגיע לרחוב גדליהו ואתו לשכונה הציורית נווה יוסף דרכה נרד את השיפול התלול עד לכביש 4 ועל שביל אופניים נגיע לתחנת הרכבלית של לב המפרץ.

דהירה על סינגל "טיילת איינשטיין" (צילם ניזאר נסר אלדין)

נקנה כרטיס ונעלה עם האופניים לנסיעה בת 20 דקות, בה ננוח וניהנה מנוף עוצר נשימה. נרד מתחנת האוניברסיטה, ודרך שער קטן נצא למצפור המערבי, ממנו נעפיל לירידה של נחל גלים (הירידה היא על דאבל תלול וקצת מדורדר). הנוף כעת הוא מערבה. בסיום הירידה נטפס טיפה לטבילה במעיין הנקבה המרשים: עין קדם.

דרך טירת כרמל, נחזור למכונית. מי שיחפוץ בטבילה נוספת, ליד המכונית, ישנם כמה מעיינות לאורך נחל שיח.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מסלול מס' 4:  "רכבלית אנדורו" – גם נוף וגם הסינגל הטכני בארץ: "היורד ליגור"

תמצית המסלול: מסלול קשוח שמתחיל בטיפוס ברכבלית, קצת סינגלים באזור האוניברסיטה שאיתם נגיע לבית היערן. בבית היערן נרכוב את המיטב ועם סינגל הטראסות וסינגל היערניים נגיע לדרך נוף כרמל. על דרך נוף כרמל נרכוב מנהלתית עד לתחילת הסינגל "היורד ליגור". בסופו נחזור מנהלתית לאוטו.

רמה טכנית: קשה (מומלץ ללבוש מגני ברכיים ומרפקים וגם קסדה מלאה).

אורך: 26 ק"מ

טיפוס מצטבר: 382 מטר בפידול ועוד 486 מטר עם הרכבלית

ירידה מצטברת: 848 מטר

התחלה וסוף המסלול: תחנת רכבלית לב המפרץ (החזרה היא ברכיבה ולא ברכבלית)

וויז לחניית המכונית: מרכז בקרה מנהרות הכרמל

זמן משוער כולל עליה ברכבלית: 3-4 שעות

קובץ ניווט: ניתן להוריד מכאן

אזהרה: המסלול המוצע כולל סינגלים ברמה בינונית (סביב האוניברסיטה), סינגלים ברמה קשה (בית היערן) וסינגל קשוח במיוחד (היורד ליגור). כל כן, מסלול זה מיועד לרוכבים מנוסים ברכיבה טכנית בלבד!!!

צילום נועם בביוף

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

ממקום החניה, נרכוב כ-300 מטר לתחנת הרכבלית לב המפרץ. נעלה עם האופניים ונרד מהרכבלית בתחנה האחרונה בקמפוס אוניברסיטת חיפה.

מתחנת הרכבלית, נצא את האוניברסיטה דרך שער קטן למצפור המערבי (מעבר לשדרות אבא חושי). לאחר צילום מחייב במצפור (ביום בהיר ניתן לראות את ארובות תחנת הכוח בחדרה, ואף יותר), נרד במדרגות (לא חייבים ברכיבה). מכאן נרכוב במקביל לכביש הראשי במגמה דרום-מערב על כמה סינגלים סביב האוניברסיטה, איתם נעפיל לצומת דמון. בצומת דמון נחצה את הכביש הראשי ונרד עם סינגל כיפי לדאבל שאתו נטפס לבית היערן. בבית היערן נרכוב שני סינגלים ברמה טכנית בינונית ולאחר מכן נתחיל את הירידה הטכנית דרך סינגל הטראסות וסינגל היערנים. בסיום הסינגלים האלה נגיע לדרך נוף כרמל, ועליה נרכוב בנוף יפה עד לכניסה לסינגל "היורד ליגור". לאורך הסינגל המדהים הזה, מנהרות צמחיית אלונים, סוויצ'באקים לא קלים, מדרגות ומה לא…

כדאי לעצור למנוחה במקום בו חלון בצמחייה ממנו נשקף נוף לכל צפון המדינה.

בסיום הסינגל, נעבור שער וניכנס לשטח קיבוץ יגור וממנו נרכוב צפונה מנהלתית כ-6 ק"מ לאורך שביל אופניים מוסדר עד למקום חניית המכונית.


תכנן, סייר, והוביל: אדוארדו אוקסמןמוביל טיולי אופנים (נייד: 0544738363, מייל: Eduardo.oxman@gmail.com)


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות