לרכב בגובה

חופשת אופניים קיצית בצפון רמה"ג

כתב: אריק פלדמן     צילומים: אריק פלדמן, שחר מיליס, אופיר יהב

חופשת אופניים קיצית היא פתרון מעולה לרוכב הישראלי המצוי שרוצה לשמר את החשק לרכב בחודשי הקיץ הישראלי. בתנאי שהיא מתקיימת במקום קריר, עדיף הררי, מלא מים וירוק ורצוי שזה יהיה באירופה. ואכן נראה שרבים מאתנו גילו את הפטנט וחודשי הקיץ הפכו להיות הנדידה הגדולה של רוכבי ישראל ליעדים אירופאים מרוחקים וקרירים.

אני חייב להודות שכאשר קיבלנו את ההזמנה לחופשת אופניים קיצית כאן בישראל, ועוד ברמה"ג, זה לא ממש מה שדמיינתי כחופשה קרירה שתצנן לי את מרק החום הדרדרת ולחות שאנו חיים בו בקיץ. כאשר שוחחתי עם אורי טירולר היזם והמדריך של TYROLER BIKE ע"מ לסגור את המנהלות של הקבוצה לפני החופשה, הוא המליץ בחום על חולצת רכיבה ארוכה לשעות הקרירות שלפני החשכה. אני מודה שכאן אמרתי לעצמי, האיש לקח מנת יתר של אווירה גלילית ונראה שהוא בהזיות…

צפון רמת הגולן- נעים להכיר

אחת המתנות הגדולות שבצידה של רכיבת שטח, היא האפשרות לתור את הארץ. הפיזור של אתרי הרכיבה, המסלולים והסינגלים לאורכה ורוחבה של ישראל, הופכים את רוכבי השטח לטיילים פר אקסלנס שחורשים את הארץ ומגיעים כמעט לכל פינה. ובכן, פרט לצפון רמת הגולן… האזור ההררי והגבוה הזה, שהתכסית שלו היא הסיבה שבגללה הומצאו אופני ההרים, נמצא משום מה מחוץ למפת יעדי הרכיבה אליהם מגיעים רוכבי האופניים. הסיבות לכך לא ברורות, הרי זה לא הריחוק- אנו נוסעים עד קצה המדבר להרי אילת בשביל רכיבה טובה, מצפינים עד סינגל הרי נפתלי או בירייה בשביל לקבל קצת חוויה צפונית, אבל למה לא רמת הגולן? אולי זה העדר תשתיות רכיבה ייעודיות, אולי מעט רוכבים מקומיים שלא משווקים את המקום, או אולי השמועות על הקשיחות של המקום, תכלס, לא ברור כאמור… מה שבטוח רמת הגולן ככלל וצפון רמת הגולן בפרט הוא חבל ארץ מרתק, יפיפה בכל עונה, עתיר נופים ייחודיים, מקורות מים רבים, בע"ח, חקלאות ויישובים בעלי צביון ודמוגרפיה ייחודיים, אזור שמושך אלפי מטיילים ונופשים מידי שנה, אבל כאמור, פחות רוכבי אופניים.

אורי טירולר, החולם והיוזם

כמו כל פרט בחופשה הזאת שתחשפו אליו בהמשך, גם אורי טירולר, הדמות העומדת בראש היוזמה התיירותית החדשה, הוא אדם ייחודי. טירולר בן ה 60 גדל והסתובב כל חייו באזור הגליל העליון והגולן, הוא יליד כפר סאלד (דור שני) וכעת מתגורר בקיבוץ שניר יחד עם רעייתו גילי ויובל אחד מבניו. הוא מעיד על עצמו כי כבר בגיל 6 הלך ברגל מהחרמון לעמק החולה, והוא מכיר כמעט כל שביל, מעיין, ופינה מעניינת באזור. כל חייו המיקצועיים אורי עסק בתפקידי ניהול בכירים עד שהחליט לקחת פסק זמן מהמרדף אחרי הקריירה ולהתמקד באהבותיו הגדולות: אנשים, טבע ואופניים. את השילוש הזה הוא מתכוון להביא ליידי ביטוי ב"TYROLER BIKE", חברת טיולים משפחתית וקטנה אותה הקים, עם התמחות בטיולי אופניים ייחודים באזור החרמון וצפון רמת הגולן.

מזג אוויר צונן בסוף יוני- מציאות לא דמיון

את יום הרכיבה הראשון של החופשה קבענו לחמישי אחה"צ בשבוע שרבי במיוחד. כבר בנסיעה בכבישים המפותלים והצרים בין מטעי הדובדבנים והתפוחים לנקודת המפגש על שפת בירכת רם האווירה השונה של האזור מתחילה לחלחל. בנק' המפגש בירכת רם נפרשת מולנו במלוא הדרה. הספוט שלנו לשלושת הימים הקרובים הוא מתחם אירוח חדש לחלוטין העונה לשם RamPark שממוקם על טרסה ממש מעל האגם. המתחם לא גדול במיוחד (בקטע טוב), בתוכו ארבע חדרי אירוח גדולים, מדשאה ענקית, פינות זולה רבות ומתחם מטבח מדוגם. הלינה בחדרים היא בקבוצות (בסגנון חאן) על בסיס מזרונים שמספק המקום. כלי המיטה והציוד האישי הם באחריות המתארחים, כל היתר על המארחים, פינוק אמיתי. אורי מקדם את פנינו עם בירות קרות ושייק לימונענע קפוא, רמז עבה על מה שהולך להתרחש כאן בסופ"ש הקרוב.

למרות הטמפ' הגבוהות של שלהי יום חם במיוחד, ועם חוסר אמונה מוחלט שעשוי להיות קריר עוד שעתיים כפי שנאמר לנו, אנחנו עולים על בגדי רכיבה, מקבלים תדריך קצר מאורי ומתחילים לרכב, השעה היא 16:00. רוח בין הערביים מלטפת ומשום מה, הזיעה לא פורצת והלחות לא חונקת, וואלה יש אמת בפרסום- הטמפרטורות כאן נעימות כשבכל הארץ גיהינום… סיפתח מדהים של אורי לוקח אותנו במסלול מעגלי דרך יער אודם והר אודם, על שבילים יפיפיים סביב מטעי הדובדבנים של בוקעאתה, עם תצפיות נוף מדהימות לכיוון הגולן הסורי, כשהכל מלווה בהסברים מרתקים על האזור ומאפייניו. למרות שהתחלנו את הרכיבה בגובה של כ 1,000 מטרים מעל פני הים, אנחנו מצלחים לצבור יופי של גובה ולייצר רכיבה משמעותית מאוד של יותר מ 40 ק"מ על כ 900 מטר טיפוס, למרות שכאמור התחלנו לרכב ב 16:00. הרכיבה הייתה מדהימה, ההסברים של אורי היו מרתקים, הבירה בהפסקת התצפית הייתה קפואה, הדובדבנים היו מתוקים, אבל שום דבר לא הכין אותנו לגראנד פינאלה של היום. ככל שנקפו השעות מזג האויר הלך והשתנה ממש עלינו ומצאנו את עצמנו מטפסים להר כרמים בתוך ענן סמיך- להזכירכם אנחנו בסוף יוני, השעה בערך 19:00. בראש ההר ניצב שולחן, עליו בקבוקי יין וכוסות זכוכית, עוגות, פירות ושאר מטעמים שהכינו צוות הלוגיסטיקה של אורי. בנוסף לכל אלה חיכה לנו צ'ימידן מלא חולצות ארוכות ופליסים… כן כן, החולצות הארוכות מההמלצות שאורי העביר לי בטלפון לפני החופשה (ברור שלא הבאנו…). הוא כנראה לא סמך עלינו בעניין החולצות ודאג להביא בעצמו, כאמור הברנש יודע דבר או שניים על האזור בו הוא חי. תצפית מדהימה על כל האזור, קצת יין ונישנושים ואנחנו מוצאים את עצמנו שועטים בירידה עם החולצות הארוכות, קפואים לחלוטין היישר למתחם האירוח היפיפה והמואר שכבר התחיל בהכנות לארוחות הערב…

על ארוחות הערב תכננתי לכתוב פסקה שלמה, אבל הגעתי למסקנה שלא נעים להוציא לכם את העיניים והמעיים כבר בשלב זה עוד לפני שהתחלנו לרכב… רק אציין שהוכרז פה אחד ע"י כל משתתפי החופשה שידועים בביקורת לא מתפשרת כשמדובר במיני מזונות או שתיה איכותית, שזאת הייתה ארוחות הערב הטובה ביותר שקיבלנו בחופשת רכיבה בישראל, והיינו בכמה חופשות אופניים מעולות בישראל…

צוברים גובה בשביל לאבד אותו

עוד אחד מהיתרונות הגדולים של להתחיל רכיבה במקום כה גבוה הוא האפשרות לאבד הרבה גובה ברכיבה משמעותית, וזה היה המוטיב העיקרי של יום הרכיבה השני. מגוון המסלולים שאורי יכול לתפור באזור הוא כמעט אין סופי, עושה רושם שהאיש מכיר כל פינת חמד וכל שביל ברדיוס עצום בצפון הרמה. את המסלול הוא בונה עפ"י אופי הקבוצה, הדרישות הספציפיות לחופשה וכמובן יכולות הרכיבה. במקרה שלנו היה לנו חשוב לצבור קצת גובה לפני שאנחנו משחררים אותו. את הרכיבה התחלנו ב 8:00 בבוקר!! מסוג השעות ששמורות לימי החורף בכל מקום אחר, אבל לא כאן… אורי תפר לנו מסלול שהעלה אותנו תחילה גבוה גבוה לחלקו העליון של הכפר מג'דל שאמס. הרכיבה הייתה בכבישים צדדים, בדרכים חקלאיות וממש ברחובות הכפר כשהחרמון ניבט מכל כיוון. אפשר בקלות לדמיין שאנחנו מטפסים ברחובות בכפר גרמני בחבל טירול (קלטתם את ההקשר?…). אחרי כמה תצפיות מדהימות עם הסברים וסיפורים מרתקים על הגיאולוגיה, הדמוגרפיה, הקרבות שהיו באזור וכו' התחלנו באיבוד הגובה שלשמו התכנסנו… היעד: נחל החצבני, המטרה: שיט אבובים ומנוחת צהרים, האמצעים: שבילים מגניבים בירידה, מעינות נסתרים, ושכיות חמדה שרק אורי מכיר. על הכל אפשר היה לסמן V כשהגענו ליעד. הייתה שם רכיבה מהירה בדרכים רחבות, אלימות ואופייניות לצפון הרמה, היו שם ירידות תלולות בשבילי בע"ח, היו עצירות ריענון במעיינות קפואים ומדהימים, הייתה רכיבה לאורך החצבני ובעיקר היה הרבה מאוד פאן. וגם היום סיימנו עם 40 ק"מ רכיבה בה צברנו כ 900 מטרים של טיפוס ו 1,700 מטרים של ירידה!

על שפת החצבני במקום קסום ומבודד יחסית נפרסה עבורנו מבעוד מועד פינת זולה מפנקת, עם שולחן מלא אוכל ומגוון אבובים, זכר לשנות השמונים השובבות. אחרי אוכל ורביצה על שפת הנחל הקריר, יצאנו לפעילות הצהרים המתוכננת- שייט אבובים במים הקפואים של החצבני. לא זוכר אם שנות השמונים היו כל כך מצחיקות, אבל הספק שיט ספק סחף בלתי נשלט בזרם הזה, היה אחד הדברים המצחיקים שעשינו לאחרונה. מומלץ בחום, או תכלס בקור… השיט מתוכנן כך שהוא יעביר את השעות החמות, ולמי שיש כוח, אורי מציע המשך רכיבה בשעות הקרירות היותר בעמק או למעלה ברמה וכמובן הקפצה במיניבוס חזרה למתחם האירוח.

סינגל של קק"ל וירידות משוגעות

אחרי לילה קר במיוחד (כן אתם קוראים נכון), יצאנו ליום האחרון והקצר של החופשה שלנו. הפעם רכיבה בשבילי יער אודם לכיוון סינגל מרום גולן, פרויקט הנצחה ייחודי של ציפקה הראל ממקימי הקיבוץ יחד עם קק"ל. אחרי ישיבה בדופק קיצון על מיליס בסינגל המעניין אבל האלים במיוחד בעונה זאת, התפננו שוב לאלמנט המרכזי של היום, ירידה לעמק החולה. גם הפעם, אורי הוביל אותנו לשבילים מדהימים משובצים כפרים סורים עתיקים, מורק"ים מרתקים עתיר סיפורי גבורה ממלחמת יום כיפור והרבה הרבה מעיינות. הירידה אמנם הייתה ברובה על שבילים רחבים ולא סינגל, אבל זאת ללא ספק אחד הירידות הכי ארוכות ומהנות בארץ שכוללת דרך בריטית מרוצפת אבנים שמרגישה כמו סינגל טכני רחב. מידי פעם עצרנו לשחרר את הידיים, למלא מים בנביעה מזדמנת (אמיתי!!) ולהתרענן באחד מהמעיינות הרבים שאורי מכיר, כשאת סוף הרכיבה ולמעשה סוף החופשה חגגנו גם הפעם בשולחן מלא מטעמים וטבילה בבריכת אגירה ענקית סודית וקפואה להחריד בעמק.

סוף דבר

אז נכון שברירת המחדל של רוכבים ישראלים רבים היא לברוח לחופשות רכיבה באירופה הקרירה והירוקה, ובצדק. אבל מסתבר שגם כאן אצלנו בישראל, בקיץ הבלתי נסבל שלנו (בתוספת עניני קורונה החלים על מי שיוצא מהארץ) אפשר לקיים חופשת אופניים יותר מראויה. אורי טירולר הוא איש נדיר, עם יכולות מדהימות להתחבר לאנשים, אהבה גדולה לאזור צפון הרמה והגליל העליון, בקיאות אין סופית באזור, ואהבה גדולה לאופניים וטיולים. יחד עם צוותו הם תופרים חופשת אופניים מעולה, בנופים ייחודיים, באווירה משפחתית מדהימה, עם סטנדרט ושרירותיות גבוהים והכל כאמור במז"א נוח לרכיבה גם בשיא הקיץ.

למי מתאימה חופשה כזאת?

היכולת של אורי לתפור לכל קבוצה חופשה שונה ומושלמת למידותיה/אופייה היא החוזקה הגדולה ביותר של TYROLER BIKE. קבוצות של אופניים חשמליים יכולות לנצל את המנוע על מנת לטפס עוד לגובה ולצבור מרחקים, ואת הצמיגים השמנים ויכולת האחיזה של האופניים הכבדים ע"מ לעוף בירידות. קבוצות של רוכבי AM, דאון או קרוס קאנטרי יכולים לקבל רכיבות יומיות משמעותיות הן בעליה והן בירידה עפ"י הדגשים שיתנו, ואפילו חבורות/קבוצות של רוכבים שרוצות לצאת למחנה אימונים טרום אפיק או סמרתון, יכולות לקבל תפירה מדויקת של מסלולים מדהימים עפ"י מרחק וגובה מצטבר עם לוגיסטיקות ואירוח מושלם (מאמנים, מוזמנים לתאם).

מחירים ופרטי התקשרות

מחיר חופשה לשלושה ימי רכיבה, זהה לזו שעשינו תעלה 1,650 שקלים לאדם, כולל הכל. מחיר חופשה ליומיים של רכיבה יעמוד על 1,200 שקלים כולל הכל.