מבחן שמנים לשרשרת מבית Weldtite

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200


יבואן: מוטואופן


כתב: אריק פלדמן

Weldtite הוא מותג בריטי ותיק שנוסד ב 1940 כחברה לייצור חומרי תיקון פנצ'רים עבור הצבא הבריטי. יותר מ 80 שנה אחרי, Weldtite היא אחת החברות הגדולות בעולם לפיתוח וייצור מוצרי תחזוקה לאופניים (בלבד) עם היקף יצור של 15 מיליון פריטים בשנה בתחום התחזוקה, השימון והניקוי. להבדיל מחברות רבות אחרות בתחום שמוצרי אופניים הן חלק מהפורטפוליו הרחב שלהן, חברת Weldtite נשארה נאמנה רק לייצור מוצרי אופניים, כשכל הפיתוח והייצור נעשה מהמפעל שלהם בצפון לינקולנשייר אנגליה.

מחברת מוטואופן היבואנים של מוצרי Weldtite לישראל קיבלנו הפעם למבחן את סדרת השמנים המגוונת של החברה כדי לבדוק אם מה שטוב לתנאים האירופאים הקרירים והרטובים טוב גם לתנאים הקשוחים שלנו.

כל השמנים נבחנו ברכיבה בסגנונות וז'אנרים שונים לאורך תקופה ארוכה יחסית ובמגוון תנאי מז"א. זהו לא מבחן מעבדה אלא מבחן שימושיות שבדק את אופן היישום, עבודה, עמידות, וצבירת לכלוך. להלן המסקנות:

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

 Weldtite Dry Lube with Teflon

מחיר: 45 שקלים

שמן לתנאים יבשים על בסיס טפלון.

בשימוש

נוזל שקוף בגוון צהבהב עם צמיגות ברמת ביניים, לכאורה השמן שמתאים לרוב ימות השנה בתנאים המקומיים. היישום של השמן נוח מאוד, האמולסיה לא דלילה מידי ולא צמיגית מידי, נראה שהשמן עוטף את השרשרת באופן שווה וחודר היטב לתוך החוליות. בגלל הצמיגות הבינונית אי אפשר להגיע לייבוש מוחלט כמו בשמנים אחרים על בסיס טפלון.

העבודה נחוותה כחלקה לאורך זמן גם בתנאי אבק ודרדרת יחסית קשים (סינגלים מדבריים טחונים מאופנועים). אחד המבחנים הקשים של שמן יבש הוא רכיבת גראבל. לא בגלל הכידון המעוקל… אלא בגלל השבילים עתירי האבק לאורך מרחקים גדולים ופרקי זמן ארוכים של עבודה רצופה. כאן ה Dry Lube הצליח להשאיר את השרשרת שקטה ואת עבודת ההעברה החלקה גם ברכיבות גראבל מאובקות וארוכות במיוחד. בתנאי יובש השמן מצליח לשמור על חיכוך נמוך לאורך זמן, אך בתנאי רטיבות, או במעברי מים מזדמנים הוא הראה עמידות בינונית.

למרות העובדה שהשמן לא מגיע לייבוש מוחלט בעת היישום, הוא לא צובר לכלוך כלל ומצליח להשאיר את השרשרת נקיה.


יותר: יישום נוח, עמידות לאורך זמן בתנאים יבשים, לא צובר לכלוך

פחות: עמידות בינונית מאוד בתנאי רטיבות משתנים


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

Weldtite Dry Wax

מחיר: 45 שקלים

שמן לתנאים יבשים לעמידות לאורך זמן על בסיס ווקס (שעווה יבשה). מיועד לתנאים יבשים אך נקיים יחסית, מתאים בעיקר לרכיבת כביש או רכיבה על טריינרים.

בשימוש

למרות הגדרות היצרן לשימוש בתנאים נקיים, הרשנו לעצמנו למתוח את גבולות ההמלצות ולבדוק אותו גם בתנאים פחות נקיים. הנוזל הלבן הוא סמיך יחסית אך היישום מאוד נוח וחודר עמוק לתוך השרשרת. יישום של שמנים על בסיס ווקס מחייב שרשרת נקיה לחלוטין ואכן הקפדנו על כך. אחרי יבוש במטלית אין כל סימן של שמן על השרשרת, אך בתחושת אצבע אפשר להרגיש את החלקות. בכביש בתנאים יבשים השמן אכן עושה את עבודת הקטנת החיכוך באופן מעולה ולאורך זמן והרבה ק"מ. הוא אפילו החזיק יותר מרכיבה אחת ללא שימון ללא כל פגיעה בחלקות ההעברה. אך בתנאי אבק רגילים (לא דרדרת או רכיבת מדבר) כמו ברכיבת גראבל או רכיבת שטח סטנדרטית הוא פחות הצטיין. עמידותו למים היא נמוכה מאוד, ודי בכמה שלוליות כדי שהשרשרת תתחיל להרעיש.


יותר: יישום נוח, עמיד לאורך זמן בתנאים נקיים, נקי לחלוטין.

פחות: עמידות בינונית בתנאי אבק, עמידות נמוכה בתנאים רטובים


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

Weldtite Ceramic Lube

מחיר: 55 שקלים

שמן לתנאים משתנים עם ננו-חלקיקים להתנגדות חיכוך נמוכה במיוחד

בשימוש

ה Ceramic Lube הוא השמן הטכנולוגי ביותר של היצרן עם ננו חלקיקים שאמורים לחדור לכל פינה בשרשרת, לייצר ציפוי הידרופובי יעיל, ולתת אקסטרה חלקות. בתאוריה ניתן לדמות זאת לתוספת של עשרות אלפי כדוריות זעירות שאמורות לשאת על עצמן את עומס החיכוך שמייצרים חלקי המתכת של מערכת ההינע. הנוזל הוא בצמיגות בינונית ומצליח לחדור היטב לכל חוליה וחוליה. העבודה היא חלקה מאוד ולאורך זמן, אבל למען האמת במבחן מעשי (גם ארוך במיוחד) קשה להבחין בהבדל גדול משמן איכותי אחר שלא מכיל את הננו חלקיקים. בשורה התחתונה הוא עבד חלק גם בתנאים מאובקים במיוחד, היכן ששמנים פחות איכותיים קורסים. העמידות של השמן טובה מאוד הן בתנאי יובש והן בתנאים רטובים יחסית, אך בתנאי אבק נראה שהוא צובר ללכלוך הרבה יותר בקלות מהשמנים הסמי יבשים האחרים.


יותר: יישום נוח, עבודה חלקה מאוד, עמידות גבוהה בתנאים שונים גם בתנאים מאובקים

פחות: נוטה לצבור לכלוך בתנאים מאובקים


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

Weldtite e-Lube

מחיר: 46 שקלים

שמן לתנאים משתנים ייעודי לשימוש באופניים חשמליים

בשימוש

עם האינפלציה הגדולה של האופניים החשמליים, הגיעו גם מגוון מוצרים ייעודיים לתחום. אתם וודאי שואלים את עצמכם, מדוע צריך שמן שרשרת ייעודי לאופניים חשמליים שמשתמשים בשרשרת כמו אופניים לא חשמליים? ובכן, ההבדל או הייחוד הוא בעומסים שעוברת השרשרת של ה eMTB. בגלל העומסים הגדולים עמידות השמן על השרשרת היא סופר הכרחית. כל רוכב אופניים חשמליים יכול לספר לכם על הרעשים המטרידים מהאופניים כשהשרשרת מתייבשת. אלה לא רעשים של אופניים רגילים, אם אתם מבינים למה אנחנו מתכוונים… השמן הייעודי של Weldtite אמור לענות על דרישות אלו. האמולסיה של השמן היא הסמיכה ביותר מכל סדרת השמנים של היצרן, מה שמחייב יישום קצת יותר איטי מהשמנים האחרים כדי שהשמן יצפה את השרשרת ויחדור לכל חוליה וחוליה. השמן אמנם מוגדר כשמן לתנאים משתנים אך הוא מרגיש כמו שמן סמיך לתנאים רטובים והוא אכן דבק בשרשרת באותו האופן. גם ברכיבות ארוכות, אגרסיביות, ובתנאי קיצון השרשרת הייתה משומנת תמיד והעבודה חלקה. זה כאמור החשיבות הגדולה ביותר של שמן ייעודי לאופניים חשמלים. איפה התשלום? בלכלוך. לא שזה אמור להטריד רוכב אופנים חשמליים שצריך אופניים מתפקדים, אך בכל זאת חשוב לציין שנראה שהשמן מלכלך במיוחד.


יותר: עבודה חלקה, עמידות גבוהה במיוחד לאורך זמן במגוון תנאים.

פחות: נוטה לצבור לכלוך


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

Weldtite All-weather Lube with Teflon

מחיר: 30 שקלים

שמן רב שימושי לתנאי מז"א משתנים על בסיס טפלון

בשימוש

ה All-weather Lube הוא לכאורה האולר השוויצרי של היצרן שאמור להתאים באופן מיטבי לרוב התנאים. הנוזל של השמן דליל מאוד והיישום שלו סופר נוח ויעיל על השרשרת. אי אפשר להגיע לייבוש מוחלט בניגוב, אבל גם לא מצופה משמן רב תכליתי לייבוש מלא. השתמשנו בשמן במגוון רכיבות בשטח, מגראבל ועד אנדורו חשמלי בתנאי חורף קלאסיים. כלומר רטוב מידי פעם ופודרת מדבר מידי פעם. השמן נחווה כיעיל בהורדת החיכוך ועמיד מאוד בכל התנאים, הן ברטוב והן ביבש ולמרבה ההפתעה גם לא מלכלך במיוחד. רטוב הוא האובייסט… אבל לעיתים ביובש קיצוני, שמן יבש לא מחזיק מספיק, ושמן רטוב הופך לעיסה של בוץ שמנוני ושחור. מניסיוננו זה בדיוק הזמן לשמן מהסוג הזה, הוא כאמור מאוד עמיד לפחות כמו שמן רטוב, אך לא מלכלך כמוהו. זה שמן מעולה לתנאים משתנים כפי שהגדירו מפתחיו הבריטים, אבל זה גם שמן מעולה לתנאי יובש קיצוניים (לדוגמא צפון מדבר יהודה בשיא העונה, או התלולים של חורשן באמצע הקיץ…).


יותר: וורסטילי בתנאי מז"א, יעיל, עמיד

פחות: לא מצאנו דבר


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

Weldtite Wet Lube

מחיר: 45 שקלים

שמן עמיד לתנאי רטיבות

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

בשימוש

אם יש משהו שהבריטים מבינים בו היטב הוא רטיבות. ה Wet Lube ממצה ככה"נ את מקסימום הידע שיש ל Weldtite להתמודדות עם תנאים אלו. שלא כצפוי הצמיגות של השמן היא בינונית ומאפשרת יישום נוח ויעיל על השרשרת. ככלל שמן רטוב צובר לכלוך כך שהיישום שלו חייב להיות על שרשרת נקיה לחלוטין, והכוונה לנקייה ברמת דגריזר ולא מנוגבת משאריות, וכך עשינו. הרכב החומרים של השמן לא מאפשר ייבוש שלו וזאת הכוונה כמובן, הוא אמור לדחות נוזלים והוא עושה זאת הייטב. תנאי החורף שלנו אומנם לא מתמשכים כמו של הבריטים, אך הם גם לא עדינים כמו שלהם. גשמים חזקים, שלוליות ובוץ סמיך הופכים את התנאים שלנו למבחן מעולה לעמידות שמן. ה Wet Lube עשה זאת מעולה, הוא נשאר דבוק לשרשרת ועשה את עבודתו נאמנה, אך יש לקחת בחשבון שהוא מאוד מלכלך. לא שהיו לנו צפיות אחרות משמן רטוב, אך בכל זאת הדברים צריכים להאמר ולהילקח בחשבון.


יותר: יישום נוח, עמידות גבוהה בתנאים רטובים

פחות: מלכלך


סיכום

מגוון השמנים של Weldtite הוא גדול מאוד ואולי מבלבל קצת יחסית ליצרנים אחרים. אך יאמר לזכותו של היצרן הבריטי הוותיק, הם הצליחו לתת לכל אחד מהשמנים תכונות ייחודיות שמזקקות את הדרישות של כל רוכב ורוכב עפ"י סגננו והתנאים בהם הוא רוכב. מבחינתנו השלישיה הסופית איתה היינו נשארים הם ה Dry Lube with Teflon, ה e-Lube וה All-weather Lube with Teflon

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות