Shimano Dura-Ace R9200

מערכת 12 הילוכים חשמלית במבחן

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

יבואן: DAA


בחן וכתב: אורי ניצן  צילומים: קסניה דמירוב, ניב כאל, אסף פורת, אורי ניצן


הדור הרביעי של מערכת Dura-Ace Di2 של שימאנו רק הושק בעולם וכבר נחת אצלנו למבחן ארוך טווח. זוהי מערכת העל, הקצה של שימאנו לכביש, משאת נפשם של רוכבים מקצוענים וחובבנים וההמתנה להשקה היתה ארוכה, אולי ארוכה מדי. סראם יצאו עם מערכת 12 הילוכים אלחוטית כבר ב- 2019, ומאז העולם מחכה למענה מבית שימאנו.

האם המערכת החדשה של שימאנו עונה על הציפיות? האם הגישה השמרנית של הענק היפני שמה אותה בעמדה של נחיתות מול המתחרים?

מאז השקתה באוגוסט 2021 משפיענים רבים מכל העולם בחנו וניתחו את המערכת לעומק והתגובות, יש לומר, מאוד חיוביות. אבל יש גם לא מעט ביקורת על הגישה השמרנית של החברה היפנית ביחס למתחרה מארה"ב.

עכשיו, סופסוף, המערכת נחתה בישראל וזמינה ללקוחות הישראלים לרכישה מיידית. הישארו איתנו לשמוע מה חושבים עליה אצלנו בלבנט.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

עיקרי השינויים – תקציר מנהלים

  • מעבר למערכת של 12 הילוכים
  • העברת הילוכים סמי אלחוטית, חלקה ומהירה מאי פעם
  • ארגונומיה מעודכנת של הידיות לשיפור הנוחות והשליטה
  • מערכת בלימה שקטה יותר, מודולוציה משופרת ותחזוקה פשוטה יותר
  • אימוץ טכנולוגית HyperGlide+ ממערכת השטח לטובת העברת הילוכים חלקה תחת עומס
  • פרידה סופית ממערכות הילוכים מכאניות
  • עדיפות מובהקת לבלמי דיסק

קצת היסטוריה

מערכת Di2 הראשונה Dura-Ace R7970 הוצגה ב- 2009 אחרי שנים של מחקר ופיתוח בשימאנו. באותה תקופה הבלמים היו מכאניים, וכך גם ההילוכים. ותכל'ס, זה עבד לא רע. רוב הרוכבים לא הבינו בשביל מה צריך הילוכים חשמליים באופני כביש וחששו מבעיות של אמינות, משקל עודף, עמידות בתנאי רטיבות ושרידות לאורך זמן.

אבל בשימאנו הבינו שזה העתיד. שמערכת הילוכים חשמלית תאפשר יכולות ששום מערכת מכאנית לעולם לא תוכל לספק. העברה מדויקת בכל מצב, גם תחת עומס, שאינה מושפעת ממתח כבל ההילוכים, או לכלוך במעביר, או שחיקה. יכולת התאמה אישית, קיסטום וקינפוג לפי דרישות הלקוח, הוספת כפתורים לספרינטרים, מטפסים או אופני נג"ש, חיבור לגרמין ב- ANT+ או לטלפון ב- BLE, העברה "אוטומטית" בין פלטות קדמיות ועוד יכולות מתקדמות רבות.

ואכן, הדור השני של Di2 שהושק ב- 2012, הוכיח לכל הספקנים שהילוכים חשמליים פה להישאר. המערכת שנקראה Dura-Ace R9070 הביאה איתה את בשורת 11 ההילוכים של שימאנו, אבל גם אינטגרציה טובה יותר עם האופניים. הסוללה נכנסה לתוך השילדה, כך גם קופסת החיבורים והמוח. הארגונומיה של השיפטרים שופרה, ולראשונה הוצגה גם גירסה לאופני נג"ש. בדור השני של Di2 המערכת כולה שקלה פחות ממערכת מכאנית מקבילה מה שביטל לגמרי את טיעון המשקל, ואחרי 4 שנים של שימוש אינטנסיבי ע"י קבוצות האופנים המובילות בעולם, גם נושא האמינות קיבל חותמת רשמית של קבוצות פרו טור.

שנה לאחר מכן (2013) שימאנו הציגו גירסת Di2 ראשונה ברמת אולטגרה אשר הנגישה את הטכנולוגיה לקבוצת רוכבים רחבה הרבה יותר.

אופני הכביש שלי, שמככבים במבחני ציוד שונים מעל דפי מגזין זה, הגיעו עם מערכת Dura-Ace R9150 שהיא כבר הדור השלישי של Dura-Ace Di2 לכביש. המערכת הושקה ב- 2016 ושימאנו הכניסה שיפורים בכל רכיבי המערכת, מהקראנק, הידיות, המעבירים ועד הקסטה. המוח מוטמע באופן אינטגרלי בשלדה, והתווסף רכיב אלחוטי המאפשר חיבור טלפון חכם למערכת (באמצעות יחידה חיצונית). אבל השינוי הכי משמעותי בדור השלישי של מערכת Dura-Ace Di2 הוא התמיכה המלאה בבלמי דיסק (לראשונה ברמת Dura-Ace). זוהי הפעם הראשונה בה שימאנו הציגו מערכת חשמלית ברמת הקצה שמתאימה לבלמי דיסק. ללא ספק הסנונית שמסמלת את הכיוון אליו שימאנו והתעשייה כולה הולכים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

ההשקה שהתעכבה

אחרי כזאת היסטוריה מפוארת, ובהתחשב בדייקנות היפנית, אין פלא שהציפייה ששימאנו תציג מערכת Dura-Ace Di2 חדשה בשנת 2020 היתה מוצדקת. אתרי השמועות רחשו וגעשו, תמונות ריגול עלו לרשת ואפילו היה תאריך: מרץ 2020. ובכן, מרץ 2020 הגיע אבל הביא אלינו משהו קצת אחר. במקום מערכת הילוכים חדשה של שימאנו קיבלנו מגיפה עולמית ואיתה המון חוסר וודאות, עיכובים בייצור ושינוע סחורות והתנפלות חסרת תקדים על אופניים וחלקים בכל העולם. ההשקה התעכבה שוב ושוב, ורק באוגוסט 2021 נחשפנו לתכשיט החדש של שימאנו. בזכות העיכוב קיבלנו לא רק Dura-Ace Di2 חדשה, אלא גם Ultegra Di2 חדשה לגמרי. ממש שניים במחיר אחד… היה שווה לחכות.

עם המערכת החדשה, Dura-Ace R9200, שימאנו מסמנת את העתיד של תעשיית האופניים כולה. מעבר לשידרוג המתבקש ל- 12 הילוכים שימאנו הלכה צעד נוסף קדימה, והכריזה על סוף עידן מערכות ההילוכים המכאנית. מעתה שימאנו לא תייצר יותר מערכות הילוכים מכאניות ברמת דורה אייס או אולטגרה. רק חשמליות. ואם אתם רוצים להנות ממערכת אלחוטית, אז אתם כבר חייבים לעבור לבלמי דיסק. כן, שמעתם נכון, העתיד הוא חשמלי, אלחוטי עם בלמי דיסק. וולקאם טו 2022.

שתי הבשורות המשמעותיות ביותר במערכת החדשה הן המעבר לקסטה של 12 הילוכים ומעבר לשיפטרים אלחוטיים. אז בואו נצלול קצת לתחומים אלו.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

הפיל הוורוד שבחדר

בואו נדבר רגע על הפיל שבחדר. את המערכת קיבלתי למבחן בתחילת ינואר 2022 ומיד הוצאנו כתבת התרשמות ראשונית. אם להסתמך על התגובות שקיבלתי לאחר פרסום הכתבה אז הנושא שהכי העסיק את הקוראים הוא האם המערכת היא אלחוטית על מלא או רק אלחוטית בכאילו?

אז בכדי לעשות קצת סדר אסביר שהשיפטרים אלחוטיים. לכל שיפטר סוללת מטבע קטנה (CR1632) שמספקת אנרגיה לשנה וחצי (ואף יותר) של עבודה. המעביר האחורי הוא למעשה המוח של המערכת. הוא אחראי לקבל את הפיקודים מהשיפטרים (באופן אלחוטי) ולהעביר אותם למעבירים. שני המעבירים מחוברים בכבל אחד לשני ולסוללה שנמצאת במוט האוכף ומספקת אנרגיה לשניהם. הרכיב האלחוטי שבמעביר האחורי מאפשר גם שידור ב- ANT+ או BLE לחיבור לגרמין ולטלפון, כך שאין צורך ברכיב חיצוני נוסף לטובת העניין (כפי שהיה בעבר).

אפשר להגיד שהמערכת החדשה של שימאנו היא סמי אלחוטית. וזו אחת הנקודות שכנגדה יש ביקורת רבה ברשת. אין לי מידע פנימי משימאנו, ולא שיתפו אותי בתהליך קבלת ההחלטות בחברה, אבל אני יכול להבין מדוע שימאנו בחרו בדרך זו.

כיום רוב אופני הכביש החדשים מגיעים עם מה שנקרא קוקפיט אינטגרלי. כלומר, הכבלים של ההילוכים והבלמים עוברים מהידיות דרך הכידון לסטם ומשם דרך צינור הראש לתוך השילדה, כך שלא רואים כבלים חיצוניים כלל. לגישה זו ישנם יתרונות רבים, בעיקר אירודינמיים ואסטטיים, אבל יש לה גם חסרונות בדמות תהליך הרכבה מסובך ושחיקה פנימית של הכבלים. ביטול הכבלים של ההילוכים מפשט את תהליך זה ומאפשר קוקפיט נקי יותר עם פחות סיבוך בהתקנה.

לכן הגיוני ומשמח ששימאנו בחרו בגישה זו שבה השיפטרים אלחוטיים. זה חוסך שני כבלים ארוכים ופתלתלים ומפשט את תהליך ההרכבה הראשוני וגם מקל על תהליך שידרוג במידה ומבצעים שינויים אחרי הרכישה כמו החלפת כידון וסטם. אצלי באופניים זה שיפר מאוד את המראה של החלק הקדמי והפך אותו לנקי יותר ונעים יותר לעין (דבר שהפריע לי מהיום הראשון).

לגבי המעבירים, הם מחוברים בכבל אחד לשני ולסוללה שנמצאת במוט האוכף. במקרה זה ההרכבה הראשונית מעט יותר קשה (עדיין צריך להריץ כבלים ניסתרים בשילדה ואף מכונאי לא אוהב את זה) אבל לרוב זה מסתכם בקצת יותר עבודה של המכונאי וזהו. זה לא משהו שרוכב האופניים הממוצע מתעסק איתו לכל אורך חיי האופניים. כמה פעמים נאלצתם לפרק חיווט פנימי של מערכת אחרי הרכישה? נדיר מאוד. בסופו של יום ישנו כבל גלוי אחד באורך של כ- 5 ס"מ שיוצא מהשילדה ומתחבר למעביר האחורי. זהו, זה כל מה שרואים מחוץ לשילדה.

בצד היתרונות, ישנה סוללה גדולה וחזקה שמספקת אנרגיה למעבירים באופן עקבי ומדויק ולאורך זמן. הסוללה חבויה בתוך השילדה, מה שמאפשר למעבירים עצמם להיות קטנים וקלים יותר. ישנן פחות נקודות כשל במערכת. ישנם פחות רכיבים עצמאיים שצריכים להסתנכרן אחד עם השני באופן אלחוטי, מה שחוסך ניתוקים ובעיות חיבוריות. נקודת הטענה יחידה במעביר האחורי מטעינה את כל המערכת עם כבל אחד וחוסכת את הצורך לטעון כל סוללה בנפרד במטען חיצוני (קרה לכם שיצאתם לרכב והשארתם את הסוללה במטען בבית?).

סיבה נוספת קשורה להבדלי גישות בין שימאנו לסראם. בשימאנו תכננו ועיצבו את המערכת שתעבוד בתצורה של 2X12. שימאנו לא מאמינים בגישה של 1X12 לכביש, ומציעים מערכת יעודית לאופני גראבל או סייקלוקרוס שנקראת GRX שקיימת במספר תצורות כולל 1X11 Di2. סראם, לעומת זאת, משאירים את הבחירה ביד הרוכב ומאפשרים mix and match בשלל תצורות ושילובים. לכן, לסראם היה חשוב להפריד את המעביר הקדמי מהאחורי ולאפשר התקנה של אחורי בלבד, מה שנתפס כלא נחוץ ולכן גם לא ניתן בתצורה הנוכחית של המערכת של שימאנו.

כך שבסופו של דבר ההחלטה של שימאנו ללכת על מערכת סמי אלחוטית נובעת משיקולים של אמינות ושרידות עם מינימום פגיעה בחוויית המשתמש הסופי, ולדעתי האישית זו החלטה נכונה.

עכשיו שסגרנו את הנקודה הזאת, בואו נדבר קצת על חלקים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

קראנק וקסטה


קראנק FC-R9200 מחיר: 2,679 ש"ח משקל: 690 גרם (קראנק מידי באורך 170)


שימאנו מציעה שלושה גדלים שונים של קראנק ברמת Dura-Ace:

  • קומפקט 50-34
  • סמי קומפקט (מידי) 52-36
  • דאבל 54-40 (מחליף את הדאבל הקלאסי של 53-39)

לכל אחת מהמידות ישנה גירסה ללא מד וואטים וגירסה עם מד וואטים (אינטגרלי דו-צדדי), כך שלמעשה מדובר על 6 סוגים שונים של קראנקים במשפחת Dura-Ace.

לטובת המבחן קיבלתי את הקראנק שהוא כנראה הנפוץ ביותר בקרב רוכבים חובבים כמוני והוא סמי קומפקט 52-36 ללא וואטים.

הקראנק לא שונה בהרבה מקודמו. הוא עדיין בעל זרועות אלומיניום חלולות בטכנולוגית HollowTech II וספיידר בעל ארבע זרועות. לעומת הגירסה הקודמת, הקראנק החדש יותר קשיח, מעט יותר בשרני, בעל פינות יותר מחודדות ושוקל כ- 65 גרם יותר (תלוי באורך הזרועות). שימנו הוסיפו להיצע גם קראנק קצר במיוחד עם זרועות באורך של 160 מ"מ לטובת רוכבים קצרים (כמוני…).

מבחינת קסטות, קיימות שתי קסטות ברמת Dura-Ace:

  • קסטה 12 הילוכים ביחס 11-30 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30)
  • קסטה 12 הילוכים ביחס 11-34 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34)

לטובת המבחן קיבלתי את הקסטה 11-34 החדשה שמספקת את טווח ההילוכים הרחב ביותר בליין ומתאימה לרוכבים שמבלים את סופי השבוע בעליות של הרי ירושלים.

גם בנושא זה לא חסכו ביקורת משימאנו. מדוע שימאנו בחרו להישאר עם 11 שיניים בגלגל"ש הקטן ולא עברו לקסטות עם גלגל"ש קטן בגודל 10 שיניים כמו ב- XTR או סראם?

לתשובה, בעיני, שני חלקים. הראשון קשור לתאימות לאחור. הקסטות החדשות מתאימות באופן מלא לגלגלים קיימים עם לב שימאנו של 11 הילוכים. זה חשוב בעיקר לרוכבים שהשקיעו אלפי שקלים בגלגלי תחרות טובים ויקרים ולא מעוניינים להחליפם במידה ומחליפים אופניים או מערכת. בעיני זה לגיטימי מצד שימאנו ומוכיח שהם רואים את המשתמש הסופי לנגד עיניהם ולא דואגים רק לקידום האג'נדה של תעשיית האופניים.

החלק השני קשור ליחסי הילוכים ועמידות. הקסטה החדשה מורכבת מחמישה גלגל"שים מפלדה (הקטנים יותר, לטובת עמידות) ושבעה גלגל"שים מטיטניום (הגדולים בקסטה, לחיסכון במשקל). הגלגל"שים מוחזקים יחד בספיידר מאלומיניום. מן הסתם, ככל שהגלגל"ש קטן יותר, כך השחיקה שלו גדולה יותר (העומס של השרשרת מתפרס על פני פחות שיניים) ויעילות העברת הכוח יורדת.

מבחינת יחסי הילוכים, בואו נשווה לרגע את היחסים בקצה הסקאלה בין שימאנו וסראם (בחרתי במידות הנפוצות ביותר בקרב רוכבים חובבים):

  קראנק קסטה הילוך הכי קל הילוך הכי כבד
סראם 48-35 10-33 35-33 = 1.06 48-10 = 4.80
שימאנו 52-36 11-34 36-34 = 1.06 52-11 = 4.73

למעשה אנו רואים שהפער בקצוות די זניח בין המערכות הנפוצות של שתי היצרניות, כאשר לסראם יתרון קל בקצה העליון של הסקאלה, כלומר בהילוך הכי קשה. ולעומת זאת, לשימאנו קפיצות קצת יותר קטנות בין הילוך להילוך. מבחינת שימאנו, זו לא סיבה מספיק טובה בשביל לוותר על התאימות לאחור, על השחיקה המוגדלת של הקסטה והפגיעה ביעילות העברת הכוח.

אגב, שתי היצרניות מאפשרות קראנק גדול יותר לרוכבים מקצוענים שחשובה להם המהירות הסופית ומעוניינים להגדיל את היחס בקצה העליון על חשבון הילוך קל לעליות.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

קסטה חדשה עם טכנולוגית HyperGlide+


קסטה CS-R9200-12 מחיר: 1,549 ש"ח משקל: 223 גרם (לקסטה 11-30)


שימאנו החליטו שלא לאמץ את המיקרוספליין של השטח במערכת Dura-Ace החדשה ולא לתמוך בגלגל"ש של 10 שיניים, אולם הם מצאו לנכון לשלב את טכנולוגית HyperGlide+, שהוצגה לראשונה במערכת XTR, במערכת הכביש החדשה. הטכנולוגיה מספקת חווית העברת הילוכים חלקה ושקטה בכל מצב, גם תחת עומס דיווש. אם עד היום שימאנו התאמצו לספק העברה חלקה כשעולים בקסטה, HyperGlide+ נועדה לספק חוויה דומה גם במורד הקסטה.

השרשרת, אגב, זו אותה שרשרת 12 הילוכים של מערכת XTR המוכרת לרוכבי השטח ביננו שגם היא תומכת בטכנולוגית HyperGlide+ ובשילוב עם הקסטה מספקות את אותה חוויה מדוברת.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

מעביר אחורי ומעביר קדמי


מעביר אחורי RD-R9250 מחיר: 3,489 ש"ח משקל: 215 גרם


המעביר האחורי הוא הלב של כל המערכת. שימאנו הכניסו את כל היכולות של המערכת הקודמת לתוך המעביר האחורי. אין יותר קופסאות חיבורים בשילדה או בכידון, הכבלים המעטים שנשארו יוצאים מהמעביר האחורי. גם כפתור השליטה שמאפשר לעבור בין מצבי העברת ההילוכים השונים (ידני, סמי אוטומטי ואוטומטי) נמצא על המעביר האחורי, כנ"ל נורת החיווי וכמובן המודול האלחוטי שאחראי על החיבור לשיפטרים האלחוטיים, לגרמין או לטלפון. כך גם נקודת ההטענה, שעברה שינוי ושדרוג משמעותי בגירסה זו (המטען הישן של Di2 לא יתאים פה, תקבלו מטען חדש עם הערכה) נמצאת על המעביר האחורי.

מעניין ששימאנו החליטו שאין מספר גירסאות למעביר האחורי, יש רק גירסה אחת. אין יותר כלוב ארוך או קצר, אלחוטי או חוטי, יש רק מעביר אחורי אחד בליין של Dura-Ace R9200. כלומר, גם אם בחרתם במערכת עם בלמי חישוק (ולא דיסק) שבהגדרה אינה אלחוטית כלל, עדיין תקבלו את המעביר האחורי האלחוטי ותהנו מחיבוריות לגרמין ולטלפון, אולם לא לשיפטרים, מן הסתם.

זהו גם החיסרון של המערכת. כל הטוב הזה מגיע במחיר גבוה ובתוספת משקל של כ- 20 גרם לעומת מעביר מקביל של הדור הקודם.

המעביר האחורי שומר על פרופיל נמוך וצר אה-לה XTR, כלומר, ממנף את טכנולוגית Shadow+ של שימאנו מהשטח, אולם אינו משלב את הקלאץ' של המעבירים ממשפחת השטח של שימאנו אשר מונעים הצלפת השרשרת בשילדה כאשר רוכבים בדרכים משובשות. הפרופיל הצר נועד להגן על המעביר מפגיעה מזדמנת.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200


מעביר קדמי FD-R9250 מחיר: 1,939 ש"ח משקל: 96 גרם


המעביר הקדמי עבר עיצוב מחדש, עשה דיאטה והשיל כמה גרמים ממשקלו. הפרופיל שלו הרבה יותר דק ואירודינמי ובאופן כללי נראה הרבה יותר טוב.

פה גם מרגישים את השיפור המשמעותי ביותר בהעברת ההילוכים. מעבר מפלטה קטנה לגדולה נעשה באופן שקט ומהיר באופן מעורר השראה, גם תחת עומס. וגם החזרה לפלטה הקטנה מתבצע ללא הצלפות שרשרת וללא דרמה.

שיפטרים


שיפטרים ST-R9270 מחיר: 4,600 ש"ח (לזוג) משקל: 350 גרם (לזוג)


הרכיב שעבר את השינוי המשמעותי ביותר בדור הזה של Dura-Ace Di2 הוא ללא ספק הידיות המשולבות של ההילוכים והבלמים. הידיות עברו עיצוב מחדש והן שונות בתכלית מהגירסה הקודמת.

ארגונומית, אזור ה- hoods יותר ארוך ועם בליטה יותר גבוהה וזאת על מנת לספק יותר מקום להניח את כף היד ולאפשר לפיתה יותר טובה עם האצבעות. זוהי האחיזה המועדפת על רוב רוכבי הכביש, ושם הם מבלים את רוב זמנם, יותר מאשר על הכידון או בדרופס, ולכן היה חשוב לשימאנו לדייק עוד יותר את הצורה של הידית על מנת לספק נוחות ושליטה מיטבית בתנוחה זו.

גם כפתורי העברת ההילוכים עברו ליטוש. המדרגה בין שני הלחצנים גבוהה יותר ומאפשרת הבחנה טובה יותר גם עם כפפות ארוכות, והלחצנים עצמם יותר נעימים למגע. הכפתור השלישי בקצה העליון של הידית (על ההודס) מאפשר התאמה אישית באמצעות אפליקציית E-Tube בטלפון הנייד וניתן באמצעותו לשלוט במסכי הגרמין, או לבצע כל פעולה אחרת שרוצים במערכת ההילוכים.

התוספת של סוללת המטבע הקטנה, המודול האלחוטי ושינוי הצורה גרמו גם לעלייה קלה במשקל של 30 גרם לזוג ידיות. לא דרמטי, אבל מצטבר לעלייה הכללית במשקל של כל המערכת שעומדת על כ- 40 גרם.

ידיות הבלם עשויות קרבון וניתן לקרב או להרחיק אותן מהכידון על מנת להתאים אישית למידת כף היד של הרוכב.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

בלמים


קליפר BR-R9270 מחיר: 1,400 ש"ח (לזוג)  משקל: 229 גרם (לזוג)


זה לא סוד שאני נמצא עמוק במחנה של חובבי בלמי דיסק בכביש. כתבתי בכל הזדמנות שעבורי, רוכב כביש חובבן ממוצע, הפתרון של גלגלי קרבון עם בלמי דיסק פשוט עובד ועובד טוב יותר מבלמי חישוק שהיו לי בעבר.

כפי שציינתי, הדור הקודם, Dura-Ace Di2 R9100, היה הראשון שתמך באופן אינטגרלי בבלמי דיסק. המערכת הגיעה על אופני הכביש שלי, וצברתי איתם אלפי קילומטרים של רכיבה מגוונת מאוד. החוויה הכללית טובה, אבל סבלתי מדי פעם ממה שנקרא break rub, שהרוטור נוגע קלות ברפידות, מרעיש ומייצר חיכוך מיותר. הטיפול בבעיה דרש פירוק הגלגל וניקוי הקליפר עם ספריי מיוחד, מה שאיפשר לבוכנות לחזור למקומן יותר בקלות ומנע את התופעה.

בגירסה החדשה שימאנו טיפלו בבעיה ע"י הרחקת הרפידות מהרוטור – הגדילו את המרחק ב- 10% – כך שהסיכוי לחוות break rub ירד משמעותית. בנוסף, הקליפרים עברו דיאטה קלה, ושוקלים כ- 20 גרם פחות מהדור הקודם. שימאנו עשו מספר שינויים במבנה הקליפרים על מנת לאפשר תהליך בלידינג קל ופשוט יותר, ובאופן כללי לשפר את הנגישות והקלות של עבודת תחזוקת הבלמים.


רוטור RT-MT900 מחיר: 884 ש"ח (לזוג)  משקל: 196 גרם (לזוג – אחורי 140, קדמי 160)


עוד רכיב במערכת הכביש החדשה שהגיע מהשטח הוא הרוטור. כבר כתבתי בעבר שלדעתי הרוטורים של השטח עובדים טוב יותר עם מערכות הכביש של שימאנו, ועכשיו זה הפך רשמי. הרוטור במערכת הקצה של הכביש למעשה זהה לרוטור XTR מהשטח.

לטובת המבחן קיבלתי רוטורים מסדרת XT ולא XTR אבל ההבדל זניח למדי.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

חווית משתמש

כבר מהרכיבה הראשונה עם המערכת החדשה הרגשתי בהבדל. תבינו, עד כה רכבתי עם מערכת Dura-Ace Di2 11 הילוכים. זה לא שעברתי מאיזו מערכת נחותה למערכת קצה. כבר רכבתי עם קצה ואפילו די התרגלתי לזה. איכשהו שימאנו הצליחו לקחת את הקצה שלהם לרמה אפילו עוד יותר גבוהה. העברות הילוכים שקטות וחלקות בכל מצב, תחת עומס דיווש, גם בעלייה. במעברים חדים מירידה לעליה – מי שרוכב לאורך הגדר של בית אריה מכיר – ופשוט בכל מצב, העברות מדויקות, מהירות ושקטות. לא שומעים את הנקישה החזקה של השרשרת בקסטה בהורדת הילוך תוך כדי תאוצה, לא שומעים את הקסטה צועקת לעזרה כשעולים 3 הילוכים במכה בתחילתו של טיפוס. ההילוך עובר חלק וכל מה שמרגישים זה נקישה חלושה שלא ממש שומעים אבל מרגישים מכה קלה בכרית כף הרגל. לא רק העברות ההילוכים שקטות, כל החוויה של הרכיבה עם המערכת הזאת שקטה ונעימה יותר לעומת הדור הקודם.

גם מעברים בין פלטות קדמיות הולכים מהר וחלק בצורה מפתיעה. הקשיחות של הקראנק בשילוב עם המעביר הקדמי המשדורג מייצרים תחושה החלטית ומיידית כשעולים מפלטה קטנה לגדולה. גם בירידה מהגדולה לקטנה יש חיוניות מורגשת ותגובה מיידית ללחיצה על כפתור המעביר.

בתחום הנוחות והאחיזה גם כן ישנו שיפור מורגש. הארגונומיה החדשה של הידיות מרווחת את כל העסק ומשאירה יותר מקום להניח את הידיים. הבליטות המוגבהות והנטייה הקלה פנימה מאפשרות אחיזה נוחה על ההודס המאפשרת רכיבה מהירה בתנוחה אירודינמית מבלי לרדת לדרופס. מבחינתי זו התנוחה המועדפת, ואני שומר את הירידה לדרופס לספרינטים ותאוצות ביניים קצרות. כשאני יוצא להובלה אני מעדיף להשאיר את הידיים על ההודס ולהתכנס לתנוחה אירודינמית ככל שאפשר והידיות החדשות מאפשרות בדיוק את זה.

ביטול הכבלים של הידיות ניקה את כל החלק הקדמי של האופניים שלי. במבחן המקורי של האופניים זו היתה אחת הטענות העיקריות שלי. צמת הכבלים שבלטה באופן מוזר ודי מכוער העיבה על המראה הנקי והאירודינמי של כל האופניים. עכשיו, שנשארו רק שני צינורות הידראולים של הבלמים, הכל נראה הרבה יותר נקי ואסטטי. אני חייב לומר שאני אפילו מעדיף את זה ככה מאשר כבילה אינטגרלית מלאה, שני הצינורות לא מפריעים ולפחות אני יודע שהם לא מושחלים בתעלות צרות ומפותלות שגורמות להם לשחיקה מוגברת.

מבחינת הבלימה, לא הרגשתי שיפור משמעותי לעומת המערכת הקודמת. הבלמים עובדים באופן צפוי ועקבי, מספקים המון רגש והמון כוח עצירה (גם עם רוטורים בקוטר 140 מ"מ). בכל תקופת המבחן לא יצא לי לחוות break rub או רעשים כלשהם מהרוטור או מהקליפר. אפשר לומר שהשידרוג המשמעותי ביותר במערכת הבלימה הוא השקט שהמערכת מספקת. הבלמים פשוט עובדים, ללא דרמה וללא רעש.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

מילה על גלגלים

אי אפשר לסכם מבחן שכזה מבלי להזכיר את הגלגלים הנפלאים של שימאנו. הם יקבלו מבחן משלהם בהמשך, אבל בינתיים חשוב לי להגיד כמה מילים על הגלגלים האלה.

לשימאנו היתה נוכחות חזקה בשוק הגלגלים בעידן גלגלי האלומניום עם בלמי חישוק. אולם המעבר לגלגלי קרבון גרם להם לצאת מהמשחק ולשבת כמה שנים על הגדר. הם המשיכו לספק גלגלי טובולאר לקבוצות פרו טור, אבל נמנעו מלהשתתף במשחק חישוקי הקרבון קלינצ'ר עם בלמי חישוק.

כניסת בלמי הדיסק למיינסטרים של אופני הכביש סימנה גם את חזרת שימאנו לזירה, וכמה כיף שהם חזרו. כיום הם מציעים מגוון רחב של גלגלי קרבון קלינצ'ר בכמה פרופילים שונים, בכמה רמות מחיר וכולם מיועדים לבלמי דיסק.

הגלגלים שבחנתי הם ברמת Dura-Ace עם פרופיל בעומק 60 מ"מ ורוחב פנימי נדיב ומודרני של 21 מ"מ. הרכבתי עליהם צמיגי קונטיננטל GP5000 בתצורת טיובלס.

אחת התכונות הכי בולטות של הסט הזה היא הקשיחות. השזירה המיוחדת, השפיצים הקצרים והפרופיל העמוק מייצרים סט גלגלים קשיח מאוד. כזה ששומר על הקו גם בסיבוב חד בירידה תלולה. הם שומרים על יציבות מטורפת בסיבובים ובירידות מהירות. משרים אווירה של ביטחון גם במהירות גבוהה, שקטים, מהירים ועם משקל של 1,609 גרם לסט גם קלים יחסית לגלגלים עם פרופיל עמוק שכזה.

כאמור, הגלגלים יקבלו את המקום שלהם בכתבה עתידית, אולם אני חייב לשחרר איזה ספוילר קטן לאוויר ולכתוב שאלו הגלגלים הכי מרשימים שיצא לי לבחון עד כה. פשוט חוויה לרכב איתם בכל תוואי אבל בעיקר במישורים וירידות מהירות.

שימו לב, שימאנו עידכנו את הלב של הנאבה, ובגלגלי Dura-Ace החדשים משתמשים בלב micro spline חדש הדומה לזה של מערכות השטח החדשות של שימאנו. גלגלי Dura-Ace החדשים מתאימים רק למערכת 12 ההילוכים החדשה ולא יעבדו עם קסטות של 11 הילוכים הקיימות (גלגלי אולטגרה החדשים יעבדו גם עם קסטה של 11 הילוכים).

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

אינטגרציה אלחוטית

למרות הביקורת על השמרנות של שימאנו, בסופו של יום, יש פה מערכת אלחוטית המאפשרת אינטגרציה לרכיבי צד שלישי באופן אלחוטי. החיבור לגרמין מאפשר צפייה בנתונים לגבי המערכת כגון מצב הסוללה (מקבלים 3 אינדיקציות שונות, של כל ידית בנפרד ושל הסוללה הראשית), ההילוך הנבחר ועוד. בנוסף ניתן להגדיר שהכפתורים בחלק העליון של הידיות מדפדפים בין המסכים השונים בשעון הגרמין שלכם.

כל היופי הזה מבוצע באפליקציה בטלפון הנייד שמאפשרת (בנוסף להגדרות של מה כל כפתור עושה) גם עדכון תוכנה של המערכת, כיוון ההילוכים והגדרות שונות כגון מצבי S1 ו- S2 שהם המצבים האוטומטיים והסמי-אוטומטיים של המערכת.

בעבר האינטגרציה הזו הצריכה הוספת רכיב אלחוטי ייעודי, וכיום היא חלק אינטגרלי מהמערכת.

סיכום

שתי הבשורות העיקריות של המערכת החדשה היא המעבר לקסטה עם 12 הילוכים ותקשורת אלחוטית בין השיפטרים והמעביר האחורי. ללא ספק שינוי מבורך והגיע הזמן ששימאנו יצמצמו את הפער למתחרים.

אבל השינוי המהותי והמורגש ביותר, מבחינתי לפחות, זה הדגש על נוחות ושקט שהמערכת כולה משרה על הרוכב. זה אמנם נשמע מינורי ולא מרגש, אבל זה בהחלט מורגש. המערכת שקטה יותר, העברת ההילוכים קלה, מהירה וללא שום דרמה, האחיזה בידיות נוחה ומשרה ביטחון, הבלימה עוצמתית וצפויה והחוויה הכללית היא של שקט ורוגע. ברכיבות כביש ארוכות, בסימולציות עם הקבוצה, וכמובן בתחרויות יש המון חשיבות ליכולת של הרוכב להישאר שליו ונינוח, והמערכת הזאת תורמת רבות לתחושה הזאת.

בצד החסרונות, תוספת של 40 גרם לעומת הדור הקודם (זניח), והמחיר הגבוה (בעיקר של המעביר האחורי) עלולים להרתיע, אבל אני לא חושב שזה מה שיטריד רוכשים פוטנציאלים של מערכת Dura-Ace חדשה.

לדעתי האישית, זה ששימאנו לא הלכו על מערכת אלחוטית מלאה לא ממש נחשב כחיסרון. זהו צעד מחושב ושמרני התואם את ה- DNA של החברה היפנית, אבל לצידו גם מספר יתרונות לא מבוטל כגון אורך חיי סוללה ואמינות.

אין פה בשורה מרעישה שמצדיקה שידרוג למי שכבר רוכב עם מערכת Dura-Ace Di2 11 הילוכים. אבל אם אתם שוקלים לקנות אופניים חדשים, ללא ספק שווה להשקיע ב- 12 הילוכים של שימאנו. אגב, Ultegra Di2 זהה לחלוטין בתכונות וביכולות למערכת Dura-Ace רק בתוספת של כ- 280 גרם, ובמחיר הרבה יותר ריאלי לרוב הרוכבים החובבים. יש לי תחושה שזו הולכת להיות מערכת סופר פופולרית בקרב רוכבים שמתכננים לרכוש אופני כביש בתקופה הקרובה.


יותר: דיוק, שקט, סקסיות

פחות: מחיר


ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות