fi'zi:k Terra Atlas

נעליים במבחן

יבואן: CTC Trek Israel         מחיר: 900 שקלים      משקל: 397 גרם לנעל במידה 44

pxl_20220603_065757964-copy_optimized

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200


בחן וכתב: שחר מיליס


הטרה אטלס היא נעל השטח החדשה ליישומי גראבל, XC ודאון קאנטרי מבית פיזיק איטליה. למי שעוקב אחרי הדגמים של פיזיק, נראה שהיא מחליפה את ה- Terra X5בתוספת כמה עדכונים ושיפורים.

fi'zi:k הוא הביטוי הפונטי למילה physique המתארת גוף וצורה של הגוף האנושי. החברה הוקמה ב 1996 ומייצרת ציוד איכותי ומאד מוקפד מבחינה עיצובית. מוצריה העיקריים הינם נעליים ואוכפים אך בליין המוצרים שלה ניתן למצוא גם אביזרים, כידונים (מעוקלים) וביגוד.

כשאריק אמר לי בטלפון "מיליס, יש פיזיק ל…" מיד התפרצתי לדבריו ואמרתי "כן!" את הפרטים אשמע כבר אחר כך. שלש שניות מאוחר יותר קיבלתי את הפרטים בהודעה קולית בסגנון "משימתך היא, אם תסכים לקבלה…(צונזר)… הודעה זו תשמיד את עצמה בעוד 3 שניות…"כבר למחרת, אספתי זוג נעליים יפיפה בצבע אפור קר מחנות הבית שלי טרק כרכור. מלווה בברכת* "זד^^ן, לא שם לך קליטים" יצאתי שמח וטוב לב לביתי (לשים קליטים).

*בין חברים, ככל שהקללה יותר עסיסית, כך גדולה כוונת הברכה. ובתרגום: "מקנא בך יא אח, איזה כיף לך שאתה בוחן את הטרה אטלס החדשות שרציתי ולא שמתי עליהם עדיין יד. שא ברכה – רכיבות טובות אח יקר, תהנה מהם".

אז בואו נתחיל

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אז מי היא ה Terra Atlas?

הטרה אטלס היא נעל לשימוש ALL TERRAIN או כמו שאנחנו אוהבים לקרוא לה, נעל שטח. היא לא מיועדת באופן ספציפי לרכיבות XC תחרותיות, וממש לא ליישומי DH, אך בהחלט מעלה את הרף בכל מה שנמצא בין שתי הדיסיפלינות הכל כך שונות האלה. למה ואיך? טוב ששאלתם. נעל XC תחרותית, בדרך כלל בעלת סוליה קשיחה מאד, לרוב מקרבון, מינימליסטית וקלילה. כל הפיצ'רים נועדו כדי לשפר יעילות דווש ולהרוויח עוד כמה עשיריות אחוזים בדווש. זאת לפעמים על חשבון נוחות ו/או הגנה. הטרה אטלס נראית חטובה ומינימליסטית כמו נעל XC אך חבויים בה פיצ'רים שנועדו לשפר את הנוחות בפידול, הנוחות בהליכה, לשפר אחיזה בפדל (כאשר לא מחוברים) ובקרקע כאשר צריך לדחוף את האופניים. כל זאת תוך שמירה על משקל קל, קשיחות טובה ואוורור מספק. ובנוסף, קל מאד לנעול ולחלוץ אותה עקב פתח גדול וסגירת חוגת BOA בודדת.

נראות ומאפיינים: קודם כל, ואני לא שולל ולא פוסל שזהו אחד המרכיבים החשובים בנעל – נראות! פיזיק היא חלק מקבוצת סלה רויאל (Selle Royal) האיטלקית, ואיטלקים יודעים דבר או שניים בעיצוב. צורת הנעל דומה למבנה כף הרגל ומקנה צורה אוירודינמית ודקיקה. בנוסף, השימוש בגפה עם טקסטורות (מעויינים במקרה זה) ותבניות צורניות לחורי האוורור נותנים את התחושה של מוצר יוקרתי. הידוק הנעל נעשה באמצעות חוגת בואה בודדת (6L) אשר מוסיפה למינימליסטיות של הנעל (באופן אישי שמח שנפטרו מלשונית הסקוץ' שהיתה בדגמים הקודמים). הגפה הסינטטית גמישה ורכה מאד, ובנוסף לרכיסה עם בואה אחת, מפתח הכניסה והיציאה של הנעל מרשים ומאד קל לתפעול. בריפוד העקב, ישנן גבשושיות גומי רך להגברת החיכוך ומניעת החלקת העקב מהנעל. פיצ'ר שלא קיים בכל נעל ומורגש בהעדרו כאשר אינו.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מבנה וסוליה: סוליית הטרה אטלס מבוססת על סולית ה X5 של פיזיק רק שבנעל זו הקוביות גדולות ועמוקות יותר וכל הסוליה מצופה בגומי נגד החלקה (גם במרכז הנעל), עובדה שמייצרת אחיזה לא רעה בפדל שיצא מהקליט או בהליכה על סלעים יבשים/ רטובים. גובה קוביות הסוליה גבוה משמעותית מנעליים דומות. גובה זה יוצר חיכוך (במובן הטוב של המושג) בין הנעל לכלוב הפדל ומקטין את תחושת הציפה החופשית שיש בפדלים מסויימים. הסוליה יושבת על מבנה ניילון מחוזק אשר מקנה לנעל קשיחות בדרגה 5 בסולם פיזיק (שזה אומר שזו נעל לא מאד קשיחה) אבל לא מורגש אבדן יעילות בדווש או שקיעה של הנעל גם בפדלים קטנים. לעומת זאת, זה הופך את ההליכה למשהו קצת יותר נסבל (לחובבי הז'אנר). אותה תשתית ניילון קשיחה נפרשת עד לעקב ויוצרת מבנה מוגן וקשיח שעוזר לייצב את הרגל בפידול. סביב הנעל, בהיקפה, פס גומי שמגן על הנעל והרגל מפני פגיעות.

על השביל

עם חיבור הקליטים, שמתי לב, שחריצי הקליטים ממוקמים יותר מאחור מאשר נעלי XC דומות, כך שצריך למקם את הקליט במיקום מעט קדמי מהמיקום שאתם רגילים בנעליים אחרות. מיקום הקליט נעשה בקלות בעזרת סימון ציר הסימטריה על הנעל ושנתות למיקום אופטימלי וזהה בין הנעליים.

כבר בנעילה הראשונה מרגישים את הקלות בהכנסת הרגל עקב המפתח הגדול וכן את הרכות של הנעל. מנגנון ה BOA היחיד מהדק היטב את הנעל אך משאיר קטע חוט מעט רפוי יותר. זה החיסרון של מנגנון בואה אחד. ריבוי מעברי החוט יוצרים חיכוך שמשאיר חוט מעט רופף, אך זה מתאזן עם מעט תזוזה של הרגל או הליכה קצרה. עוד הבחנתי, שהמדרס חסר תמיכה בולטת לקשת כף הרגל והייתי שמח להשתמש במדרס עם נעל זו. יחד עם זאת, הנעל אינה לוחצת או מורגשת גם ברכיבות ארוכות. מנגנוני BOA הפכו לסטנדרט של איכות ולכן מיותר לציין את הקלות בה ניתן לרכוס או לפתוח את הנעל או אפילו להדק את הנעל תוך שניה אפילו תוך כדי רכיבה במקרה הצורך אחרי שהרגל מתמקמת היטב בתנוחת הרכיבה. למרות שמנגנון ה 6L אינו כולל שחרור מבוקר, קל מאד לפתוח את המנגנון (במשיכה) ולהתאים את מידת הלחץ באופן טוב למדי. מבנה העקב ומערכת הרכיסה עובדים היטב יחד ומקבעים את העקב היטב בתוך הנעל מבלי ליצור נקודות לחץ הן בעקב והן לגב כף הרגל – וזאת מבלי להדק את הנעל באופן מופרז.

חורי האוורור ההיקפיים מאפשרים זרימת אויר מורגשת לתוך הנעל וחורי האוורור הגדולים על גבי הלשונית מוסיפים ליכולת הנידוף.

סוליית הגומי עוטפת את כל חלקה התחתון של הנעל ומעוצבת בצורת שיניים גבוהות ומובדלות הן בחלק הקדמי והן בעקב. שינים אלו מספקות מספיק אחיזה בקרקע והגומי המלא הינו תוספת חשובה לנעל לכל שטח. גודל השיניים ומרחקם אחת מהשנייה מאפשר פינוי בוץ לא רע בכלל.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

סיכום

הפיזיק טרה אטלס, היא נעל כניסה לתחום נעלי הקצה. היא בעלת מבנה וצורה עם סקסאפיל גבוה מאד, בעלת שימושיות גבוהה להרבה סגנונות רכיבה וכמעט בלי חסרונות. הנעל זמינה ב 4 צבעים: שחור, ירוק, ורוד/סגול ואפור.

בתקופת המבחן ניסינו לבדוק האם משתנה תחושת הידוק הבואה האחת לעומת נעל חדשה ולא חשנו בשינוי מהותי. עבורי, נראה שהנעל נוחה יותר ברכיסה פחות מהודקת שמשאירה את הנעל לא מורגשת לאורך שעות רבות.

 


יותר: משקל, עיצוב, התאמה ונוחות, אוורור

פחות: הידוק הנעל באופן אחיד אינו מיידי אך קורה (די מהר) לאחר תזוזה של הרגל או פידול קצר.


LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

כתבות נוספות