(Shimano S-Phyre XC9 (XC902
נעלי XC תחרותיות במבחן
יבואן: DAA שימנו ישראל מחיר: 1,367 שקלים משקל: 377 גרם כולל קליט שימנו (מידה 46)

בחן וכתב: אריק פלדמן
נעל ה S-Phyre XC9 היא נעל הדגל של שימנו ליישומיי XC תחרותיים ונחשבת כאחת מחביבות הקהל בקרב רוכבי XC/ מרתון. ה XC9 נמצאת בשוק בתצורה הנוכחית כבר משנת 2017 כאשר מידי כמה שנים היא מקבלת עדכון, הפעם אנו עוסקים בגרסה השלישית (בעידן החדש) והמעודכנת ביותר, ה XC902. הגרסה החדשה ביותר ממשיכה גם היא את הקו נקי ומינימליסטי שהוכתב לאחרונה ב 2019, עם שלושה גוונים לבחירה לבן, שחור, וכחול מטאלי יפיפה שהפך להיות סימן ההיכר של היצרן היפני בתחום הנעלת הקצה.


מאפיינים כללים
כמו בדגם הקודם גם גפת ה XC902 מחוררת בצורה עדינה ואסטטית עם שינויים מסוימים במתווה לעומת הדגם היוצא. הגפה עשויה מיחידה אחת של עור סינטטי, ללא פאנלים או שילוב של אריגי רשת (פרט לחתיכה קטנה שנמצאת בפאנל הפנימי מתחת לבואה התחתונה). הכל לטובת נוחות מקסימלית והקטנת ההפרעה או לחץ שעלולים לייצר תפרים בשימוש ממושך. למעשה בגפה תמצאו רק תפר/חיבור אחד שטוח בצד הפנימי הנעל במקום הכי פחות מפריע בשימוש. באופן מסורתי הנעל נרכסת ע"י שני אבזמי BOA, התחתון (הקדמי) מקובע לגפת הנעל והאבזם העליון יושב על לשונית/רצועה רחבה אשר משתחררת עם שחרור המנגנון ונמתחת עם מתיחתו.
חזית הנעל בחיבור עם הסוליה מחוזקת בשריון פלסטיק מינימאלי שעולה מהסוליה ותפקידו להגן על האצבעות. בגרסה הנוכחית הוא פחות פולש לכיוון חזית הגפה אך הוא נרחב יותר לכיוון מרכז הנעל ויוצר לכאורה יותר הגנה. חוץ מהגנה טובה יותר כאמור, הוא גם מקנה לנעל מראה קצת יותר קרבי ופחות עדין ביחס לדגם היוצא. שיפור נוסף בדגם זה הוא משיכה של סולית הגומי החיצונית לחזית הנעל. לעומת הדגם הקודם זה נראה טוב יותר ובעיקר עמיד יותר לאורך זמן.
גם בגרסה הנוכחית עקב הנעל מקבל ציפוי פלסטיק חיצוני וקשיח שמגביר את אחיזת הנעל על הרגל וגם שומר על העקב מפני חבלות. חלקו הפנימי של העקב מצופה באריג ייחודי עם חספוס חד כיווני המאפשר השחלה/ החלקה נוחה של הרגל ומונע יציאה לא רצונית ע"י חיכוך שהוא מייצר עם הגרב. לנעל אין לשונית מסורתית, הגפה בנויה כמעטפת כשחלקה הפנימי משמש למעשה כלשונית. שיטה מאוד יעילה ומאוד נוחה.


סוליה
בסיס הסוליה של הנעל (סוליה פנימית) עשוי קרבון והוא מעניק לנעל קשיחות גבוהה (רמה 11 מתוך 12 בסקלה של שימנו). למעשה זוהי נעל השטח הקשיחה ביותר ששימנו מייצרת, והיא ממוקמת רמה אחת מתחת לנעל הדגל לכביש ה RC9. אחרי שנים של שימוש בגומי הייחודי של חברת מישלין הצרפתית, שימנו עברו לתרכובת גומי משלהם לטובת הסוליה החיצונית- להלן ה ULTREAD XC. תרכובת זאת מאופיינת באחיזה טובה לא פחות מקודמתה, אך ברמת שחיקה ועמידות טובה הרבה יותר לטענת שימנו. מבנה המדרך השתנה גם הוא לטובת אחיזה ויציבות רגל טובה יותר בהליכה, וזה בהחלט מורגש (בעיקר ביציבות). הנעל מגיעה עם זיז מתכת ייחודי המתברג לחזית הסוליה לטובת הגברת האחיזה בזמן ריצה בבוץ בתחרויות סייקלוקרוס או בכל אתגר הליכה אחר בבוץ. הרכבת הקליטים פשוטה ועל הסוליה יש סימון ברור שעוזר לכוון את הקליטים למצב המתאים.



התאמת הנעל לרגל ורכיסה
ה S-Phyre XC9 כאמור מצוידת במנגנוני רכיסה כפול וא-סימטרי של BOA מדגם BOA® Li2. זוהי מערכת חדשה בפרופיל נמוך, ועמיד יותר לפגיעה בעלת שחרור מהיר כמובן. לטעמנו אחד ממנגנוני הרכיסה הפשוטים, היעילים והנוחים בהם נתקלנו. כבל המתיחה עובר על הנעל בצורה א-סימטרית בין מחברי פלסטיק עדינים על מנת לאפשר הידוק יעיל ונוח של הנעל על הרגל ולמנוע תזוזה מבלי לייצר לחץ. ב XC902 כל מנגנון הרכיסה הוסט מהמרכז מעט החוצה ולמטה, על "חשבון" חזית הנעל. הזזת מנגנון הרכיסה יצרה פתיחה רחבה יותר של המעטפת, רכיסה קצת יותר יעילה ועל הדרך שינתה לטובה את המראה של חזית הנעל. הנעל מגיעה בשתי מידות רוחב, כאשר הדגם הרגיל שבחנו הוא ברוחב סטנדרטי. הנעל מרגישה מאוד נח על הרגל, אפילו ביחס לנעלי שימנו אחרות שבעיננו נחשבות מהנוחות בשוק. אבל אל תטעו, זאת נעל קשיחה ויעילה מאוד, אך באותה עת גם מאוד נוחה לשימוש ברכיבות אפיות וארוכות. הנעל מגיע עם רפידה ארגונומית איכותית מאוד, בנוסף לכך בחבילה תקבלו שתי הגבהות קשת להתאמת אופטימלית של הנעל למבנה קשת כף הרגל שלכם. במקרה של הרגל השטוחה שלנו לא היה לנו כל שימוש בהן.


בשימוש
בעין בלתי מזויינת במבט מרחוק, קשה יהיה לשים לב להבדלים בין הגרסה הנוכחית לזאת שלפניה. אבל צלילה קצת יותר מעמיקה ובעיקר אחרי שימוש, ההבדלים די ניכרים. ראשית כאמור מראה הנעל הפך קרבי יותר בעיקר בחזית הנעל. הנעל קצת יותר "מורמת" וגם מעט יותר מקודמתה בחלק הקדמי. למרות ההצרה עדיין יש מרחב גדול לבהונות והנעל נוחה גם לבעלי כף רגל רחבה במיוחד. כמצופה מדגם קצה תחרותי, הנעל מרגישה קלילה ומאוד נוחה, אך גם קשיחה עם תחושה של העברת כח בולטת מאד. בנעלים המצוידות במנגנון BOA יש לעיתים נטייה לא להדק אותו מספיק בהתחלה, אולם אחד היתרונות הגדולים של המנגנון הזה הוא האפשרות הקלה למתוח ולהדק אותו תוך כדי רכיבה במידת הצורך. בתחום זה גם בגרסה הנוכחית של ה XC9 אין כל צורך בהסתגלות לנעל. מחד היא מספיק רחבה על מנת לקבל כל רגל, מאידך צורת המעטפת ואופן מעבר הכבל עליה מייצר מתיחה יעילה ונוחה ללא כל נקודת לחץ. לאחר מתיחה ראשונית גם אם היא לא כלכך הדוקה הנעל עוטפת את כף הרגל בנוחות ולא מורגש כל עיוות של הנעל בזמן פידול- גם לא בעת פידול אגרסיבי בעמידה. בעוונותיי אני גם חובב רכיבות גראבל ארוכות ויוצא לעיתים למרחקים ופרקי זמן ארוכים על האופניים ובעיקר בתוך הנעליים. למרות המראה הצר והמינימאלי של הנעל, ה XC9 בגרסתה החדשה נחוותה כנוחה במיוחד ברכיבות של הרבה שעות על האופניים, אפילו נוחה יותר מקודמתה שהייתה סופר נוחה.


החיבור לפדלים הוא אינטואיטיבי מאוד הודות למבנה הסוליה החיצונית. בכל מצב הנעל גולשת כמעט אוטומטית לפדל והחיבור הוא מהיר ויציב, כך גם הניתוק.
למרות העדר אריגי רשת, הנעל מרגישה מאוד מאווררת. לא ברמה של סנדלים, אבל בהחלט מאווררת יותר מנעלים אחרות שהתנסינו בהם כולל דגמי XC אחרים של היצרן.
החשיבות של משקל מסתובב היא קריטית על האופניים, רבים מאיתנו משקיעים משאבים רבים כדי לחסוך במשקל המסתובב ולעיתים שוכחים שאחד הפריטים "הכי מסתובבים" על האופניים הן הנעליים. הפער ביעילות/קלות הדיווש בין נעלים קלות לנעלים כבדות הוא משמעותי ומורגש ביותר. במקרה זה, ה XC9 הן קלות במיוחד וזה בהחלט מורגש בפידול.
גם בקטעים פחות אופייניים לרכיבות XC כמו ירידות ארוכות ותלולות משובצות בקטנים טכניים, ה XC9 הצרות והמינימליות הפתיעו והרגישו נוחות ויציבות, אבל למען הסר ספק לא הייתי לוקח אותם לחופשת אנדורו או אפילו רכיבת אנדורו אינטנסיבית וארוכה.
הורדת הנעליים קלה ומהירה הודות למנגנון שחרור מהיר – משיכה של אבזמי הBOA למעלה משחררת את המתיחה באופן מיידי ונח לשימוש.

סיכום
אין קצה לקצה, וכמצופה משימנו, גם הגרסה החדשה של דגם הקצה שלהם עושה עוד אקסטרה מאמץ ומצליח לקיים אחד לאחד את מה שהוא מבטיח. הנעל נראית טוב יותר והגימור מרגיש עמיד ואיכותי יותר. היא קשיחה וקלילה, וכמצופה נותנת תחושה של העברת כח מלאה ויעילה. גם בסעיף הנוחות, האחיזה והיציבות בהליכה ה XC902 מצליחה להשתפר ביחס לדגם היוצא. עד כה עם קילומטרז' די גבוה של רכיבה במתארים שונים הנעל גילתה עמידות גבוהה ולא נראו סימני בלאי. כצפוי מדגם קצה של יצרן מוביל, הדגם הזה אינו זול. אך מי שידו משגת ומוכן להשקיע יקבל מוצר מהוקצע, נוח ויעיל ברמות הגבוהות ביותר.
יותר: משקל, נוחות, העברת כוח, מנגנון רכיסה, מראה
פחות: מחיר
