סמרתון 2022

סיכום יום התחרות השני- סטייג' 2

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200


כתב: שחר מיליס    צילומים: אלירן קדוש, עופר עיברי, יואב לביא, יפית כליפה


הסטייג' השני של תחרות מרתון רב יומי הוא היום הקשה בד"כ, וכך גם השנה במהדורה השמינית של תחרות הסמרתון. יום שישי (סטייג'2) הוא סטייג' המלכה, עם מסלול באורך 85 ק"מ וטיפוס מצטבר של כ 1300 מטרים.

יפה לראות את הסינרגיה שמכניסים תיירות חבל אילות – ערבה דרומית למרוץ הסמרתון כל שנה. אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה מסובך לשריין את מקומות הלינה והארוחות בכל הקיבוצים והמושבים באיזור, לסגור את פארק תמנע ולגרום לאירוע רב משתתפים שכזה לתקתק ללא תקלות, וכל זאת עם חיוך. מכוון שהמסלולים הינם מסוג point to point, הלוגיסטיקה של הקמת שער זינוק וסיום בכל יום, ארגון ארוחת הצהריים מורכבת ומאתגרת, והסעות באוטובוסים. מזל שיש צוות מקצועי ומנוסה מאחורי כל האופרציה הזו. אז אם קראתם אתמול שם סיפרנו לכם שהמסלולים תוכננו בכוון כללי דרום כדי לא להתיש את הרוכבים עם רוח פנים לאורך קטעי הרכיבה המישוריים (כי בדרך כלל הרוח באיזור צפונית), אז היום הרגשנו על בשרינו איך זה שלכל אחד יש תכנית עד שהוא מקבל אגרוף לפרצוף… רוחות דרומיות מערביות עזות פינקו את הרוכבים, מה שהוסיף מכפיל קושי לסטייג' הארוך והקשוח גם ככה. אך בסופו של יום, הגיעו הרוכבים לחניון האגם בתמנע, מקום שהפך בית לסמרתון ובית שני לכל רוכב באשר הוא, ארוחת צהריים קלה ובירה צוננת הוגשה לרוכבים באירוע מתגלגל שנמשך שעות רבות עקב הקושי העצום שמזג האויר הערים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

סטייג' 2  – Point To Point – קיבוץ קטורה לפארק תמנע – שישי 25.2.2022

85 ק״מ; 1,290 מטרים טיפוס אנכי מצטבר; 1,160 מטרים ירידה אנכית מצטברת

לא סתם הסטייג' של היום נקרא סטייג' המלכה. עם מסלול ארוך ורוחות פנים מתישות המסיימים באמת ראויים למלוכה. הזינוק של היום התגלגל דרומה, מקיבוץ קטורה במקביל לכביש 90, ופונה מערבה על דרך מהירה יחסית המובילה אל מעלה שחרות הידוע לשימצה. זו העלייה המרכזית של הסמרתון כמעט כל שנה והיא קשוחה. מדובר באורך משמעותי של 9 ק"מ, זוויות תלולות בשילוב דרדרת ובורות עמוקים מהצלבות של רכבי שטח. ולקינוח מקטעי הליכה ברגל, ומקומות בהם גם טובי הרוכבים לא מסוגלים לדווש. הפינוק של מעלה שחרות הוא הירידה הקצרה שמיד אחריה, אשר עוזרת מעט להסדיר דופק לפני כניסה לסינגלים מהירים, שהם חלק מהמקטע הראשון של שביל ישראל באופניים לכיוון צפון, דרך הדיונות הנודדות של חולות כסוי שהיו היום במצב מפנק במיוחד בגלל הגשם של אתמול. אולי זה הכיוון מדרום לצפון ואולי שהם הרגישו קצת בירידה אבל היום רוכבים רבים צלחו אותם ברכיבה רציפה בפעם הראשונה. משם בסוף הסינגל, חברנו אל ציר הנפט אשר לוקח אותנו בדרך הקצרה ביותר אל הירידה המדהימה בישראל. הרוכבים שאתמול עוד חששו קצת מהסינגל, היום הצליחו לשחרר וליהנות מאחת הבניות הטובות ביותר שנראו EVER. בסיום הירידה הקוסמית, חזרנו לבקעת הערבה ולסינגלים חדשים שנבנים בימים אלו כחלק מפרויקט הפיכת מרחב חבל אילות לפארק האופניים המוביל בישראל. מקטע זה היה ברובו בסינגל אשר יצר עניין בגישור המרחק עד המעבר התת קרקעי של כביש 90 באיזור יטבתה. משם על דרכים לבנות ומעט חוליות- נגד הרוח רכבנו אל קיבוץ סמר האגדי שעל שמו קרויה תחרות הסמרתון. בהמשך רכבנו דרומה על דרך קצא"א עד לעמק ססגון, חלפנו על יד הדיונה המפורסמת ששימשה לצילומי הסרט ״רמבו 3״ והתחברנו לעוד 10 ק"מ במערכת הסינגלים המשובחת של פארק תמנע. לסיום, במגמת ירידה הגענו לסוללה ההיקפית שהובילה אותנו אל נקודת הסיום סביב אגם תמנע וכפר הרוכבים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

חווית משתמש – שחר מיליס

וואו איזה יום זה היה!

העניין במרתונים הוא לא כמה אתה חזק אלא איך אתה מתמודד עם קושי. ובכן, נשאלת השאלה אם "הכל בראש", למה כואבות לי הרגליים?  ויותר מזה, למה אני עושה את זה לעצמי? כמות הסבל שהסטייג' של היום הסב לי לא יעבור חודשים רבים. אותו דבר הרגשתי גם ביום שישי, סטייג' 2 של שנה שעברה. "אני לא עושה יותר מרתונים" אמרתי אז (על כך יעיד אייל קצנשטיין). ומה קרה? הנה השנה אני כאן שוב, בפעם האחרונה (לפחות עד שיעבור זעם או שתפתח ההרשמה לסמרתון 2023)

אז בניגוד לאתמול, היום עבר ללא תקלות טכניות ופנצ'רים. רק אלוהים יודע כמה פיללתי לאיזה פנצ'ר קטן היום שיאפשר לי לעצור לרגע. שילוב מצער של כחדון, תשישות, חולשה (תנו לי עוד כמה שמות-תואר למצב חלש) דרדר אותנו מטה במיקום החל מהק"מ ה 55 לערך ועד ק"מ 80.

התחושה של זוגות זוגות שעוקפים אותך בשלב כל כך מתקדם של התחרות מתסכל מאד, במיוחד כשאין באמת סיכוי אפילו לשבת עליהם וליהנות מדראפט טוב. רוחות פנים עוזרות לרוכבי הוואטים להתבלט. ככה בדיוק מרגישה תחרות צבים. בכל פעם עוקף אותך זוג נוסף שרוכב חצי קמ"ש יותר. אבל התשישות בה אתה נמצא לא מאפשרת לך להצמד אליו. העניין עם רוחות הוא כזה, במחשבה ראשונית נראה כאילו הרוחות משפיעות על כולם אותו הדבר. זה נכון אבל גם קצת לא. רכיבה ברוח גבית הופכת כל מסלול להרגיש כמו ירידה. הכל נהיה יותר מהיר וטכני, כל סיבוב וכל קפל קרקע הופכים לטכניים הרבה יותר. ברוח פנים המצב הפוך. כל הסטיג' הופך לעליה אחת ארוכה ובלתי נגמרת. קשה ברגלים וקשה בראש. לא ברור לי איך בכל כיוון שרכבנו היום היתה רוח פנים. במורדות מורזין רכבנו מזרחה עם רוח פנים. אח"כ אחרי יטבתה רכבנו דרומה עם רוח פנים, וכשהגענו לסמר ופנינו מערבה רוח הפנים התחזקה. אז למישהו יש הסבר איך זה קרה? כי לי אין. הכי מוזר שזאת לא הפעם הראשונה שזה קורה בסמרתון. לשמחתי, כשהגענו לכפר התחרות גיליתי שכולם סבלו מאד מהרוח וברור שזה עודד אותי מאוד.

אני חייב לכם הסבר על 5 הק"מ האחרונים. לא יודע איך ולמה, סתם, אני יודע! עם היפוך השיפוע לירידה והכוון למערב, חזרו לי באופן פלא הכוחות אשר אפשרו לנו לתת גז בקצב משביע רצון עד לסיום בכפר התחרות ואפילו להפחית מעט מהדיכאון של הסטייג'.

מתכוננים למחר, יום מלא בפארק תמנע, יום קצר יותר שבהחלט מתאים יותר לסגנון הרכיבה שלי. מקווה שישארו לי עוד כוחות…

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

חווית משתמש – דניאל קמינסקי

אחרי השכמה מוקדמת וארוחת בוקר בחדר שהגיע כבר בערב, הגענו לקטורה ומצאנו את האופניים בחניון מחכים לסטייג׳.

אחרי הזינוק התחלנו ברבע שעה של טירוף מישורי משחקים ״תפוס את הדבוקה הבאה״. ואז הגענו לסיוט של היום – מעלה שחרות. לא מבין למה אי-אפשר לשים כאן רכבל קטן… עד שישימו, רכבנו והלכנו לסירוגין במשך כמעט שעה. מזל שאח"כ היו ירידות והסינגלים המדהימים של האזור. בכלל, הדבר המדהים בסמרתון זה אחוז הגבוה של הסינגלים וכן שכל שנה יש סינגלים חדשים באיכות מדהימה. החיסרון של כמות הסינגלים זה שמאוד קשה לעקוף בלי שיתוף פעולה של הנעקף. יש אנשים נחמדים וספורטיביים ויש כאלו שפחות.

החלק המתיש של היום היה רוח פנים אימתנית, גם במישורים המעטים וגם בחלק גדול מהסינגלים, ששם, גם אם יש לך שותף חזק זה לא עוזר הרבה. אחרי ההתשה, הקינוח של סינגל תמנע היה מרומם נפש. סינגל מדהים עם נוף מטורף.

לסיכום, ההחלטה של הרגע האחרון להירשם עם שותף צעיר, חזק ונחמד (ניתאי יעקבלב) מצטיירת כהחלטה מטורפת ומדהימה.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

חווית משתמשת – נעמה נוימן

מי שאין לו רגליים ביום הראשון של הסמרתון שלא יתפלא שאין לו רגליים ביום השני.

סטייג' המלכה של סמרתון 2022 היה מלכה כועסת ולא נעימה בכלל.

 85קילומטרים על 1300 מטר טיפוס ביום הרוחני ביותר שזכור לי בארבעת הסמרתונים שהספקתי לעשות. וכמובן שהרוח לא הייתה בכיוון הנכון.

לפני הסטייג' קיוויתי שאוכל לכתוב פה איזה מהר רכבנו, איך פירקנו זוגות ואיך הזוגיות של ליאן ושלי פורחת, אבל חוץ מהאחרון הכל יהיה שקר.

זינוק מהיר בכיוון דרום מתוך קיבוץ קטורה החזיר את הרגליים שלי מהר מאוד למצוקה של אתמול. בדומה לאתמול, אנחנו מאבדות עוד רכבת ועוד רכבת ואני נמצאת הרבה יותר מידי עמוק בתוך ה"רד זון".

 אתמול היינו במצב דומה רק שבשלב מסוים נפתחתי והצלחנו לכפר על התחלה צולעת ולסיים במקום השביעי הכללי מבין כל הזוגות באותו יום. היום זה לא הגיע. מעבר למחסור חמור ברגליים, סבלתי מכאבי גב ששמורים אצלי רק לימי סמרתון קשוחים ורעים כמו אלה.

מתחילות בשעה טובה את מעלה שחרות (עליות תמיד עדיפות אצלי על מישורים) וליאן יוצאת לשרוף את המעלה ולקחת גם היום את תחרות "מלכת ההר". אני במתכונת מזעור נזקים – קצב גבוה אבל בטוח. בשונה ממעלה קטורה של אתמול, קצב מזעור הנזקים שלי היום מוציא אותי לאט מאוד מהמעלה ורחוק מאוד מאיפה שתכננו להיות. איחוד מרגש עם ליאן ואנחנו יוצאות אל הסינגל הראשון של היום. רוכבות ומחכות שאני אתחיל להתאושש. מחכות ומחכות. באיזשהו שלב הפסקנו לחכות לרגליים שלי ופשוט חיכינו שנגיע לכפר התחרות בפארק תמנע, היה פשוט יום כזה של ללחוץ הכי חזק על הפדלים וכלום לא יוצא, אתם בטח מכירים את זה.

 פידזון ראשון עובר וגם המישורים שאחריו, היישר לתוך סינגל חולות כסוי שהיה הכי מהודק שאני זוכרת שרכבתי אותו בחיים. די מהר (בעיקר כי זה הקילומטרים היחידים עם רוח גב היום) אנחנו משנות כיוון ומתחילות את קו ציר הנפט. רוח פנים לפנים כמו שהנימי הגדול הבטיח אבל אנחנו יודעות שתיכף מגיע מורד מורזין הנכסף. אולי הרגע היחיד שנהניתי בו היום בלי להגזים.

מכאן זה רצף ארוך ואיטי של קילומטרים ארוכים ברוח פנים בדרך דרומה לכיוון פארק תמנע. בהתחלה בסינגל הדרקון ואחר כך במישורים מייאשים בדרך רחבה שמקבילה לכביש 90. למזלינו (ולמזלי, כי אולי ליאן הייתה מפטרת אותי אחרת), לא היינו לבד בשלב הזה ויכולנו לעבוד עם עוד 2 רוכבים. זאת אומרת, ליאן יכלה לעבוד, אני יכולתי לשבת בגלגלים וגם זה בקושי.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

האמת שזה כנראה מצב הרוח הכי פחות מרומם שליאן ואני היינו בו אי פעם ברכיבה וזה משפיע גם על הזוגיות אבל רוב הזמן אנחנו עדיין עובדות טוב ביחד. אנחנו מכירות לאורך ולרוחב את כל החולשות והחוזקות אחת של השנייה וזה יתרון מדהים. יש לנו נסיון של כבר (כמעט) שלושה סמרתונים ביחד ואינספור שעות רכיבה ביחד ותחרויות – לפעמים ביחד ולפעמים אחת מול השנייה. בדרך כלל תוך כדי סטייג' יש לליאן ולי גם בדיחות, צחוקים ו-ווייב טוב. היום לא היה שום דבר מזה. לאחר הפידזון השלישי והאחרון להיום אנחנו נכנסות לתוך פארק תמנע דרך עמק ססגון המהמם. אני נכנסת ראשונה לסינגל – לפעמים קל יותר לחלש להוביל, זה קשה לעקוב כל היום אחרי גלגל, להיות נתון לקצב של מישהו אחר ולא לראות קווים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

האמת שאני מתחילה להרגיש יותר סביר (או שאני כבר ממש ממש רוצה להגיע לקו הסיום) אבל די מהר הגב חוזר להתנקם בי ומכריח אותנו להוריד קצב, ליאן עולה להוביל ואנחנו פשוט מחכות שיגמר.

סידרו לנו כמעט עשרה קילומטרים אחרונים במגמת ירידה ועם נגיעות של רוח גב מרוממות נפשות. טסות את הירידות במנטרה אחת – רק להגיע כבר.

על קו הסיום אני מתפרקת ממש (כן, אפילו בבכי) ובכאבי גב שלא הרגשתי שנים.

אחרי שהתאוששתי טיפה והתחלתי לשמוע מסביב איך היה לזוגות אחרים ולראות את הלך הרוח בכפר התחרות, התחלתי להבין שאני לא כזאת מיוחדת. כשלא שומעים אפילו פעם אחת "וואלה כן היה יום טוב היום" מבינים שפשוט היה יום קשוח וטראומתי לכולם. חוץ מלאריק שלכבוד יום הולדתו קיבל בדיוק את מה שהוא רצה: שכולם יסבלו והוא ייהנה.

 

אמנם בנימה פחות אופטימית מאתמול אבל אנחנו זוכרות שמחר יום חדש ואולי נצליח להתקרב בחזרה אל המטרה – לסיים בתוך 10 הזוגות הראשונים בזמן המצטבר של שלושת הסטייג'ים.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

תוצאות

גברים:

מקום 1: אביב דהן ויונתן בר און    4:03

מקום 2: גיא בר ותום יצחקי         4:06

מקום 3: שלומי חיימי ואיתן לוי     3:56 (תוספת עונשין 10:00 דק')

נשים:

מקום 1: נעמה נוימן וליאן ויתקין

מקום 2: נגה כורם ונטלי שנייטר   5:15

מאסטרס:

מקום 1: דביר אלמוג ושרון פאר    4:17

מקום 2: רועי האקר וארנון רוזנבאום 4:19

מקום 3: אנג'לו דיורולי וירון דנינו   4:20

גראנד מסטרס:

מקום 1: ליאור ביטון וויטלי פרוסט 4:26

מקום 2: רונן שיריזלי וזהר גלילי    4:27

מקום 3: עמוס גרי וגל צחור          4:31

סופר גראנד מאסטרס

מקום 1: שלומי קרן והוד ברשירה 5:22

זוגות מעורבים:

מקום 1: עידית שוב ודן זיגמונד     4:38

מקום 2: נעמי לוריה ואיתי פרץ     4:39

מקום 3: יוליה פוליביה ויורי לוינזון 5:02

נשים מאסטרס:

מקום 1: אירנה מזין ולימור חגני    5:14

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

סמרתון הינו מרתון אופני הרים מדברי החוגג השנה את שנתו השמינית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. בשלהי פברואר כשבעולם החורף בשיאו, הרוכבים בסמרתון נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, והותאמו לרוכבי אופניים.

הסמרתון הינה תחרות אופניים מקצועית בת שלושה ימים המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ. בסמרתון 2022 לוקחים חלק יותר מ-400 רוכבים ורוכבות, עובדה שהופכת אותו למהדורת הסמרתון הגדולה ביותר מאז ומעולם.

הסמרתון הינו הפקה משותפת של המועצה האזורית חבל אילות, החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל אילות, פארק תמנע, עז הרים הדרכות והפקות, ודבש אירועים בטבע, בסיוע איגוד האופניים בישראל, משרד התיירות ומשרד הספורט, קיבוץ סמר, קיבוץ יהל וקיבוץ קטורה. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים וביניהם: אופני Specialized, רשת חנויות האופניים הגדולה בישראל מצמן את מרוץ, משקפי Oakley, GoPro, Tacx, Garmin, Joe's No Flat, טל אופטיקה, מגזין האופניים Bike.co.il, Jinga, בננות הכרמל, Podium – One Stop Sports Shop, Gu, PowerBar, בירה ברצינות, יוטבתה פרו, Sigeyi ישראל

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות