Tubolito עולם חדש בפנימיות

האם כתום הוא השחור החדש?

יבואן: BIKEWISER ן   מחיר: 149 שקלים

פנימיות Tubolito במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: נימי כהן
לפני כמה חודשים החלו לצוץ פרסומות בפיד הפייסבוק שלי:
טובוליטו, הפנימית המהפכנית זוכת פרסים ופורצת גבולות.
וואט דה funk? שאלתי את עצמי, מישהו נתקע בניינטיז? מה פנימיות עכשיו כשעולמות אופני ההרים, הסייקלוקרוס והגראבל בטיובלס מזמן, ובכביש גם בטיובלס הולך ותופס?
שני קליקים אחר כך כבר שלחתי מייל בהול לעורך:
תשיג לי פנימיות כאלו למבחן מיד ובדיעבד.


אודות TUBOLITO

שני מהנדסים אוסטרים, רוכבים רציניים שעבדו בפיתוח רמקולים לטלפונים ניידים ובמסגרת עבודתם פיתחו וגילו חומרים חדשים, החליטו ליישם את החומרים האלו ואת הידע שצברו דווקא בתחום שלא עבר שום פיתוח טכנולוגי קרוב למאה שנים:
הפנימיות.
לאחר פיתוח ובחינות ממושכות הם הציגו מוצר חדש וכתום עם פנימיות שטח במגוון קטרים ומידות רוחב (גם לצמיגי פלוס), כביש ועיר. החומר ממנו עשויות פנימיות ההיי-טק הוא תרמו-פלסטי ולא על בסיס גומי/בוטיל (Butyl) כבפנימית רגילה, ומכאן עמידותו, אי-התאמתו לג׳יפה (נוזל אטימה, על כל בהמשך) ואי התאמתו למדבקות תיקון רגילות.
יתרונות מובנים רלבנטיים של החומר ליישום בפנימיות הם תוחלת חיים ארוכה יותר בהרבה משל פנימית רגילה או פנימית עם חומר אטימה (3 שנים! אין צורך להחליף בכל עונה או לגלות סדקים בפנימית החלופית שלך בדיוק כשאתה נזקק לה), ואיבוד אוויר איטי ומבוקר בעת ניקוב הפנימית, כי החומר אלסטי מאוד ולא מתרחב כשנוצר בו חור.

אז מה בעצם הייחוד של Tubolito

הגימיק הגדול של Tubolito הוא למעשה משולש:
* כ-2/3 משקל ביחס לפנימית גומי סטנדרטית.
* כ-50% גודל (כלומר נפח אחסון קטן במחצית בכיס או בתיק האוכף).
* עמידות גבוהה פי שניים בפני ניקוב (כלומר בפני תקרים של קוץ, זכוכית, עצם חד).
העמידות בפני צביטות פנימית, סנייק בייטס, איבוד האוויר בעת אחסנה והתנגדות הגלגול זהים לאלו של פנימיות רגילות. כיאה לאוסטרים תוכלו למצוא באתר החברה מבחנים מדויקים של גורם שלישי בלתי תלוי לכל נתון מהמצויינים לעיל. בבקשה חפרנים: ‏http://www.tubolito.com/en/

רוכבים רבים ששמו לב לונטיל הכתום הבולט מהחישוקים באופני הכביש, או לפנימית הכתומה שהתנשאה בגאון מתחת לאוכף השטח שלי, עפו על מחיר הפנימית בציניות אופיינית לישראלים. למוצר תמחור דומה ברחבי העולם והרשת של כ-30 אירו ליחידה. זה לא כולל מס או מע״מ או שילוח. כלומר המחיר גבוה משמעותית ביחס לפנימיות רגילות גם בחו״ל, ומשקף את הטכנולוגיה הייחודית למוצר. מכאן והלאה זו הפילוסופיה הקיומית הרגילה של ״יקר לך? אף אחד לא מכריח אותך לקנות דווקא את זה״ וכולי.
לאור ההבדל המהותי בין ענף הכביש שרובו ככולו משתמש בפנימיות לענף השטח שרובו ככולו משתמש בטיובלס, ההתרשמות תחולק לשני חלקים בהתאמה.

רכיבת כביש עם פנימיות Tubolito

משקל: 38-39 גרם
עולם אופני הכביש הוא כרגע שדות הציד הנצחיים של הפנימיות הכתומות. פה רוב הרוכבים מאוד מודעים למשקל כל חלק ולמשקל האופניים הכללי, פה שמים אלפי שקלים על סט גלגלים קליל, ובהקשר הזה, עושה לא-מעט שכל להשקיע 298 שקלים בהפחתה מיידית של המסה ההיקפית בגלגלים של 60-70 גרמים לגלגל, ביחד עם בונוס של עמידות גדולה פי שניים לתקרים.

פנימית הכביש שוקלת 38 גר' עם ונטיל באורך 42 מ"מ, ו-39 גר' עם ונטיל 60 מ"מ לגלגלי אירו. לשם השוואה, פנימיות הבוטיל הקלות ביותר, ״אולטרלייט״ למיניהן של שלל המותגים המפוצים ישקלו בין 70 ל-80 גרמים, אך עמידותם לתקרים נמוכה משמעותית משל פנימיות רגילות, והפנימית הרגילה שכרגע בצמיג שלכם שוקלת 110-120 גרמים.

התקנתי שתי פנימיות טובוליטו על גלגלי ה-3T Carbon בגובה 35 מ״מ שעל ה-3T Strada, אופני המבחן ארוך הטווח שכרגע ברשות BIke.il. החלפתי את הפנימית החלופית לעוד אחת שכזו, כתומה ובולטת למרחוק (״תגיד, זה הפנימיות החדשות הישרות האלו? איך הן? שווה? להשקיע?…״) וכבר חסכתי מעט יותר מ-200 גרמים ממשקל האופניים הכללי לקראת אתגר הרכיבה של סוף השבוע, המסלול הארוך של גראן פונדו ניו-יורק ירושלים, שצבר לאורך 125 ק״מ כ-2,500 מטרים של טיפוס אנכי.

החלק הראשון של המסלול הורכב מ-20 ק״מ עירוניים שכללו חריצים, בורות בכביש, סיבובים ״רעים״ בשיפוע צד נגדי ושלל הפתעות שגרמו לא לרוכב אחד ולא לשניים לצבוט פנימית ולעצור לתיקון. אגב, אחת הפניות הללו הוגדרה כאתגרית ביותר במסלול הנג״ש האישי בג׳ירו ד׳איטליה בשבוע שלאחר מכן.

על אף לחץ אוויר נמוך יחסית למקובל של 80 PSI ועל אף דריסת חריצים ובורות כאילו אני על אופני גראבל, לא חוויתי שום תקלה פרט לאחיזה משובחת. יש לציין שהחישוקים שהזכרתי רחבים במיוחד, וגם הצמיגים, קונטיננטל גראן פרי 4000 2S ברוחב 28 מ״מ.

מאז חרשתי עם האופניים הללו בכל רחבי ארצנו, נשר, עין חוד, בית אורן בצפון, מגוון הטיפוסים באזור בית שמש-ירושלים, המשולש, המרובע, מצפה לאילת, יו ניים איט, ויש לי להגיד את הדבר הטוב ביותר שניתן להגיד על הפנימיות האלו: כלום.

כשלא רוכבים על האופניים האוויר יוצא ״בקטנה״, בדיוק כמו בפנימית רגילה. עד כה, כאמור, לא חוויתי שום פנצ׳ר, ואני מאמין שחלק מכך נובע מהעמידות המוגברת של חומר הפנימית כנגד ניקובים.

את הפנימיות ניתן לתקן באמצעות ערכת מדבקות ייעודית, שעלותה 39 ש"ח. לא בדקתי מדבקות רגילות אחרות המיועדות לפנימיות גומי, אלא בחרתי להאמין למפיץ ולהקפיד לרכוב עם הערכה הדקיקה שמכילה פד אלכוהול וחמש מדבקות דקיקות.

שימוש בכביש- סיכום

השיפוט שלי לגבי שימוש בפנימיות בכביש הוא ברור ופשוט: אם יש לכם עניין בקיזוז משקל אינקימנטלי, ועל הדרך להפחית משמעותית את סיכוייכם לחטוף תקר, אז השקיעו 486 שקלים בסט של 3 פנימיות וערכת מדבקות. לו אני המפיץ הישראלי, הייתי מציע מחר bundle שכזה בהנחה קטנה. לכל רייסר או יבבן משקל, ושמעתי שרוכבים בכביש פה ושם כמה כאלו, זו השקעה מובנת והגיונית.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

פנימיות Tubolito במבחן
פנימיות Tubolito במבחן

רכיבת הרים עם פנימיות Tubolito

משקל: 85 גרם לפנימית 29

אם הבדיקה וחריצת הדין לגבי השימוש בפנימיות טובוליטו ברכיבת כביש היו פשוטות, הרי שמציאת השימוש האידיאלי ברכיבת שטח איתן דרש יותר ניסוי, טעייה והתלבטות. סדרת TUBO-MTB מגיעה במידות 26", 27.5" ו-29", והמשקל המוצהר לפנימית הוא 78, 82 ו-85 גרם בהתאמה. אם לוקחים בחשבון שפנימית ג׳יפה גנרית בשוק בקוטר 29 אינץ׳ שוקלת כ-300 גרמים, הרי שיש פה חסכון משקל משמעותי של כ-200 גרמים לפנימית, לא משהו שהולך ברגל או שמשתתף אופייני בתחרות אופניים או מסע בייק-פקינג ארוך היה מוותר עליו. אבל, יש פה ״אבל״ גדול. בארץ יש קוצים ברוב האזורים ולאורך רוב השנה. פנימית ללא חומר אטימה, גם אם יש לה עמידות כפולה בפני ניקוב, תקבל לבסוף (או לפני כן…) חור מקוץ או עצם חד, ואז תמצא את עצמך מבצע הומאז׳ לניינטיז, עם עצירה בשטח, חיפוש החור, הדבקת מדבקה, ניפוח ורכיבה אופטימית עד לקוץ הגדול הבא…

רוב הרוכבים המיומנים רוכבים היום עם צמיגי טיובלס וחומר אטימה בתוכם. קוצים קטנים עד בינוניים נסתמים מהחומר תוך כדי רכיבה ללא התערבות הרוכב, שבמקרה הגרוע צריך לעצור ולנפח במקצת את הצמיג, חורים גדולים יותר מתוקנים גם הם בקלות ובמהירות על ידי תולעים דביקות ייעודיות המוחדרות לתוך החור, ובגדול, יש לה מערכת די שלמה ואמינה.

אותם רוכבים יוצאים הרבה פעמים לרכיבות חמושים בבלון CO2 ותולעים בלבד, ובמקרים מיוחדים או ברכיבות עומק מגדילים לעשות ונשואים עימם פנימית עם חומר אטימה, שתאפשר רכיבה ארוכה גם באזור קוצני.

שלומי, האיש מאחורי בייקוויזר, מודע לכך ומגיב: ״הפנימיות שלנו אכן אידיאליות לנשיאה כפנימיות רזרביות למקרה של פנצ'ר שלא עלה בידי הרוכב לתקן בטיובלס, בשל הקומפקטיות והמשקל הנמוך שלהן, ולאור זה שהן יותר עמידות מפנימיות רגילות. בנוסף, הן לא יתייבשו או ייסדקו לאחר מספר חודשים, ויחזיקו מעמד תקופה ארוכה יותר בתיק הרכיבה או במתחת לאוכף״.
אוקיי. לזה אני יכול להתחבר, ואני בדיוק קהל היעד. מתאמן בשטח כרגע על מרחקים ארוכים ושעות ארוכות על האוכף כהכנה לעוד אפיק ישראל. משתדל כתמיד לחסוך כל גרם אפשרי מאופניי מחד, אך להיות ערוך עצמונית לכל תקלה מאידך. אז המרתי את הפנימית הדי גדולה, כבדה ומסורבלת, שתלויה לה מתחת לאוכף שלי ביחד עם בלון C02 ואוזן חלופית, לאחת כתומה, דקיקה וקלילה משמעותית של טובוליטו. זה חסך נפח ממש מורגש  שדרש הידוק רציני של התקן הנשיאה, וכך רכבתי לי במשך כחודשיים עד ליום הדין.
יום הדין מצא אותי ברכיבה לאורך המסלול המיועד לאליפות הארץ במרתון, שתיערך השנה בדזרט צ׳אלנג׳ סובב סדום. כבר בתחילת הרכיבה בורח אוויר מהקדמי. תקר קלאסי של הזנחת תחזוקה, אני חייב להודות. קוץ נינג׳ה הגיע מהצפון קופץ מהצמיג, והנה זה פלא, הג׳יפה לא ממהרת לסתום את החור ולאטום את הצמיג. למה בדיוק? אה, כי לא חידשתי חומר מזה חודשים והצמיג יבש כמו המדבר סביבו.
יאללה, בכיף, לטובת זה בדיוק אני נושא עימי פנימית מבחן מזה תקופה. מכניס פנימית, וכאן, שימו לב, שני דגשים:
במקום טבעת הברגה להידוק הונטיל על החישוק, פה משתמשים ב-o ring, זה אחלה ושומר היטב על חישוקי קרבון.
ליבת הונטיל מתברגת (כמו בטיובלס), ואני ממליץ לכם לוודא שהיא סגורה היטב בעת הרכישה הראשונית. שלי הייתה פתוחה, הברגתי אותה בשטח חזק מדי (טיפ לתיקוני שטח: הוברגה בעזרת מפתח השפיצים שיש אצלי במפתח הכלבו שתמיד עלי. עובד!) וכך כמעט הכנסתי את כולה לתוך גוף הונטיל עצמו. הונטיל לא עשוי מפליז/מתכת, אלא מהחומר התרמופלסטי של הפנימית, ואין לו מעצור מובנה, לכן יש להישמר לא להבריג את הליבה עמוק מדי.
הניפוח מרגיש מעט קשה בתחילה, עד שהפנימית תופסת נפח, להנחתי היות והחומר אינו רך וגמיש כמו גומי, ולכן מגלה מעט יותר התנגדות בתחילת הניפוח. זו כמובן הייתה הרגשתי בשטח ולא מבחן עם מכשור וניוטון-מטרים כמו שאוסטרי טוב היה מבצע… הרכיבה הזו הסתיימה בהצלחה ללא דרמות.
בסוף אותו שבוע יצאתי עם האופניים לסימולציית סטייג׳ בהרי ירושלים עם מועדון סיסיסי וטובי בנינו. בערך בשליש הרכיבה הצמיג הקדמי החל להרגיש רך, ואז רך מדי. כן, כן, הפנימית נוקבה בחור אחד קטן ובודד מקוץ סורר (שתוקן בערב בבית על ידי ערכת התיקון הייעודית), ונאלצנו, הפרטנר ואני, לעצור, להתקין פנימית אחרת, הפעם רגילה עם ג׳יפה, לנפח וכולי. פרט לאיבוד הזמן והיציאה מהקצב, איבדנו את הדבוקה בה רכבנו, וברמה התחרותית אכלנו אותה.

פנימיות Tubolito במבחן

שימוש בשטח- סיכום

אז יתרונות וחסרונות הטובוליטו כפנימית שטח פרושים כאן לפניכם, ואתם יכולים לבד לעשות את החישוב, או ההימור המושכל, האם שווה לכם להשקיע בה כפנימית חלופית או לא. רוכב תחרותי במקומות קוצניים ובעונה היבשה כמו אירועי המאניות למיניהם או אפיק ישראל, יודע שפנצ׳ר שייגרם קוץ הוא עניין של זמן. אבל הפנימית היא לא שורת ההגנה הראשונה וגם לא השנייה כנגד תקר. אם אתה עם צמיגים חדשים יחסית, וחומר אטימה ״טרי״ יחסית בכמות מספקת, סיכוייך לחטוף נמוכים מאוד. אם תחטוף, יש לך תולעים לאטימת החור. ורק אם גם אלו לא יפתרו את הבעיה עד לסוף הסטייג׳/ התחרות, תשתמש בפנימית ללא חומר, ותיכנס לאזור ההימורים – האם אחטוף עד לסיום תקר או לא. לי הספיקה פעם אחת שכזו להבין שאשמח לרכוב עם פנימית קלה שכזו בכל רכיבות האימונים והכיף שלי, אבל בבוא יום תחרות מרתון חשובה, אעדיף לשאת עוד משקל של פנימית ג׳יפה כמו עד היום, כדי שאם כבר אשתמש בה, לא יהיה סיכוי שזה לא יספיק לי עד לפיניש ואאלץ לעצור שוב ושוב מרפי כבר הראה לי מה הוא חושב עלי.
חנוך רדליך, חבר צוות Bike.il וממתחרי האולטרה מרתון, הבייקפקינג וה-HLC הבולטים בארץ, שלא לומר החזק והמנוסה שבהם, דווקא חולק עלי. מנסיונו הסיכוי לא לתקן טיובלס על ידי מלאי התולעים שהוא נושא נמוך, ולשם כך הוא מעדיף להעמיס 2-3 פנימיות טובוליטו על האופניים, שמלוות אותו תקופה ארוכה מאוד, ועדיין תופסות פחות נפח ומשקל מפנימית ג׳יפה אחת. אז הנה הכל לפניכם.
חשוב לי לציין שכרייסר יבבן משקל, בבואי להתחרות בתחרות חורפית ודרומית דוגמת סובב סדום, הצ׳ימיצ׳ורי או הסמרתון, שלושתם עם מסלולים שלא יודעים קוץ מהו, אחזור להסתמך על הפנימית הדקה והקלילה. לא סתם רוב מרעיי האילתיים לא רוכבים עם פנימיות עם ג׳יפה.

פנימיות Tubolito במבחן

אודות BIKEWISER, המפיץ הישראלי


בייקווייזר הוא פלטפורמה אינטרנטית ישראלית מהדור החדש, לשיווק ומכירת מוצרים ואביזרי אופניים אונליין.
האתר הוקם על ידי שלומי פרידמן. לשלומי רקע משפחתי עמוק בענף עם חנות משפחתית של אחת הרשתות הגדולות בשרון, אח מכונפן ורקע חזק בשיווק.
מלבד ייבוא של מוצרים חדשניים כמו מחממי הצוואר והבנדנות תוצרת ארה"ב של חברת Phunkshun Wear, גרבי הספורט של Moretan,  ובקבוקי וכלובי הבקבוק המגנטיים של חברת Bottle Twist של חברת Fidlock הגרמנית, האתר מציע היום מגוון של מוצרי SRAM במחירים תחרותיים ואף מתעתד  לשווק אופניים במכירה ישירה. כאן ניתן להתרשם ולרכוש ישירות: http://bikewiser.co.il/

פנימיות Tubolito במבחן

Comments

comments

כתבות נוספות