רוכבים שווים בין שווים

לראשונה בישראל שביל שטח מונגש ומותאם לאופניים מיוחדים

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מדריך רכיבת אופניים בשנת שירות בעמותת אתגרים הגה רעיון מהפכני: להקים בארץ שביל אופניים לרכיבה בשטח שיהיה נגיש לאופניים מיוחדים עליהם רוכבים אנשים עם מוגבלויות. ביום שישי האחרון 20.5.22 נחנך השביל הראשון מסוגו שהוקם על ידי קרן קיימת לישראל בגבעת חציר שבעמק יזרעאל.

נמרוד שוורץ, ידיד המערכת, רוכב וותיק ומי שמשמש מנחה מקצועי לתחום האופניים בעמותת אתגרים, וליווה מקצועית את הפרויקט, חושף אותנו בכתבה זאת לפעילות המדהימה של העמותה, לאופן בו נולד הפרויקט הייחודי הזה, ומביא לנו רשמים אמיתיים של משתמשים מרכיבת ההשקה.

 


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200


כתב: נמרוד שוורץ    צילומים:  דניס צין, עמותת אתגרים


רגע אחד לפני הסינגל המונגש, הכירו את עמותת אתגרים?

עמותת אתגרים נוסדה בשנת 1995 ע"י נכי צה"ל ואנשי שיקום במטרה להעצים ולשלב חברתית אנשים עם מוגבלות וצרכים מיוחדים באמצעות ספורט אתגרי בטבע. אחד מתחומי הספורט הגדולים שבה הוא תחום האופניים, בעמותה פועלים כ 10 מועדוני רכיבה ברחבי הארץ המפעילים מאות פעילויות בשנה לאלפי רוכבים עם צרכים מיוחדים, הם עושים זאת בעזרת מדריכים שעברו הכשרה ייחודית ומקצועית, הן בהיבט של עבודה עם אוכלוסיות מיוחדות והן בהיבט המקצועי של הדרכת רכיבה לאוכלוסיות אלו. בנוסף, פועלים בתחום האופניים בעמותה מאות מתנדבים מעוררי השראה שבלעדיהם לא הייתה אפשרות לרוכבים המיוחדים לרכוב.

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

הסינגל המונגש הראשון בישראל – איך הכל התחיל?

עיטם שולץ (21) כיום קצין בצה"ל, היה אחד מאותם מדריכים צעירים שעברו הכשרה במסגרת שנת השירות שלהם בעמותה. הוא שימש כמדריך רכיבה בצוות צפון שלנו ולפני כ 4 שנים, באחת מרכיבות הצוות שלנו, באזור יער בירייה, שאל אותי עיטם בנונשלנטיות, "תגיד למה שלא נבנה שביל רכיבה מיוחד, שיתאים לכל רוכב עם אופניים מיוחדים?"…  הכוונה שיהיה מותאם ומונגש לאופניים מיוחדים כמו אופני יד ואופני הטנדם (המיועד לשני רוכבים). הרעיון נשמע לי מדהים, אבל עומס משימות, חוסר זמן וסקפטיות כללית להיתכנות של פרויקט זה גרמה לי להסתפק בלתת לו אישור לגלגל את הרעיון קדימה, אך בלי מעורבות ממשית שלי בפרויקט. עיטם מצידו נרתם לזה בכל הכח ואחרי כחודש וחצי של פגישות עצמאיות שלו מול מנהלי קק"ל, הוא הגיע לפגישה עם גיל עצמון, מנהל אזור גליל תחתון של קק"ל. גיל שבתחילת הפגישה נדהם שמדובר בסה"כ בבחור צעיר בן 18, הבין במהרה שמדובר ברעיון מהפכני וערכי ומיד נרתם לפרויקט.

זמן קצר לאחר הפגישה שלהם, אני מקבל הודעה: "חייב אותך, יש לנו פגישה במשרד אדריכלים של קק"ל"… אחרי הישיבה שבה הצגנו את החזון שהתקבל בזרועות פתוחות מצד הקרן הקיימת, עיטם ואני הצגנו לגורמים הרלוונטיים, ביניהם האדריכלים של קק"ל, את הצרכים הייחודיים לרכיבה בשטח עם האופניים המיוחדים, ובהמשך גם ליווינו מקצועית את כל תהליך הבנייה וההקמה של השביל.

בקק"ל בחרו את גבעת החציר כיעד אסטרטגי וכמיקום נוח ונגיש גם עבור מועדון הרכיבה של עמותת אתגרים בנהלל. אורכו של המסלול הוא 6.4 קילומטרים, עם 95 מטר של טיפוס מצטבר והוא מותאם גם לרכיבה עבור משפחות.

עיטם הוגה השביל, אני המלווה המקצועי שלו וגיל אבי הפרוייקט

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

מה זה בכלל סינגל מונגש?

את עבודת אפיון הצרכים להפוך שביל אופניים לשביל אופניים מונגש התחלנו במועדון הרכיבה שלנו. הוצאנו החוצה מהמחסנים את האופניים המיוחדים שמיועדים לרכיבת שטח, אופני היד והטנדם והתחלנו במדידות. התאמת עומק ורוחב סיבובים אשר נדרש לעצב עבור אופני הטנדם, אחוזי שיפוע, רוחב בסיס גלגלים, שיפועי צד, זווית גישה/נטישה וגובה מרווח גחון אשר נדרש לעצב ולתכנן בסינגל עבור אופני היד (בעלי 3 גלגלים). אפילו הגשרים הירוקים המפורסמים של קק"ל בכניסה לסינגלים תוכננו ועוצבו במיוחד עבור האופניים המיוחדים. אחרי המדידות, התאוריה והעברת הנתונים למתכנני ובוני השביל, הגיעה הפרקטיקה בשטח מול קבלני הביצוע והבנאים- תחילה נעם היימן ולאחר מכן אחמד שחאדה שהשלים את מלאכת הבנייה. כל כמה ימים במהלך הבנייה, הגענו אנשי אתגרים עם האופניים המיוחדים למבחני רכיבה והתאמה.  במהלך רכיבות המבחן כל משוב שהיה לנו הועבר לאחמד שהיה קשוב ומקצועי וידע לתת מענה לכל הדרישות המיוחדות בשטח. לבסוף, לאחר הרבה בדיקות, התאמות, שיפורים ודיוקים הושלמה עבודת הסינגל הראשון המונגש בישראל! בהתרגשות גדולה אפשר לומר שהרעיון של עיטם שולץ שהתגלגל אי שם לפני כ 4 שנים, נכנס לתוך התכנית הרב שנתית של קק"ל, להפיץ סינגלים מונגשים לקהילת הרוכבים המיוחדים ברחבי הארץ.

מבואת הסינגל הנגישה
מבואת הסינגל הנגישה

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

חווית המשתמש בסינגל החדש- משה שוורץ, רוכב אתגרים

משה שוורץ, מתמודד עם מוגבלות ביד וברגל עקב אירוע מוחי, הוא חבר עמותת אתגרים מזה 10 שנים ורוכב במועדון האופניים נהלל:  "הרכיבה על אופני הטנדם כמי שיושב מאחור דורשת אמונה מלאה במוביל הקדמי, במיוחד בסינגל שם נדרשת מיומנות רכיבה בין סלעים, עליות וירידות. לשמחתי הרוכב המוביל שלי בטנדם (מתנדב באתגרים- צחי סאבו) מיומן מאוד, אחראי וקשוב לי ולשטח ואני סומך עליו בעיניים עצומות. בעזרתו אני נהנה מהרכיבה שממלאת אותי באושר. יער גבעת חציר הוא יער אלונים מדהים, ובחודשי הסתיו, החורף והאביב מלא בפריחה מדהימה ומעכשיו גם אנחנו רוכבי אתגרים נוכל ליהנות מיופיו של היער ושביליו. סינגל זה שנפתח רשמית הוא סינגל מונגש שמתאים לרכיבה בכל סוגי האופניים, מה שיאפשר לחבריי ולי ליהנות גם במסלולי סינגל מותאמים שלצערי אינם רבים בארצנו"

משה שוורץ מאחור וצחי סאבו המוביל

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כיצד קק"ל רואה את הפרויקט הייחודי הזה?

גיל עצמון מנהל אזור גליל תחתון ואבי הפרויקט מטעם קק"ל: "אנחנו בקק"ל חנכנו עשרות שבילי אופניים, היינו בעשרות טקסי פתיחה של שבילי אופניים ולאורך 30 שנות עבודתנו לא היה לנו טקס כה מרגש וכזה מיוחד. מעולם לא חנכנו סינגל כל כך קצר של 5-6 ק"מ ועל אף זאת, זה הפרויקט הכי מיוחד, הכי מרגש וייחודי שלא היה לנו כדוגמתו, והיום אנחנו חונכים אותו. זהו סיפור על איך דברים "קטנים" יוצרים דברים ענקיים ומחוללים שינוי. זה יכול להיות שיעור לכל אחד מאיתנו, איך ילד בן 18 יכול לשנות סדרי עולם ולייצר משהו בר קיימא לעשרות שנים שכל כך הרבה אנשים עם צרכים מיוחדים הולכים ליהנות ממנו"

עיטם שולץ וגיל עצמון

REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

סוף דבר

מעבר לעולם הרכיבה המוכר והאהוב  כפי שרובנו מכירים אותו, האופניים הם גם כלי למינוף תהליכי חינוך, שיקום העצמה וטיפול אשר הולך וצובר תאוצה בימים אלה בכל העולם וגם כאן אצלנו בישראל.תשתיות מסוג זה שקק"ל הובילה בליווי מקצועי של עמותת אתגרים, ממנפות את פוטנציאל ההתפתחות  והשיקום דרך הרכיבה בהיבט הרגשי, החברתי, הפיזי והמוטורי לכל קהילת הרוכבים. היא מאפשרת לנו להיות חברה טובה יותר ולאפשר לכלל הרוכבים להרגיש חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו.

אגב, עם או בלי אופניים מיוחדים זהו שביל רכיבה שנחמד לרכוב בו ומומלץ להכירו. מי שנפשו חפצה בלפתוח את עולם הרכיבה לקרובים אליו שהם ללא ניסיון קודם ברכיבה בסינגלים, זהו שביל מעולה להיכרות עם עולם רכיבת השטח בצורה נעימה ולא מאיימת. בואו לבקר בעמק יזרעאל, סינגל גבעת חציר, הסינגל המונגש הראשון (ולא האחרון) בישראל.

מיקום לנקודת ההתחלה ניתן למצוא כאן


כתב וליווה מקצועית את הפרויקט: נמרוד שוורץ, מנחה מקצועי לתחום האופניים בעמותת אתגרים


REC01 1070×200
קונה 06 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
KTM  1070×200
קונה 06 1070×200
ישרולו 1070×200
טרק מורז 1070×200
לייזר 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות