רכיבה בתוך ספארי

חופשת אופניים בארגון עצמי בטנזניה

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200


כתב וצילם: אורי סלנט


אני וחבר חיפשנו מקום מעניין לעשות בו טיול אופניים, אחרי לא מעט טיולים ליעדים שונים, בעיקר באירופה, החלטנו שהפעם נוסעים ליעד קצת יותר הרפתקני. על הפרק עלו מספר רעיונות אבל היעד המועדף ללא עוררין היה אפריקה. שנינו לא אוהבים קבוצות גדולות ומעדיפים לטייל שניים שלושה רוכבים מקסימום. את הארגון אנו עושים כמעט תמיד באופן עצמאי. באופן אישי אני מאוד אוהב את אפריקה ומקפיד לבקר בה לפחות פעם בשנתיים. עבורי, זהו טיול האופניים הראשון לאפריקה ואני מאוד מקווה שהוא לא האחרון. האהבה הרבה לטבע, לחיות, לצבעים ולאווירה של אפריקה בשילוב עם האהבה לאופניים, הופכים מבחינתי את אפריקה ליעד האולטימטיבי. במרוקו כבר היינו, יעד נהדר, אבל כשאני מדבר כאן על אפריקה אני מתכוון לדבר האמיתי, קניה, טנזניה, רואנדה, אוגנדה. 

התלבטנו בין קניה לטנזניה או רואנדה, ההתלבטות לא היתה מאוד קשה, מכיוון שקניה פחות ערוכה לטיולי אופניים מבחינת המארגנים המקומיים, על רואנדה ואוגנדה לא ממש מצאנו מידע, לעומתם טנזניה ובעיקר איזור הקילימנג'רו והעיר מושי ערוכים בצורה די טובה לטיולי אופניים.

התחלנו לבנות תכנית, כאשר הדילמה היתה איזה סוג טיול נעשה. מכיוון שהחבר שלי רוכב בעיקר כביש ואני רוכב XC טיפוסי החלטנו להתמקד ברכיבת XC באיזור מערב הקילימנג'רו, שמציע מגוון רחב של אפשרויות ונופים מאוד מגוונים.

השלב הבא היה למצוא מארגן מקומי שיוכל לספק את כל השירותים לטיול כולל השכרת אופניים. באופן אישי, למרות האהבה הרבה שאני רוחש לאופניים הפרטיים שלי, אני מעדיף תמיד לא להיסחב עם האופניים מהארץ ולהסתפק באופניים שאני שוכר בכל יעד אליו אני נוסע. עד היום לא התאכזבתי ותמיד נהניתי מהאופניים שקיבלתי בכל הטיולים בחו"ל. נכון שבטנזניה עדיף להוריד את רמת הציפייה ולא לצפות לדגם הכי חדש עם המכלולים הכי מתקדמים שיש, אחרי הכל זו אפריקה.

בהתייעצות עם המארגן המקומי, בחור מאוד נחמד, אדיב ומקצועי, בנינו מסלול של 3 ימי רכיבה ועוד יום טיול רגלי. חשוב להדגיש שיש המון אופציות ואפשר לבנות מספר רב של מסלולים בהתאם לזמן ולצפייה שלכם. אנחנו עשינו שלושה ימים באיזור מערב הקילימנגרו, מסלול שכלל רכיבה בשמורת Sinya, איזור החוות החקלאיות של Simba Camp וטיפוס על הקילימנג'רו עד לגובה של 3,450 מטר, עד למקום שנקרא שירה פלטו, איזור עם נוף ירחי מדהים. אני מאוד מאוד ממליץ לשלב בתכנית לפחות עוד יומיים ספארי, אנחנו הוספנו יומיים שכללו את אגם מניארה ואת הנגורו-נגורו שלדעתי הוא אחד מהמקומות הכי מדהים על פני כדור הארץ. לטעמי האישי הוא זוכה למקום הראשון.

20220305_111424-copy_optimized

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

הנחיתה בטנזניה ומפגש עם הצוות המלווה – היום הראשון

הדרך הפשוטה, הזולה והמהירה ביותר להגיע מהארץ לנמל התעופה Kilimanjaro – JRO בטנזניה, היא טיסה מישראל דרך אדיס אבבה עם חברת אתיופיאן. שדה התעופה JRO ממוקם בין העיר ארושה לעיר מושי ומשם פשוט ומהיר להגיע למושי או לארושה המהוות בסיס התחלה לטיולים בכל צפון טנזניה.

טיסת ההמשך מהארץ נוחתת בקילימנג'רו בצהריים. אנחנו בחרנו לעשות את הלילה הראשון בעיר מושי ולצאת לטיול רק ביום שלמחרת. אפשר אם מאוד רוצים לוותר על הלילה הראשון ולהתחיל את הטיול ממש משדה התעופה. את זה כמובן צריך לסגור מול המארגן המקומי. למחרת בבוקר נפגשנו עם הצוות המלווה, מדריך, נהג מדריך וטבח. יותר מלווים מאשר מטיילים… יצאנו לדרכנו אחרי שהעמסנו את האופניים על גג הרכב שליווה אותנו במהלך כל הטיול. העמסת האופניים הינה דבר שבשגרה, הנהגים מתורגלים וזה מאפשר הרבה גמישות במהלך הטיול. ביום הראשון רכבנו מספר שעות באזור בו חיים הרבה מסאים, במהלך הרכיבה פוגשים את הרועים עם העדרים שלהם, אחד מהרועים ביקש לעשות סיבוב על האופניים וכמעט נמרח על השביל. הנופים ביום הראשון היו של סוואנה, ממערב לנו אפשר היה לראות את הר מרו בשיא הדרו, הר געש המתנשא לגובה של 4,500 מטר. זהו הר בודד ומרשים, לדעתי האישית לא פחות יפה מהקילימנג'רו עצמו, שנופיו ליוו אותנו במהלך כל היום הראשון מכיוון מזרח. את אחר הצהריים העברנו ברכיבה בתוך אגם שהתייבש, זהו אזור עצום הגובל בקניה השכנה מצפון, ממש צמוד לשמורה אמבוסלי בקניה. הרכיבה מלווה בנופים מרהיבים של הר מרו והקילימנג'רו בשילוב של סוואנה עם חיות רבות שאיתן אתה נפגש תוך כדי הרכיבה. אפשר לראות זברות, סוגים שונים של אנטילופות, פילים, צבועים, היפופוטמים חזירי בר ועוד. דקות לאחר תחילת הרכיבה פגשנו פיל עצום, חוויה מדהימה. עבורי הרכיבה באזור פראי שמסביבך צצות חיות היתה חוויה יוצאת דופן ומאוד מרגשת. המפגש הכל כך בלתי אמצעי עם הטבע והחיות היה עבורי מימוש של פנטזיה ואחת מהסיבות העיקריות שגרמה לי לבחור ביעד הזה. לפנות ערב הצבעים משתנים, השמש מתחילה לשקוע ואתה מוצא עצמך בלב שטח פראי מלא בחיות ונופים מדהימים. לרכיבת אחר הצהריים הצטרף ריינג'ר מסאי שהוביל אותנו תוך כדי שהוא מזהה את העקבות של החיות ומסביר לנו איזה חיה עברה כאן ולפני כמה זמן. את הרכיבה סיימנו בנקודת גבול בין טנזניה לקניה, המסומנת באבן גבול שהניחו הבריטים כאשר קבעו את קו הגבול הדמיוני בין טנזניה לקניה. 

את הלילה העברנו באתר קמפינג שנקרא Sinya Camp. מדובר בנקודה שוממת שאין בה כלום חוץ ממבנה קטן, הצוות שליווה אותנו (נהג, מדריך אופניים וטבח) הקים אוהלים, הדליק מדורה ובישל לנו ארוחת ערב. לא חייבים לבחור ללון בקמפינג, אפשר גם ללון בלודג'ים, למרות שהלינה באוהלים הינה חוויה מדהימה המאפשרת לחוות לילה אפריקאי חשוך עם שמיים מלאי כוכבים שרק באפריקה אפשר לראות. את האוהלים, המזרונים ושקי השינה הביא המארגן שלנו, ציוד איכותי ברמה גבוהה.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

זהירות ג'ירפות חוצות את השביל ושקיעה מדהימה- היום השני 

התחלנו מוקדם כדי לנסות להספיק לרכב כמה שרק אפשר לפני שנהיה חם מדי. היעד שלנו היה חווה חקלאית שנקראת Simba Camp למרגלות הקילימנג'רו. הדרך עוברת בנופים משתנים ומדי פעם חוצות את השביל חיות שונות, אנטילופות וג'ירפות. לאחר כמה שעות רכיבה התמקמנו באתר קמפינג הממוקם באיזור קסום בתוך יער, ממש למרגלות הקילימנג'רו, נקודה גבוה עם תצפית מרהיבה לכיוון מזרח. את שעות אחר הצהריים בילינו ברכיבה באזור, כפרים ונופים של שדות עם גידולים שונים, סיימנו בשוק מקומי בו מרכזים החקלאים המקומיים את הגידולים שלהם, בעיקר גזר ותפוחי אדמה אותם מגדלים באיזור.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

עלייה שלא נגמרת ואז ירידה של נגמרת- היום השלישי 

לאחר ארוחת בוקר קלה נכנסים ליער ומתחילים לטפס על הקילימנגרו. הרכיבה מתחילה ממש בשער הכניסה לפארק הלאומי, שנמצא בגובה 2,000 מטר וממנו מטפסים עד לשירה פלטו Shira Plateau שנמצא בגובה של של 3,450 מטר, תעשו לבד את החשבון. לא חייבים לטפס את כל הדרך ברכיבה, כבר אמרנו שהעובדה שיש רכב מלווה צמוד מאפשרת גמישות מירבית. הדרך המטפסת על ההר עוברת דרך צמחייה עשירה ומגוונת. בהתחלה יער מלאכותי שנשתל כדי לספק עצים להסקה למקומיים, בין חלקות היער המקומיים מגדלים גזר ותפוחי אדמה. בהמשך מתחלפת הצמחייה המלאכותית ליער גשם עבות ומרשים, בהמשך ההר הנוף משתנה לנוף הנקרא Moon Land. הרכיבה מסתיימת בנקודה המשקיפה על מישורי Shira Plateau ואל מספר פסגות של רכס הקילימנג'רו. הירידה חזרה היא חוויה בלתי נגמרת, רק אל תשכחו לעצור מדי פעם לתת לברקסים להתקרר וגם להנות מהנוף לאורך הדרך. את היום השלישי סיימנו במושי ולמחרת המשכנו בטיול ספארי רכוב. 

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

מעמיסים את האופניים ויוצאים לספארי- ימים ארבע וחמש 

ספארי באגם מניארה ובגן העדן נגורו-נגורו. את האופניים העמסנו על הג'יפ שלקח אותנו לספארי. בדיעבד הסתבר שלא ממש היתה לנו אפשרות וזמן לרכב, תוך כדי הספארי. בשמורות עצמן אסור לרכב וגם לא כל כך מומלץ בשל העובדה שיש טורפים. בכל מקרה אפשר לקחת את האופניים גם לספארי ובמידה ויש הזדמנות פשוט להוריד את האופניים מהגג ולרכב להנאתכם. למי שאוהב טבע וחיות, טנזניה היא היעד עם שמורות הטבע הכי עשירות מבחינת חיות באפריקה. חוויה מדהימה, מיוחדת במינה ומרגשת מאוד.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

טיול רגלי למפלי Materuni ומטעי הקפה- היום השישי 

טיול רגלי של כ-3 שעות למפל Materuni, מפל מרשים בגובה של 80 מטר, המפל נמצא בתוך יער גשם ועצי בננה, למרגלות הקילימנג'רו. המים במפל מגיעים מהקרחון שעל הקילימנגרו, מים קרים מאוד. הסיור כולל ביקור בכפר קטן בו המקומיים מסבירים על תהליך גידול הקפה המקומי ומציגים את תהליך העיבוד של פולי הקפה. חוויה מאוד חביבה הכוללת ארוחת צהריים מקומית (טעימה מאוד) על טהרת הירקות והפירות הגדלים ביער עצמו.

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

דגשים והמלצות

  • קחו בחשבון שבאפריקה הדברים עובדים קצת אחרת. הקצב הוא קצב של אפריקה, הדברים הם לא כמו באירופה ובעולם המערבי. התקשורת עם הצוות המקומי לעיתים קצת קשה ולא ברורה. הצטיידו בהרבה סבלנות. 
  • כדי למנוע חוסר תיאום ציפיות, תסגרו את כל הקצוות בצורה הכי מדויקת שאפשר.
  • תביאו פנימית/שתיים ספייר, למרות שהצוות מביא, עדיף להביא פנימית חדשה עם ג'יפה
  • כבדו את הצוות שלכם, היו מנומסים, תנו מחמאות איפה שאפשר, זה מאוד חשוב להם. תסבירו בדיוק מה חשוב לכם לראות ולעשות כדי שידעו על מה לשים דגש.
  • יש מבחר גדול של מסלולי אופניים באיזור מושי ובכלל בצפון טנזניה. יש מסלול של 6 ימים שנקרא Kilimanjaro 360, מסלול שמקיף את רכס הקילימנג'רו. יש מספר מסלולי יום שיוצאים ומסתיימים במושי ויש מסלולים ארוכים יותר שהם ממש מסע של מאות קילומטרים.
  • החברה שארגנה לנו את הטיול יודעת לארגן כמעט הכל, כולל טיפוס עם אופניים עד לפסגת הקילימנג'רו, כן כן, יש אנשים שעושים את זה רק שחלק גדול מהמסלול הסבלים דוחפים את האופניים.
  • נסו לבנות מסלול שיתאים לציפיות שלכם, למרות שקצת קשה לתקשר ולקבל המלצות ברורות מהמארגנים המקומיים, תתעקשו עד שתגיעו לתוצאה שנראית לכם הכי מתאימה.

אני ממליץ בחום על החברה שארגנה עבורנו את הטיול. OCLAA – https://oclaa-adventures.com, הבחור שליווה אותנו ואירגן שמו Octavian טלפון: 255-753903237 +

ישרולו 1070×200
לייזר 1070×200
KTM  1070×200
DAA 09 1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200
יטי 1070×200

כתבות נוספות