תיקי שלדה Lezyne במבחן

יבואן: CTC

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200


בחן, כתב וצילם: צחי אוחובסקי


הביקוש לתיקים

תחום רכיבת ההרפתקאות פורח מאוד בשנים האחרונות ובמקביל אליו מתפתח ומשתפר הציוד הייעודי לז'אנר הייחודי. תיקי השלדה הם ככה"נ פריט הציוד החשוב ביותר בתחום ובשנים באחרונות חלה קפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח ובהיצע של תיקים אלו ואיתם כמובן הביקוש, כולל כאן בארץ. ישנם שלושה סגנונות רכיבה עיקריים בהם יש שימוש לתיקים – טורינג, בייקפקינג, ויוממות (קומיוטינג)\שליחויות, אבל לא נדיר לראות היום גם "סתם" רוכבים עם תיק אחד או יותר על האופניים לאחסון כלים, מזון, או סתם ציוד לרכיבה.

השוק העולמי מציע היום מגוון רחב של תיקים מסוגים שונים של יצרנים, החל בחברות גדולות ומוכרות מתחום הציוד הכללי, דרך יצרני תיקים, וכלה בסדנאות בוטיק של איש אחד. חלק מהתיקים מתאימים למגוון שימושים, וחלקם מתאימים יותר לסגנון מסוים. למשל, תיקי שק אחוריים ישמשו לטורינג, אולם יתאימו פחות לרכיבת בייקפגינג בשטח, תיקי שלדה לעומת זאת יהיו זהים בשני סגנונות הרכיבה, וכן הלאה.

גם בארץ אנו כאמור רואים בשנים האחרונות התעוררות בסגנונות הרכיבה הללו, ואיתם גובר הביקוש לתיקים. ההיצע עדיין מצומצם יחסית לעומת ההיצע בחו"ל, אבל כבר ניתן לראות בחנויות לא מעט ציוד ממותגים שונים. חברת CTC יבואנית אופני טרק ויצרני ציוד אחרים, מייבאת תיקים של בונטרגר ו Lezyne והעבירה לנו למבחן שני תיקים של Lezyne– תיק שלדה פנימי ותיק צינור עליון ("בנטו").

חברת Lezyne האמריקאית מתמחה בפיתוח וייצור אביזרים משלימים לרוכב האופניים, כולם מאופיינים באיכות גבוהה וירידה לפרטים. קו התיקים של החברה כולל מגוון תיקים לבייקפקינג וטורינג, כמו גם תיקים קטנים ובסיסיים יותר לשימוש יומיומי.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

תיק שלדה Frame Caddy

מחיר: 450 שקלים

תיק השלדה Frame Caddy הינו תיק שלדה המיועד לשבת מתחת לצינור העליון. התיק הוא בסגנון "חצי שלדה" שאינו ממלא את כל משולש השלדה ומאפשר שימוש בבקבוקי מים בתוך השלדה. בגלל המיקום הנוח והנגיש, והאפשרות לגשת אליהם גם תוך כדי רכיבה, תיקים אילו מיועדים בדר"כ לאביזרים ופרטי לבוש המשמשים את הרוכב במשך הרכיב. ישנם רוכבים המשתמשים בתיקים אילו גם ברכיבות יומיות לאחסנת מזון, פרטי לבוש חמים, וכלי תיקון.

ה Frame Caddy כולל שני תאים– תא ימני עיקרי בנפח 2.5 ליטר עם גישה בעזרת רוכסן אטום למים, ותא שמאלי צר בצמוד אליו, גם הוא נסגר בעזרת רוכסן. על הרוכסנים בשני הצדדים מכסה כיסוי בד בעל שני וולקרו. התיק כולו עשוי מאריג עמיד למים. התיק מתחבר לשלדה באמצעות מגוון רצועות – רצועה קדמית לצינור הראש, רצועה אחורית לצינור הכיסא, ומגוון נקודות חיבור לצינור העליון. התיק כולל מספר לולאות חיבור נוספות ומגיע עם מגוון רצועות חליפיות באורכים ועוביים שונים כך שניתן להתאים את החיבור לכל שלדה ובנוסף ניתן לחבר ציוד לחלקו התחתון.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

ממדי התיק הם 45 ס"מ בחלק העליון, 30 ס"מ בחלק התחתון, גובהו 12 ס"מ ורוחבו 6 ס"מ. התיק שוקל 285 גרם. אנחנו בחנו את התיק בשלדה בגודל מדיום, בה הוא השאיר מעט רווח בנינו לבין הצינור הקדמי, כך שיתאים גם לשלדה קטנה יותר. עם רצועות ארוכות הוא ישב טוב גם בשלדה בגודל לארג'. בכל מקרה, כדאי לבדוק התאמה לשלדה שלכם. בחלק הקדמי העליון יש פתח לצינור של שקית שתיה, למי שמעוניין להשתמש בתיק למטרה זו.

בשימוש

רכבתי עם התיק מספר רכיבות במהלך המבחן, כאשר השימוש העיקרי נעשה ב Tuscany Trail. בתצורה מלאה, התיק שימש אותי בעיקר לאוכל, ווסט, קרם הגנה, פנימית ספייר, וכלי תיקון, ובתא הימני הדק שמתי את מפת נייר של המסלול וסמרטוט בד. התיק ישב על השלדה בצורה טובה, ללא תזוזה, למרות שהיה מעט קצר יחסית לשלדה (מדיום). עם רוחב של 6 ס"מ, התיק בלט מעט לצדדים מהצינור העליון, וכשהיה מלא ומעט נפוח דרש לרכוב בתשומת לב שלא לסגור מידי את הברכיים כך שלא ישתפשפו בו, אבל זה לא היווה מטרד. הגישה לתיק הייתה נוחה, והלולאות בקצה ברוכסנים אפשרו תפעול גם בזמן רכיבה. הרוכסנים עבדו בצורה טובה, אולם האבק הרב שהצטבר עליהם הקשה את פתיחתם כך שדאגתי לנגב אותם קצת בערבים. זוהי תופעה מוכרת ברוכסנים עמידי מים מסוג זה. בסופו של דבר הצלחתי להרוס את אחד הרוכסנים ע"י משיכה חזקה מידי כאשר הוא היה תקוע. שני צידי הרוכסן נפרדו כך שאי אפשר היה לסגור אותו, אבל הצלחתי להמשיך ולהשתמש בו בעזרת שני הסקוטשים על כיסוי הרוכסן. עם חזרתי לארץ התיק הוחלף ע"י היבואן ללא שאלות. בשלדה שלי התיק אפשר גישה לבקבוקי המים, אולם אילו היו בקבוקים קטנים. עם בקבוקים גדולים זה היה צפוף מידי.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

תיק בנטו Energy Caddy Aero

מחיר: 240 שקלים

תיק הבנטו הינו אותו תיק קטן יחסית היושב על חלקו הקדמי של הצינור העליון. מקורו בעיקר בתחרויות טריאתלון ואיירונמן בהם מאחסנים בו ג'לים, כאשר המיקום מאחורי ציר הכידון תורם לכך שהוא אינו פוגע באווירודינמיות. עם הזמן תיק זה הפך פופולרי לכל סוגי הרכיבה וניתן למצוא תיקים כאלה בגדלים שונים. בשלדות גראבל מודרניות התיק מתחבר לשלדה בעזרת שני ברגים, אולם בשלדה שלי וברבות אחרות עדיין צריך לחבר את התיק בעזרת רצועות לצינור התחתון ולציר הכידון.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

דגם ה Energy Caddy Aero – כשמו כן הוא, שם דגש על האווירודינמיות, והוא אכן בנוי בצורה המזכירה גוף של מטוס. הוא צר, ארוך, ונמוך, כשחלקו הקדמי גבוה מהאחורי. עם 26 ס"מ אורך, גובה מירבי (בחלק הקדמי) של 8 ס"מ, ורוחב של 4.5 ס"מ, יש לו נפח של כ0.7 ליטר והוא שוקל 125 גרם. גם תיק זה עשוי מבד עמיד למים ונסגר עם רוכסן עמיד במים. התיק כולל 2 אפשרויות חיבור – רצועות או ברגים לשלדה. התיק כולל לאורכו גם תאי אכסון חיצוני ללא סגירה.

בשימוש

גם תיק זה שימש אותי למגוון רכיבות, כשאת עיקר השימוש בו עשיתי כאמור ב Tuscany Trail. התיק בעל נפח קטן יחסית, כך ששמתי בו רק ג'ל או שניים, כסף וכרטיס אשראי (אפילו ללא ארנק, ומיכל קטן עם טבליות איזוטון ומלח. התיק יושב על השלדה בצורה נוחה ולא זז במהלך הרכיבה עם גישה מאוד נוחה. המבנה האווירודינמי שלו אכן גורם לכך שהוא אינו בולט מעל הכידון ואינו מורגש, אולם גובהו הנמוך בחלק האחורי מגביל את היכולת לאחסן בו אביזרים מסוימים – למשל הארנק הרגיל לא נכנס בו ולכן לקחתי איתי רק שטרות, כרטיס אשראי ורישיון נהיגה, מה שהוכיח את עצמו כהחלטה נבונה שחסכה לי נפח ומשקל. התיק מינימליסטי יחסית, ונראה שהוא מיועד יותר לרכיבה תחרותית מאשר לרכיבת הרפתקה. חסרון נוסף הוא הכיסים החיצוניים ללא הסגירה – מטבעות ששמתי בהם נעלמו כלא היו. מסיכת קורונה שדחסתי בהם דווקא החזיקה מצוין.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

סיכום

Lezyne הינה חברה עם מוצרים איכותיים ומקוריים, וכך גם התיקים שבחנו הפגינו איכות טובה וירידה לפרטים. אילו הם תיקים שימושיים למגוון של רכיבות, החל מרכיבות יומיות של מספר שעות, וכלה ברכיבות הרפתקה רב-יומיות בהם מוסיפים להם תיק אוכף ותיק כידון לתצורה מלאה. ברגע האמת כשל אחד הרוכסנים בתיק השלדה, מה שלא אמור לקרות בתיק כזה, אבל עדיין התאפשר בו שימוש מלא והתיק הוחלף ע"י היבואן. Shit-happens, ובמקרה כזה קנייה מיצרן גדול עם יבואן מקומי עדיפה על פני קניית תיק ברשת.


יותר :נוחות, שימושיות, ירידה לפרטים

פחות: עמידות הרוכסנים לאבק, רוחב תיק השלדה


LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

כתבות נוספות