על טרפת מכירות אופניים וציוד בחודשיים החולפים

טור אישי, אופיר גל-און

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: אופיר גל-און

זה כבר הפך למידע שהוא נחלת כולנו. מכירות האופניים בארץ והעולם הגיעו בחודשיים האחרונים להיקפים ומספרים היסטוריים וחסרי תקדים. התופעה אינה ייחודית לדיסציפלינה מסוימת של אופניים, או לציוד בטווחי מחיר מסוימים, או לרוכבים עם רקע וניסיון, זוהי תופעה חוצת ענף.

הדברים שאנסה להבהיר כאן, מתיימרים לנתח את הסיבות. מה עבר על העולם בזמן המגיפה העולמית (אשר עושה רושם שעדיין בועטת) שהביא למעין השפעה שכזו.

אולי זה בכלל מאמר שנכנס תחת קטגוריה של כלכלה התנהגותית.

אבל אז, מגיע הזמן לדיסקליימר- בעשור האחרון, כך אני מקווה, פיתחתי הבנה כלכלית בתרבות צריכה של  ספורטס טק וציוד, אולם החלק של ההתנהגות נשאר תקוע אי שם ב-2004. שם עדיין לא שיפרתי כלום … לכן, כל הנאמר כאן הוא בגדר השערות, מחשבות, תובנות, שלי ושל הסובבים אותי בניסיון כנה לפצח מה היה לנו פה. חותמת מדעית או מקצועית בסוף הכתבה, לא תופיע הפעם.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז מהו היקף התופעה?

באופן קצת מוזר, קשה לגבות פה את העניין הכל כך כמותי הזה במספרים, גרפים ונתונים. האירוע הזה מתרחש ממש בימים אלה ואני מניח כי המספרים יגיעו בהמשך. כלום עוד לא נותח ברמה המקצועית ואומנם מוזר לדווח ולעסוק בהיקפי סחר ברורים בלי גיבוי חותך, אולם, משהו כל כך ברור וההחלטי בעצם ריקון המלאים מהמדפים בארץ ובעולם, הוא זה שמאפשר את החפירה הזו גם ללא ליווי מספרי מדויק.

נכון לנקודת זמן זו, נדמה כי ההתפלגות המוכרת של רכישה מסיבית, בין כל מאפייני עולם הרכיבה כפי שאנו מכירים אותה, כמעט ואינה קיימת והיא חובקת את כולם כולל כולם. רוכבים וותיקים לצד מתחילים שמפדלים לראשונה, אופני כניסה לצד אופני קצה, ציוד משלים, ביגוד, כביש סיקלו קרוס, שטח על שלל סוגיו- הכל מוכר, הרבה וגלובאלי.

העניין הזה זרק אותי לקריסה במחירי הנפט במהלך דצמבר האחרון. הדרמה סביב מלחמת התמחור של חבית נפט בין רוסיה, סעודיה וארה"ב שתובלה בחסות הקורונה בהשבתה כמעט כוללת של עולמות התעופה והתחבורה היבשתית, הביא את השינויים היומיים במחירי הנפט להיות שגורים בשיחות זום אגביות בין בני משפחה שבדרך כלל מחליפים מתכונים למפרום.

העניין הזה, מזכיר לי את היום שנטע לקחה את האירוויזיון. בכל פינה בארץ ידעו מזה. הבנתם את הרעיון, זה כמו שמכבי לוקחת אליפות, כמו שהנשיא נסגר בחדר שלו עם החדרנית- כולם יודעים מזה.

באופן קצת דומה, גם בסביבה הקרובה יותר וגם בזו המרוחקת מעט, הפכו נתוני המכירות של ציוד הספורט באופן כללי ותעשיית האופניים בפרט, לדבר שכולם שמעו על עוצמותיו ומידת החריגה שיש בו .

משפטים שעולים שוב ושוב נשמעים כמו: "יש פה חודשיים של יום כיפור בחנויות אופניים", "אם היו בסטוק עכשיו עוד 300 סופר קליבר, אלמנט, סקאלפל, אפיק… השלם את החסר… הם היו עפים בשנייה",  או "היבואנים נגנבים…אין להם מה למכור, הכל התייבש". וכמובן יש את הנוסח המדעי של "לא משנה כמה השבתה וסגר היו בקורונה, המכירות במאי ויוני היו כל כך משמעותיות שהן חיפו על החודשים הקשים ועוד הוסיפו XXX אחוזים למחזור…"- כאלה.

כשהדיבור הזה החל גם להפוך לעקבי בנוסף על היותו רוחבי, התחלתי לחשוד. לשם בירור מעמיק ו-ווידוא מציאות (ככה מתרגמים את ריאליטי צ'יק?), יצרתי קשר עם חברים קרובים בתעשייה העולמית בצד הייצרני.

פה מתגלה למעשה הגלובאליות של התופעה… מותגי האופניים המובילים בעולם מדווחים על חוויה דומה גם בצד שלהם.

קצב הייצור, לא מצליח לעמוד בקצבי הביקוש והדרישה והם בקריסת כוח אדם, חומרי גלם ועובדים תחת לחצים מהדירקטוריון ומועצות מנהלים לעמוד בקצב הנדרש.

גם בצד היצרני, המלאים ריקים למרות קצב ייצור מוגבר. מפעלים דוחפים עם כל מה שיש ורצפות ההרכבה מעבות משמרות. כלום לא מספיק כדי להגיב ולענות לסדר הגודל שבצד הצרכני. תכלס, המדפים ריקים אצל כולם- חנויות, יצרנים מכל סוג שהוא- אופניים, ביגוד, אקססוריז, מיגון – הכל.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

ובכל זאת, ב-16 ליוני, אתר הפיננסים המוביל בתעשייה, Bicycle Retailer, מפרסם מעט נתונים באשר לתופעה בשוק האמריקאי בלבד ולחודש אפריל האחרון. יש להניח, כי המגמות בשוק הזה, מעידות גם על ההתנהגות גם בשווקים מקבילים. ככה זה נראה:

  • באפריל צמח שוק האופניים האמריקאי ב 75% לעומת החודש המקביל אשתקד והסתכם במיליארד דולר של מכירות.
  • זוהתה צמיחה של 203% במכירות אופני כניסה המכונים -Lifestyle/leisure bikes
  • באופני הרים גידול המכירות עומד על 150%
  • אקססוריז- מספר דוגמאות…מספר הקסדות שנמכרו בארה"ב עלו ב- 49%, כלובי בקבוקים ב-60% וסלסלות ב-85%
  • עוד בתוקפת הסגר עלו המכירות של אופני כושר סטטיים ב-270% ומכירות של טריינרים חכמים ורולרים קפצו ב-415%

ככה זה נראה גרפית:

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז מה הן הסיבות המרכזיות המובילות להתנהגות הצריכה הכל כך חריגה הזו בימי הקורונה?

 שוב… הרשימה שלהלן מורכבת מרחשי לב, אינטואיציות והשערות של חברים קרובים בתעשייה, בעולם הצריכה המקוון והמסורתי וקצת תחושות שלי. תרגישו חופשי לעבות את הרשימה, להעיר ולהאיר עליה ובכלל, לנסות להבין מה הולך פה ולמה כל כך דרמטי.

אין ברשימה שלהלן הירארכית חשיבות או סדרי עדיפויות. סדר ההופעה של הסיבות, הינו רנדומלי בהחלט.

צורך בסיסי בהתפנקות- הסגר, הבידוד, התקיעות בבית, הסגירה של עסקים, החל"ת, העבודה מרחוק- כל אלה ושאר מינוחים שהפכו שגורים בפינו ב-3 חודשי המשבר העולמי הזה חלחלו, עובדו ולמעשה השפיעו על הנפשות. בהרבה מהדיווחים זה התחיל טוב. תחושות כמו: איך היינו צריכים את התקופה הזו למשפחה, לרגיעה, לתת לכדור שלנו לנשום וכן הלאה עלו ותפסו דומיננטיות של ממש, אולם משך הזמן הארוך נתן לכל הטרמינולוגיה והמציאות החדשה גם אפקט שלילי. לחץ, דאגה, ותחושת מיצוי מהמציאות החדשה הזו הגיחו. כל אלה הולידו תחושה של מגיע לי להתחדש, להתפנק, לעטוף- לא רק בתעשיית הספורט. כלי בית, ריהוט, אלקטרוניקה ועוד סקטורים מדווחים על תופעות דומות לאלו שניכרות בתעשיית האופניים. פינוק, גלובאלי, יוצר מכירות, דרישה וקצבי ייצור היסטריים.

בריאות וכושר- עדיף לפגוש ווירוס כשאת/ה בכושר פיזי טוב- מיד עם פרוץ המגיפה העולמית, התכנסה מדורת השבט (או לפחות חלקים נכבדים בה) סביב מרקע הטלוויזיה ובהתה במגוון מומחים על בסיס יומיומי, מנתחים, מאפיינים ומציגים במגוון טכנולוגיות את היופי החדש שהביא עלינו העטלף. תוך ימים, כולם ידעו כמה מכונות הנשמה יש לבלגים, איזה סמרטוט עושה אותך הקוביד אם הוא נגע לך בעורק של שריר הלב, כמה חולים קשים יש בלומברדיה ובאיזה שלב יקראו גם לך להיות חלק מהחופרים של קברי האחים בסן פרנסיסקו.

העיסוק הכפייתי והבלתי פוסק בדרעאק הזה שהגיע מהשוק/ מעבדה בוואהן, הביא אנשים להכיר בחשיבות הכושר הגופני, המערכת החיסונית והאיזון הפיזיולוגי. אינסטינקט ההישרדות, הביאה למחשבה מודעת יותר או פחות סביב הצורך להתחזק. אם כבר יבוא אלי הכתר הוויראלי הזה, לפחות שיפגוש אותי חזק/ה. הסיכוי שלי להתמודד מולו בהצלחה, יגבר אם לא אגיע במשקל עודף ובלי יכולת אירובית לברוח משיעול טיפתי של נגן מנדולינה בפינת רחוב. הצורך לעסוק בספורט הגביר והעלה את המכירות בכל העולם הקשור לאימון גופני ובתוכו גם האופניים.

מכל הדרכים להעלות את רמת הכושר הגופני, הרכיבה על אופניים, קלה יותר ותומכת גם באלו שאינם מסוגלים לרוץ או ללכת בשל בעיות שלד ושאר מגבלות אורטופדיות.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נחמה- עוד הוצאה אחת אחרונה לפני שהמצפון ייקח פיקוד- אז מצד אחד חוסר הוודאות שיחק בתחילת ההתפרצות תפקיד חשוב. בכל זאת, נגיף שלא היה פה מעולם, יש מצב שזה מתפתח לאנשים מפרכסים בכל פינת רחוב ומקציפים חומר ירוק. אין לדעת לאן החרא הזה הולך. מצד שני… הימים נוקפים- שולמנים, עצמאיים מתחילים לייצר כותרות משמעותיות. מספרי המובטלים בכל פינה בעולם מגיעים נומינלית ואחוזית לממדים שלא בטוח שנראו בתקופת חיינו. הכלכלה הולכת תוך 3 חודשים, עשור אחורה. תל"ג ואחוזי צמיחה נראים כמו רייטינג של תוכנית דת בכאן 11.

האסימון של ההבנה נופל. עוד מעט לא תהיה הצדקה או אפשרות להוציא כסף על מותרות. עוד שניה אקסלים לחישוב הוצאות משק הבית ייקחו פיקוד וסדרי העדיפויות יהיו על השולחן. עכשיו זה הזמן, בתוך הכאוס, הרחמים העצמאיים, אי הוודאות ויתרת הזכות בחשבון "לעקוץ" עוד פעם אחת באופני שיכוך מלא בפחות מ-10 ק"ג ולהצמיד להם נעלי סידי קרבון וגרמין אדג' 1030…

עודף כסף בגלל חסכון בשוטף וביטול תוכניות הקיץ- טוב, כיוון חשיבה קצת אחר וקצת שמח יותר. עודף כסף. כן כן. עודף. ההשבתה בכל זאת התפרסה על פני רבעון. ההוצאות קטנו משמעותית- אפס בילוים, חוגים, חינוך בלתי פורמלי, דלק, הכל חדל. לגמרי. גם הצמיחה בהוצאות האוכל והזמן במטבח מול מקרר פתוח לשלל הצאצאים שלכם, הביאו את החשבון לטווח הארוך להיראות טוב. כל אלה שטרם רכשו חופשות קיץ, פתאום גילו עודפים מתוכננים שניתן להסיט בדיוק לשלדת הכרומולי ההיא שתאפשר להם להתנסות בהקבצה ג' במועדון הגראבל של צחי ונימי. קחו זרימה חיובית חשבונאית שכזו, תכפילו בממדים שיש במדינות שמעבר לים ותבינו איך סגני נשיא בקנונדייל דופקים את הראש מול המראה הכואב של מדפי מלאים ריקים.

המגזר הטחון- דווקא הקורונה, העלתה והדגישה את קיומו של כסף נזיל בשוק. יש את הזווית שגורסת שההשבתה הכוללת ארכה רק 3 חודשים והותירה המונים על הפיירול. הרבה אנשים עבדו, וחלק אחר נח  בזמן שמדפסות הכסף שיצרו עברו למצב של הפוגה ועצר להתבונן. העשירונים העליונים בעולם החליטו  שזה הזמן לעשות שימוש בעודפים. סתם כי רבים ומענגים הם. שוק האופניים הישראלי והעולמי הפך בו רגע למלא עוד יותר בשלדות של 10 אלפים יורו/דולר בואכה 45 אלף שקלים. שוק אופני הקצה פרח רק כדי להזכיר לכולנו כמה כסף תכלס יש סביבנו. תתעצבנו מזה/ תקבלו השראה, בחירה שלכם. הטחונים קנו בתקופה הזו מכל הסיבות המוזכרות מעלה, רק שהם עשו את זה עם היכולת והסטנדרט שלהם- הם הלכו על הביוקר וגרמו למספרי המקרו לקבל טוויסט חזק כלפי מעלה.

התחממות גלובאלית- בצער לא רב וסוף סוף, קיבלה ההזנחה הפושעת שלנו כותרות ומעמד מתאים. לא ברור כיצד ממשיכים מכאן, אבל אין ספק שכדור הארץ לקח פה נשימה. מרבית מהעולם המערבי בסגר. תחבורה עירונית וארצית לא קיימת לצד עולם תעופה משותק שמכניס אנושות שלמה לסגר מתואם באופן לא פורמלי. רק מעשי.

אז הכדור נשם לרגע והכותרות הגיעו בכמויות ועוצמות כמעט ראויות וההמשך לא ברור.

אבל דבר אחד קרה. וקרה חזק. אנשים ראו מול גרפים וטקסטים רהוטים כיצד היוניברס שלנו נאנס. ללא הבנה ברורה של העתיד, תחושת הגועל והמודעות דחפו עוד ועוד אנשים לתחבורה חליפית, ירוקה כשהגוף הוא המנוע ולצידו בטרייה או שלא… התנועה הזו לאלטרנטיבה של הרכיבה הורגשה יפה ומשמעותי אצל שרשרת המזון של התעשייה. אופניים ממוצבים אדיר בתוך העולם הזה של מיקרו מובילטי המכיל שלל פתרונות וכלים.

בנוסף, עצם שיתוקה של התחב"צ בחלק מהמדינות ולצידן, ההבנה שלהיות בתוך חללים סגורים של אוטובוסים, רכבות תחתית, טראמים ושאר פתרונות תחבורה שיתופיים הוא פחות נכון ואף מרתיע איי שם באמצע מרץ עד הרגע הזה. כל אלו דחפו אף הם אנשים לעבור לקומיוטינג עם אופניים.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

ספורט ב-GYM וסטודיו למיניהם- מקור נוסף לעלייה במכירות ציוד ספורט מגיע דווקא מנשים וגברים שאוהבים ורגילים להתאמן. הספורט שלהם הוא ספורט של חדרי כושר וסטודיו- ספינינג וריצה על סוגיו, משקולות, אירובי, בריכות ,יוגה, פילאטיס, הבנתם… כל אלו היו סגורים. חייב לומר שגם לאחר הפתיחה, משהו יכול להרגיש מוזר בלשוב ולהתאמן בהן.

האנשים האלה שרגילים בפעילות, יצאו לרכוב.

בנוסף, הרוכבים שרגילים להיות בחוץ הבינו שעל מנת לא להיות תלויים בהגבלות של רשויות האכיפה עליהם להשתפר ביכולת לרכוב במרתף וכך טריינרים חכמים, תוכנות, מסכים, מדי הספק ומערכות סאונד עשו דרכם לבתי הרוכבים.

חייב לומר, שמהבלטה שלי, יש סוג של עונג צרוף לראות זה- כיף שיש יותר אנשים שלנו עם ציוד אימון חכם ומתקדם בבית. גם אם נותן החסות לאירוע הכלכלי הזה היא המגפה העולמית. וואט אבר, יש פה אחלה שדרוג לרבים וטובים בקהילתנו ההו כה צנועה…

אופני כביש- אין לי ממש משהו חכם לומר כאן או נתונים לגיבוי אבל להרגשתי ומתוך ווישפול ט'ינקינג, אני מקווה שהמכירות עלו גם בסגמנט הזה. בזמן הסגר, היו  פחות מכוניות, הכבישים ריקים… הסיבובים על הכביש מאל איי ללגונה ביץ' ובין צומת הטנק לנמרוד לא גובים עכשיו מחירים בלתי נתפשים. האספלט רק שלנו. בואו נעוף על זה ביום כיפור שאינו נגמר… עם זוג חדש וסקסי במחיר טוב, זה עדיף.

הקלות שברכיבה והאנטומיה של העוסקים בריצות ארוכות- הצמיחה המשמעותית ביותר בהקיפי המכירה מגיעים ממה שאנו מכנים אופני הכניסה. הצורך לפגוש את הווירוס החדש בכושר והבעיה שיש לרבים מאיתנו להתחיל לרוץ בשל כשלים ישנים במערכת השלד או המוטיבציה, הפנתה רבים לבדוק לראשונה או עולם האופניים. ההילוכים מגלמים בתוכם את היכולת לווסת את הקושי והאינטנסיביות. אפשר לאט, לגמוע מרחקים לא מבוטלים, לצאת לטיול, להתאוורר מהבית, לעמוד מעט ושוב לשבת, לסובב בהתנגדות מינימלית. בנוסף לכך בהרבה מהמדינות, פעילות כזו גם הסירה את חובה חבישת המסיכה והפכה לרבים פתרון עדיף אפילו על זו של לקיחת הכלב לסיבוב נוסף.

בנוסף, הרבה מהרצים, ארוכי הטווחים ומרובי הדלקות בגידים ומפרקים אשר ניצלו את תקופת הקורונה לעבות מרחקים בשדות, יערות ושאר דרכי נוף, הבינו כי על מנת להימנע מפציעות, טוב יהיה להפנות אימון שבועי או שניים, לטובת ספורט אירובי שיפעיל קבוצות שרירים אחרות. גם אלה התווספו לשופינג המוטרף של תעיית האופניים ומכאן ההיסטריה.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סוף דבר

ברמה האישית, מרגשת ומעניינת הייתה לי שוב הכתיבה במגזין ייעודי לקהילת האופניים. שנים ארוכות כל כך מחוץ לסצנה עושות את שלהן. הנושא עצמו, יש בו אמביוולנטיות מסוימת- מחד, הענף שלנו רווחי, שופע פעילות ומכניס לתוכו המון דם חדש. מאידך, בכל זאת, מגיפה עולמית, חולים, כלכלה תחת חוסר וודאות ועולם בתוך ג'ננה מוחלטת.

לימים יפים, לרכיבות בטוחות ולבריאות שלמה.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

אופיר גל-און הוא אחד ממאמני העבר המוכרים והמצליחים בישראל. בין 2002-2011, אופיר אימן רוכבי עלית, מאסטרס, קדטים, ילדים ואפרוחים והפך למעשה לקבלן תארים. במשך שנות פעילותו כמאמן אופניים לא היה תואר ארצי באופני הרים, כביש, ונג"ש שאופיר לא אימן וזכה בו. ב-2004 הקים את טים משגב ו ב 2005 הקים את טים ספיידר של גיא ניב, רותם ישי ועוד רבים וטובים.

בין 2008-2010 אופיר שימש כמאמן הראשי של נבחרות ישראל באופני הרים. בקדנציה שלו אפשר למנות 3 אליפויות עולם (נגה כורם עם מקום 5 בקנברה אוסטרליה, רותם ישי עם מקום 13 בואל די סול ב-2008), 3 אליפויות אירופה (שלומי חיימי עם 21 בסנט וונדל גרמניה) ואחת חיפה מארחת (לראשונה בהיסטוריה הישראלית) את אליפות אירופה ב-2009.

לאחר פרק האופניים שלו, אופיר ייסד ומינכ"ל את וואטים- חברת ספורטס טק אמריקאית/ ישראלית שהעזה לפתח מד וואטים מהפכני בגישה ובשימוש.

ב-2019, אופיר עבר לאמסטרדם כ-HEAD OF INNOVATION ו- VP BUSINESS DEVELOPMENT בחברת ביטרוניק/ספשלייזד לטובת פיתוח מד הוואטים החדש של ספשלייזד והתאמתו למגוון ענפי ספורט.

בימים אלה, אופיר משמש כמייסד שותף ומנכ"ל ב eXturn, חברה המפתחת טכנולוגיה רובוטית להרכבה ואבטחת איכות של צנרות לחץ גבוה.

אופיר גל-און, טור אישי- מחשבות (פוסט) קורונה על טרפת המכירות העולמית בענף

Comments

comments

כתבות נוספות