Kona Satori DL 2019 במבחן

שובם של הסטורי

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

כתב: עדי בלן ן צילום: אלון רון ן דוגמן: עומר קלנר

יבואן: www.slalom.co.il ן מחיר אופניים במבחן: 14,290 שקלים. מחיר לחברי מועדון סלאלום: 12,140 שקלים

Kona הוא מותג שאינו זקוק להצגה נוספת, לחברה מצפון מערב ארה״ב יש זכויות רבות בעיצוב תרבות אופני ההרים כפי שאנחנו מכירים אותה היום. החל מ 1988 קונה ייצרה אופני הרים, לרוב מחוברים יותר לצד האקסטרימי של הענף, כולל כמה דגמים אייקונים כמו הסטינקי והסטאב, ובשנים האחרונות – סדרת הפרוסס וההיי-היי המצוינות. הסאטורי DL (או דה-לוקס) הנושאים את שם הדגם האייקוני של היצרן שהיה ממבשרי סצנת אופני ה 29 נדיבי מהלך אי שם בשנת 2012, הם הטייק העכשווי של קונה על אופני שבילים מודרניים עם גלגלי 29. למרות היותם הדגם הבכיר בסדרה שכוללת שני דגמים, ה DL עשויים אלומיניום ומאובזרים ברמה בינונית – זאת כמובן כדי להגיע לרמת המחיר הסבירה מאוד שבה היבואן המקומי והוותיק סלאלום מציעים.

אז למרות מה שחשבתם, החיים כבוחן אופניים של bike.co.il אינם או-כה זוהרים כפי שזה נראה, לא כל האופניים שמתקבלים במערכת עשויים מקרבון תעופתי, מאובזרים בגלגלים של enve, ומצוידים במערכת XTR קומפלט, אבל היי – עבודה זה עבודה וגם כאשר נופלים בחלקינו אופני ״אמצע הדרך״ כמו הסאטורי, אנחנו מפשילים שרוולים וניגשים למשימה, התוצאות לפניכם.

אופניים במבחן Kona Satori DL 2019
אופניים במבחן Kona Satori DL 2019

Highlights

  • שלדת אלומיניום 6061 מלאה
  • מהלך מתלה של 130 מ״מ
  • מהלך מזלג 140 מ"מ
  • מתלה סינגל פיווט בתצורת FUSE INDEPENDENT עם גמישות מובנת בתומכות האוכף המחליפה את הציר
  • זווית ראש 68 מעלות
  • זווית כיסא 78.4 מעלות
  • משקל רטוב כולל פדלים – 14.2 ק"ג

גאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

אופניים במבחן Kona Satori DL 2019
אופניים במבחן Kona Satori DL 2019

שלדה ומתלים

שלדת הסאטורי לא נושאת בחובה חידושים טכנולוגיים פורצי דרך, מדובר בשלדת אלומיניום המספקת 130 מ״מ מהלך בעזרת מתלה ציר יחיד בתצורת FUSE INDEPENDENT, בדיוק כמו סדרת ההיי היי של קונה. למעשה four-bar הנעזר בגמישות מסוימת של תומכות האוכף על מנת ל״חסוך״ ציר אמיתי על תומכות האוכף. הספייסינג בגלגל האחורי הוא בוסט 148 כמקובל בשנתונים האחרונים, כמו גם שימוש בבולם אחורי מטרי עם התקנת טרוניון שמאפשרת מהלך בולם ארוך יותר באותו אורך עין לעין כללי בהשוואה לבולמים עם חיבור בושינג מסורתי.

בגזרת הגאומטריה יש כאן שעטנז של נתוני אולד-סקול וניו-סקול. זווית ראש של 68 מעלות נחשבת היום כמעט למספרים של אופני XC, בעוד שזווית מוט האוכף של 78.4 מעלות היא מודרנית ותלולה בקיצוניות. מהסתכלות על הנייר נראה שהמהנדסים של קונה לא פיצו על זווית מוט האוכף התלולה בהארכה של הצינור העליון ובהשוואה לאופניים אחרים באותה מידה ה reach של האופניים קצר ב 3 ס״מ בערך.

על השביל

מבט ראשוני על הסאטורי  לא חושף באופן מיידי את ה״ילדה הכי יפה בגן״, בייחוד אל מול דגמי הפרוסס החדשים וכה יפים של היצרן, אבל היי, לא מדובר כאן על תחרות יופי. אז הרכבנו את הגריפים והפדלים שלנו ויצאנו לדרדרת (ותודה למנהל המוצר של קונה על המיניון הקדמי) של תחילת הסתיו לראות איך אופני אלומיניום במפרט ״אמצע הדרך״ מתפקדים בסוף 2018 בואכה 2019.

זווית מוט האוכף הקיצונית והטופ-טיוב הקצר הם הדבר הראשון והמשמעותי ביותר ששמים אליו לב כאשר מתחילים לדווש על הקונה. הם באמת קצרים ותלולים למדי, התחושה היא שהרוכב יושב כמעט לפני הציר המרכזי. מעולם לא דחפנו אוכף אחורה במסילות עד הסוף כפי שעשינו עם הסאטורי, זאת על מעט למתן מעט את זווית מוט הכיסא ולהאריך מעט את הצינור העליון. בדיעבד יתכן ומידה לארג׳ הייתה מתאימה לנו יותר וזאת למרות שההמלצה של קונה היא למדיום עבור 174 הס״מ (ביום גבוה) של כותב שורות אלו.

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

אופניים במבחן Kona Satori DL 2019
אופניים במבחן Kona Satori DL 2019
אופניים במבחן Kona Satori DL 2019

אחרי שהסתגלנו קצת לסאטורי התחלנו להרגיש את היתרונות של הגאומטריה שלהם. כאופניים לא קלים במיוחד ועם מהלך מתלה מכובד למדי, יכולת ויעילות הדיווש של הקונה היא יוצאת דופן! גם במישור ובמיוחד בעליות העובדה שהרוכב ממוקם קדימה ומעל הדוושות מאפשרת ניצול טוב יותר של הוואטים ששרירי הארבע ראשי מצליחים להפיק. המתלה האחורי אף הוא יעיל דיווש וכמעט שלא השתמשנו בנעילה של הבולם האחורי. כל הפקטורים האלו בשילוב מערכת 12 הילוכים של סראם Eagle אפשרה לנו להגיע טריים ופחות עייפים לסוף העלייה, שאפו לקונה גם על הבחירה בגלגל שיניים קידמי של 34 שיניים שמאפשר הילוך נמוך מספיק ויחד עם זאת מונע ירידה להילוכים הקטנים ביותר בקסטה ברוב הירידות, כך שמתח וזווית השרשרת יחסית אופטימליים.

גם בסינגלים ובירידות הטכניות הסאטורי תפקדו היטב, ככל שהשביל היה צפוף ואיטי יותר כך היתרון היחסי שלהם גדל, אלו אופניים זריזים במיוחד – שילוב של זווית ראש תלולה (מדי?), תומכות שרשרת קצרות וטופ-טיוב קצר אפשרו לנו תמרונים מהירים ובטוחים סביב סוויצ׳בקים וסיבובים צפופים. מזלג הרוולושיין של רוקשוקס סיפק את הסחורה מבחינת שיכוך וקשיחות, למרות שהרגישות שלו ל״קטנות״ לוקה בחסר לעומת הפייק או בולמים יקרים אחרים.

כאשר הסינגלים הפכו מהירים ותלולים יותר נפגשנו בנקודת התורפה של הקונה, זווית הראש התלולה ובסיס הגלגלים הקצר גרמו לחוסר יציבות ובטחון מסוימים ובמקטעים שכאלו הרגשנו מעט איטיים מהרגיל. הבלמים של סראם עשו עבודה טובה בשליטה על המהירות ובחירת הצמיגים המצויינת אף היא עזרה לנו ל״השתלט״ במקטעים הקשים יותר. בסה״כ לא סבלנו באף מקטע ירידה עם הקונה, פשוט הרגשנו צורך לתשומת לב יתרה בקטעים מהירים יותר.

חלקים בולטים

בהתאם למחיר הצרכן של הסאטורי אי אפשר למצוא חלקי קצה מורכבים על שלדת האלומיניום הכתומה, אבל חבילת החלקים בהחלט הגיונית ומתפקדת מצוין. מערכת ההינע עם 12 הילוכים של סראם ברמת GX תפקדה ללא דופי וללא נפילות שרשרת או קפיצות הילוכים.

הבולמים שניהם מבית רוקשוקס, עבדו היטב יחד והיה קל למצוא סט-אפ מאוזן בין שניהם. המתלה האחורי סיפק שיכוך מעט מרשים יותר מהרולושיין 140 הקדמי, בעיקר בשיכוך מהמורות קטנות.

חישוקי ה i29 של WTB אינם קלים במיוחד, אך הם רחבים ועמידים מאוד, בשילוב בחירת צמיגים משובחת ל״טרואר״ שלנו, שכללה מקסיס מיניון קדמי וטומאהוק (למה לא משתמשים בצמיג הזה יותר) אחורי סיפקו חבילת גלגלים עמידה, חזקה, עם אחיזה מצוינת ויכולת גלגול לא רעה בכלל.

שמחנו לראות שהידית של מוט האוכף (rockshox reverb) משולבת בידית הברקס של סראם, אלא שארגונומית זו טעות, הידית של הרוורב רחוקה מאוד מהאגודל כאשר מכוונים בצורה נכונה את ידית הברקס לפגוש את האצבע, מעצבן קצת.

אופניים במבחן Kona Satori DL 2019
אופניים במבחן Kona Satori DL 2019

סיכום

הסאטורי היו כיפיים מאוד לרכיבה בכל מקטעי הרכיבה שפגשנו במהלך חודשי המבחן. למרות משקלם הלא מבוטל, הם מטפסים בהצטיינות ואוהבים סינגלים וזמן אוויר. הם הרגישו סולידיים בכל נחיתה וגינת סלעים, עליה טכנית או דיווש במישור.

היו מקומות בהם היינו מהירים יותר על בסאטורי וכאלה שהיינו איטיים יותר, אבל בשורה התחתונה נהנינו מכל רגע על המכונה הכתומה, והוצאנו אותם לרכיבה אחרי רכיבה בזמן שחיכו לנו אופני קרבון אחרים במחסן.

הסאטורי הם אופני ״אמצע בדרך״ המספקים תמורה יפה למחיר ויאפשרו לרוכב שאינו מתחרה ליהנות מהם במתארי רכיבה מגווונים. כאמור אנו ממליצים לבדוק היטב את המידה שלכם ואולי לקחת מידה גדולה יותר על מנת לפצות על ״קוצר״ האופניים.

Comments

comments

כתבות נוספות