KTM Prowler Sonic 12 במבחן
אנדורו מודרני בסגנון אוסטרי
כתב: עדי בלן ן צלם: דותן הלוי ן וידאו: דותן הלוי ן דוגמן: דולב בראון
יבואן: KTM ישראל ן מחיר האופניים במבחן: 32,500 שקלים
המבחן הזה מתחיל בדמו-דיי האחרון (והסופר מוצלח) של bike.il, כמיטב המסורת בקודש, לקראת השעה 11, כשהגב כבר שבור מ20 שעות עמידה על הרגליים ב24 שעות האחרונות ואחרי הבירה החמישית, אני מתחיל לחפש אסטרטגיית יציאה, כלומר את אופני המבחן הבאים שלי לחודשיים הקרובים. זו סיטואציה מושלמת, היבואנים עייפים לא פחות מאתנו והם (בתקווה) שתו מספיק בירות כדי להפקיר לידינו כל דגם אפשרי שנבחר.
סיבוב קצר בתצוגה המרשימה והכתומה של של ד.ל.ב מוטוספורט, היבואנים של KTM לישראל, בשילוב הרצון שלי לאופני אנדורו 29, ממקדים מאוד את החיפוש ושמים את ה prowler החדשים של היצרן האוסטרי בראש הרשימה.
ה Prowler נכנסים לקטגוריה חמה וצפופה של אופני אנדורו עם גלגלי 29 ומהלך מתלה של 150 מ״מ, עם זוויות אגרסיביות ומתלה ארבע זרועות עם הורסט לינק אמיתי (ותודה לפטנט של ספשלייזד שפג תוקף). על הנייר הם נראים כמתחרים אמתיים לאופני על כמו ה Orbea Rallon, Transition Sentinel, Yeti SB150 והרשימה עוד ארוכה בשנתון הקרוב..
אז בעזרת העייפות והאלכוהול הצלחנו לצאת מהדמו-דיי עם הדגם הבכיר בליין של הprowler. הסוניק 12, מאובזרים בכל טוב מבית פוקס וסראם (XX1 מוזהב מישהו?!), לא נותרה לנו ברירה ויצאנו לשבילים המתהדקים של תחילת החורף הגשום שלנו כדי לנסות למתוח את הקצוות שלנו ושל הסוניק החדשים. האם אלה אופני האנדורו המתאימים ביותר לשבילי הלבנט? יצאנו לבדוק.
Highlights
- שלדת קרבון מלאה עם גלגלי 29 אינץ'
- מהלך מתלה של 150 מ״מ
- מתלה 4 זרועות ״אמיתי״ עם הורסט לינק
- זווית ראש 66.5 מעלות
- זווית כיסא 76 מעלות
- משקל רטוב ללא פדלים – 12.7 ק"ג
- נתונים למידה 19
גיאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן
שלדה ומתלים
ראשית, שלדת הקרבון וצביעתה נראים מיליון דולר (גם בתמונות וגם במציאות), הקווים הישרים והחלקים בשילוב צביעה בשחור מט עם הנגיעות הכתומות ה KTM-יות עושים חשק להתחבק עם השלדה בלילה במיטה.
מעבר לחלק הוויזואלי נראה שKTM עשו את העבודה היטב וסימנו V בכל הצ׳קבוקסים שהיינו מצפים. השלדה ייעודית לגלגל שיניים קדמי בודד, בעלת מתלה ארבע זרועות עם הורסט לינק כאמור, עם מהלך מתלה של 150 מ״מ מלפנים ומאחור, סטנדרט בוסט 148 בגלגל האחורי, וחיווט כבלים פנימי אלגנטי למדי.
זווית הראש מתונה יחסית בסטנדרטים של היום ועומדת על 66.5 מעלות, שמחנו לגלות זווית מוט אוכף תלולה (כ 76 מעלות) וממקמת את הרוכב בתנוחת פידול יעילה ״מעל הפדלים״
הבולמים של ה prowler מגיעים (כפי שאפשר לצפות במחיר שכזה) מהסדרה העליונה של Fox, עם ה 36 פאקטורי קאשימה המשובח מלפנים וה float DPS בציפוי קאשימה אף הוא מאחור. הבולמים הרגישו מעולה לאורך כל המבחן, עבדו בצורה חלקה וחסרת חיכוך, מאוזנים זה לעומת זה ופרוגרסיביים במידה מספקת.
על השביל
בפעם הראשונה שעולים על ה prowler הם לא מרגישים כאופניים ״גדולים״ כלומר כאלו עם 150 מ״מ מהלך וגלגלי 29, וזאת מחמאה למי שתהה. בדיוושים הראשונים הם הרגישו יותר כמו אופני שבילים, הרושם הזה מתקבל ככל הנראה בשל המשקל הנמוך והגאומטריה הלא קיצונית מדי שלהם. התחושה הזו נטעה בנו תקוות גדולות לגבי הוורסטיליות של האופניים, כיוון שלא כל הרכיבות שלנו מתבצעות בסינגלים התלולים של משמר העמק או הצד האפל של הר חורשן, אנו מעדיפים אופניים זריזים שגם מדוושים היטב.
ואוו, כמה שה KTM מדוושים היטב… השילוב של תנוחת הדיווש המעולה (זווית מוט אוכף תלולה), מערכת הינע והילוכים ב-טופ ומשקל שנחשב מכובד מאוד גם לאופני 120 מ״מ (13 +- כולל הפדלים) גרמו לנו להרגיש מהירים וחזקים יותר ממה שאנחנו באמת. אפילו לרכיבות שבהן ה prowler הם בבירור לא הזוג הכי מתאים (לדוגמא סיבוב בלהב + רימון) לא יכולנו שלא להתפתות ולהוציא אותם מהמחסן – ולא הצטערנו על כך לרגע.
כשהגענו לחלק המעניין של הרכיבה, כלומר לירידות, ה KTM המשיכו לזרוח, השלדה והרכיבים מרגישים כמו מקשה אחת (בקטע טוב)ֿ. האופניים קשיחים ומהודקים ומעודדים את הרוכב ל״תקוף״ מקטעי שביל במקום סתם לרדת אותם.
במקטעי שביל זורמים ומהירים האופניים מרגישים קלילים ו״שמחים״ מאוד, אוהבים להיכנס ולצאת במהירות לסיבובים או ברמים קטנים ועולים לאוויר בצורה צפויה ונוחתים מצוין.
גם הסינגלים הטכניים והאלימים ביותר שהכנסו את ה prowler אליהם לא הרשימו אותם במיוחד והם בלעו אותם כאילו מדובר על שביל קק"ל. לא הרגשנו שהצלחנו לקחת את האופניים מעבר לקצה שלהם, בולמי הזעזועים עבדו בצורה מושלמת, בעיקר ה36 הקדמי שהציל אותנו מכמה שטויות שעשינו תוך כדי המבחן.
שני אלמנטים מעט הגבילו אותנו במהירות בקטעים הקשים ביותר, הראשון והיקר יותר להחלפה הם הבלמים מבית מאגורה, מדובר בבלמים עם מודולציה ותחושת ידית מצוינת אבל לטעמנו בלי מספיק כוח עצירה בייחס לסטנדרט אותו אנחנו מכירים. השני והקל יותר להחלפה הם הצמיגים – השוולבה כנראה מצוינים לרכיבה בשבילי טירול בואכה אינסברוק, אבל בתכסית של כנען הם לא מספקים אחיזה אולטימטיבית כמו מותגי צמיגים אחרים.
טענה נוספת וקטנונית משהו היא על הרעש שהאופניים מפיקים בקטעים אגרסיביים, הוא מעט מוגזם לטעמנו ונובע בעיקר מהצלפות שרשרת, כנראה שהעניין פתיר בעזרת ״ריפוד״ גומי מתאים במקומות המועדים.
חלקים בולטים
חבילת החלקים שמוברגת לשלדת הKTM מרשימה למדי וכוללת מערכת הינע XX1 שלמה (כולל קראנק קרבון) ומוזהבת עם 12 הילוכים. המערכת היא תענוג אמיתי, מתפקדת ללא דופי והיא גורם משמעותי למשקל הנמוך של ה prowler.
הבולמים של פוקס מ-ע-ו-ל-י-ם, במיוחד ה 36 פאקטורי הקדמי. הוא קשיח, קל יחסית ומספק איכויות שיכוך שאפשר היה רק לחלום עליהן לפני 5 או 6 שנים. ההתאמה שלו למתלה האחורי עם ה Float dps האחורי מוצלחת מאוד והיה קל מאוד להגיע לכיוונון בולמים שהרגיש נכון גם בסיבוב עשיר בפידול כמו להב-רימון וגם בירידות מהסכינים של קרן אל-ח׳גר.
הגלגלים מבית DT swiss עשו את העבודה נאמנה, הם קלים יחסית, חזקים ורחבים, אבל במחיר הזה, היינו מצפים לראות את אחד מדגמי הקרבון של DT לטובת שיפור קשיחות ועוד קצת בלינג, אותו דבר נכון לגבי כידון האלומיניום.
הטענה הגדולה ביותר שלנו למנהל המוצר של KTM היא הבחירה בבלמים, המאגורה MT-trail הם בלמים לא רעים, יש להם אפשרויות כוונון מעניינות לידיות, אבל כוח הנשיכה הראשוני שלהם והעוצמה הכללית לא עומדות בקנה אחד עם מובילים השוק כמו השימאנו XT עם 4 פיסטונים שבחנו לאחרונה.
סיכום
ה KTM Prowler sonic 12 הם אופניים סופר מרשימים, אחד הזוגות המרשימים ביותר שרכבנו עליהם ב 2018 בואך 2019. הם משלבים יכולות מעולה של אופני אנדורו אגרסיביים מאוד (מאוד) עם יכולת דיווש וזריזות יוצאת דופן לאופניים ״בגודל הזה״. אנחנו יכולים לראות בקלות איך הזוג הזה מתאים כ one bike לרוכבים רבים מאוד. נכון תג המחיר של ה Prowler sonic 12 במבחן הוא גבוה מאוד, אבל תתקשו למצוא מפרט שהוא קצה יותר מהחלקים המורכבים על האופניים. עם זאת להשלמת החבילה ביחס למחירה היינו מצפים גם לגלגלים וכידון מקרבון- אם כבר קצה, אז שיהיה קצה קצה. אנחנו בכל אופן נהנינו- מאוד נהנינו!