Cush Core
אינסרט הגנה לחישוק במבחן
יבואן: Your Bike מחיר: 400 שקלים לבודד, 750 שקלים לזוג משקל: 290 גרם לאינסרט 29 אינצ' בודד
בחן וכתב: אריק אבגי
אינסרט הגנה לחישוק הוא רעיון חדש יחסית בתחום האופניים אך הוא צובר פופולריות גבוהה לאחרונה. במקור מדובר על פטנט ותיק מעולמות הספורט המוטורי, אשר הושאל ע"י רוכבי דאון היל ואנדורו תחרותיים, אשר חיפשו מענה לתקרים ולפגיעה בחישוק כתוצאה מרכיבה בלחץ אוויר נמוך, וגם שזה כבר קורה, שיביא אותם בסופו של דבר לקו הסיום גם ללא אוויר בצמיג. בשנים האחרונות השיקו מספר חברות אינסרטים בשלל צורות, משקלים ומחירים, כשלכולם מטרה עיקרית אחת – למנוע נזק לצמיג או לחישוק במקרה של אימפקט חזק. כל חברה מנסה למצוא את התמהיל האידיאלי שיאזן בין ביצועים להגנה. עם פרוץ ז'אנר האופניים החשמליים לחיינו נוספה דרישה משמעותית לאינסרטים, שכן האופניים החשמליים כבדים יותר ומגיעים למהירות ממוצעת גבוהה יותר, כך שהמכללים בכלל, והחישוקים והצמיגים בפרט, לא עומדים בעומס.
מאפיינים כללים והתקנה
האינסרט במבחן מיוצר על ידי קושקור, אחד היצרנים הראשונים והבולטים בזירה (שהפכה להיות צפופה בינתיים). הוא משווק ונמכר בארץ על ידי Your Bike .
הקושקור הוא פס של קצף פוליאולפין בעל מבנה כימי של תאי אוויר סגורים. למעשה סוג של קפיץ אלסטומרי הדומה בתכונותיו לאלסטומר המוכר מעולם הבולמים. מטרתו העיקרית היא כאמור הגנה על החישוק מפני אימפקט ישיר ועל הצמיג מצביטה שבאה איתו לרוב. בנוסף לכך בגלל התכונות הקפיציות של הפולימר ישנה גם תוספת שיכוך מסוימת שבאה כתוצאה מהרכיבה בלחץ אוויר נמוך.
את הקושקור מדגם Pro התקנתי על זוג חשמליים עם צמיג במידה 27.5 מאחור, ובחזית גלגל 29. ההתקנה נעשתה אצל אלון – יבואן קושקור לישראל, בסדנתו, אבל מכנופן הבית שלכם יכול לעשות זאת עבורכם. ההתקנה עצמה נעשית על בסיס פס הטיובלס הקיים ומורכבת מהאינסרט עצמו יחד עם ונטיל ייחודי לערכה שמסופק איתה. אם תתעקשו, ניתן להרכיב את הקושקור לבד. אמנם לא מדובר על מדע טילים אך קחו בחשבון שזו משימה מורכבת שדורשת סביבת עבודה נוחה, אורך רוח, וגם אז היא לא קלה לביצוע. כעבדכם הנאמן הקרבתי את עצמי למבחן, התנסיתי לפחות פעמיים בהתקנה לבדי ואפילו הצלחתי. ישנם מדריכים מצוינים באינטרנט, וכדאי מאוד לצפות בהם לפני שניגשים למלאכה.
ברכיבה
את הרכיבה ראשונה על הקושקור ביצעתי בשטחים הנמצאים מזרחית לשוהם. מדובר בשטח דרדרתי וסלעי עם אחיזה גבולית. בדיוק המקום הקלאסי בו תרצו לרכוב עם לחץ אוויר נמוך מחד, תוך שמירה על החישוק והצמיג מאידך. במהלך הרכיבה הורדתי אט אט את לחץ האוויר, תוך בחינה של התוצאות. לבסוף הגעתי ללחץ אויר של 18psi מאחור ו 13psi בחזית שאיפשרו שיכוך אידאלי ואחיזה מצוינת. אלה לחצים נמוכים מאוד ככלל וכל שכן באופניים חשמליים כבדים.
ההפתעה מבחינתי באה דווקא מהצמיג הקדמי. כיידוע הצמיג הקדמי אחראי על ניהוג האופניים, והמדרס שלו (שטח המגע של הצמיג עם השטח) הוא נתון קריטי לשליטה עליהם. אז דווקא האפשרות לרדת בבטחה ללחצי אוויר נמוכים, ללא התעוותות של הצמיג בהטיה או סיבוב, נתנו לי את האפשרות להשיג אחיזה נוספת, וזה יתרון בולט של הקושקור.
נקודה שרוכבים רבים מוטרדים ממנה היא תוספת המשקל, 290 גרם ליחידה וההשפעה על הגלגול. אני מניח שהאופניים ללא מנוע להשפעה על הגלגול תהיה משמעות, באופניים החשמליים תוספת המשקל לא מורגשת ואני נוטה להניח שאם היו נותנים לי זוג עם ובלי קושקור לא הייתי מבחין בהבדל.
הקושקור היה על אופניי מספר חודשים ולאורך התקופה הזו לא הראה סימני בלאי או גמישות. היו לי מדי פעם תקרים שנסתמו מעצמם על ידי חומר האטימה או על ידי תולעת, ולשמחתי לא חוויתי צביטה. באחת הרכיבות לאחר שחוויתי תקר וירידת אוויר "הצלחתי" לפגוע קלות בחישוק. צריך להדגיש שהקושקור הוא לא תעודת ביטוח, ואני מניח שבאותה סיטואציה, ללא הקושקור, החישוק היה ניזוק בצורה קשה יותר.
כאמור הורדה והתקנה של הקושקור באופן עצמאי היא משימה מאתגרת גם בתנאי סדנא. לעניות דעתי במקרה של תקר סרבן, הרוכב הממוצע יתקשה להסיר את הקושקור, בטח בתנאי שטח, וזהו חיסרון גדול. בצד החיובי אציין שהיצרן מאשר שניתן לרכב על הקושקור עם תקר כדי לצאת מהשטח – במהלך המבחן ביצעתי זאת לבדיקה. ניתן לרכוב כך, אבל הנאה רבה לא תשאבו מזה, וזה ישמש אתכם רק כדי להגיע לרכב בדרך הקצרה ביותר.
סיכום
אז אם אתם רוכבים שהתחדשתם לאחרונה באופנים חשמליים וסובלים מתקרים ו/או פגיעה בחישוק, או רוצים להגן על חישוק קרבון יוקרתי על אופני האנדורו שלכם, הקושקור הוא פתרון מצוין. בנוסף, תקבלו בונוס בצורת תוספת אחיזה ואפילו שיכוך נוסף אם חסר לכם.
יותר: יעילות בהגנת החישוק, אפשרות לרכב בלחצי אוויר נמוכים, אחיזה פחות: מחיר, התקנה ופירוק לא פשוטים, פגיעה מסוימת בגלגול