SPANK VIBROCORE FLARE 25

כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל וכביש עם טכנולוגיה ייחודית

יבואן: Funride    מחיר: 699 שקלים

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן וכתב: נימי כהן

ספאנק (SPANK, מילולית: הצלפה, לרוב בישבן…) היא חברה קטנה שמתכננת ומייצרת אביזרים ייחודיים לאופניים המשלבים יחד משקל טוב, איכות גבוהה, מחירים נוחים וברוב המקרים טאץ׳ הנדסי שמייחד את מוצריה ביחס לשאר הדגים באגם. החברה נוסדה על ידי שני שותפים, דרום אפריקאי וגרמני, ושורשיה נטועים בעולמות האקסטרים עם מוצרים הכוללים דוושות flat, כידונים, סטמים וחישוקים לענפי הדאונהיל, האנדורו, הדירט-ג׳אמפ והסלואפ-סטייל. גם כיום הם חזקים בתחום האקסטרים ונחשפים לדרישות הגבוהות של אלופי עולם באנדורו ודאונהיל דרך חסות מקצועית שמספקת את החישוקים ואביזרי הקוקפיט לקבוצות קומנסל המקצועניות בדאונהיל ובאנדורו.

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

סדרת מוצרים ספציפית ל-Gravel

פיתוח טכנולוגיית ה-Vibrocore החל כפתרון לספורטאי דאונהיל של החברה, שסבל מבעיות הירדמות ונימול בכפות הידיים ומתופעת ה-Arm Pump (אמות הידיים מתנפחות במאמץ אינטנסיבי, השרירים ״מתאבנים״ והאחיזה בכפות הידיים צונחת משמעותית עקב כך). כדי לחסוך לכם ערימת טקסט טרחני, החבר׳ה בספאנק גילו שהשתלת ליבת ספוג מוקצף ייחודי בעל צפיפות נמוכה ספציפית לתוך כידון האלומיניום, בולעת תחום תדרים שלם של רעידות שמגיעות לכידון, אותם תדרים שמייצרים את רוב בעיות הנימול וההירדמות. בנוסף לבליעת הזעזועים והרעידות, הטכנולוגיה תורמת לאורך חיי המוצר, עמידותו במבחני כשלים, ואף מאפשרת תכנון הנדסי חכם יותר, במקומות בהם מוצרים אחרים נדרשים להקטין קוטרי צינורות על מנת להוריד את קשיחותם לטובת נוחות. לאחר השקת כידון אנדורו/דאונהיל שזכה להצלחה במבחני ציוד בכל העולם ובקרב קהל הקניינים, הסדרה הורחבה בתחילה לחישוקי שטח עם ספוג Vibracore בתוך חלל החישוק, ולאחרונה  עם סדרת כידונים לגראבל ולכביש, חישוקים לגראבל עם ליבת ספוג, וסרטי כידון ספציפיים עם ג׳ל וספיגת זעזועים משופרת להשלמת החוויה.

איך פיתוח כידון דאונהיל קשור לעולם הגראבל אתם שואלים?

קל. אם מתחרה אנדורו או דאונהיל מרגיש יתרון על ידי שימוש בכידון סופג זעזועים, כשהוא רוכב על פלטפורמה עם בולמי זעזועים בעלי מהלך של 150 מ״מ – 220 מ״מ ועם צמיגים ברוחב 2.5 אינץ׳ עם לחצי אוויר נמוכים, לא צריך להיות מצטיין דיקאן בטכניון על מנת להסיק שרוכב גראבל, אותה פלטפורמה חסרת בולמי זעזועים בעקרון, עם צמיגים צרים יחסית ולחצי אוויר גבוהים, ייהנה עשרות מונים מיתרונות הטכנולוגיה המשככת הזו.
תחום הגראבל בתעשיית האופניים המקצועיים העולמית נמצא היום בחזית ההשקעה של מחקר ופיתוח במקביל לסגמנט החשמלי. עוד ועוד דגמים מושקים, עוד ועוד אירועים ותחרויות צצים כפטריות אחרי הגשם, עוד רוכבים מצטרפים לתחום – ועוד מוצרים ספציפיים מפותחים ומשווקים. חלק גדול מהמוצרים הספציפיים הם פתרונות שיכוך ובלימת זעזועים. סרטי כידון עם ג׳ל, מוטות כיסא גמישים או אקטיביים עם בולמי זעזועים, סטמים קפיציים עם מהלך של 45 מ״מ, מושבים בעלי יכולת ספיגה מובנית, כידונים עם כריות ג׳ל פנימיות מובנות וכולי.
לצד חברות בעלות תעוזה טכנולוגית שמציגות שלדות גראבל בעלות מנגנוני שיכוך חצי אקטיביים (ספשלייזד, טרק, BMC, קנונדייל בסדר כרונולוגי) או אקטיביים לחלוטין (ניינר MCR), רוב שלדות הגראבל בעולם קשיחות לחלוטין ללא מנגנוני שיכוך מובנים, ואם הבעלים המאושר רוצה לשפר את איכות חייו על האוכף והכידון, הוא בוחר במכלולים משככים.

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל
במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

VIBRACORE בשימוש- איך זה מרגיש בשטח?

הגרסה הקצרה – בסוף הרכיבה השנייה עם הכידון התקשרתי לארז גולן, המשווק את מוצרי ספאנק בחנות סלאלום כפר מל״ל, עם השורה האהובה על כל יבואן ומפיץ ציוד בכל העולם: ״אני רוצה להשאיר את הכידון אצלי, תעשה מחיר…״.
למה? כי במבחן השטח, במבחן כפות הידיים הפרטיות שלי, על אופני הגראבל הפרטיים שלי, ברכיבות הגראבל הקבועות שלי, הורגש שיפור ניכר. לא אולי, לא ליד, לא ״יכול להיות״, אלא משהו שהרגשתי באופן חד-משמעי שהצליח לשפר את נקודת החולשה היחידה שמצאתי עד כה באופניים הנוכחיים שלי: בלימת זעזועים במזלג ובגלגל הקדמי.
הגרסה הארוכה – אופני הגראבל שלי לשנה הקרובה, עליהם אבחן ציוד ספציפי לסגמנט, הם ה-TREK Checkpoint SL6. שלדת הקרבון הייחודית של טרק מציעה מנגנון שיכוך יעיל באוכף, ה-IsoSpeed האפקטיבי של החברה, שנמצא גם בדגמי הזנב הקשיח התחרותי, בדגמי הסייקלוקרוס ובדומנה, שלדת הכביש המיועדת לדרכים משובשות כמו במירוצי הפארי-רוביי או טור פלנדריה. למעשה לטעמי היישום הטוב ביותר של המנגנון הנ״ל ביחס לכל דגמי טרק, הוא בצ׳קפוינט גראבל האלו, והוא מאפשר לי לטוס על דרכי כורכר ועפר מחורצות ומעצבנות, כשאני עם התחת על האוכף, ומתרכז בהורדת וואטים לדוושות במקום לקפצץ ולעמוד על הדוושות כדי לספוג זעזועים. העניין הוא שמלפנים טרק ״הסתפקו״ בכידון אלומיניום עם כריות ג׳ל מובנות (מסדרת ה-Isozone שלהם), שלא מציע רמת שיכוך דומה למה שנעשה מאחור, וברכיבה מהירה ומשובשת כמתואר לעיל, האופניים מרגישים לא מאוזנים. השיכוך מאחור הרבה יותר אפקטיבי מהשיכוך מלפנים, ופוטנציאל הטיסה נפגע עקב כך. 

כששמעתי מארז גולן על הכוונה להביא ארצה כידוני גראבל משככים הזמנתי מיד אחד למבחן, במחשבה שזה השדרוג יהפוך את הטרק הללו, שגם ככה הם אופני הגראבל הנוחים ביותר עליהם רכבתי עד כה, למושלמים.
על סטנד יפה בחנות סלאלום כפר מל״ל מוצגים מספר דגמים, כולם מאלומיניום אגב, במספר רוחבים, ובשתי זוויות Flare (הסטה הצידה של ידיות ההילוכים/מעצור): 12 מעלות עדינות או 25 מעלות אגרסיביות. היות ואני חובב גראבל משובש וטכני, הלכתי על הגרסה היותר שטיחונית ופחות אירודינאמית, זו עם ה-25 מעלות, או בשמה המלא: SPANK Flare 25 Vibrocore™ Drop Bar.

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

למה גראבליסטים אוהבים כידוני פלר?

כי הישיבה הנמוכה והרחבה (על הדרופים), מורידה הרבה משקל לצמיג הקדמי, כלומר שותלת אותו בקרקע עם הרבה מנוף, וניתן לרכוב בסינגלים או בדרכים משובשות בתנוחה אירודינאמית וממקסמת אחיזה. כשאתה על הדרופים, במיוחד עם הרוחב הנוסף שעיצוב הפלר מעניק, יש לך רוחב מקסימלי, נוחות מקסימלית (אוחזים בקצוות הכידון), ושליטה טכנית מוגברת. המינוס? פחות אירודינאמי, שוקל מעט יותר.
חוויית ההתקנה בחנות סלאלום כפר מל״ל הייתה סופר חיובית בגלל שילוב של המקצועיות, הידע והסיפורים של יובל שוסטר המכונאי (שרוכב גראבל בעצמו כבר כמה שנים ומאוד מחובר לדיסיפלינה), ובסיוע מגוון בירות שהבאתי. אחד היתרונות של סדרת הויברוקור של ספאנק, היא שהכידון שומר על קוטר של 31.8 מ״מ, מנקודת החיבור של הסטם וכמעט עד לתחילת הכיפוף של הדרופים. רוב החברות האחרות בשוק מקטינות את הקוטר של הכידון מיד אחרי אזור הסטם, על מנת להרוויח בליעת זעזועים… צינורות בקוטר קטן גמישים וסופגים יותר ולהיפך. כמובן שטכנולוגיית הויברוקור מייתרת את זה, וכך מתאפשר להרכיב על הכידון עוד מחברים ואביזרים (פעמון, פנס, מתקן למכשיר ניווט וכל העולה על רוחכם). 

בחרתי בכדון ברוחב 440 מ״מ, פתיחה של ס״מ לכל צד ביחס לכידון ה-420 המקורי שהגיע עם האופניים. הרוחב הנמדד הוא בחלק העליון, כלומר בדרופים רוחב כידון הפלר הוא 480 מ״מ! שוסטר החזיר את סרט הכידון המקורי, כדי לבודד את תרומת הכידון עצמו לנוחות המשופרת, בלי לקחת גם סרט כידון בולע זעזועים.

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

כידון ה-Flare 25 Vibrocore שוקל 350 גרמים, תוספת משקל זניחה לכידון המקורי ברוחב צר יותר וללא ליבת ספוג מוקצף, ששוקל 328 גרמים. הדרופ הוא קומפקטי באורך 110 מ״מ, וה-reach קצר יחסית, 65 מ״מ בלבד (ביחס ל-90 מ״מ במקורי), תכנון הגיוני שמפצה על הרוחב המוגדל של הכידון.
לאורך 3 חודשי מבחן האופניים נרכבו לאורך כל החורף ובתחילת האביב על מגוון מסלולי גראבל והרים, ממסלולים חלקים ״כמו תחת של תינוק״ ועד למסלולים הקבועים והמפרקים שלי. הבחירה במסלולים ובסינגלים קבועים ומוכרים נעשתה גם היא על מנת לנתח את הערך המוסף שטכנולוגיית ה-Vibrocore מעניקה לאופניים ולרוכב. מסלול הבית כולל רכיבה לאורך נחל אלכסנדר לכיוון מזרח, על דרכי כורכר וחמרה פופולריות עם חריצים ואבנים קטנות שרוכבי אופני הרים לא ממש סופרים ורוכב גראבל שונא וזוכר, דגימה של סינגל או שניים או שלושה באזור גליקסון, עצירת פחמימות בסוגוד גבעת עדה וחזרה דרך קו החוף. השיפור ב-road buzz, הרעידות הקטנות והזמזומים שעוברים לכפות הידיים מורגש ומיידי. הכידון סופג רעשי דרך, מבלי להרגיש מת, ״עצי״ או חסר פידבק. הן ברכיבה זקופה כשהידיים על חלקו העליון של הכידון, ובמיוחד ברכיבה על הדרופים הנמוכים והרחבים, ספיגת הזעזועים המשופרת מורגשת.

איך בדיוק העסק הזה, עם הפטנט הפשוט הזה של הכנסת ליבת ספוג מוקצף לאורך כל הכידון עובדת בצורה כה אפקטיבית? למהנדסי ספאנק הפתרונים. אני פה כדי לדווח שהעסק הזה פשוט עובד בשטח. הרוכב מרגיש אותו, והבוחן שלח מסר למפיץ הישראלי – פרגן לנו זוג גלגלי Vibrocore למבחן, אולי שוב תקבל טלפון עם השורה האהובה.
ייתכן ומבחן הקצה לכידון בולם זעזועים ליישומי גראבל הוא דרך כורכר ישראלית לא-חלקה בירידה מהירה, לדוגמא כיסלון צפונית או דרומית. בשתי הירידות הפופולריות האלו אתה מגיע בקלות למהירות של 50 קמ״ש בקטעים התלולים, אבל בגלל שאתה רוכב על אופני גראבל חסרי בולמי זעזועים וצרי צמיגים, אתה לרוב קופץ ורועד עד כדי כך שהדרך מיטשטשת, השליטה נעלמת, הסיכון גובר ואתה מוצא עצמך לוחץ על הברקסים ומאט. גם בירידה המהירה בדרומית, גם בסינגלים ״עדינים״ באזור גליקסון וחורשן, הכידון נתן לי את התחושה הכי נוחה ובטוחה שהרגשתי על הטרק צ׳קפוינט מאז נרכשו וברכיבות גראבל בכלל עד כה.
אז שוב לשורה הראשונה והתחתונה – נמכר!

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

סיכום

חסרונות? ביקורת? מחשבות לעתיד?
חסרון כללי בקו מוצרי ה-Vibrocore הוא חוסר השימוש בקרבון (כרגע לא קיים בסדרה). ספאנק טוענים שלא צריך. מבחנים בכידוני קרבון עם ליבת הספוג לא הראו שיפור בשיכוך או בעמידות ביחס לאלומיניום, אך מחיר הקרבון יקר בצורה אקספוננטיאלית. עם זאת, אני אוהב אופציות. בהינתן לי אופציה יעילה לא פחות, אך סקסית יותר עם גרמים מופחתים מגרסת האלומיניום, אני ועוד כמה יבבני משקל היינו משקיעים באביזר הזה.
ברכיבות ארוכות ומהירות, כשאני שם ידיים על ה-hoods, הרוחב המוגדל של הכידון מורגש ביחס לכידון הצר הקודם. אתה פחות אירודינאמי, ועל כבישים חלקים ומהירים תהיה איטי יותר בפרומיל על אותה רמת מאמץ. זהו לא חסרון של הכידון, אלא פועל יוצא של בחירה בכידון רחב עם פלר מודגש, ביחס לכידון צר בגזרת כביש קלאסית. כמובן שניתן לבחור מראש בגרסת ה-wing 12 בתצורה הקלאסית. אני שמח שבחרתי בגרסה הרחבה עם הפלר האגרסיבי, כי לרכיבות שלי זה היתרון שחיפשתי ולא עוד אירודינאמיות בכביש.

בהזדמנות זו אני רוצה לחזק את ידי פאן רייד המפיץ הישראלי על השקעה בייבוא מלאי רחב לסגמנט הגראבל ההולך וגדל בארץ. בקבוצת הוואטסאפ של מועדון הגראבל הישראלי יש כיום כ-250 חברים. בדף הפייסבוק מעל 1,500 עוקבים והמספרים הללו בעלייה. הגראבל הישראלי מאוד שונה מאחיו הצפון אמריקאיים והאירופאיים. הדרכים משובשות יותר, מחורצות יותר ופחות חלקות ונעימות, ולנו, הגרבליסטים הישראלים יש אינטרס מובהק בכל ״פטנט״ שמשפר נוחות לאורך זמן, אחיזה ובטיחות. סרטי כידון עם ג׳ל, סטמים ומוטות אוכף אקטיביים, כידונים ומושבים חכמים ומשככים, חישוקים וצמיגים רחבים – כל אביזר משדרג שכזה יכול לשנות את חוויית הרוכב ללא צורך בשדרוג השלדה וכל האופניים. אז קחו כיוון מפאן רייד והביאו לנו עוד מוצרים שכאלו. שאפו!

יותר: אשכרה בולע זעזועים, נוחות כללית, רוחב ופלייר נכונים     פחות: מחיר לא מתאים לכל כיס

**** כרגע בסלאלום כפר מלל כל כידוני הגראבל מסדרת SPANK VIBROCORE ב 15 אחוז הנחה

במבחן SPANK VIBROCORE- כידון סופג זעזועים לרכיבת גראבל

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות