"מכת חשמל 2"

טור אישי חשמלי, בנג'י גרנות

סידי נעלים
פוקס יוניון

כתב: בני(בנג'י) גרנות ן צילום: אוסף פרטי

תופעת האופנים החשמליים או אם תרצו לקרוא להם אופנים בעלי מנוע עזר חשמלי, היא כבר לא תופעה רגעית או טרנד שיחלוף לו כפי שרבים חשבו או לפחות קיוו. היום רואים יותר ויותר יבואני אופנים נכנסים לסגמנט המתרחב בממדים גדולים בזמן שיצרניות האופניים הגדולות בעולם משקיעות את רוב המשאבים שלהן בפיתוח המוצר הטכנולוגי הבא בתחום, כזה שיגרום לנו הצרכנים לחשוק במוצר חדש ומתקדם יותר, ממש כמו בעולמות אחרים שהם לא אופנים.

שנה וקצת עברה מאז שכתבתי את הכתבה החווייתית החשמלית הראשונה שלי. בהתחלה לא מעט גבות הורמו ולפעמים השיח גלש למשהו שנראה לעיתים כמו גלי שנאה לא ברורים. הטיעון העיקרי היה ה"רע" שבכניסת האופנים החשמליים אל עולם האופניים כפי שהכרנו אותו. היום בפרספקטיבה של שנה אני שומע הרבה פחות שחור, יותר אופטימיות וחיוביות כללית, בעיקר לאחר שאותם מתנגדים חריפים הבינו כי החשמליים זה לא דבר כל כך נורא כפי שחשבו בעבר. רכיבות מבחן שחלק מהיבואנים יוזם, גרם לאנשים סקפטיים רבים לטעום מהעולם המחושמל ולחזור עם חיוך מרוח על הפנים לאחר שהבינו שהשד באמת לא כזה נורא ושניתן לייצר חוויות חדשות, אהבות חדשות וענין חדש.

במקרה שלי הקלפים נטרפו מחדש ואופי הרכיבות שלי השתנה מקצה לקצה. כוח המנוע לקח אותי לרכוב במקומות מאוד מאתגרים שעם אופנים רגילים לא הייתי חושב לנסות. נחשפתי לתאי שטח חדשים ולרוכבים חדשים עם אותו מכנה משותף וטעם אישי ומשם הכל רק גדל וצמח. שלא תחשבו לרגע שוויתרתי על האופנים הרגילים, אני עדיין משתמש בהם לא פחות מהחשמליים והמעבר ביניהם הוא מדהים בעיני. אם חשבתי בעבר שהאופנים החשמליים ירחיקו אותי מהעולם השמרני, קרה דיי ההפך, בפועל אני רוכב יותר ובעיקר נהנה הרבה יותר מהמעבר בין שני הסוגים.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

לא מעט רוכבים "יושבים" כרגע על הגדר ומחכים לראות מה יקרה בתחום האופנים. על מה ללכת? האם לרכוש אופנים רגילים או חשמליים? האם זה הזמן הטוב לרכוש עכשיו אופנים חשמליים? האם לחכות עוד מספר שנים ולחכות לפיתוחים משמעותיים יותר בסגמנט החשמלי? התשובה שלי היא שתעשו מה שמרגיש לכם נכון, אל תפעלו מלחץ סביבתי או שיווקי, תעשו מה שכיף לכם ועם מי שכיף לכם. אבל אם הגעתם לרגע בו שאתם רוצים להכניס רעננות/ שינוי בחוויית הרכיבה שלכם אז החשמליים הם בהחלט התשובה לכך.

האופניים החשמליים אומנם דומים לאופנים רגילים בצורתם החיצונית אך הם ממש לא מתנהגים כך. אופי הרכיבה וצורת העבודה עליהם שונה, הקצב עולה, העליות מתחילות להיות נעימות ומהנות (ואפילו מאתגרות אם תבחרו בכך). המרחקים שתגמעו יגדלו משמעותית אם תעבדו איתם נכון, והאפשרות לייצר רכיבות אקספלורציה יהיו פשוטות מאוד ללא יותר מידי תכנון. לרכוב מהר יותר, חזק יותר, וגבוה יותר הם בפרוש לא קלישאות על החשמלוקים.

במהלך השנה הזאת נתקלתי בלא מעט סוגיות/ טענות שעולות בנוגע למעבר לאופניים חשמליים, רובן מגיעות מחוסר ידיעה. לכן אחרי שנה אינטנסיבית בסגמנט החשמלי רציתי לחדד מספר נקודות חשובות שהן בגדר מסקנות אישיות שלי.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

האם באופנים חשמליים הכושר הגופני יורד בגלל מעורבות המנוע? ומה עם הטכניקה?

תשובה: לרוב האופנים החשמליים בשוק ישנה תוכנת ניהול שיכולה לשלוט על מצבי העזרה והסיוע של האופנים. מי שיחפש אפשרות לעשות כושר ולהתאמץ במיוחד בהחלט ימצא אותה. ככלל מאמץ גופני הוא אישי לחלוטין, היתרון בחשמליים הוא שניתן לווסת את עוצמות העזרה בהתאם לתוואי הדרך, למרחקים, לכושרו הכללי של הרוכב ובעיקר לרצונו. יש לכולנו גם ימים פחות טובים וחסרי אנרגיה ובזמנים כאלה המערכת החשמלית יכולה לתמוך לעזור לסיים מסלול או אתגר. כמובן מי שרוצה להתאמץ יותר, יפחית את מידת הסיוע של המנוע. באשר לטכניקה, מדובר על אופנים מסיביים וכבדים שמצריכים לא מעט עבודת גוף, לעיתים מעט שונה מאופניים רגילים. פלג גוף העליון עובד קשה בהרבה מאופנים ללא מנוע ובכלל ישנה הרגשה של יותר עבודת גוף היקפית, אך שונה כאמור. הטכניקה שונה מאופנים רגילים ויש ללמוד אותה, להפנים אותה ולסגל סגנון רכיבה שונה. המנוע הוא משוואה משמעותית שיש לקחת אותה בחשבון, הוא מייצר מומנט גבוה וכוח מתפרץ שצריך להשתלט עליו, זאת בנוסף למשקל הכללי של האופנים.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

האם המשקל הגבוה של האופנים החשמליים מורגש ברכיבה?

תשובה: המשקל לא מורגש בזמן פידול אך בהחלט מורגש כשרוצים לבצע תמרוני אויר. מצבים כאלה מצריכים הסתגלות למרכז הכובד השונה והשליטה בו. במקומות מסוימים המשקל אף הופך ליתרון בצורת אחיזה לא פחות ממדהימה, בעיקר בשטחים משובשים ובדרדרת הקשה שפוקדת את מדינתנו רוב השנה.

צריך לקחת בחשבון שהחיבור לאופנים החשמליים לוקח יותר זמן מאשר לאופניים רגילים וקלילים, בכל רכיבה תלמדו יותר ויותר על תוספת המשקל, איפה היתרונות שלה ואיפה החסרונות שלה. אני מאלו שמוצאים את המשקל כיתרון כאשר מדובר על דריסת השטח, באחיזה מוגברת ברוב המצבים ואפילו בקפיצות אני מרגיש שאופנים מאוזנים בשל מרכז הכובד הנמוך. נכון קשה ומאתגר יותר להרים אותם לבאני הופ, אך כפי שאמרתי עם הזמן והאימונים באות התוצאות.

האם סוללה 500 וואט/שעה מספיקה לרכיבה הגונה?

תשובה: תלוי את מי שואלים? לראייתי רוכבים חזקים יצטרכו סוללה גדולה יותר כדי שיוכלו להגיע לידי מיצוי וסיפוק מהרכיבות שלהם. מי שרוב רכיבותיו הן בסביבות בבן שמן, קנדה ומסלולי קק"ל יוכל לדעתי להסתדר גם עם סוללת 500 וואט/שעה שניתן לייצר עימה קילומטראז' מכובד אם מנהלים אותה נכון דרך האפליקציה ובעבודה נכונה על האופנים. היתרון בסוללה עם טווח גדול יותר (כיום הסוללות מגיעות לכ-700 וואט/שעה ואף יותר) הוא האפשרות לקחת אתכם רחוק יותר וחזק יותר מבלי הצורך לחשב מסלול מחדש בגלל סוללה שמתרוקנת. כמובן יש לקחת בחשבון שסוללות עם טווח גדול יש יותר הן כבדות יותר, אך תוספת המשקל זניחה יחסית וכמעט ולא מורגשת בהתנהגות הכללית של האופניים.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

ובכל זאת, מה שונה בין מותג למותג ומהם ההבדל בין מערכות החשמל השונות?

תשובה: בדיוק כמו באופניים רגילים לכל מותג יש את האופי שלו שמתבטא לרוב בגאומטריה, מתלה, עיצוב ו DNA כללי, כך שהחיבור הוא אישי לחלוטין וטוב שכך. גם בין מערכות החשמל ישנם הבדלים באופי ובצורת העבודה שלהן בזמן הרכיבה וכל מותג מנועים ומערכות הפעלה מרגיש מעט אחרת. מערכות החשמל הבולטות בעולם היום הן BOSCH ,SHIMANO ,YAMAHA ,BROSE ,PANASONIC ובעתיד צפויות להיכנס עוד לא מעט חברות בעיקר סיניות. לכל מנוע יש אופי שונה בהתנהגותו בשטח, בניצול וניהול הסוללה, במומנט, ברעש שהם מייצרים ובהטמעתם בשלדות השונות. גם כאן ישנם רוכבים שיעדיפו מנועים חלשים יותר עם צריכת סוללה נמוכה יותר לטובת טיולים ארוכים וישנם רוכבים שיחפשו את המנוע העוצמתי ביותר כדי לאתגר את עצמם בכל עליה אימתנית שיפגשו. לכן מומלץ לבדוק, להתייעץ ולחפור עם רוכבים מנוסים או לקרוא מבחנים ולהחליט איזה אופי של מערכת חשמלית מתאים לאופי שלכם כרוכבים. מה אתם אוהבים יותר ומה פחות ולבסוף לעטוף את כל החבילה בשירות הטוב ביותר שניתן לקבל מהיבואנים והחנויות השונות.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.
טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

האם האופנים החשמליים יחליפו את האופנים הרגילים?

תשובה: לטעמי ממש לא! האופנים הרגילים ימשיכו לשגשג בסגמנטים מסוימים בעיקר בעולמות היותר קלילים ומהירים, אך סגמנטים אחרים, בעיקר האגרסיביים יותר, יצטמצמו לטובת מעבר של הלקוחות הפוטנציאליים לאופניים החשמליים.

מה הוא עתיד ענף האופנים החשמליים?

תשובה: מכיוון שהאופנים החשמליים הפכו למוצר טכנולוגי שלא מורכב רק מחלקי אופניים מסורתיים, אלא גם ובעיקר ממערכת חשמליות, עתיד הסגמנט כנראה נמצא שם. אנחנו צפויים לראות בשנים הקרובות פיתוח של מנועים קטנים ועוצמתיים יותר, סוללות קלות וחזקות יותר, מערכות הילוכים שיוטמעו בתוך מנוע, הפחתת משקל כללית מהאופנים, מערכות שליטה וניהול מתקדמות יותר וכו'.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

כיצד הסגמנט החשמלי ישפיע על שוק האופנים בישראל?

תשובה: כיום כבר רואים ומרגישים את ניצני השינויים בשוק המקומי בעיקר בקרב רוכבי השיכוך המלא עתיר האינצ'ים ובאוכלוסייה המבוגרת/ מוגבלת יותר. המכירות של אופניים חדשים בסגמנטים/ אוכלוסיות הללו ירדו בצורה משמעותית בשנה האחרונה. לגבי יתר הסגמנטים אי אפשר להתכחש למה שקורה בעולם ולטעמי גם בשוק המקומי בדיוק כמו בעולם הגדול תהיה נגיסה של החשמלי גם בסגמנט הכביש והגראבל. תופעת לוואי משנית לכניסה של החשמלי במספרים גדולים יותר הוא שוק היד השנייה. לא מעט אופני שיכוך מלא נכנסים לשוק יד שניה וגורמים לירידת מחירים משמעותיות ולביקוש שקטן עם הזמן לאופנים משומשים. כיום המגמה הברורה של כל יצרניות האופניים הגדולות והבינוניות היא פיתוח ועיבוי ליין המוצרים שלהם בדגמים חשמליים. השוק המקומי הוא חלק מהמגמה הזאת וליבואנים המקומיים של החברות השונות לא תהיה ברירה אלא להיכנס למשחק החשמלי. אבל אליה וקוץ בה, משרד הכלכלה ומכון התקנים מערים קשיי תקינה מורכבים ויקרים מאוד על היבואנים שהופכים את הסגמנט החשמלי למשחק של החברות הגדולות והחזקות. רק חברות עם כיס עמוק ויכולות מימון גבוהות יכולות להתמודד עם הגזרות הכספיות הכבדות מבלי לגלגלן ללקוח בצורת תמחור גבוה. כולנו תקווה שהרשויות ישכילו לאמץ תקנים ולהקל על היבואנים כי בסופו של יום כולנו נרוויח מזה.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

למי מתאימים בכלל אופנים חשמליים?

תשובה: לכולם. כמעט כל רוכב יוכל למצוא באופנים החשמליים את אזור הנוחות שלו מאחר ואפשר להתאים את יכולת הסיוע לרצונותיו של הרוכב. מניפת האפשרויות בהם היא כמעט ללא הגבלה כך שכל רוכב עם/בלי ניסיון יוכל ליהנות מיד כשיעלה עליהם. רוכבים בעלי מוגבלויות פיזיות ובעיות בריאותיות קרדינליות יוכלו לאפיין את המערכת לשימוש במגבלות מעטפת היכולת שלהם ללא חשש לפגיעה רפואית.

האם תופעת המיסיונריות תחלוף לה?

תשובה: בטח שכן! בתור מיסיונר ותיק ומנוסה אני חייב לציין כי בתחילת העידן החשמלי הנוכחי היו המון התנגדויות וכעסים של אנשים שמעולם לא ניסו אפילו רכיבה אחת, ובאופן אישי הרגשתי צורך לספר על הדרך שעברתי לאחר 15 שנות רכיבה. "דברים שרואים משם לא רואים מכאן", "ראיתי את האור שבקצה הסינגל" וכו'. אבל היום רבים הבינו (בעיקר אחרי רכיבת מבחן אמיתית) שאי אפשר להתנגד לקדמה והאופניים החשמליים הביאו איתם הרבה מאוד דברים טובים. כבר התפתחה כאן קהילה לא קטנה של "חשמלוקים" וכמעט ואין מוקד רכיבה שלא תראו אותנו שם. (חולפים על פניכם במהירות…)

"אופנים חשמליים הם לא אופנים רגילים, הם פשוט ספורט אחר" יאללה צאו לרכב.

טור אישי- מכת חשמל 2, בנג'י גרנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות