גלגלי XC/ מרתון במבחן Fiber Wheels

יצרן/יבואן: Fiber Wheels – עידו מגן | מחיר: 3,900 שקלים | משקל: 1,375 גרמים

גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: נימי כהן

בטח הזדמן לכם כבר לשמוע מאיזה "מבין" ששדרוג הגלגלים הוא השדרוג המשמעותי ביותר לכל זוג אופניים. זה נכון בשתי רמות, ראשית בכך שאכן ניתן להרגיש בקלות בהבדל ברכיבה עם סט גלגלים טוב וקל יותר, ושנית, זה שינוי שניתן למדוד ולכמת במספרים. קרי, הרייסר יכול לראות שהוא מקזז זמנים למסלול ואם במרתונים או בקרוס קאנטרי עסקינן – אז במיוחד בעליות.
אגב, גלגלים הם השדרוג הכי משמעותי בכל דיסיפלינה: כביש, אנדורו, גראבל וכולי, ולא רק למרתוניסטים.

אז קנית אופניים, רכבת עליהם תקופה, והחלטת לשדרג לסט גלגלים מובחר מסיבותיך הפרטיות (או שנרשמת לאיזה אתגר רכיבה פסיכי ואתה לא מפספס אף פינה בהכנה, או שסתם קיבלת משכורת 13, בא לך כמו תמיד להפציץ על האופניים, ואולי אולי לתת בראש בעלייה ל-ride buddy שתמיד מכאיב לך). במה לבחור? האם בסט מוכן שמגיע בנוי מהמפעל בארגז? או ללכת למאסטר בניית גלגלים עם הילה של זן מאסטר ולבנות גלגל custom made בהתאמה אישית?

לכל דרך יתרונות וחסרונות. גם את הסטים היקרים של המותגים הנחשבים בונה ומאזן בסוף בונה גלגלים אנושי מנוסה ולא רובוט. החברות הגדולות עובדות במספרים גדולים, מקפידות על טוטאל לוק לסט, ולעיתים מציגות חידושים טכנולוגיים שלא נפוצים בכל סדנת בניית גלגלים. הבנאי הפרטי בסדנה מציע קודם כל נסיון. יד, רגש, מאות גלגלים ברקורד שלו, עבודה עם מקצוענים לאורך שנים, עבר עם קבוצה תחרותית, כל אחד מאלו הופך להיות כרטיס הביקור של הבנאי. שמו עובר מפה לאוזן, והנה, חזרנו להילה של הזן מאסטר. יתרון נוסף של הבנייה בסדנה פרטית, הוא אפשרות הקיסטום לצרכיך והעדפותיך. אם בבחירת צבעים או מדבקות, באפיון גלגל חזק וגמיש (נגיד לרכיבת גראבלאו סס״ר טכנית) או חזק וקשיח, רחב, צר, פרופיל גבוה או נמוך, אלומיניום או קרבון, הבנתם את הראש. חוויית ההתאמה, ההתייעצות, החפירה המשותפת ללקוח ולבונה הגלגלים, היא חלק מתהליך היצירה האישית, בו גם אתה לוקח חלק, וזה מזכיר את חוויית תכנון השלדה אצל בנאי מומחה לשלדות. אתה לא מבין בזה ואין לך שום עניין בחפירות? גם פה סדנת בניית גלגלים תיתן לך מענה ותציע לך גלגלים בנויים מראש לפי אפיון הרכיבה שלך ורמת המחיר שטובה לך.

אז הבנו למה לשדרג גלגלים ולמה דרך בנאי גלגלים מומחה. עכשיו השאלה למה לעשות זאת אצל עידו מגן מ Fiber Wheels.
אם להתחיל מהשורה התחתונה, זו שתופיע שוב בסוף המבחן, אז בגלל שהוא הביא לנו למבחן אחלה סט, עם ביצועים מעולים ובמחיר תחרותי גם מול הנעשה במרשתת.

מה עוד?

  • עידו מגן עובד בענף שלנו די הרבה שנים. מחנויות כמו סלאלום תל אביב, שם הציץ ונפגע לראשונה לעולם הייבוא (ייבא את אופני Cove בעבר), דרך שותפות בחנות הדגל של סער שנכחדה בינתיים, כמה שנים בארה״ב, סקוט תל אביב וכיום חלק מהצוות המובחר של בייקדיל. הוא מעולם לא הפסיק לרכוב ולדחוף עצמו, ולא הפסיק להיות מעורב, אז בעיניים שלי הוא מאלו שעובדים עם passion ובגלל ה passion. אני אוהב שהמכונאים שאני מגיע אליהם הם כאלו, מבשלי הבירות שאני קונה הם כאלו, בנאי השלדות שאני קונה הם כאלו, ונו, גם בוני הגלגלים.
  • היום הוא עובד בבייקדיל, שידועה באיכות מוצריה ובטיב שירותה. זו אחת מהחנויות היחידות בארץ שיושבת בראש מערכת שבילים (חורשן), ושכל הצוות שלה (טוב, נו כמעט…) רוכב בטירוף. מת על מקומות כאלו, בארץ ובחו״ל. את החלקים הוא מייבא בשיתוף עם בייקדיל, וזה עוד חיזוק – גב חזק.
  • הוא מייצג ומייבא כמה מותגים מאוד איכותיים וייחודיים, והצליח לבנות סט מרשים – אז יאללה, כמה מילים של עידו על עצמו ועל העסק שלו, ונעבור למבחן עצמו.
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels

אודות Fiber Wheels – סטודיו לגלגלים

״שילוב של חומר ורוח, סבלנות ויצירתיות – בניית הגלגל המושלם. מגיע לכם.״ (מאתר החברה).

עידו: ״התחלתי לבנות גלגלים תחת איילון, בוגר ״מכון בארנט״ למכונאות אופניים בקולורדו, שעבד בסלאלום לפני 12 שנים. לאחר שהוא עזב תפקיד בונה הגלגלים עבר אלי, וכחובב רכיבה אגרסיבית, התמקדתי בעיקר בבניית גלגלים לסוג הרכיבה הזה. עם השנים התחלתי לבנות גם גלגלי כביש, התוודעתי למכשירים דוגמת מד לחץ שפיצים ולטכניקות בניה מתקדמות. הידע החדש הביא אותי לרמת בנייה מתקדמת, ואת העמקת הידע הבאה עשיתי כשעבדתי בחברת סער, יבואנית Mavic, שם בניתי וטיפלתי בגלגלים בין היתר.

בזמן שהותי בארה״ב, התמקצעתי בבניית גלגלי קרבון והעמקתי את הידע וההכשרה שלי בגלגלי תחרות, בבניית קאסטום עם אוריינטציה חזקה למשקלים נמוכים. בפייבר אני משתמש בידע שלי לבנות לאנשים גלגלים טובים יותר שמותאמים להם אישית, וגם מציע להם מוצרים פחות גנרים ממה שנפוץ בשוק. ההתמחות שלי – גלגלים קלים וקשוחים״.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הגלגלים שבמבחן

חישוקי אלומיניום של DUKE Racing Wheels מותג צרפתי איכותי שמייצר מחישוקים וסטים מוכנים יקרים להחריד מקרבון, ועד כמה מחישוקי האלומיניום המתקדמים בשוק. השגריר הראשי של דיוק, אגב, הוא ז׳וליין אבסלון, רוכב ה XC המעוטר ביותר בעולם. כן, כן, גם יותר מנינו. בינתיים. החישוק הנבחר הוא ככל הנראה המוצר המשתלם בליין שלהם, הLucky Star, חישוק אלומיניום קל לשימושים תחרותיים של קרוס קאנטרי או מרתון במשקל 360 גרמים וברוחב פנימי של 23.5 מ״מ. למי שלא מצוי במשקלי חישוקים, זה משקל מאוד נמוך לחישוק 29 אינץ׳, כלומר יעזור לבניית גלגל עם מסה סיבובית נמוכה. הנתון הזה מסביר גם את מגבלת משקל הרוכב שמופיעה באתר – 85 ק״ג. לרוכב כבד יותר יש מגוון חישוקים מסיביים יותר בליין של DUKE. החישוק קדוח בצורה א-סימטרית, עם הסטה של קדחי השפיצים, 2 מ״מ ממרכז החישוק. זה עוזר ליצירת מתח שווה בין שני צדדי הגלגל שאינם סימטריים מלכתחילה (מלפנים יש דיסק רק בצד אחד, מאחור יש קסטת הילוכים רק בצד אחד). סט הגלגלים הגיע מוכן לטיובלס, עם סרט אטימה של Duke וונטיל.

הנאבות (צירי גלגל) על הסט הם ACROS Nineteen XC. המותג ACROS הוא גרמני, ונחשב לאיכותי ביותר ולחביב על פטישיסטים של משקלים זעומים. כמה איכותי? תחשבו גרמני פסיכי. אקרוס הוקמה ב-1999 כחברת בת ליצרן מסבים איכותי מאזור שטוטגרט, והחלה לייצר הד-סטים וצירים מרכזיים שפיארו מכונות קצה גרמניות. הם מייצרים את כל החלקים והנאבות שלהם במפעל הבית, ומתגאים בטולרנסים מזעריים בייצור, בדומה לחברות מעטות בעולם דוגמת כריס קינג. נאבות ה-19 XC Boost עומדות בכל המתואר לעיל. משקלי נוצה של 107 גרמים לקדמית ו-207 גרמים לאחורית, פלאנג׳ים (שולי הנאבה) גדולי קוטר, קדוחים בצורה מרשימה עבור שפיצים ישרים (ללא כיפוף בקצה, חזק יותר) בזווית בנייה אופטימלית. מנגנון הראצ׳ט הפנימי, ה-freehub או הפריילוף, עשוי בגאוניות ויש לו 38 שיניים, או ״קליק״ של התחברות להעברת כוח בדיווש (engagement) כל 9.5 מעלות, נתון אמצע הדרך (בנאבות של שימאנו זה כל 12 מעלות, בנאבות הרגילות של Stan's כל 10 מעלות, בנאבות DT  זה כל 6.7  מעלות וכולי). הנאבות נראות מדהים, מסביהן האיכותיים מסתובבים חלק ונתונים במנגנון preload, המאפשר הידוק המסבים במידה וייווצרו חופשים עם הזמן.

28 השפיצים שמשדכים את היצירות האלו לחישוקים הם SAPIM D-Lite בעובי משתנה 2.0-1.65-2.0. ניתן גם להזמין נאבות ל-24 שפיצים, אבל עידו לא ממליץ על הבנייה הזו לרוב הרוכבים.

הסט שבמבחן שוקל 1,375 גרמים, הגלגל הראשון שרכבתי עליו שחצה מטה את גבול ה-1,400 גרמים, ומחיר הצרכן שלו 3,900 שקלים (מגיע עם סרט אטימה וונטיל).

גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels

ברכיבה

כבר במטרים הראשונים נשמע רעש נאבה מתכתי ומודגש, שאולי לא יקסום לאלו שאוהבים שקט מוחלט בעת גלישה ללא דיווש, אך עבורי הוא כמוזיקה לאוזניים. אגב, הראצ׳ט הפנימי בפטנט הפריילוף של אקרוס מאפשר את הזזת קפיצי מנגנון החיבור שלו לקדחים עמוקים יותר או פחות, וכך לשנות את עוצמת הלחיצה ואת רעש הנאבה…

לגלגלים לוק אלגנטי ושקט, הם לא צועקים דבר עם מדבקות מינימליסטיות קלות להסרה, וצבע שחור כללי. הנאבות עצמן יפות כמו תכשיט, השפיצים ישרים וחבויים בתוך הנאבה. זה נראה טוב וממינימליסטי.

במבט חיצוני הגלגלים נראים עדינים משהו, ואני מתקשה להאמין שהם באמת ברוחב פנימי של 24.3 מ״מ. הסיבה היא האלומיניום. גלגל אלומיניום לא מחייב עובי דופן עבה כדי לשרוד בשטח, ופה הרוחב החיצוני הוא 26.5 מ״מ, כלומר החישוקים לא נראים עבים מאוד מבחוץ. חישוקי קרבון, אליהם הורגלו עינינו בשנים האחרונות, משתמשים בעובי דופן רחב יותר, ולכן רוחבם החיצוני רחב משמעותית. קליבר ובדיקה חוזרת מרגיעים אותי – קיבלתי את הסט הנכון (-:

שתי רכיבות פנימה ויש לי כבר מסקנות ברורות. זהו גלגל קל וקשיח. האפקט הכי בולט, ודי מהר מתרגלים אליו ושוכחים אותו (חבל…) הוא ה״וואו״ של מסה מסתובבת נמוכה משמעותית בהיקף הגלגלים שלך. המשקל הקליל משפיע על כל אלמנט ברכיבה: על ההאצות, על הביצועים בטיפוס, על קלילות ומהירות האופניים בהיגוי ובתמרון, על יכולת התגובה המיידית שלהם לאינפוט הרוכב. ההרגשה משכרת ולא משקרת – אתם תרכבו מהר יותר. ה-engagement הוא רגיל, וכל 9.5 מעלות עבד מעולה עבורי לרכיבות בייעוד האופניים – קרוס קאנטרי ומרתון. רוכבים טכניים שמדלגים בין סלעים כל היום, עשויים לראות בזה חסרון.
אבל גלגל קל וגמיש, גלגל קליל אך לא חזק, יכול לדפוק לכם את הרכיבה, להרוס את הדיוק והאלגנטיות ברכיבה ולבזבז לכם כוח ואנרגיה. הסט שקיבלנו הוא ההיפך מגמיש. למעשה זה סט קשיח למדי. מחד הוא שומר על יציבות וקשיחות מבנית מעולים, ולכן לא מתעוות ולא מעמעם את פקודות ההיגוי או מאבד את כוח הדיווש בספרינט חזק בעלייה. זו תכונה נפלאה עבור כל רוכב, לא רק עבור רייסרים שלא רוצים לאבד וואטים. אבל גם לרייסר, ובמיוחד למרתוניסט, יש שאיפה לסט גלגלים נוח, סט כזה שיספוג מעט מרעשי הדרך, שיידע לספוג באלגנטיות נחיתות מקפיצות ודרופונים, ולא יעביר ישירות כל פיפס מהשביל לרוכב. בקטע הזה הגלגלים פחות הצטיינו, והצטיינות הקשיחות על חשבון נוחות לא הפתיעה אותנו. מי ישים לזה לב? רוכבים על שלדות זנב קשיח תחרויות, בהן מרגישים היטב הבדל בין סט קשיח לסט רך.

נקודה חשובה שכדאי להתעכב עליה רגע, היא מהות אפשרות הקיסטום של בונה הגלגלים הפרטי. אם כשקראתם את הפסקה האחרונה חשבתם ״מממ, חבל אך זה לא בשבילי, אני לא רוצה גלגל כה קשיח״ פספסתם את הנקודה. הבנאי המיומן רוקח את תכונות הגלגל בהתאם לייעוד ולבקשת הלקוח, ובהתאם משנה את הרכיבים בתבשיל. דרך אחת לדוגמא, היא בחירה בשפיצים כמו CX Ray הקלים והדקים יותר, שיתנו יותר דינאמיות ו  give,ייצרו גלגל גמיש וסופג יותר ואפילו יורידו עוד כמה גרמים.

זה הזמן להסביר שהגלגל הוזמן עם מטרה ספציפית – לעזור לי להשיג זמנים טובים (״לדפוק תוצאה״ בלשון העם) ברכיבות מרתון ארוכות על אופני שיכוך מלא תחרותיים. התכונות הרצויות הוגדרו בסדר הזה: משקל, קשיחות, מחיר, נוחות. אתה לא באמת צריך נוחות וספיגת זעזועים באופני שיכוך מלא תחרותיים. הגלגל יביא קשיחות ועמידות, האופניים יביאו נוחות ובליעת מהמורות.
בתצורה הזו, ועם מוט כיסא טלסקופי לטובת הסינגלים הטכניים, העמסתי את רוב הקילומטרים במבחן, לאורך שלושת חודשי המבחן. החיסכון במשקל והתגובתיות הנהדרת יצרו את אותו אפקט שדרוג מורגש לביצועי הרוכב ולתכונות האופניים במיוחד על אופני שיכוך מלא. שלדות שיכוך מלא תמיד ירגישו עצלות וכבדות יותר בעליות, בטיפוס ובהאצה. גם בגלל שהן שוקלות יותר, וגם בגלל שיש אלמנט נע באמצע השלדה, הלא הוא המתלה. לכן הורדת המשקל והשיפור ביכולת ההאצה מורגשים יותר באופני שיכוך מלא, ולקשיחות הגלגל תפקיד קריטי יותר.

עם אופני השיכוך המלא, במירוצי סינגלים ובמרדף אחרי רוכבים מהירים ממני, הצלחתי לדחוף את גם את הגלגלים לקצה שלהם, ולא רק את עצמי. פה התגלתה המגבלה, או הפשרה ההכרחית, היחידה שמצאתי לאורך המבחן. זהו לא סט גלגלים מעדות השגר ושכח. החישוק לא מהחזקים שרכבתי עליהם, למשקלו הזערורי ולעובי הדופן הדק שלו יש מחיר ברור, וצריך להתנהג איתו כסט רייסינג ולא כסט אנדורו. לאחר 3 חודשים הגלגל הקדמי חזר לבייקדיל ישר לחלוטין וללא שמיניות, דנטים או ״ביצה״ (הפיכת מעגל שלם לאליפטי). ניכר בו שהוא לא חדש רק בשל מספר שריטות מועטות בצביעת האנודייזד השחורה של דפנות החישוק. הגלגל האחורי לעומתו, יצא מעט מאיזון וחזר למתיחה חוזרת ואיזון אצל עידו. בנוסף, חטפתי באחד הצדדים ״כמעט דנט״ במקום בו חטפתי מכה רצינית וחרצתי את שפת הצמיג האחורי בחיבור לחישוק. כל זה יותר מסביר גם לגלגל במשקל 1,600 גרמים. לסט שבחנו משקל של 1,375 גרמים, הלקוח מעולמות גלגלי הקרבון התחרותיים האולטרה יקרים. חישוק קרבון של סט במשקל דומה, היה חזק ועמיד יותר מחישוק הLucky Star מהאלומיניום שלDuke . עם זאת, חישוקי אלומיניום שחוטפים טראומה בשטח, יוצאים מאיזון או/ומקבלים דנט, ואתה יכול להמשיך לרכוב איתם עוד שנים. חישוקי קרבון נוטים להישאר מאוזנים וישרים יותר מאחיהם מאלומיניום, ויש להם יכולת ספיגת טראומה גדולה יותר. אך כשהם עוברים את הסף שלהם, זה לא כמו דנט באלומיניום הרך יחסית. כשקרבון עובר את סף הספיגה שלו, מדובר על חישוק שבור או דופן סדוקה, כמעט חסרי סיכון תיקון, ולרוב ידרשו החלפת חישוק יקרה מאוד ובנייה מחדש. רייסר לא מתפשר או רוכב ממומן לוקח זאת בחשבון, אך זו בהחלט עוד נקודה לטובת סט אלומיניום עבור הרייסר בעל הכיסים הרדודים.

גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels

סיכום

סט הגלגלים המשובח של Fiber Wheels בבנייה של עידו מגן עם חישוקי Duke והנאבות הנהדרות של Acros הבטיח וקיים. הוא שידרג לי את הרכיבה והביצועים בצורה מורגשת ומשמעותית ביחס לסט הקרבון הקודם, סט שרחוק מלהיות בסיסי וזול. המשקל שלו 1,375 גרמים (ללא סרט אטימה וונטיל) נשמע דמיוני, וברכיבה תרגישו כל גרם שלא נמצא שם… זהו לא הסט הכי חזק ועמיד בשוק, אך אם אתה רוכב אגרסיבי או כבד יותר, פשוט בחר בחישוק אחר מהמצאי של Fiber Wheels, כזה ששוקל מעל 400 גרמים נגיד. שני הפקטורים שסוגרים את הביקורת הזו כחיובית מאוד הם המחיר התחרותי והשירות של בייקדיל ,שיש לו מוניטין מעולה בשוק.


Fiber Wheels מציעים רמות נוספות של בניה על אותו חישוק תחרותי. הרמה מתחת משתמשת בנאבות הבית של Fiber המיוצרות ע״י מפעל טיוואני גדול עם 54 נקודות מגע, מסיבי TPI יפניים, ומשקל של 410 גרמים לסט קידמית ואחורית. עם שפיצים pillar PSR triple butted 2.0-1.6-2.3 משקל הסט יעמוד על 1460 גרמים לסט מלא לא כולל וונטיל וסרט ומחירו 2,900 שקלים.


הרמה מעל משדרגת את הנאבות ל-Med Max של DUKE ולפסגת השפיצים, הSapim CX-Ray . מחירם 5,500 שקלים עם משקל מוצהר של 1,285 גרמים בלבד.


יותר משקל, קשיחות, שדרוג מורגש מאוד ברכיבה ובביצועים, איכות, מחיר I  פחות נוחות בינונית (יורגש בז״ק), עמידות חישוקים גבוהה ביחס למשקל ולסגנון הרכיבה להם הם יועדו, אך לא מומלץ לבדוק את עמידותם ברכיבות אגרסביות או מגרזנות

גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels
גלגלי XC/ מרתון במבחן- Fiber Wheels

Comments

comments

כתבות נוספות