המקצוענים

עידו מגן Fiber Wheels, בונה גלגלי קאסטום

ראיין וכתב: שחר מיליס   צילומים: רועי קאפח

גלגלים הם חלק האופניים הבסיסי ביותר שרובנו תופסים כמובן מאליו, וגם אלו שלא, לרוב מתייחסים לגלגל כמקשה אחת – אבל גלגלים הם הרבה יותר מסך כל החלקים המרכיבים אותם והשפעתם על התנהגות האופניים ומכאן באופן ישיר על הרכיבה שלנו היא מהגבוהות והחשובות ביותר. על מנת לצלול לעומקם של חלקים מורכבים אלה נפגשנו עם עידו מגן, מייסד ושותף ב Fiber wheels כדי לרחיב קצת את עולמנו בתחום ולפתוח לנו צוהר לסודות השמורים ביותר של בוני הגלגלים או שמא לקרוא להם- אמני הגלגלים.

את הפגישה קיימנו בצהרי יום חמישי במרכז הרכיבה בייקדיל בבת שלמה, לא לפני שיצאנו כמובן לסיבוב התשה על סט גלגלי פייבר (כמובן) בשביל קק"ל החדש והמצוין ביער עופר (מרכז מיר"ב) פרי מוחו וידיו של וורן פרייר. אז אחרי מנוחה קצרה ובירה ביד התיישבנו לדבר.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ראשית ספר לנו קצת על Fiber Wheels, המותג שלך, איך הכל התחיל?

הכל התחיל כשהתחלתי לאהוב אופניים (צחוק)… למעשה התחלתי לבנות גלגלים לפני 13 שנים בסלאלום, כמתלמד של איילון, בוגר ״מכון בארנט״ למכונאות אופניים בקולורדו שעסק בבניית גלגלים לקבוצות. תמיד סיקרנה אותי האומנות הזו, מצאתי את עצמי יושב איתו שעות ועושה לייסינג (שזירה של שפיצים) בכמויות. הוא היה מלמד אותי את הטכניקות של המתיחה, על מה לשים לב ודגש. רוב הגלגלים היו גלגלי כביש, אך בגלל האופי של סלאלום והעניין שלי ברכיבת שטח, לקחתי את זה לגלגלי פרירייד ודאונהיל – עיקר הגלגלים שהייתי בונה בזמנו היו מאד חזקים וקשוחים, שלא כמו היום שאנחנו בונים גלגלי פרפורמנס מתוחכמים, והרבה יותר מעודנים, התקופה הזאת מוגדרת אצלי- עידן הברזל…. חישוקים מאד כבדים, שפיצים של 2 מ"מ אחידים ואג'נדה כללית של עמידות בשואה גרעינית. היו לי לקוחות קבועים שהיו באים פעם בשנה אחרי שגירזנו את הגלגלים שלהם לגמרי, ובונים גלגל חדש. עם הזמן, התמקצעתי יותר, סיקרנה אותי הטכנולוגיה וההשפעה של רכיבים, והתחלתי להשתמש בשפיצים אחרים שפתחו אפשרויות חדשות. מאד נמשכתי לזה ולכן שיניתי את הגישה כדי לבנות גלגלים יותר טובים. יותר מאוחר פתחנו חנות בה שימשנו בין היתר מרכז השירות של Mavic, דרך השירות למאביק למדתי לעומק על הניואנסים של הגלגלים וטכנולוגיות עדינות שדורשות טיפול יותר מדויק, מה שגרם לי להבין טוב יותר את נקודות החוזקה והחולשה של סוגי בניות שונות.

המותג Fiber נוסד אחרי שחזרתי משהות ארוכה מארה"ב, שם קיבלתי את "חינוך הקרבון" שלי. אחרי שהרסתי את גלגל האלומיניום שלי תוך חודש בתחרויות האנדורו של החוף המזרחי, בניתי זוג גלגלי קרבון עליהם רכבתי שנתיים וחצי. זה למעשה גרם לי להבין שגלגלי קרבון (במידה ואתה לא שובר אותם) הם עמידים יותר, דורשים פחות תחזוקה ובסופו של יום מביאים ביצועים טובים יותר. מאוחר יותר עברתי ללוס אנג'לס, שם עבדתי בחנות שעסקה בגלגלי קרבון ודרכם יצרתי קשר עם הספקים, יצרני הקרבון, המפעלים – דבר שמאד קידם אותי. כשחזרתי לארץ, ידעתי שאני רוצה לעסוק בזה, ליצור את המותג שלי ולתת מענה בנישה של גלגלים ייעודיים ומותאמים לרוכב בשוק שרובו מושתת על גלגלי מפעל. לטעמי גלגלי מפעל, גם אם הם יוקרתיים, הם מיועדים למנעד רחב של רוכבים ולכן המכנה המשותף שלהם נמוך יחסית ונוצרת התפשרות בביצועים או בעמידות. למשל רוכב קל משקל, יכול היה לרכב על גלגל קל יותר, ורוכב כבד ואגרסיבי יותר לא יגרזן את הגלגל מכוון שעבורו הוא לא יהיה מספיק עמיד.

היום אנו פועלים דרך מרכז הרכיבה בייקדיל. החבירה לבייקדיל נבעה מכך שהתחלתי לעבוד בביקדיל ויחד עם גיל בניטה הבעלים וצוות החנות הגענו למספר מסקנות איך אפשר לפתח ולבנות את המותג הזה באופן מקצועי יותר. ראינו שיש לזה שוק גם כגלגלי אפטרמרקט למותגי הבית Transition  ו- Evil וגם כמותג גלגלים עצמאי. בנוסף לכך, בייקדיל היא חברה שידועה באיכות מוצריה ובטיב שירותה, כך שהחבירה נתנה ללקוחות מסגרת ובטחון שיש בית שניתן לסמוך עליו מאחורי המותג הזה- לשמחתי זה עובד טוב לשני הצדדים בייחוד בשל העובדה שיש סינרגיה של גלגלים איכותיים עם המוצרים והמותגי הקצה של בייקדיל.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

אז מה בעצם ההבדל בין גלגלי מפעל לגלגל קסטום?

גם לחברות הגלגלים הגדולות ביותר יש בליין המוצרים מספר סטים קטן מאוד בקרבון בכל דיסציפלינה. הדבר בולט במיוחד בגלגלי כביש, שם הבדל של 200 גרם בסט הוא משמעותי מאד. את ה 200 גרם האלו אפשר להכניס בכל מיני אספקטים- באווירודינמיות, ברוחב הצמיג, ובחוזק. ישנה מיסקונספציה גדולה מאד בנוגע לחוזק והעמידות של גלגלי כביש, אלו גלגלים שעובדים קשה כל הזמן בעומסי פידול מאוד גדולים. אמנם הקרקע התלת מימדית שיש בשטח לא קיימת בכביש אבל הם צריכים להתמודד עם מהירויות גבוהות ועם רוחות. לכן אין היגיון לתת לרוכב ששוקל 70 ק"ג ולרוכב ששוקל 90 ק"ג את אותו גלגל. הרעיון בהתאמת גלגל לרוכב הוא לייצר קסטומיזציה מקסימלית הן ברמת הפרפורמנס, ברמת הפיזיות של הרוכב, העדפות הרכיבה שלו, ואופי הרכיבה שלו. ( האם הוא מתקיף ויוצא הרבה מהאוכף או מפדל עגול על הכיסא)

כשאתה מבצע את ההתאמה האם אנשים יודעים לענות על השאלות האלו כלפי עצמם?

כן, אלו שאלות פשוטות. כל אדם יודע איך הוא רוכב ומה מאפיין את הרכיבות שלו.

כרוכב אני חושב שזו שאלה קשה בשבילי, ביום שאדע לענות על זה בצורה חד משמעית אדע מה לדרוש מהציוד שלי.

זה מפני שאתה רוכב שטח, ובשטח אכן יותר קשה לענות כי הכל הרבה יותר דינמי. בכביש קל לענות על השאלה הזו ולהתאים את בניית הגלגל. כשבונים גלגל שטח אנחנו עושים דברים אחרים, מתאימים רוחב חישוק, יכולים לשנות נאבה ולקבל גיאומטריה שונה בבניה. רבים לא יודעים זו אבל לנאבה יש השפעה גדולה מאד על חוזק ויציבות הגלגל, הן בגלל גודל הפלאנג'ים (שפתי הנאבה) אליהם מחוברים השפיצים וכמובן שיש גם קשר לרוחב הנאבה והאופסט של הגלגל. ההבדלים במתח השפיצים בין הדרייב סייד (הצד עם הקסטה) לצד השני יכולים להיות 50% הבדל. זה נורא! כי זה אומר שצד אחד נושא ברוב העומס, הצד השני רק מחזיק את העסק אך לא נותן את אותה תמיכה. גלגלים כאלו פחות קשיחים, עייפות החומר מוגברת והם נוטים לקרוס.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

אז מה הפתרון?

אפשר לבחור בשפיצים בעוביים שונים בין צד ימין לשמאל, או שאפילו מורידים שפיץ מהצד השני כך שהעומס על כל שפיץ בצד הלא מניע מוכפל ומשתווה, מה שנקרא טריפלט. ישנם כל מיני פתרונות בתלות לביצועים, משקל ואמינות, וכמובן שצריך לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל פתרון. אנחנו מנסים להגיע לנקודה בה אנחנו מתאימים את הגלגל ברמה הביצועית וגם ברמה האסטתית, שהיא לא פחות חשובה, כי בסופו של יום כל אחד מאתנו רוצה לראות גלגלים שמשלימים את מראה האופניים ומגניבים אותך.

אם כך קסטומיזציה מופנית לרוכב המקצוען או לפחות זה שיודע מה לדרוש מהציוד, מה עם הקהל הרחב יותר והמתוחכם פחות, מה עם מוצרים בסיסיים?

אנחנו בהחלט פונים לקהל כזה ברמת התמחור, אך לא ברמת המוצר. אחד הדברים שהיו חשובים לי בעסק הזה הוא להתחיל ברמת mid range ולא פחות מזה, כי זה אומר שאצטרך להתפשר על ביצועים ועל משקלים ולעבוד עם מוצרים שהם נחותים יותר ברמת האמינות לאורך זמן- בעיקר בשפיצים. זה לא מה שאני מאמין בו ולא רוצה לעסוק בזה, יש מספיק מוצרים כאלו בחוץ ולי אין ערך מוסף בנישה זו.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

ספר קצת על המקור של הרכיבים ובאילו מוצרים אתה משתמש בבנית הגלגלים שלך

אנחנו מייצרים את החישוקים והנאבות במזרח, באחד מהמפעלים הגדולים והאיכותיים ביותר בסין. זאת לאחר שבדקנו הרבה מאד מוצרים מספקים שונים. מפעל החישוקים שלנו הוא מפעל מאד טכנולוגי, שמייצר גם עבור החברות והמותגים הגדולים והמוכרים. המפעל נותן לנו את האופציה להשתמש בטכנולוגיות המתקדמות האלו ובכל זאת לאפשר שינויים בתבניות לפי דרישתנו, כמו כמות השכבות של הקרבון, הרוחב הפנימי ועובי הדופן, שליטה על משקלים לפי סוג הקרבון T800 ,T900 ,T1000 שימוש בגרפן או לא וכו' וכו'.

*** גרפן היא מולקולת פחמן דו מימדית הממוצה מגרפיט (האפור בעיפרון), היא חזקה פי 100 מפלדה, גמישה ממנו פי 2.5 וקלה ממנו בעשרות מונים. אנחנו ב – FIBER מזריקים את חלקיקי הגרפן לאפוקסי, אשר מאחד את שכבות הקרבון, ובכך משפרים את עמידות החישוק לאימפקטים ושבר, כפועל יוצא מהגמישות המוגברת שהוא מעניק לאפוקסי. על הדרך גם מורידים את משקל החישוק כתוצאה מהפחתת כמות האפוקסי והחלפתו בגראפן הקל משמעותית ממנו.

ואתם באמת מביאים סוגים שונים של מבנה חישוקים בהתאם לדרישות הלקוח?

כן בהחלט. למשל גלגלי האנדורו שאנו מביאים הם ללא גרפן כי הערך המוסף שם אינו מוצדק ביחס למחיר, לעומת זאת ב XC בהחלט. בהתחלה הצענו את שתי האפשרויות בגלגלי XC אבל היום אנו מביאים כמעט רק את חישוקי ה- GIC)  Graphene Induced Carbon)  כי ההבדל הוא 100 גרם לסט במסה מסתובבת ו 20% חזק יותר בתכונות חמות וגמישות באימפקט. בסוף מתקבל גלגל חזק יותר ופחות פריך ולכן עמיד יותר. כנ"ל גם בגלגלי כביש.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום
המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אתם מוכרים גם חישוקי אלומיניום תחת המותג פייבר, איך זה עובד?

נכון, שמנו לנו לדגל לתת ערך מוסף בכל מוצרי פייבר. אני לא רואה ערך מוסף בלייצר חישוק אלומיניום מיוחד עבורי, יש בשוק מוצרים מעולים שאנחנו עובדים איתם כמו חישוקי Raceface עבור שבילים ואנדורו, וחישוקי Duke בקרוס קאונטרי שנותנים לנו מענה טוב ביותר ותמורה מעולה של מחיר, משקל, עמידות וחוזק. אנחנו למעשה בונים את הגלגלים על נאבות שלנו שמיוצרות בטיוואן, נאבות mid range plus שמקבילות ל 350DT עם 54 נקודות חיבור ומשקל מעולה. בסופו של דבר מקבלים גלגלים שעולים 30-35% פחות ממוצרים מקבילים להם, וזה הרעיון – לתת תמורה גבוהה מבלי להתפשר על המוצר. למעשה במחיר של גלגל שניתן לרכוש אונליין, אפשר לקבל את הייעוץ והתמיכה ולבנות גלגל מותאם באופן אישי באיכות הבניה הידועה שלנו. אנחנו עובדים עם המכשור הטוב, המדוייק והיקר ביותר שיש, עובדים ברמה מאד מדוייקת וקפדנית ומתאימים כל גלגל לרוכב והדרישות שלו, בין אם הוא יודע את זה ובין אם אנחנו מוציאים את המידע ממנו ומעבדים את זה יחד איתו.

מה אתה יכול לספר לנו על בניית גלגלים שאולי אנחנו לא יודעים?

הדבר הכי חשוב הוא ההבנה שלא כולם מחפשים את אותו הדבר. חלק מחפשים משקל, חלק מחפשים קשיחות, חלק מחפשים אמינות. כשאנחנו מסתכלים על גלגל חשוב להבין שהוא לא מקשה אחת, הוא מורכב משלושה או ארבעה חלקים וכשבוחרים כל אחד מהרכיבים בנפרד, ניתן להתאים את התוצאה הסופית בדיוק לדרישות שלנו.

אבל גלה לנו, מהו הטריק של בוני הגלגלים שאנחנו לא יודעים?

הסוד הכי ידוע אצל בוני גלגלים הוא שגיאומטריה של נאבה היא הבסיס לכל הגלגל. אם נשים לב לגיאומטריה של הנאבה נוכל להתאים אותה לסוג הרכיבה שלנו ולחישוק ולשפיצים. זהו הרכיב הראשון שצריך לבחור בבניית גלגל, אחריו החישוק ובסוף השפיצים. לנאבה יש שלושה תפקידים עיקריים: הראשון הוא הגיאומטריה שתשפיע על מבנה הגלגל, השני הוא מנגנון העברת הכח (הפריילוף) והשלישי הוא היכולת של הshell לעמוד בכוחות פיתול. רוב האנשים לא מודעים לזה.

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז איך נסכם?

גלגלים הם כאמור עולם ומלאו, למעשה מדובר על חלק האופניים המורכב ביותר אחרי השלדה והמתלה, וללא ספק אחד המשפיעים ביותר על הרכיבה שלנו. כפי שראינו בניית גלגלים ברמה גבוהה היא הרבה יותר מטכנאות, היא למעשה שילוב של מדע מדויק, הכרות מעמיקה עם סגנונות רכיבה שונים ואפילו פסיכולוגיה- ככול שהרוכב הוא יותר תחרותי באופי או בפרקטיקה, סך המרכיבים שדיברנו עליהם ישפיע עליו יותר וצריך להילקח בחשבון בעת בניית גלגלים אישית.

לפרטים על גלגלי Fiber Wheels היכנסו לכאן

תודה גדולה לעידו והצלחה רבה ל Fiber Wheels

המקצוענים- עידו מגן, בונה גלגלי קאסטום

Comments

comments

כתבות נוספות