יעוץ זוגיות לפני / אחרי הנישואין

על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

כתב: עמית לביא- סינגלטרק תל אביב

משיכה היא תנאי כמעט ראשון לתחילתה של זוגיות, אבל, יועצי נישואין יגידו מיד כי יש צורך להתייחס גם לרבדים נוספים בזוגיות, מעבר למשיכה הראשונית (שצפויה להתמתן עם הזמן), רצוי להתייחס גם לאופי, שאיפות, סגנון אישי ועוד.

במידה רבה כך גם באופניים, המשיכה היא תחילתה של זוגיות, בוגרת יותר או פחות. על מנת ליהנות מהזוגיות החדשה, יש צורך לעשות בחירה מתאימה, כזו שתענה על הצפיות, ואם אפשר גם תביא משהו חדש ומרגש…

בשורות הקרובות נתייחס ליחסים שבין בולם אחורי, מתלה והתנהגות האופניים.

כולם מכירים ויודעים שבולם אוויר הוא פרוגרסיבי (הלחץ בו עולה במכפלות לאורך המהלך) ובולם קפיץ הוא לינארי (ההתנגדות עולה בקצב קבוע לאורך מהלך הבולם)

יחד עם זאת, לא רבים מן הרוכבים מודעים לכך שגם המתלה של האופניים  יכול להיות לינארי, פרוגרסבי או רגרסבי.

לכל מתלה יש יחס מינוף על הבולם, אם לדוגמה, יש לנו אופניים עם מהלך גלגל אחורי של 150 מ"מ ובולם עם מהלך של 75 מ"מ, נוכל לומר באופן כללי כי לאופניים האלו יש יחס מינוף של 2:1, כל 2 מ"מ של הגלגל דוחסים 1 מ"מ במהלך הבולם.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

יחס מינוף

ההתייחסות לייחס המינוף הממוצע, כמו בדוגמה למעלה, 2:1, היא התייחסות כללית מאוד.

אם נרצה להיכנס לעסקי הייעוץ לנישואין, נצטרך לרדת לפרטים ולראות כיצד משתנה יחס המינוף לאורך מהלך המתלה, מאוד יתכן שבתחילת המהלך ייחס המינוף הוא של 2.5:1 ובסוף המהלך הוא של 1.5:1. זוהי דוגמה למתלה רגרסבי, יחס המינוף הולך ויורד, המתלה הופך להיות רגיש יותר ומדוייק יותר לקראת סוף המהלך.

אותו יחס מינוף של 2:1 יכול לקבל ביטוי גם במתלה פרוגרסבי, בו יחס המינוף בתחילת המהלך יהיה 1.5:1 ובסוף המהלך יהיה 2.5:1, זהו מתלה שיהיה קשה יותר בתחילת המהלך ורך יותר ככל שנתקדם במהלך המתלה.

נתבונן לדוגמא ביחסי מינוף של מספר דגמים פופולריים.

PIVOT 5.5

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

המתלה של ה PIVOT 5.5 הוא מתלה רגרסיבי לינארי, נותן רגישות טובה בתחילת המהלך, ומתקשח בשליש האחרון של המהלך, האופניים באים עם בולם אוויר מסוג DPS ונותנים לפיכך פתרון טוב לאופני שבילים. בולם ה DPS של FOX נותן שלושה מצבי עבודה מובחנים! מצב עקיבה טוב, מצב טיפוס קרוב לנעילה ומצב אמצע בניהם. מהלך הגלגל האחורי קצר מהקדמי, ולכן יש יתרון להתקשחות לקראת סוף המהלך (מתחבר גם עם הפרוגרסיביות של בולם האוויר) כך שיש לרוכב יותר ביטחון ופחות חשש ממצב של סגירת מהלך.

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

YETI SB6C

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

המתלה של היטי שומר על יחס מינוף כמעט לינארי, יורד מ 2.45:1 ל 2.35:1.

יחס מינוף כזה במתלה, משאיר את ההשפעה לתכונות של הבולם עצמו, כיוון שיחס המינוף כמעט לינארי ניתן להינות הן מבולם קפיץ והן מבולם אוויר שיכוון בעזרת תא אוויר שלילי גדול דוגמת ה FLOAT X2 של פוקס להתנהגות לינארית

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Santa Cruz Tallboy 3

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

עוד דגם פופולרי הוא ה TALLBOY של סנטה קרוז, כאן המתלה מתנהג לגמרי שונה זהו מתלה פרוגרסיבי רגרסיבי (סוג של פיצול אישיות?)

המתלה קשה יותר בתחילת המהלך, מקבל מינוף גדול יותר באמצע המהלך ומתקשה מעט יותר לקראת הסוף. שילוב אידיאלי למי שרוצה להיות על התפר שבין אופני XC לאופני שבילים, יעילות תחילה, רכות גדולה יותר אם בחרנו להיכנס לקטעים שדורשים עבודת מתלה עמוקה יותר, והתקשחות לקראת סוף המהלך.

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

התאמת הבולם למתלה

אחרי שאנחנו יודעים איך מתנהג המתלה, נשאר לנו "רק" להתאים לו את הבולם המתאים. נוכל לשלוט על מספר פרמטרים:

  • בולם אוויר / קפיץ
  • נפח תא אוויר
  • נפח תא אוויר שלילי
  • HSC– התנגדות למהירות גבוהה
  • LSC– התנגדות בדחיסה איטית
  • ריבאונד (בחלק מהבולמים יש אפשרות לכוון גם LSR וגם HSR)

אפשר להתבונן, לדוגמא, בהתנהגות המתלה של ה PIVOT 5.5:

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

אפשר לראות שמדובר במתלה עם יחס מינוף גבוה בהתחלה (יחס הגבוה מ 2.5:1 ), שהמשמעות הראשונית היא שנוכל להסתפק בבולם עם תא אוויר שלילי קטן.
יחס המינוף עולה שוב לקראת סוף המהלך מה שאומר שנרצה לצמצם את תא האוויר החיובי מעט על מנת להימנע מטריקה של הבולם בסוף המהלך.
יחס המינוף הגבוה בתחילת המהלך דורש גם כיוון ריבאונד טוב לתנועות האיטיות.

האם יתאים כאן בולם קפיץ לרכיבה אגרסיבית יותר? ובכן, לא! אנו רוצים בולם קפיץ כיוון שאנחנו מוכנים לשלם במשקל על מנת ליהנות מהלינאריות של הבולם, במקרה הזה אם נשים בולם קפיץ נשלם במשקל ולא נקבל את הלינאריות המקווה, כיוון שהמתלה אינו לינארי.

האם כדאי להרכיב באופניים אלו גוף אוויר עם תא אוויר שלילי מוגדל? ובכן, לא! יחס מינוף גדול בתחילת המהלך ותא אוויר שלילי מוגדל יגרמו לשקיעה מהירה של הבולם ולמעשה הפיכת כל תחילת המהלך של הבולם ללא רלוונטי.

טכני- על הקשר שבין בולמים למתלים ושלדות

ב YETI SB6  לעומת זאת יש יחס מינוף כמעט לינארי. בבולם אוויר נרצה לראות תא אוויר שלילי מוגדל, על מנת ליהנות מעקיבה משופרת בתחילת המהלך, גוף אוויר גדול, ללא ספייסרים, על מנת ליהנות, ככל האפשר מהליניאריות שמציע המתלה במהלכים העמוקים

הייתי מעדיף להרכיב על מתלה כזה בולם עם שליטה ב LSC/HSC על מנת לאפשר התמודדות טובה עם שקיעות חזקות ועמוקות של הבולם.

כיון שהתנהגות המתלה לינארית כמעט באופן מלא, אפשר כמובן להתקין באופניים אלו גם בולם קפיץ ולהינות באופן מלא מהיתרונות של בולם כנ"ל.

סיכום

יצרני האופניים עובדים קשה על מנת להגיע להלימה טובה בין המתלה לבין הבולם המורכב עליו*, במידה ונרצה לשנות את המאפיינים של הבולם באופניים שלנו, נדרש ללמוד קודם כל את התנהגות המתלה, ורק לאחר מכן נוכל לנסות ולהתאים למתלה, לאופניים ולסגנון הרכיבה את הבולם הרצוי.

על מנת לדעת מה הם מאפייני המתלה באופניים שלך אפשר לנסות להתייעץ עם היבואן או עם עמית בסינגל טרק תל אביב.

ישנן גם תוכנות ייעודיות לנושא זה המאפשרות סימולציה של מתלים ובולמים שונים.

בהצלחה בנישואין ????

* ראו לדוגמה כתבה בנושא.

Comments

comments

כתבות נוספות