גלגל שיניים אליפטי של PILO

יעילות דיווש כחול לבן

יצרן: PILO     מחיר לגלג"ש שנבחן: 77.1€      משקל: 65 גרם

מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: נימי כהן

PILO היא חברה ישראלית לייצור מדויק של חלקי מתכת ואלומיניום. החברה הוקמה בגליל ב-2003 ויצרה לעצמה שם עולמי כספק ויצרן אוזניים (derailleur hanger) למעביר אחורי מכל סוג, דגם ושנת מודל. כ-85% מכלל התוצרת של PILO הולכים לייצוא, והמוצר המצליח באנגליה, צרפת, גרמניה, נורווגיה ואוסטרליה הם גלגלי השיניים המכורסמים. החברה מייצרת כיום קרוב ל-40 גלגלי שיניים בעיבוד שבבי ממוחשב (CNC) מסגסוגת אלומיניום 7075, כשליש מהם אליפטיים. גלגלי השיניים החלופיים מיוצרים עבור שלל גדלים וסטנדרטים של שימאנו, סראם ורייס פייס.
לקראת התקנת מערכת XTR חדשה על אופני ההרים הפרטיים שלי, שמחתי לגלות שהחברה הישראלית הייתה מהראשונות בעולם שיצרה גלגלי שיניים אליפטיים לסטנדרט ה-direct  החדש של שימאנו (חיבור אחד מרכזי ללא ברגים ואומים בהיקף הגלגל). PILO מייצרת 3 גלג״שים אליפטיים לשימאנו החדש: 30, 32 ו-34 שיניים.

האופניים עליהם ביליתי את ששת החודשים האחרונים הם Trek Stache, שלדת אלומיניום עם גלגלי פלוס ברוחב "3.0, עליה הרכבתי כאמור את מערכת הדגל של שימאנו עם קסטה רחבת טווח עד מאוד של 10-51 שיניים מאחור וגלג״ש מכורסם יפה ושחור של PILO עם 32 שיניים מלפנים.

לפני שנרד לשטח ואעביר לכם דיווחים מבוצבצים עד חוליים על הגלג״ש, קצת תיאוריה ברשותכם.

מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

נקודה מתה עליונה, האליפסה בציר הקצר שלה

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

למה גלגל שיניים (פלטה) אליפטי לעזאזל?

* גלגל שיניים ( גלג"ש) אליפטי: הכוונה לגלגל השיניים הקדמי במערכת ההינע המחובר לזרועות הקראנק.

אקדים ואומר שאני משתמש בגלגלי שיניים אליפטיים לא-מעט שנים, כלומר אני מראש בעדם. קיימים מחקרים רבים על יעילות או אי-יעילות ההמצאה הזו, אבל במעבדת הניסויים המשוכללת שנקראת הגוף שלי, שלא לומר הברכיים שלי, המסקנה ברורה: גלגלים אליפטיים מפחיתים לי כאבים, משפרים לי נוחות ויעילות ככל שהשעות על האוכף נוקפות, ולהרגשתי (שמעולם לא נבדקה מדעית) משפרים לי וואטים.

אגב כריס פרום הוא אחד מהמצדדים הכי מפורסמים ונחשבים בעולם בגלג"ש אלפטי, אך  מנגד מהנדסי הייצור של שימאנו, סראם וקמפניולו, חושבים שזה שטויות שיווקיות של חברות זניחות.

מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

נקודה מתה תחתונה, האליפסה בציר הארוך שלה

התיאוריה מאחורי פחיסת המעגל היא של השטחת העקומה, ממש כך, כמו בקורונה…


הרגליים שלנו שנעות מעלה ומטה על מנת לייצר תנועת דיווש מחזורית וסיבובית לא מייצרות כוח אחיד ורציף, אלא ״פיקים״ של כוח בכל תנועת דיווש, וגרף סינוסי עם שתי פסגות ושני מורדות בכל רוטציה שלמה של הדוושות. הנקודה המתה העליונה, קרי דוושה אחת בשעה 12:00 ואחת בשעה 06:00, נחשבת לנקודה בה הרוכב מפיק את מינימום הכוח, בעוד שהאזור של השעה 15:00 וקצת נחשב לשיא הכוח שמועבר לדוושות.
הגלגל האליפטי שם את הציר הארוך של האליפסה באזור בו הרוכב מייצר את שיא הכוח, ובנקודה המתה העליונה הוא שם את הציר הקצר, על מנת להעמיס על הרוכב פחות במקום בו הוא מייצר פחות כוח. כשאתה מרכיב גלג״ש אליפטי עם 32 שיניים, בנקודה של שיא הכוח שלך אתה דוחף גלג״ש של 34 שיניים, ובנקודה המתה שלך אתה דוחף כ-30 שיניים בלבד. אם מודדים את פערי הכוח של רוכב לאורך תנועת הדיווש בגלג״ש אליפטי מול רגיל, ההפרשים בין הנקודות שציינתי אמורים להיות נמוכים יותר בפלטה האליפטית כדי לאפשר לרוכב להוציא יותר כוח אחיד לאורך זמן, להעמיס פחות על מפרקים ושרירים (הפחתת כאב והפחתת ייצור חומצה לקטית), לייצר יותר אחיזה בעליות מדורדרות (בגלל העברת כוח לשטח פחות אלימה), לאפשר לרוכב לרכוב על הילוך אחד קשה יותר מכרגיל ועוד.
המינוסים עשויים להיות העברת הילוכים או עבודת תמסורת פחות חלקה (כי בגלגלי שיניים מסוימים שאינם אליפטיים, השרשרת לכאורה מתארכת ומתקצרת בכל רוטציה והמעביר האחורי זז קלות קדימה-אחורה, אל לא במקרה של ה-PILO), והפרעה לדיווש העגול של הרוכב שהתרגל כבר לרכוב על מערכת רגילה עם הפיקים שלה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הגלגש"ים האליפטיים של PILO

באתר של PILO מציינים בשקיפות ובגאון ש״לא המצאנו שום דבר, פשוט עשינו אותו כמו שצריך!״, ואני חייב להסכים עימם. למעט הגלגל האליפטי של חברת רוטור הספרדית, חלוצת האליפטיים בעת החדשה, שמאפשר לרוכב לבחור בין מספר מצבי מיקום ציר האליפסה, (פיצ׳ר שלטעמי עלול להפוך לבאג להרבה משתמשים לא ידעניים) רוב הגלג״שים בשוק כולל אלו של פילו, עשו את עבודות המחקר והטיוב במעבדה שלהם, וכלקוח אתה מקבל את מיקום הזהב, ומתקין את הגלג״ש במיקום האידיאלי לשיפור יעילות הדיווש והנוחות שלך.

מגלגל שיניים אליפטי חלופי לשימאנו/סראם אני צריך:

  1. איזון מרבי בין חוזק וקשיחות לבין משקל.
  2. לוק סקסי לפחות כמו הגלגל המקורי שירד, והתאמה מושלמת לזרועות הקראנק עצמו.
  3. עמידות ושרידות דומים או עדיפים על אלו של הגלגל המקורי (ובשימאנו זה לא קל…).
  4. שהאליפסה תעבוד, קרי, להרגיש שיפור ביעילות ובהפחתת כאבים בעת מאמץ.
  5. מחיר הגיוני ותחרותי ביחס למקור ולמתחרים הישירים בשוק.

הנקודה הפטריוטית שלי היא שאם מוצר ישראלי (של חברות כמו Joe's No Flats או JINGA לדוגמא) עומד בסטנדרטים של המתחרים הבינלאומיים שלו, תמיד אשאף לשים את שקליי אצל היצרן הישראלי.
עם גלגל השיניים האליפטי של PILO הבחירה קלה.

מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO
מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

בשימוש

  1. הגלגל שבחנתי עם 32 שיניים שוקל 65 גרמים, גרם אחד פחות מהמשקל המוצהר באתר ובהפרשים זניחים מעל ומתחת לשאר המוצרים הדומים לסטנדרט דיירקט (הכולל את הספיידר למעשה) הנמכרים בארץ. לא הרגשתי שום גמישות או איבוד כוח ברכיבה בעמידה בטיפוסים ארוכים. צ׳ק.
  2. אני מאוד אוהב את ההתאמה המושלמת של הגלג״ש לזרוע קראנק ה-XTR הן מבחינת הצבע המדויק והן מבחינת העיצוב הסולידי והקלאסי שמתאים לי אישית ולאופניים עצמם שהם All Black. ההתאמה העיצובית לזרועות או לספיידר של הקראנק המקורי היא נקודה לרעת חלק מהפלטות הקיימות בשוק, בעיקר לאופני כביש, אך סטנדרט הדיירקט עוזר רבות בפתרון בעיה זו. הגלגל"ש של פילו מתאים כמובן גם לסטנדרט ה hyperglide החדש של השרשרת. שני לוגואים מוצנעים מאוד של PILO מכורסמים בהיקף הגלגל, והחישורים לא אוגרים בוץ או חול ברכיבות בוץ/חולות בחורף. צ׳ק.
  3. כאמור, המבחן נכתב לאחר 6 חודשי שימוש בהם הסטאש עשו הכל, מרכיבת שדהבומאניה מאומצת, דרך דגימת סינגלים ברחבי הארץ, רכיבת דיונות שבועית בחורף ועד טיולים לים עם ילדה על אופניים נגררים. למעט ירידה של ציפוי האנודייזד השחור מהשיניים שבאות במגע עם השרשרת (ר׳ תמונה), השיניים נראות במצב קרוב למקורי וטרם קיבלו צורת גל א-סימטרי הרומזת על צורך בהחלפה קרובה. לאורך כל המבחן לא נתקלתי בשום בעיה של אמינות ומיידיות החלפת הילוכים, וגם לא בנפילת שרשרת. פרופיל ה-narrow-wide של PILO עושה את העבודה.
מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

4. מי שהינדס את אליפסת גלגלי השיניים האליפטיים של פילו הלך על בטוח. הוא לא ייצר אליפסה קיצונית עם פינות רבועות כמו אחת OSTMETRIC, והאליפסה בגלגל שבחנתי הייתה דומה למדי לגלגל אליפטי 32 שיניים של חברת Absolute Black שלו אליפסה שמרנית יותר. לי זה עובד מעולה והמעבר מאופניים עם פלטה של אבסולוט לאופניים חדשים עם הפלטה של פילו היה חלק. אני משתדל להרכיב פלטות אובאליות על אופני ההרים ״הראשיים״ שלי, כי האופניים עליהם אני מתחרה, רוכב מרתונים ורכיבות ארוכות ומתישות וכולי, צריכים לקבל כל שדרוג ויתרון שהטכנולוגיה יודעת לתת, כדי לתמוך בפיזיולוגיה שאני מצליח לספק. עם הגלגל האליפטי אני מצליח לדווש יותר חזק ומאומץ, לתת עוד קצת בעליות טכניות ולא טכניות, ולדווש עגול וחזק ורציף במישורים, והכל עם פחות כאבים. נכון שבאתי עם הידיעה הזו מראש, אז עכשיו אני יכול להעיד שגם עם הגלג״ש המצוין של פילו זה עבד לי.
האם משתמש חדש יזדקק לתקופת הסתגלות? בוודאי, אבל זה קל – אתה פשוט יוצא לרכיבות. שבוע שבועיים ואתה לא זוכר ולא יודע שאתה רוכב על משהו אחר. הכל טבעי. ואישית אני לא מרגיש הסתגלות כשאני עובר מזוג אליפטי לזוג רגיל ולהיפך.

5. מחיר הצרכן המומלץ של הגלג״ש שבחנו באתר של פילו הוא 77.1. האתר הוא אתר מכירה בינלאומי, ולארצינו צריך להוסיף מע״מ. עלינו ל 92€ שביום שליחת הסקירה ל״דפוס״ היו 343 שקלים, תמחור כמעט זהה לזה של המתחרים הישירים בעולם, ואני מניח שהחבר׳ה ב-PILO לא הגיעו לאזור הזה בטעות. המוצר שלהם עומד כשווה מול שווים מול כל מוצר מוכח אחר מבחינת ביצועים, איכות, עמידות ומראה, והמחיר משקף את זה.

מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

סיכום

הגלג״ש האליפטי של PILO הישראלית הוא מכלול איכותי שמביא עימו שדרוג ביצועים מוחשי. זו היא הסיבה היחידה שמניעה פאנאט אופניים כמוני לעשות מעשה שהוא בבחינת כפירה: לשבור אחידות של מערכת XTR חדשה ומלאה. תגידו מה שתגידו על היפנים, אבל אין דבר שעובד שלם, עגול וחלק יותר ממערכת XTR מלאה. זו שלמות מכנית לצד שלמות עיצובית. אז אם אני לוקח את גלגל השיניים החדש והמקורי, כולו מלאכת מחשבת, ומאפסן אותו מיד במחסן כנגד גלגל השיניים האליפטי שנסקר כאן – כנראה שאני משוכנע שההחלפה הזו משתלמת לי מאוד. ממליץ בחום.

יותר

  • משפר ביצועים כמובטח: חלוקת כוח טובה יותר, אפשרות להתאמץ יותר ולאורך יותר זמן עם פחות כאבי מפרקים בעת מאמץ.
  • לוק מוקפד ותואם את מערכת ה-XTR שבה הוא משתלב.
  • איכות ייצור מעולה
  • מוצר ישראלי שמרים את רף הגאווה הישראלית

פחות

  • הדיווש עם פלטה אליפטית דורש תקופת הסתגלות השונה באורכה מרוכב לרוכב.
  • עם מחיר תחרותי יותר (אפילו בקצת) היינו ממליצים בחום גבוה יותר על המוצר הישראלי מאשר על מתחריו הנוכריים.
מבחן לגלג"ש אליפטי של PILO

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות