Garmin Edge 1030 Plus מחשבון רכיבה במבחן

יבואן: רונלייט     מחיר לצרכן: 2,749 שקלים    משקל: 121 גרם (בפועל)

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus


בחן וכתב: שחר מיליס


ה Edge 1030 הוא מכשיר הדגל בתחום מחשבוני האופניים של Garmin יצרנית מכשירי הניטור והניווט מבוססי GPS הגדולה והחשובה בעולם. מותג הענק האמריקאי דואג תמיד להישאר בחזית התעשייה ולהשיג עדכונים ומכשירים חדשים בכל תחומי העשייה שלו. כל מוצר חדש שמושק מכיל פיצ'רים מעניינים, שימושיים וחלקם הגדול מהפכניים. בעדכון האחרון שגרמין הוציאו במשפחת מחשבוני הרכיבה שלהם, הם הטמיעו את כולם במכשיר הדגל שלהם ה Edge 1030, והוסיפו למכשיר את המילה Plus בשמו, להבדילו מהגרסאותיו הקודמות, להלן הGarmin Edge 1030 Plus. אני משתמש בגרמין Edge 1030 Plus החדש במסגרת המבחן מזה כחודשים, אליו עברתי מהגרמיןEdge 830  שמלווה אותי צמוד כבר למעלה משנה, כך שהשימוש במחשבוני האופניים של גרמין מוכר לי מאוד. רוב הסקירה שלפניכם תתייחס לנתונים אבסולוטיים על ה Edge 1030 Plus, אך מין הסתם ההשוואה אל מול ה 830 היא בלתי נמנעת וגם אותה תראו כאן.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

מחירו המומלץ לצרכן של ה Edge 1030 Plus הינו 2,749 שקלים אצל היבואן רונלייט.

מחיר לא נמוך כלל, למעשה גבוה בכ 1,000 שקלים ממכשיר ה Edge 830 המצוין אותו בחנו כאן בעבר. אולם עבור משהו כל כך מרכזי ומשמעותי כמו מחשב רכיבה, במיוחד עבור מי שמנווט הרבה או מתאמן באופן מדויק, ההשקעה היא בהחלט סבירה. כמובן שכל אחד יעשה את השיקול שלו.

יחד עם זאת, מי שהחליט שזה המכשיר בשבילו בטוח מכיר מישהו שנמצא במועדון כזה או אחר שמעניק הנחה. המלצה שלנו חפשו אותה וחסכו כמה מעות.

נקודה קטנה וחשובה למשדרגים שביננו, הגרמינים למיניהם שומרים יפה על ערכם ונמכרים בשוק יד שנייה יחסית בקלות. לאלו החפצים במכשיר חדש, תעמידו את הקודם למכירה והופ אתם מוכנים לשדרוג הנחשק.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

מה בקופסה

כאן דבר לא השתנה עדיין, מי שרכש בעבר מחשבון רכיבה של גרמין ימצא שהתכולה נותרה דומה- התקן זרוע יחד עם מתאמים לעובי שונה של כידון, התקני סטם, כבל USB, רצועת אבטחה ומלאי מספק של גומיות התקנה.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

מאפיינים כללים

המכשיר עצמו בנוי באופן מהוקצע ואיכותי מאוד. החל מגוף הפלסטיק, המסך עצמו ועד החיבור החלק עם התושבת. הוא נראה מצוין ומרגיש טוב במגע.

מסך המגע הצבעוני בגודל "3.5 מספק בהירות וחדות מצוינים. הרזולוציה שלו מעולה והנתונים ברורים עם ניגודיות טובה גם בשמש חזקה וישירה.

זכוכית המסך מיושרת עם חלקו העליון של המכשיר עם שוליים עדינים ודקים מה שמוסיף למראה היוקרתי, אך אל תצפו למסך מלא ללא שוליים כפי שניתן למצוא היום בטלפונים חכמים. ה Bezel עדיין רחב למדי כך שאני צופה שבעתיד יתאפשר או להקטין את המכשיר בעבור אותו שטח תצוגה או להגדיל את שטח התצוגה.

למכשיר שלושה לחצנים המשמשים בין השאר להדלקה/ כיבוי, התחלת רכיבה ו-Lap (ללחצנים עוד מטרות משניות).

שקע ה-Micro USB הממוקם בתחתית בעל כיסוי אבק יעיל. תקן האטימות שלו הוא IPX7 מה שאומר טבילה במים עד עומק של מטר למשך 30 דק' – לדעתי חבל שגרמין טרם עברו לתקן USB C שמאפשר גם טעינה מהירה יותר וגם חיבור יציב יותר, בטח במכשיר הדגל שתוכנן בימינו אנו.

כמו למכשירי גרמין נוספים, למסך יש בחירת בהירות אוטומטית אשר מסייעת לחסוך בסוללה ולהציג את הנתונים בצורה אופטימלית, פיצ'ר שעובד נפלא, במיוחד בשעות זריחה ושקיעה.

הסוללה הפנימית הוגדלה ואמורה להספיק לכ-24 שעות רכיבה במצב נווט מלא ועד 48 שעות במצב חסכון.

כמו בדגמים קודמים גם כאן יש לולאה קטנה בה ניתן לחבר את רצועת האבטחה הכלולה לאופניים.

גרמין שינו מעט את פרופיל הצלילים של המכשיר והם עתה חזקים יותר ונשמעים מעט אחרת. באופן אישי, חסרה לי שליטה על עוצמת השמע ולא חסרה לי עוצמה ב 830 כך שה 1030 מרגיש לרגיש לרעשים כמוני ממש "צעקני".

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

תהליך ה-Pairing והגרמין קונקט

אם זו הפעם הראשונה שלכם עם מכשיר גרמין תצטרכו להוריד את אפליקציית גרמין קונקט לטלפון ולהירשם. התהליך מהיר ויעיל וכולל הכנסת מספר נתונים אשר יסייעו למכשיר לנתח את ביצועיכם בעתיד כגון חישוב FTP, VO2Max ועוד.

מהרגע שנרשמתם לשירות של ה-Garmin Connect יהיה עליכם לבצע את החיבור (Pairing) בין הנייד לגרמין. התהליך אינטואיטיבי ומתועד בשפע ברשת. צימוד סנסורים כגון מד דופק או מד וואטים הינו פשוט למדי גם כן.

אחרי שהמכשיר ביצע את הצימוד (Pairing) עם הנייד הוא בעצם מחובר לעולם החיצון ויכול להתחבר לאפליקציות חיצוניות כמו  Trailforks(מובנה) או Strava וכן להוריד עדכונים ומסלולים שמורים. אפשרות נוספת היא לחברו גם לרשת ה WiFi הביתית כך שהגרמין יתחבר באופן אוטונומי לרשתות שמורות אצלו. בחירת רשת חדשה ניתנת לביצוע מהמכשיר ללא מעורבות של הנייד באופן פשוט למדי.

החיבור לאפליקציה מאפשר קבלת התראות, הודעות (גם בעברית), שיחות, הורדת מסלולים, אימונים והעברת נתונים לנייד. לדוגמא הורדת הרכיבה בזמן סיום רכיבה או הזעקת עזרה במידה והמכשיר זיהה נפילה (אם הגדרתם את האופציה ובחרתם איש קשר).

חיבור הסנסורים קל מאוד. נכנסים לפרופיל, בוחרים הוספת התקן, את סוגו, והוא מתווסף מיד. בנוסף, הגרמין מציע מיידית להוסיף מסך שיציג את המידע שיתקבל מהסנסור החדש כך שתוכלו ליהנות ממנו מיד.

עבור מי שמשדרג ממכשיר גרמין אחר, ה 1030 פלוס כמו מכשירים אחרים של החברה מציע שיבוט של המשתמש הישן שלך, ולמעשה יכול להוריד למכשיר החדש את המסכים והמידע השמור על המכשיר הישן מיד עם חיבורו לאפליקציה. כל מי שבילה שעות ועשרות רכיבות מול אינסוף האפשרויות שאפשר להוסיף ולהוריד בגרמין, הכוללים התראות נווט, צלילים, מסכים, סנסורים והעדפות, בנוסף לכל נתוני הביו (FTP, דופק מקסימלי וכדומה) יעריך מאד את האופציה החדשה והכל כך אינטואיטיבית.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

האפליקציה

עבורי האפליקציה משמשת בעיקר על מנת לצפות בנתוני הרכיבה. האפליקציה מציעה מידע שלא ניתן לקבל בסטראבה, כולל סימון בצבע של המסלול בתלות במהירות, נתונים ייחודיים ממד הוואטים (על כך נספר במבחן למד הוואטים 200 XC RALLY של גרמין) וכו'. כמי שמחזיק גם שעון גרמין ומכשיר גרמין נוסף, האפליקציה למעשה מרכזת את כל המידע שלי שם. כמות צעדים, דופק, זמן התאוששות ואפילו כמות נוזלים ששתיתי באותו יום (תלוי בהכנסת הנתונים דרך המכשירים או האפליקציה) האפליקציה, ברקע, שומרת על קישוריות ומאפשרת את סנכרון הנתונים בין הנייד לכל מכשירי הגרמין המסונכרנים.

מבחינת הסנכרון אחד הדברים החשובים עבור מרביתנו זה האינטגרציה עם Strava. אז קודם כל, מרגע שאישרתם את העברת המידע, כל רכיבה תעלה אוטומטית לסטראבה ללא צורך בפעולה מצדכם. גרמין מעבירים את כל המידע שנאסף במכשיר כגון דופק, הספק, טמפרטורה ועוד. בנוסף כל סגמנט בסטראבה שתסמנו בכוכבית יעבור אוטומטית לגרמין ויאפשר לכם לרכב אותו. כאשר מתקרבים לסגמנט כזה יפתחו לכם מסכים ייעודיים – למשל מסך הטיפוס. במסך זה הגרמין מזהה את העליות ברכיבה, ממספר אותם ובכל תחילת עליה מציג לכם את גרף הגבהים של אותה עליה ואת מיקומכם היחסי בתוכה.

דבר נוסף שהמכשיר מראה זה השותף הווירטואלי שלכם, ל 1030 פלוס יש מנוע יעיל לבחירת שותף וירטואלי באופן אוטומטי – בין אם זה ה PR שלכם, ה KOM על הסגמנט או מישהו שרוכב אתכם הרבה (מצויין בשם) וכך תוכלו לראות אם אתם מהירים או איטיים מהשותף הווירטואלי על גבי מסלול לינארי שמציין את הסגמנט. סיום הסגמנט מסתיים בקול תרועה משעשע.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

זמן סוללה

גרמין טוענים לזמן סוללה של 24 שעות בשימוש מלא. לא בדקתי את מספר השעות המדויק, אך אופי השימוש שלי שכולל בין היתר בהירות אוטומטית ודיוק מקסימלי עם מד דופק ומד וואטים מצומדים, והמתנה במצב שינה (ולא כבוי בין הרכיבות) הכיל בקלות 6-7 רכיבות עם שארית סוללה של 25-30%, כך שהמספרים נראים די מדויקים. שמעתי על אחד, חנוך רדליך, שרוכב רכיבות אולטראסופרדופר ארוכות עם גרמין 1030 פלוס (במצב חסכון) ומתאר ניצול סוללה דומה לזמן המוצהר. אז למי שרוכב רכיבות ממש ארוכות, או יוצא למחנה אימונים של כמה ימים, טעינת המכשיר היא כנראה לא אחת הבעיות שלכם, ועל כך מקבל המכשיר ציון מצוין.

מסך ונתונים

המסך טוב למדי ושודרג לעומת ה 1030 הישן למסך הדומה בתכונותיו ל 830. הרזולוציה מאפשרת לראות את הנתונים ללא פיקסלים בכתב או בקווים. הנתונים הצבעוניים מעט חיוורים אך הניגודיות באור חזק טובה. המסך הינו מסך צבעוני (מסכי ה-EDGE הינם מסכי צבע החל מה-530) אך כאן מוצגים יותר פרטים בצבע.

כבכל המכשירים ברמה הזו, ניתן להתאים את מסכי התצוגה באופן שיתאים לכל אחד. החל ממספר שדות בודד וגדול ועד לניצול מלא של המסך עם 10 שדות!!!, ממש קוקפיט של מטוס קרב. עקב היותו מסך מגע, השינויים האלה קלים ואינטואיטיביים. רגישות מסך המגע ניתנת להתאמה ומרגישה טוב מאד. היתרון הגדול של מכשיר בעל מסך גדול הוא כמות הנתונים והפרטים שאפשר לראות במצב נווט. המפה ברזולוציה טובה וניתן לקבל פרטים נוספים ממנה ככל שעושים זום אין (זאת ניתן לבצע או על ידי לחיצה על כפתורי +/- על המסך, או בצמצום ופתיחת האצבעות, בדומה לסלולרי שלנו). יחד עם זאת, מסך ה 1030 פלוס פחות מוצלח בעיני מהמסך של ה 830. ההבדל העיקרי הוא שב 830 הקונטרסט יותר טוב, במיוחד במצב לילה. בשאר הפרמטרים, למסך הגדול יש עדיפות.

מכשירי הגרמין מאפשרים להגדיר פרופילים שונים עם מסכים ושדות שונים. כך למשל תוכלו להגדיר מסך לאופני XC, האנדורו, הכביש, החשמלוק, הגראבל, הטריינר והסס"ר. מה אין לכם כל כך הרבה אופניים? אז לא צריך. אבל שימוש אחר יכול להיות להגדיר מסך לתחרות XC למשל בה נרצה יותר נתונים ספציפיים של כל LAP, או למרתון, בו נרצה יותר נתונים על ממוצע מהירות, הספק וכיוצב'. בקיצור, הכל אפשרי – ובקלות רבה.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

ניווט ומסלולים- החוזקה העיקרית של ה 1030 פלוס

נתחיל במפות. ראשית, רונלייט מציעים לכל מי שרוכש מכשיר גרמין בישראל להגיע לנקודות המכירה ולהתקין מפות גרמין בחינם, מנסיוננו אלה מפות מעולות ומפורטות מאוד. מי שלא רוצה לנסוע, יכול להוריד מפות OSM לכל העולם לפי ההנחיות בלינק הבא:

 https://www.dcrainmaker.com/2019/08/how-to-install-free-maps-on-your-garmin-edge.html

בנוגע לניווט עצמו:

בחירת מסלול נווט ו/או הורדת מסלול למכשיר קלה מאד. פשוט פותחים את המסלול מהאפליקציה (גם קובץ שנשלח בוואצאפ) ושולחים למכשיר. אם רוצים סתם לחקור, גרמין מציעה בניית מסלולים לפי מספר קווים מנחים שתגדירו. אתם יכולים להכניס כתובת ספציפית ע״י הקלדה או להזיז את המפה ולדקור נקודה רצויה. בשתי הדרכים תקבלו ניתוב של מכשיר הניווט ליעדכם בין אם על כבישים או דרך השטח.

היתרון הגדול של ה 1030 פלוס בתחום הניווט הוא ללא ספק המסך הגדול והנוח. בעבור מי שנוהג לנווט עם המכשיר, לבדוק אופציות נוספות לניווט פריסטייל ולא רק להיצמד לקו, ולשנות את הניווט תוך כדי הרכיבה, המסך הגדול עם כל הנתונים שהוא מראה הוא ללא ספק יתרון. מפות ה OSM של גרמין הן מפות ווקטוריות מאוד מפורטות הן בטופוגרפיה וכן במידע הטקסטואלי, היכולת "להיכנס פנימה" ולראות יותר ויותר נתונים ואופ' ניווט על מסך טאצ' גדול ואינטואטיבי, הופכים את ה 1030 פלוס למכשיר ניווט ייעודי מהמעלה הראשונה.

המכשיר גם מאפשר לכם לבחור ״תחזיר אותי הביתה״ וכך, במהירות, תקבלו את המסלול המהיר ביותר לנקודת ההתחלה שלכם (יעיל במיוחד אם נסחפתם בזמן או התברברתם).

פיצ'ר חדש ב 1030 פלוס הוא עצירת הנווט (ללא הפסקתו) המאפשר לך לסטות מהמסלול כדי לעצור בבית קפה או להכנס לחנות, או אפילו לבצע שיטוט קטן למציאת ברז מים. עד כה מכשירי הנווט צווחו עליך בהיסטריה שאתה לא בכוון והמשיכו לחשב מסלול מחדש באופן מעורר גיחוך, אז לא עוד. הפסקת הנווט תתן לך שקט – פשוט ונוח.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus
מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

על גרמין ואימונים

אחת הסיבות לבחור בגרמין היא מדדי האימון והסינרגיה בין המכשירים.

ע״י שימוש במד וואטים ומד דופק, מסוגל הגרמין, לשערך לרוכב את ה- Vo2Max, FTP, זמני מנוחה רצויים בין אימונים, האם האימון היה אנאירובי או אירובי, את יעילות הרכיבה בשטח ואפילו את קצב הנשימות. בתוספת מד הוואטים בפדלים, יכול המתאמן/ מאמן לקבל נתונים גם על מצב ישיבה/ עמידה, זוויות משיכה ודחיפה בפידול ועוד (על כך ארחיב בסקירה של פדל RALLY של גרמין). ה 1030 פלוס יודע להסתנכרן עם תוכנות אימונים כמו טריינינג פיקס ולסייע לטייב את תכנית האימונים.

בכל יום יציע הגרמין אימון המתאים לעומס האימונים שלך. למשל, עבורי רוב ההצעות שצצו על המסך היו רכיבות בסיס. כדוגמא, התכנית האחרונה שהוצעה עבורי כללה שעתיים בהספק שבין 145-198. עם תחילת האימון מתחיל שעון עצר לאחור והגרמין מכוון אותך אם אתה מפדל חלש/ חזק מידי ומציג גרף של תכנון מול ביצוע. כמובן שתכניות כאלו דורשות את תוואי השטח המתאים לזה ואי אפשר לבצען בכל מקום. יחד עם זאת נהניתי לראות את מידת הביקורת וההתראות שקיבלתי כדי לשמור אותי בטווח הרצוי לאימון.

כל מי שאוהב נתונים ומספרים לגבי הרכיבה שלו, ייהנה מאד ממה שיש לגרמין להציע.

הגרמין החדש מספק מידע אודות אקלום לתנאי סביבה כגון אקלום לחום או לגובה ויחשב את הביצועים שלכם בהתאם לזה. המכשיר יכול לתת התראות לגבי צריכת נוזלים או קלוריות באופן חכם בהתאם לטמפרטורה ומאמץ, כך למשל ברכיבה מאומצת, קיבלתי התראות מזון בערך כל 20 דק' וברכיבה רגועה משך הזמן התארך לכמעט שעה.

כמו כל המכשירים החדשים מבית גרמין גם ה 1030 פלוס מציע את ה MTB Dynamics- פיצ'רים ייחודים ומדידים לרוכבי השטח כמו זמן אוויר לחובבי הניתוק מהקרקע, ושני מדדים עיקריים לשיפור הרכיבה ה-Flow וה-Grit.

ה-Flow מציין את הזרימה שלכם במסלול. במסלול מסוים ככל שה-Flow טוב יותר כך תדעו שניצלתם באופן יותר טוב את המסלול ולא איבדתם מהירות איפה שלא הייתם צריכים. תוכלו לבצע שני ראנים על אותו מסלול ולבדוק את השיפור שלכם.

ה-Grit מודד את הקושי של המסלול. גריט גבוה יראה מסלול שהיה קשה ובעייתי בשקלול השיפוע וסוג המסלול למשל טיפוס טכני וארוך, וגריט נמוך יראה מסלול שטוח וחלק יחסית.

מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

סיכום

אחלק את הסיכום שלי לשניים, עבור משתמשים חדשים ו/או בעלי נסיון עם מכשירי גרמין ישנים, ולמשתמשים מנוסים:

מי שלא רוכב עם מחשב רכיבה ונעזר עד כה בשעון חכם או טלפון סלולרי ייהנה מאד ממכשיר הדגל הזה. כמות הנתונים, התפעול הקל והאינטואיטיבי של מסך המגע, וכמות המידע החדש ישאיר אתכם פעורי פה. יתרונות ה 1030 פלוס על פני מתחריו מבית ומחוץ הם המסך הצבעוני המצוין והרזולוציה שניתן להגיע אליה בנווט. כל זאת בנוסף לתכונות הקיימות והייחודיות של גרמין, השירות והמוניטין המעולים של המותג בארץ. מיותר לציין שחלק גדול מהמידע שימושי מאד בזמן הרכיבה ולכן מחשבי רכיבה כל כך פופולריים. מי שברשותו מכשיר ישן ושונא את ממשק המשתמש של גרמין (שידוע כלא מזמין במיוחד) ימצא כאן ובכל המכשירים החדשים שיפור משמעותי בממשק המשתמש. מסכי המגע פתחו עולם נפלא של UI (ממשק משתמש) והמכשיר הגדול מאפשר תצוגה ברורה תוך כדי רכיבה גם למאותגרי הראיה וגם לחובבי הנתונים.

אם שקלתם לשדרג מה 830 למשל, קחו בחשבון שישנם הבדלים בניגודיות המסך ושממשק המשתמש מאד דומה. המסך הגדול נוח הרבה יותר בנווטים ותכניות האימונים המוצעות הן פיצ'ר שעשוי לעניין מאד רוכבים מסוימים, בנוסף עם הגודל מגיע הבדל במשקל. עבור יבבני המשקל ה 1030 פלוס כבד בכ 45 גרם. אך מעבר לזה הם די דומים.

ה 1030 פלוס הוא שדרוג משמעותי מה 1030 הישן, מיישר קו ומוסיף גם על 830. מי שמחפש מכשיר שיתאים לניווטים וימים ארוכים, ישמש כלי אימונים, אמין, עם רזולוציה טובה וסוללה שמחזיקה זמן רב ימצא שה 1030 פלוס הוא המכשיר בשבילו.


יותר: רזולוציית מסך ותפקוד הטאצ׳, קלות הניווט ויכולת המכשיר לבחור מסלולים חליפיים במידה ואתם חפצים בכך, סוללה, מדדי האימון הנרחבים.

פחות: מחיר, ניגודיות פחות טובה מה 830


מחשבון רכיבה במבחן, Garmin Edge 1030 Plus

Comments

comments

כתבות נוספות