Twonav Cross, מכשיר ניווט במבחן 

יבואן: Twonav ישראל          מחיר: 1,700 שקלים

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross


בחן וכתב: גיא כנען


ריח הדגים שהתאדו על המנגל בגזוזטרה הקטנה של דירת הסטודיו היפואית הצליח לחדור אל הסלון בעודי מנסה להבין מה אופיו של אותו אחד שיושב לידי על הספה, אחד הבמאים המיוחדים שיש לנו כאן בארצנו הקטנטונת, שפנה אלי דרך חבר משותף לקבל עצה ועזרה בנוגע למכשיר ניווט אשר יכוון אותו ברכיבות.

ניסיתי להבין מה אופי הרכיבות שלו ומהן הדרישות שהוא חושב שהמכשיר צריך למלא ומה הרקע וההבנה שלו בקריאת מפות טופוגרפיות והתמצאות בשטח. האם הוא רוצה לתכנן לעצמו מסלולים או רק לעקוב אחרי הקלטות של אחרים, והאם גם היה רוצה לסטות לעיתים מההקלטה לטובת איזו נקודת עניין כזו או אחרת.

לאחר ה"ראיון" והשיחה שנסבה בדקות האחרונות בעיקר על גראבל ובייקפאקינג, הדגים ירדו מהמנגל, רדיד האלומיניום נקרע וענן קטן של אדים עלה מן הצלחת ואנחנו כבר אוכלים בתאווה גדולה את הדג עם הידיים. האצבעות מתמלאות בשמן דגים ומכשירי הניווט נזנחים וממתינים לתורם על שולחן הקפה הגדול בסלון.

לפגישה הבאתי את מכשיר הטונאב קרוס שיש אצלי כרגע למבחן וגם שני מכשירים שיש בבעלותי של אחת החברות הגדולות בתחום.

אחד הדברים הראשונים שהבנו אחד על השני שאנו מצדדים בגישה שלכל משימה יש כלי ייעודי המותאם לה ושנינו מעדיפים שכאשר נידרש, יהיה לנו הכלי באמתחתנו ולא משהו ש"אומץ" לטובת המשימה. חבר אמר לי פעם שמכונית לאדה ניבה יכולה להרבה שבילי מדבר, אך תהיה עסוק כל הזמן בהישרדות שלה ופחות בהנאה שאתה יכול לקבל לו היית עם רכב מותאם. אז למרות שרבים משתמשים עם הנייד החכם למטרות ניווט, שזוהי כבר ברירת המחדל כביכול בימים אלה, הוחלט להיצמד ולבחון רק את המכשירים הייעודים.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross
מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

Twonav Cross נעים להכיר

את הקרוס של Twonav אפשר להשוות אל הלאנד קרוזר של עולם הניווט. בנוי קשוח עם כל מה שצריך על מנת לצאת לרכיבת ניווט ראויה. זה חשוב בעיקר כשאנחנו יוצאים אל מחוזות מרוחקים ואנחנו רוצים לסמוך על הציוד שלנו, שגם במקרה נפילה, או מכה (וזה קורה לעיתים), אורך חיי סוללה ויציבות החומרה/תוכנה, נוכל לדעת שיש לנו ציוד מוכח ומותאם שלא יאכזב ויוביל אותנו למקומות שלא חפצנו להגיע אליהם, פיזיים וגיאוגרפים. עם זאת, המכשיר גם מפנק מספיק בשביל סתם רכיבת טיול או אימון שוטף ועקרון הפארטו נכון גם כאן ובשמונים אחוז ויותר מהפעילויות שלנו נשתמש בקושי בעשרים אחוז מיכולות המכשיר.

המכשיר מתריע על סטיות ממסלול הניווט ואפשר לתכנת מתי ואיך יתריע, אך כמה פעמים קרה לכם שבלהט הזרימה, איבדתם את הקו ומצאתם את עצמכם בסטיה מהמסלול המתוכנן? לעיתים סטייה גדולה ושכמעט תמיד על פי חוקי המרפי, תהיה בירידה… וכעת נדרש לטפס חזרה לתוואי המקורי ולתקן תוך מינימום הפרעה לזרימה תוך שאתם מנסים להחזיק ארשת פנים של אחד שיודע ושזה היה מתוכנן והקו החדש בכלל עדיף!

כשזה קורה, חייבים שתהיה את התמונה המלאה עם מקסימום פרטים. ראשית מה המיקום העצמי, שנית היכן התוואי המקורי ומה כיוונו ואז מה אפשרויות החיבור תוך שימת לב לשבילים קיימים והמתאר הטופוגרפי בחיבור אל המשך תוואי הרכיבה המקורי.
החורף גם מסמן לנו שתיכף הרכיבות שלנו יתרחבו מהשעתיים הקבועות בשבילים הקרובים אל ביתנו, אל מקומות יותר רחוקים, אל המדבר, אל מחוזות שאנו פחות נמצאים בהם. זה הקסם בחורף הישראלי והמחזוריות המתחדשת שממלאת אותנו בהמון חשק ומיץ לאופניים שלנו.
כבר מצאנו את מקומנו, אם בקבוצה גדולה יותר או פחות, עם חברים. אנחנו גם חברים בלא מעט קבוצות ווטסאפ ובכל קבוצה וקבוצה, יש את ציוותי התפקידים. זה שעושה שמח, הג'וקר, זה אלוף בלוגיסטיקה, ההוא עם הרעיונות ההזויים, אחד שיותר על המזון שני על הבירות, ויש את ה"מובילים" או המנווטים. אלה שאחראים למצוא את הקובץ הנכון, לתפור את המסלול המתאים ולהוביל את רכיבת הקבוצה ברגל חזקה ונטויה.
מתוקף תפקידם, הם מבינים קצת יותר באפליקציות ניווט ומסלולים וגם קצת במכשירים.
הרוב יסתמכו על הטלפון החכם, פחות מזה ישתמשו במכשיר שכבר יש ברשותם שמשמש אולי גם לרכיבות אחרות שלהם במתארים אחרים, ורק מעטים, ירכשו מכשיר ייעודי שאתו יוכלו לתכנן ולנווט, אם בעקיבה או בזמן אמת תוך שהם מתאימים את עצמם לתוואי השטח אליו רכבו.
כיום כשגבולות הרכיבה נפרצו על ידי האופניים החשמליים, הן בטווחים והן באפשרויות התנועה בשטח השיפועים פחות חשובים, אפשר לחתוך, לקצר, לטפס דווקא מפה ולא לעשות סיבוב ארוך של שיפועים מתונים ואז תפקיד המוביל ויכולתו לאלתר בר בשטח כאשר יש לו תמונת מפה ומצב ומיקום באיכות טובה, נהפך חשוב עד מאוד וכאן בדיוק נכנס הקרוס.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

מאפיינים כללים

הקרוס הוא המכשיר הקומפקטי מבית טונאב, דור שלישי לספורטיבה והאנימה. במידות  110 (אורך), 63 (רוחב), 21 (גובה) ובמשקל של 173 גרם. מספיק קטן שיוכל לשמש כמחשבון אופניים אך גם כמכשיר ניווט. למכשיר קישוריות מלאה BT ,WIFI ,ANT+, BLE.4 כפתורים פיזיים להפעלה ועוד 2 כפתורי מגע בחזית שמפשטים מאוד את ההפעלה תוך כדי רכיבה ומסך מולטי טאצ'.

הקרוס מתחבר ללא בעיה לרצועת הדופק, הקדנס והמהירות של כל אחת מהחברות האחרות בשוק.
מחיר הבסיס 1,700 שקלים למכשיר עם מפת OSM, אך יותר ממומלץ לרכוש גם את המפות המצוינות של שביל נט ומפה טופוגרפית משלימה של כל הארץ בתוספת של 220 ו150 שקלים בהתאמה.
מומלץ גם למתכנני מסלולים מתקדמים לרכוש תצ"א באיכות גבוהה של המדינה בה, בניגוד לגוגל, ניתן לראות ברזולוציה גבוהה אפילו נאקבים במדבר.

יש לו שני אחים גדולים, הטרייל 2 והאבנטורה 2, שני מכשירים גדולים משמעותית עם מסך גדול יותר ואפשרות לקישוריות עצמאית עם סים.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

 מה בקופסא?

ברכישה נקבל מכשיר ניווט Cross מותאם לשימוש בישראל יחד עם:

  • זיכרון פנימי 28GB עם מפות ישראל בהתאם לבחירה.
  • אביזרי חיבור בהתאם לבחירה – תפס לכידון/סטם האופניים.
  • קוד להפעלת שידור מיקום בחי והודעות חרום, לשלוש שנים.
  • אזור אישי בענן המאפשר סנכרון מסלולים אוטומטי לסטרבה.
  • קודים להתקנת תוכנה ומפות.
  • תכנת LAND למחשב ביתי בגרסת סטנדרט.
  • אפליקציית TwoNav לסמארטפון וטאבלט.
  • התקנת מפות ישראל שנבחרו (למשל שבילנט) במכשיר, במחשב הביתי ובסמארטפון/טאבלט.
  • מפת שבילים ווקטורית בכיסוי עולמי המאפשר ניווט אוטומטי בשטח ובעיר.
  • קופון לתמיכה ראשונית טלפונית ובשליטה מרחוק.
  • כבל USB לחיבור למחשב ביתי (טעינת סוללה, העברת נתונים).
  • ספר תפעול מהיר וספר תפעול בעברית.

בחנות אונליין ניתן לרכוש עוד אביזרים/סנסורים לפי הצורך האישי שלכם.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

ממשק ההפעלה

ממשק ההפעלה של המכשיר מלא באפשרויות ניווט. ניתן לעקוב אחר מסלול, אחר פעילות קודמת, לנווט לנקודת עניין, או לנווט לנקודה שנבחרה על המפה, לקואורדינטה או על פי כיוון מסוים שקבעתם בו ברגע. למרות ריבוי האפשרויות, התפריטים די ברורים והגיוניים לשימוש. עם זאת ולמרות כל הכלים שהמכשיר מאפשר, מצאתי את עצמי במשך רוב חודשי המבחן, באופן לא מפתיע, משתמש בסל כלים די קבוע ויחסית מצומצם. אם זו הייתה רכיבה מתוכננת, הקבצים נערכו בתכנת המחשב, או באחת מהאפליקצות ונטענו למכשיר אם דרך הענן או דרך כבל נתונים.

אני רוכב בשטח, בכביש, יש לי גם אופני טראק ורוכב איתם קבוע בוולודרום, טריינר, גראבל ועוד. לכל ענף וסגנון יש צרכים שונים ונתונים אחרים המעניינים אותנו באותו הסגמנט. המכשיר מאפשר קביעה של פרופילים שונים כאשר מסכי הנתונים מותאמים לכל פרופיל באופן ייחודי עם המידע שרלוונטי לכם לאותה הפעילות. במידותיו המכשיר גדול יותר במעט וקצת יותר כבד ממחשבוני רכיבה קלאסיים. עם זאת,  ההבדל הוא זניח.

כמו בכל המכשירים הטכנולוגיים המתקדמים גם בקרוס כל המידע מסונכרן לענן וזמין במגוון אפשריות של צפיה/ משיכה. בנוסף  תקבלו מטונאב הרשאה להורדת אפליקציה לנייד – זהו יישום מעולה לבחינת מסלולים, גיבוי או סתם אם עולה הצורך לנווט כשהמכשיר לא בסביבה.
התוכנה והמכשיר מאפשרים תאימות לפורמטים רבים של קבצים ואפשרות הסבה ושמירה.

המכשיר מגיע עם חיבור טעינה בתקן USB C מהיר עם הגנה מאבק ומים ובכך מיישר קו עם קדמת המכשירים הטכנולוגים. בנוסף לזיכרון הפנימי, הקרוס מגיע עם  סלוט לכרטיס זיכרון נוסף. צריך לאמר כי המכשיר מגיע כסטנדרט עם 28GB זיכרון מובנה שאמור להספיק מעל ומעבר לכל צורך ודרישה.

תוכנה למחשב– עם המכשיר מסופקת כאמור תוכנתLAND  שהינה תוכנה בעלת כלים רבים ליצירה ותכנון מסלולים. החל מיצירת קבצי ניווט על ידי לחיצה על העכבר בנקודות מסוימות והתוכנה משלימה צירים בצורה אוטומטית, ועד לעריכה מקצועית ומלאה של מסלולים עם כל האפשרויות העולות על הדעת.
רובנו יסמנו מסלול חדש או מסלולים קיימים ופשוט נערוך ונחתוך, נקצץ ונחבר בהתאם לרצוננו למסלול הרלוונטי. התוכנה מקבלת את כל סוגי הקבצים שיש, המפות במכשיר הקרוס מותקנות גם במחשב האישי.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

בשימוש

כמכשיר ייעודי לניווט שטח הקרוס בנוי בצורה מסיבית ומוקשחת וניתן לאבטח המכשיר לכידון עם מיתר או רצועה. מסך מגע צבעוני בגודל "3.2 וברזולוציה של 800X480 פיקסלים נותן איכות מעולה לתצוגת מפות, כולל נראות בשמש הישראלית החזקה. עם זאת הייתי שמח לו היו מגדילים את מימדי המסך נטו ומקטינים את השוליים. הטאצ' של המכשיר עדיין לא מושלם, אמנם יש את פונקציית הפינצ' (הצביטה באצבעות לטובת הגדלה או הקטנה) שכבר נהפך לטבע שני, אך בשילוב עם מערכת ההפעלה והמפות המפורטות זה קצת מכביד על מהירות הרפרש של המסך. גודלו של המסך שעדיין קטן משמעותית מכל סמארטפון מצוי יחד עם הכפפות שיוצרות אתגר לא קטן למהנדסי החומרה, גורמים לאיטיות מה בהזזה יזומה של המפה, אם במידת הזום או במבט לאיזורי אחרים מעבר למוצג ברגע נתון. לכן לרוב העדפתי  דפוס הפעלה בעיקר עם הכפתורים הפיזיים.

סוללה פנימית בעלת נפח של 3300mAh מספיקה לעבודה רציפה של 24 שעות. כמובן שזמן ההפעלה משתנה ותלוי בקונפיגורציה אותה בחרתם. לדוגמא, ברגע שהקישוריות תנותק, או תבחרו בפונקציה של מסך כבוי בזמן הפעילות ורק בנגיעה הוא יידלק (דרושה רק נגיעה קלה במסך עצמו ולא לחיצה על לחצן),  אזי תוכלו להשיג שעות עבודה ארוכות אף יותר מהמוצהר.

אחד היתרונות המובהקים של המכשיר הינה האפשרות להתאים את מסכי הניווט והנתונים לצרכיו האישיים של המשתמש. בדומה לכל המכשירים בשוק, ניתן לקבוע ולבחור את כמות מסכי הנתונים ואיזה נתונים יופיעו בכל מסך מתוך רשימה ארוכה מאוד של אפשרויות. גם התאמת מסך הניווט עצמו, קרי המפה, איך יופיע קו הניווט, באיזה גוון, עובי וסוג קו. באיזו צורה וגוון יופיע שובל ההקלטה של חלק המסלול שכבר בוצע, ובאיזה גודל, צורה וגוון תופיע נקודת המיקום העצמי. זה כל כך צבעוני וברור כבר בברירת המחדל ומי שמעדיף גוונים מסוימים או מתקשה קצת בראייה, יוכל להתאים כך שמספיק מבט חטוף אחד וכבר ברורה תמונת המיקום העצמי, קו הניווט והכיוון אליו יש להמשיך.

המפות מקלות על ההתמצאות לא רק בגרפיקה ובמידע הרב, אלא אף אפילו בעובדה שיש בהן את גריד הק"מ. זהו פרט פעוט אך חשוב לניווט רכוב. סרגל קנ"מ שקיים גם בקרוס ובמכשירים אחרים, קטן וצריך ממש לעצור ולהתעמק בו על מנת להבין את קנ"מ שהמפה כרגע מראה. לא תמיד ברור אם לדוגמא עד לפניה הבאה שמסומנת, יש עוד חמישים מטר או 2 ק"מ. מבט חטוף תוך כדי תנועה כאשר רואים את הגריד או את חלקו, מאפס אותנו מיד על המיקום וקנה המידה של המפה ולמה יש לצפות תיכף במסלול.

הכפתורים הפיזים נוחים לשימוש וניתנים לתכנות. אני השתמשתי לצורך זום אין/אאוט של המפה שזה מיידי ונוח באותו הרגע הנדרש להבין את תמונת המיקום הכוללת או להתמקד בתא שטח ספציפי.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross
מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

המכשיר מאפשר שידור מיקום בטכנולוגיית SeeMe של טונאב- מיקום בזמן אמיתי שנשלח אל אנשי קשר מוגדרים מראש באמצעות הטלפון. במידה ולא תהיה קליטה, הוא ישדר את המיקומים מיד לאחר שהושב האות הסלולרי וישלח גם הודעת חירום במידה ונדרש. אני התעקשתי להכניס את בת זוגתי כאיש קשר והיא אכן קיבלה בתחילת כל פעילות מייל עם קישור לאתר ומפה וכך יכלה לראות את מיקומי בכל רגע נתון. זו פונקציה סופר שימושית להרבה שרוכבים לבד ומשתמשים בכל מיני אפשרויות או התאמות אחרות מהסמארטפון. בקרוס, מקבלים את האפשרות בילט- אין..

לאחר 6 חודשי שימוש שהתחילו בקיץ, עם השמש המסנוורת והחזקה ונסתיימו זה עתה ובכל המתארים האפשריים- שטח, מדבר, כביש, קרוס וגם אירוע אחד של נונסטופ לאורך 700 ק"מ, הקרוס היה בן לוויה מעולה ואמין.

התמונה המיידית שקיבלתי כל פעם שנתתי מבט חטוף אחד במכשיר, ההתרעות ברגע של היסח הדעת, הבהירות בקריאת המסך בכל תנאי תאורה, המפות הברורות והמפורטות. כל אלה גרמו לי לסמוך על עצמי ועל הקרוס שנגיע תמיד אל היעדים שתכננתי בצורה המיטבית.

מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

סיכום

המכשיר והתוכנה הנלווית אליו הם כלים מקצועיים המאפשרים התאמה מקסימלית לצרכיו של נווט. אך כל משתמש, לא משנה מה רמתו ובקיאותו בניווט ייהנה מהתכונות הללו. אם זה מתחיל באפשרות הבסיסית ביותר של לקבוע את גוון, צורה וגודל סמן המיקום העצמי או מסלול הניווט וכלה במפות האיכותיות שהמכשיר מכיל ושניתן לרכוש. בבסיס הניתוח והניסיון שצברתי על המכשיר ועל כמה מהמכשירים האחרים שיש בשוק, שני הנושאים הללו לבדם, מעמידים אותו בקדמת הבמה.


יותר: מפות מפות מפות. יכולות התאמה של מסך הניווט לצרכים פרטניים. מסך ניווט ברור וקריא.

פחות: זה עדיין לא מסך המגע או הגודל של הסמארטפונים הרגישות של המסך טעונה שיפור במיוחד עם כפפות. מתבקש יחס טוב יותר של המסך למימדי המכשיר


מכשיר ניווט במבחן, Twonav Cross

Comments

comments

כתבות נוספות