מנשא אופניים במבחן TreeFrog Pro1
יבואן: נשיאה טובה מחיר: 1,690 שקלים
כתבו: עדי בלן, אריק פלדמן
למתבונן (התמים) מהצד רכיבת אופני שטח נראית כמו אחד התחביבים הטבעיים והאינטואיטיביים ביותר שקיימים. מחליטים שיוצאים לרכיבה, לובשים את הביגוד המגוחך הזה, שמים קסדה על הראש ויוצאים ליער. אמממ, טעות… לכו תסבירו לתמים התורן שהעניין הרבה יותר מורכב.
- הביגוד לא מגוחך, הוא טכני, הוא בטיחותי והוא יקר לאללה.
- מעטים הם ברי המזל שיכולים לצאת מהבית ברכיבה ישר לתוך היער.
היתר יצטרכו להעמיס את האופניים (והבגדים) על הרכב ולצאת לאחד מאתרי הרכיבה בנהיגה.
כאן נכנס עניין נשיאת האופניים על הרכב- סוגיית כבדת משקל שעוסקים בה לא מעט כאשר נדרשים לבחור את סוג המנשא. ישנם סוגים רבים של מתקני נשיאה בשוק המתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות- מנשאי קשירה על תא המטען, מנשאי גג קבועים ומנשאי וו גרירה. מגוון הדגמים בכל אחת מהקבוצות רחב מאוד ונראה כי לפז"ם של הרוכב יש השפעה ישירה על איכות המנשא. לכל פתרון נשיאה יתרונות וחסרונות על חלקם תוכלו לקרוא בסקירה של מנשא וו הגרירה של Uebler שעשינו כאן.
מנשאי הוואקום החדשים של TreeFrog הם הפתרון החדש ביותר בתחום ומהווים מקור עניין וסקרנות. מנשיאה טובה היבואן של TreeFrog לישראל קיבלנו למבחן את דגם הPro1 לנשיאת זוג אופניים בודד. ובנוסף לכך קיבלנו את דגם ה Pro2 לנשיאת 2 זוגות אופניים לטובת הובלת אופניים חשמליים אשר שימשו את צוות המדיה בסמרתון 2019.
מאפיינים כללים
מנשאי האופניים של TreeFrog מבוססים על משטחי/ צלחות הצמדה היוצרים וואקום אל מול משטח ישר וחלק- גג הרכב, תא המטען או חלון אחורי. המנשאים בנויים משני חלקים. החלק העיקרי (הקדמי) הנושא את מירב העומס אוחז את האופניים במזלג ודורש פירוק גלגל קדמי, והחלק השני (האחורי) מצמיד את הגלגל האחורי ע"י רצועת וולקרו לגוף הרכב. המנשאים פשוטים מאוד להרכבה/ פירוק וזהו הרעיון העיקרי מאחורי השימוש במנשא וואקום. מרכיבים לטובת שימוש, ומפרקים בתום השימוש. ל TreeFrog יש תאימות לכל הסטנדרטים המקובלים בשוק הצירים. מציר שחרור מהיר לאופני כביש ועד צירי בוסט בקוטר 20 מ"מ לאופני DH. המנשאים קומפקטיים מאוד בממדיהם/ במשקלם וניתן בקלות לאחסן אותם בתא המטען כאשר הם לא בשימוש מבלי להשבית את תא המטען לטובת הקניות לסופ"ש בסופר. מנשא הPro1 שוקל סה"כ 3.25 ק"ג ומוגבל לנשיאה של אופניים עד משקל של 22 ק"ג, מנשא ה Pro2 מוגבל לנשיאה של 44 ק"ג.
היתרונות העיקריים של משפחת מנשאי הוואקום לעומת מנשאי גג קבועים
– אין צורך בגגון קבוע שלא מוסיף חן לצורה הכללית של הרכב
– אין רעשי רוח כאשר המנשא לא בשימוש
– אין צריכת דלק מיותרת בנסיעה ללא אופניים על הגג
– ניתן להרכיב על כל רכב, לא רק הרכב הפרטי. (מקפיצנים, רכבי קבוצה, רכבים מלווים, הרכב של האישה וכו')
בשימוש
אנחנו חייבים להודות שהמראה הראשוני של המנשאים בעיקר הממדים שלהם לא נוסך יותר מידי ביטחון. הדבר הקטן הזה שמסתמך על הצמדה בוואקום ישמור את האופניים היקרים שלי על הגג???? אבל מבט קצר על המוצר מראה שהוא עשוי בקפידה, מחומרים איכותיים וברמת גימור גבוהה מאוד. די בהרכבה ראשונית והפידבקים שהיא משדרת על מנת שתחושת הביטחון תחדור לתודעה.
הרכבה
כאמור את המנשא ניתן להרכיב על משטח חלק בלבד: גג הרכב, החלון האחורי, או כל משטח אחר שיהיה ראוי לשאת את האופניים שלכם. למשל הדלת האחורית במיניבוס של המקפיצן בסוכר? לצורך הרכבת המנשא לא צריך דבר פרט למשטח חלק ונקי. סמרטוט רטוב לפני הרכיבה או חולצת רכיבה מיוזעת אחריה יעשו את העבודה (מנסיון). מצמידים את צלחות ההצמדה למקום הנדרש ומתחילים לפמפם. את פעולת יניקת האוויר מצלחות הווקום מבצעים בעזרת לחצנים קטנים שנמצאים באופן קבוע על משטחי ההצמדה, כ 20 פימפומים יונקים את כל האוויר מהצלחת, כשפס לבן וברור על הלחצן נותן את האינדיקציה אם ינקתם מספיק. מפרקים את הגלגל הקדמי ומכניסים את המזלג לתושבת המתאימה. במקרה שלנו תושבת שמתאימה לציר בוסט בקוטר 15 מ"מ. את הנעילה מבצעים בעזרת הציר המקורי של האופנים. את הגלגל האחורי מצמידים בעזרת משטח הצמדה נוסף שממקמים תחת הגלגל ומהדקים עם רצועת וולקרו שמורכבת על הכרית. ניתן לשדרג את את משטח ההצדה האחורי לאחד המצוייד ברצועת ראצ'ט יעילה הרבה יותר (כמו במנשאים המסורתיים) בתוספת של 140 שקלים. כדי שהפדל לא יסתובב ויפגע בגג הרכב, מצורפת לערכה רצועת וולקרו נוספת שתפקידה לקשור את הפדל לתומכת השרשרת. ככלל כל סיפור הרכבת המנשא לוקח כ 5 דקות למרכיב המיומן כולל ניקוי, ועוד 2 דקות של פירוק הגלגל הקדמי והעמסת האופניים. אומנם טרחה שמוסיפה 5 דקות לעומת העמסת האופניים על מנשא גג קבוע, אבל היי לאחר השימוש מקבלים חזרה את ה"רכב הרגיל".
נסיעה
אם נחזור רגע לעניין תחושת הביטחון, אזי לאחר שהאופניים מועמסים על המנשא עניין חוסר הביטחון נשכח. האופניים מאוד יציבים על הגג, גם ניסיון טלטול מוכוון וחזק מאוד לא יזיז את האופניים. למעשה בגלל האחיזה האיתנה במזלג האופניים, הם הרבה יותר יציבים ממנשאי הגג המקובלים אשר אוחזים את הגלגל הקדמי בחלקו התחתון. בנסיעה במהירות חוקית וגם בזאת הפחות חוקית, האופניים לא זזים כלל. סיבובים מהירים, במפרים, או נסיעה ברוח צד חזקה. במהלך הסמרתון שני מנשאי Pro2 (הנושאים 2 זוגות אופניים) נשאו 4 זוגות של אופני הרים חשמליים בהצמדה על חלון אחורי של טנדר. למרות האיסור של היצרן לנסוע עם המנשאים בשטח, הרגשנו מספיק בטוחים לקחת את האחריות על עצמנו ולהיכנס איתם לשבילי עפר. גם כאן, האופניים לא זזו והמנשאים לא הראו כל סימן של ניתוק. הורדת האופניים מהמנשא לאחר הנסיעה קצת יותר מורכבת מאשר ממנשא גג סטנדרטי. מאחר וצריך לנתק את ציר הגלגל הקדמי מהמנשא ולהחזיר את הגלגל הקדמי למקומו, צריך קצת קורדינציה ועוד דקה וחצי מהזמן שלכם. (מומלץ לא לשכוח את הגלגל הקדמי בבית)
לעומת ההרכבה המתוחכמת של המנשא, הפירוק הוא ההפך הגמור. פשוט מרימים את שולי משטחי ההצמדה בעזרת האצבעות, נותנים לאוויר להיכנס ומנתקים את המנשא. כמה פשוט, ככה מפחיד… אבל קחו בחשבון שללא הפעולה הפשוטה הזאת של הרמת משטחי ההצמדה ע"י האצבעות זה לא יקרה, לכן הסיכוי לניתוק אקראי של המנשא לא קיים.
סיכום
מנשאי אופנים על הגג מהווים את הפתרון הנוח והשכיח ביותר בקרב הרוכבים (הוותיקים) בישראל. אך צריכת הדלק הגבוהה שהוא גורר, הרעש, המחיר הגבוה של הגגון יחד עם המנשא ובעיקר המראה שנשאר תקוע על הרכב גם שהוא לא בשימוש יוצרים רתיעה טבעית ממנו. מנשאי הוואקום של TreeFrog נותנים פתרון אלגנטי לכל הבעיות האלה וגם לאחרות. הם קומפקטיים, לא מצריכים גגון קבוע, ניתנים לשימוש בכל רכב (גם ברכב מושכר או רכב זמני), ומורידים כליל את צריכת הדלק ואת רעשי הרוח כשהם לא בשימוש. התקנתם אמנם גוזלת עוד 5 דקות משעות השינה היקרות שלכם בבוקר הרכיבה, ופרוק גלגל קדמי הוא חובה, אבל מי שמוטרד מעניין הגגון, הדלק ורעש הרוח יתמודד עם החוסר הניכר ב 5 הדקות הללו. מחירם של מנשאי TreeFrog לא זול. אך בהשוואה למנשא גג איכותי, הדורש התקנת גגון נראה שהפער לא כלכך גדול.
יותר: קלות הרכבה וזמינות, ממדדים באחסנה, יציבות בנסיעה פחות: מחיר, מחייב פירוק גלגל קדמי, הרכבה ארוכה ביחס למנשא גג סטנדרטי, רצועת וולקרו אחורית פחות יעילה.