מערכת הינע במבחן
Shimano XTR M9100
יבואן: DAA מחיר: 3246 שקלים (קסטה, מעביר אחורי, שיפטר, שרשרת)
בחן וכתב: אריק פלדמן
מערכת העל של שימנו חוגגת השנה חצי יובל להשקתה הראשונה. ב 25 השנים שהיא קיימת, מערכת ה XTR הציגה 4 דורות שונים ושונתה 7 פעמים, כשתמיד היא מציבה את הרף העליון ליוקרתיות, דיוק, משקל וחדשנות במערכות הינע לאופני שטח. בשנים האחרונות היא שינתה קצת פוזיציה ופינתה את מקום המובילה בחדשנות לענקית האמריקאית סראם שהשיקה את מערכת הXX1 שלה ומאוחר יותר את מערכת האיגל עם 12 הילוכים. מחברה שהובילה את התחום והתוותה את סטנדרט העל, שימנו נתפסה בשנים האחרונות כחברה שמצמצמת פער או מיישרת קו. מרוץ החימוש במערכות ההינע עדיין בשיאו, אבל נראה שכרגע לשימנו יש כרגע קלף חזק ומדויק מאוד, ה XTR M9100.
מערכת ה M9100 החדשה שהושקה לפני כחצי שנה מציעה 3 אופציות שונות של יחס הילוכים. אחת מהן מבוססת על קסטה עם 11 הילוכים לרייסרים חזקים וחסכני משקל, ושתיים מהן על מבוססות לראשונה בשימנו על קסטה עם 12 הילוכים בדאבל או בסינגל. מערכת הסינגל 1X12 היא המערכת בה בחרנו להתמקד במבחן זה ולהלן רשמינו.
רכיבי המערכת במבחן
קסטה 12 הילוכים ביחס 10-51 שיניים
שיפטר 12 הילוכים
מעביר 12 הילוכים
שרשרת XTR
קסטת M9100 החדשה עם Hyperglide+
מחיר: 1499 שקלים
משקל: 368 גרם
בלב ליבה של המערכת החדשה של שימנו נמצאת הקסטה החדשה עם 12 הילוכים. היא אמנם מציגה יחס הילוכים מעט טוב יותר מסראם עם 51 שיניים בקוג (הגלגל"ש) הגדול במקום 50 של סראם, אבל לא בכך הוא ייחודה, אלה בקצב ובאופי ההעברה. גלגלי השיניים עשויים טיטניום, אלומיניום ופלדה ומחוברים יחד בספיידר אלומיניום מכורסם. הקסטה החדשה מציגה את ה Hyperglide+, אשר יחד עם השרשרת והגלגל'ש הקדמי אמורה לתת חווית העברה חדשה בין ההילוכים. ה Hyperglide של שימנו הוא למעשה סדרת מגרעות על הקסטה שהעניקו למערכות שימנו את ההעברה החלקה הכה ייחודית. עד היום ההיפרגלייד עבד בכיוון העברה אחד בלבד, בהעלאת הילוכים מהגלגל'ש הקטן לגלג"ש הגדול. ההיפרגלייד פלוס החדש עובד בשני הכיוונים ואמור לתת חווית העברה חלקה וחדשה לחלוטין. אין יותר מכות בהורדת הילוכים לכיוון הירידה אלה תחושה חלקה בדיוק כמו בהעלאת הילוכים גם תוך כדי הפעלת עומס גדול של דיווש.
יחס ההילוכים בקסטה החדשה מבוסס על פידבקים שהתקבלו מהאתלטים של שימנו בעיקר רוכבים אנדורו המשתתפים בסבב ה EWSורוכבי XC מהגביע העולמי. רוכבים אלה אומנם רוצים יחס הילוכים גבוה אבל עניין הקפיצות/ רווחים בין ההילוכים השונים לא פחות חשוב להם. במערכת החדשה שימנו מציגים 3 קסטות שונות עם יחס הילוכים שונה בכל אחת מהן:
- קסטה 12 הילוכים ביחס 10-51 (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51)
- קסטה 12 הילוכים ביחס 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45)
- קסטת 11 הילוכים ביחס 10-45 השוקלת 57 גרם פחות מהשתיים האחרות. עם קיזז חוליות השרשרת ושימוש במעביר בינוני, החיסכון הכללי שמתקבל הוא כ 80 גרם.
Micro Spline – שיטת חיבור חדשה של הקסטה לגוף הנאבה
כדי להכיל 12 הילוכים כולל גלגל'ש עם 10 שיניים בקסטה, שימנו שינו את החיבור הקסטה לנאבה (פריילוף/ דרייבר) לאחר הרבה שנים של שימוש באותה שיטה. דרייבר המיקרוספליין החדש תוכנן בשיתוף חברת DT והוא מבוסס על סדרה שיניים צפופות הרבה יותר מהפריילוף הקודם של היצרן היפני. כרגע הוא מתאים למספר מאוד מצומצם של יצרני נאבות וגלגלים בראשם כמובן DT השוויצרית.
שרשרת HG+
מחיר: 299 שקלים
משקל: 244 גרם
שרשרת ה HG+ תוכננה במיוחד לעבוד עם הקסטה והגלגלש'ים החדשים של מערכת ה M9100. השרשרת מבוססת על שיטת ה DCE+ החדשה של שימנו (Dynamic ChainEngagement+) והיא אמורה לעבוד בשלמות עם הפרופיל החדש של השיניים החדשות של שימנו ולא תעבוד טוב עם המערכות הישנות מערכות של יצרנים אחרים- או לפחות לא תעבוד כמו ששימנו מתכוונים שהיא תעבוד. החלק הפנימי של חוליות השרשרת עבר תכנון מחדש וטיפול ייחודי, כך שהוא אמור לעבוד חלק יותר כמעט ללא רעש וגרר וגם להישאר צמוד לשיניים הרחבות יותר בגלגל"ש ולמנוע נפילה של השרשרת בטלטולים. מניסיון על קראנק של רייספייס על גלג"ש narrow-wide השרשרת עבדה מעולה. העברה ודיווש חלקים ואפס נפילות שרשרת גם בשטח האלים והאתגר של פינאלה ליגוריה באיטליה.
מעביר אחורי M9100
מחיר: 949 שקלים
משקל: 243 גרם
המעביר האחורי גם הוא קיבל תכנון מחדש כדי להתמודד עם הטווח הגדול של הקסטה. הוא שקט יותר, עם פולים גדולים יותר ומוריד משמעותית את מתח השרשרת על הגלגלשי"ם הגדולים ביחס לקודמיו, התוצאה אמורה להיות העברה חלקה יותר ומהירה יותר. שימנו מציעים מעברים בשני אורכי כלוב- GS עם כלוב בינוני המיועד לקסטת 45 שיניים, ו SGS עם כלוב ארוך המיועד לקסטת 51 או 45. הצורה של המעביר שונתה הוא נגיש יותר להתקנה אך בולט יותר לפגיעה חיצונית ממעבירי ה Shadow Plus שהורגלנו אליהם משימנו בשנים האחרונות. (כנראה פועל יוצא מהטווח הגדול). הפולים גם הם הוגדלו מ 11 ל 13 שיניים ע"מ להתמודד עם הטווח והגודל. מערכת הקלאץ' היעילה של שימנו נשארה ללא שינוי, כשהמעביר החדש מציע גם הוא כיוונון פשוט של עוצמת הקלאץ' ע"י אלן.
שיפטר M9100
מחיר: 499 שקלים
משקל: 131 גרם כולל כבל
מתכנני המערכת החדשה שמו דגש על העברה יעילה ומהירה של ההילוכים. לטענתם התכנון החדש של ידית השיפטר מציעה העברה מהירה יותר ב 20 אחוז מהמערכת הקודמת כשעוצמת הלחיצה ירדה ב 35 אחוז. השיפטר החדש יכול להעלות עד ארבע הילוכים ולהוריד שניים בלחיצה אחת עם דיוק ופידבק ברורים יותר. הלחיצה הראשונית קלה יותר מהלחיצה השנייה כדי למנוע העברה לא רצונית של הילוכים גם במצב של חוסר חמצן דרסטי. שימנו מציעים שיפטר אחד המתאים למערכת 11 או 12 הילוכים, כאשר ההתאמה/ הגבלה נעשית ע"י בורג בורר בתחתית המעביר. השיפטר מגיע עם טבעת חביקה רגילה, אך דקה יותר שתופסת פחות מקום על הכידון, או בחיבור I-SpecEV לחיבור ישיר לידית המעצור. ידיות השיפטר קיבלו מעטה גומי מחורץ ודביק יותר והן מאפשר כיוונון למיקום אופטימאלי בהתאם למבנה היד או סגנון הרכיבה.
בשימוש
אופי הפיתוח של מוצרי שימנו שככל הנראה נשען על התרבות היפנית של מפתחיו יכול לעיתים לתסכל מאוד את הלקוח הפוטנציאלי. שלמות המוצר האולטימטיבית כקו מנחה כמעט בלעדי גרמה לשימנו לעשות בשנים האחרונות כמה דילוגים בין הדורות השונים של מערכות ההינע ולאבד את ההובלה לסראם. אבל מה שבטוח, המוצרים שמתקבלים הם לרוב מוצרים סופר מתוכננים שעובדים ללא דופי.
גם במקרה של מערכת ה XTR M9100 החדשה נראה שכל רכיב במערכת עבר שיפור ותכנון מחדש ושוב תכנון מחדש. אחרי צפייה ארוכה קיבלנו את המערכת מ DAA והרכבנו אותה על אופני Transition Sentinel, אופני אנדורו ארוכי מהלך מאובזרים בגלגלי הקצה XMC 1200 מבית DT ברוחב פנימי של 30 מ"מ. (על הגלגלים יתפרסם מבחן נפרד בקרוב) המערכת נרכבה במשך כשלושה חודשים במתארים שונים ובתנאי שטח משתנים, עליות ירידות ומה שביניהן כולל שבוע אנדורו אינטנסיבי בפינאלה ליגוריה באיטליה.
הרושם הראשון מהמערכת הוא איך לא, רושם וויזואלי משמעותי! הוא בלתי ניתן להתעלמות ולא משתמע לשתי פנים- זה XTR!!! הגימור הכללי של המערכת הוא 100 אחוז XTR- תכשיט לכל דבר ועניין. מאיכות ודיוק הכרסום של הקסטה, דרך השיפטרים העדינים ועד עבודת האומנות של המעביר האחורי. הכל בגימור כסוף מושחר כולל ברגיי הקאליפרים של מערכת המעצורים (עליה נתייחס במבחן נפרד).
אחד היתרונות הגדולים והחשובים שאני מוצא במערכות שימנו בכל הרמות כל השנים הוא ממשק ההרכבה והכיוון הידידותי שמציעים היפנים- אין צורך במיומנות מיוחדת או בנסיון של שנים, עניין של דקות, והמערכת מורכבת על האופניים ומכוונת כמו שעון אטומי. כל אחד יכול גם ללא תואר מכונאי-על מברנט וללא צורך באינדיקטורים למיניהם- קל ופשוט.
Hyperglide+, סודות ההחלקה היפנית
יש לנו נסיון לא מבוטל ברכיבה על מערכות הינע שונות, בכלל זאת מערכות XTR קודמות וכמובן מערכות סראם שונות בכל הרמות, כולל מערכות איגל ברמת XX1. אחת התובנות העיקריות משימוש ממושך במערכות סראם הייתה שהמערכות עובדות מעולה אך העברה פחות חלקה ממערכות שימנו השונות. זה כמובן משהו שמתרגלים אליו במהלך השימוש אפילו במעבר בין מערכות של יצרנים שונים, אך באופן אישי הרעש והמכות מהמעביר האחורי בעיקר תוך כדי דיווש מאומץ הוא משהו שאף פעם לא חייתי איתו בשלום. בתאוריה קסטת ה Hyperglide+ אמורה לתת העברה חלקה בשני כיווני ההעברה גם תחת לחץ. על מנת לבחון זאת לעומק נדרשה התעללות במערכת. זה המקום להודות- התעללות אכן הייתה כאן, ועוד איך הייתה (סליחה DAA). בתפריט: קומבינציות של העברת הילוכים לא עקבית בעליה/ ירידה, תוך כדי לחץ לא הגיוני על הפדלים עם צפייה לרעש של טחינה מתכתית מצמררת. התוצאה: העברה מהירה, חלקה במיוחד וסופר מדויקת בכל ניסיון ובעיקר בכל כיוון, כשהשוס הגדול- שקט. אין את רעשי המכות החזקים בהורדת הילוכים לתוך ירידה ואין את רעשי הטחינה של העלאת ההילוכים תוך כדי העברה במכה אחת באמצע עליה תלולה- שקט וחלק. העלאת הילוכים תמיד היו הפורטה של שימנו, תמיד חלק ותמיד מדויק. לעומת זאת, הורדת ההילוכים/ שחרור תמיד עבדה פחות חלק ולוותה במכות וברעש. ב M9100 החדשה עם ה Hyperglide+, המפתחים של שימנו הצליחו כמעט להשוות את אופן הורדת ההילוכים לאופן העלאת ההילוכים. הרעש היחיד ששמענו היה רעש עדין מהשרשרת וקליקים קריספיים מהשיפטר.
שימנו תמיד זכו למחמאות רבות בנוגע להתמקדות ובליטוש של הקפיצות בין ההילוכים השונים. (אולי חוץ מקסטת 11-46…) קסטת ה XTR החדשה היא דוגמא מצוינת למעבר הגיוני בקצה הקסטה כשכל הקפיצות הגדולות הן במרכזה. המעבר בין גלג"ש 45 לגלג"ש 51 שנמצאים בקצה הקסטה מרגיש חלק וטבעי כמו כל ההילוכים האחרים.
עידן חדש בארגונומיה
כל לחיצה על השיפטר החדש קלה וברורה. כאמור צריך הרבה פחות עוצמה מבעבר כדי להעביר להילוכים הקלים בקסטה. ידיות השיפטר ניתנות לכוונון, פרט חשוב מאוד להתאמה אופטימאלית של הקוקפיט. בהשוואה למערכות סראם, ההעברה של שיפטר XX1 או X01 היא אולי קלה יותר אך בפרוש ברורה יותר ממערכות שימנו הקודמות שסבלו מפידבק נמוך מאוד/ עד לא קיים מהידית. במקרה של שיפטר XTR החדש הלחיצה היא אומנם קשה קצת יותר, אך היא יציבה ומאוד ברורה עם פידבק שלא ניתן לטעות בו. כאמור ניתן להוריד 2 הילוכים בלחיצה אחת כמו במערכות הקודמות, אך הפעם שימנו הוסיפו עוד התנגדות לידית והלחיצה השנייה היא הרבה יותר ברורה ושונה מהראשונה ומונעת טעויות של העברה בלתי רצונית. האפשרות להוריד שני הילוכים במכה במערכת של 12 הילוכים במיוחד לתוך קטע ירידה מהיר היא מתבקשת וטבעית ביותר ובאופן אישי היא חסרה לי במערכות 12 הילוכים של סראם.
לאחר שלושה חודשי שימוש אינטנסיבי במערכת, כולל רכיבה בתנאי בוץ, אבק ורכיבות אנדורו אגרסיביות בחו"ל (שלא ממש מרחמות על חלקי האופניים), ה M9100 עבדה כמו ביום בו הורכבה. העברה חלקה, מדויקת ועקבית, נטולת רעשים וקרקושים עם אפס התאמות או כיוונונים בכל תקופת המבחן.
סיכום
מערכת ה XTR M9100 מסמלת עידן חדש בשימנו, לא עוד הזדנבות אחרי המתחרה אלה דבקות בעקרונות הכה מקודשים של המגה יצרן היפני. משקל, דיוק, עבודה חלקה וקפיצות הגיוניות, שקט פיסי ושקט נפשי.
ה M9100 החדשה כנראה מגדירה את הכיוון אליו שימנו הולכת בשנים הקרובות, את התוצאות כבר אפשר לראות במערכות ה XT וה SLX 12X1 שהושקו לפני כחודש וכבר נמצאות בחנויות אשר מבוססות על אותן עקרונות מנחים. רק את עניין התאימות של המערכת ליצרנים השונים שימנו טרם פתרו וטוב יהיה אם הם יפתרו במהרה.
יותר: דיוק, עבודה חלקה בכל כיוון, משקל, לוק פחות: כרגע אי תאימות לרוב הנאבות בשוק