Shimano Dura-Ace R9200

מערכות הכביש החדשה ואלחוטיות מבית שימאנו נחתה אצלנו למבחן ארוך טווח 

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים


כתב ובחן: אורי ניצן    צילומים: ניב, קסניה, עומר ואורי


באוגוסט 2021, לאחר המתנה ממושכת ודחיות חוזרות ונשנות, שימאנו הכריזו סופסוף על מערכת הכביש החדשה שלהם בעלת 12 הילוכים ברמת דורה-אייס ואולטגרה. במהלך הימים הראשונים לאחר ההכרזה היה קשה שלא לפגוש את המערכת של שימאנו, שהוצגה בכל מדיה אפשרית ברחבי המרשתת עם המון רעש וצילצולים, וגם לא מעט ביקורת.

גם פה, במערכת BikeIL, הוצאנו הודעה לעיתונות עם המפרט הטכני המלא של המערכת ועם הבטחה לפרסם מבחן מעמיק מההתנסות האישית שלנו ממש בקרוב. והנה, 4 חודשים בלבד לאחר אותה הודעה לעיתונות והמערכת המדוברת נחתה אצלנו במשרדי BikeIL והורכבה אחר כבוד על אופני האורבאה שנבחנו פה בעבר.

אז כמו שאומרים, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא, וכידוע לכולם המצב כיום קשה ולא רק בארצנו. המגפה העולמית פגעה לא רק ביכולת הייצור והשינוע אלא גם הגדילה ביקושים ולכן קשה מאוד להשיג מערכות הינע לאופניים, מה שמעכב גם מסירת אופניים חדשים וגם חלקים למי שמעוניין להשתדרג.

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

קצת על בחירת החלקים למבחן

אופני המבחן שעליהם הורכבה המערכת המדוברת הינם אופני האורבאה אירו שבחנתי עבור המגזין לפני קצת יותר משנתיים. האופניים משמשים אותי לרכיבות כביש מכל צורה וסוג, ולא רק למישורי השרון ולכך ישנה השפעה על החלקים שבחרתי להרכיב עבור המבחן.

קסטה CS-R9200 12 11-34T

נתחיל עם מערכת ההינע, ויותר ספציפית עם הקסטה. בחרתי להרכיב קסטה 11-34 שהיא למעשה הקסטה עם הטווח הרחב ביותר בהיצע של שימאנו דורה-אייס. הקסטה למעשה זהה לחלוטין לקסטה 11-30 (11 הילוכים) איתה רכבתי עד כה בתוספת של גלגל"ש גדול נוסף של 34 שיניים בקצה העליון של הקסטה. כך שבפועל אני לא מפסיד את הטווח והדיוק שהיו לי במערכת הקודמת ומרוויח הילוך נוסף מעט יותר קל לעליות (כפי שציינתי, אני מטפס די הרבה עם האופניים האלה, ובואו, אני כבר לא ילד…)

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

קראנק FC-R9200 52-36T

מה שמביא אותי לבחירה של הקראנק. הגדלת הטווח בקסטה איפשר לי לעבור לקראנק מידי 52-36 במקום הקומפקט 50-34 שהיה לי עד כה. מבחינת ההילוך הקל ביותר עברתי מיחס של 34-30 ליחס מועדף לטיפוס של 36-34. בקצה השני של הסקלה גם כן שיפרת את היחס, ועברתי ל 52-11 במקום 50-11 מה שמאפשר דיווש במהירויות גבוהות יותר (מה שעולה חייב גם לרדת you know).

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שיפטרים ST-R9270

השיפטרים האלחוטיים החדשים מחוברים בצינור הידראולי לקאליפרים (חדשים גם הם) שלוחצים על הרוטורים. ופה, בגלל התעקשות שלי להרכיב רוטורים בקוטר 140 מ"מ שהיו חסרים במלאי, נאלצתי לבחור בין הרוטורים של דורה-אייס 9100 שהיו על האופניים שלי לבין רוטורים מסדרת השטח של שימאנו. בעקבות מאמרים שקראתי לאחרונה שהמליצו על שילוב רוטור שטח במערכת הכביש החלטתי לנסות בעצמי והרכבתי שני רוטורים בקוטר 140 מ"מ מסדרת XT של שימאנו. אני מבטיח לעדכן איך זה מרגיש.

השיפטרים עברו ליטוש ודיוק בגירסת 9200, הם מעט יותר רזים, חלקים ונעימים למגע. הם מתחברים אלחוטית למוח שנמצא במעביר האחורי ומקבלים את החשמל שלהם מסוללות קטנות CR1632 שאמורות לספק שנה וחצי עד שנתיים של העברות הילוכים חלקות ומהירות עד שצריך להחליפן.

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

גלגלים WH-R9270-C60-HR-TL

ולבסוף הגלגלים. שימאנו מציעה את גלגלי הקצה שלה בשלושה פרופילים שונים: 36 מ"מ לטיפוס, 50 מ"מ לשימוש כללי, ו- 60 מ"מ עומק לאירו ונג"ש. על פניו הבחירה המושכלת הייתה ללכת על גלגל all around קלאסי בעומק 50 מ"מ. אולם הבטן אמרה אחרת. אולי זו תחושת ההחמצה מתהליך הזמנת האופניים שלא איפשר לי לבחור בגלגל אירו אמיתי ועמוק, ואולי זו סתם סקרנות שלי. בכל אופן החלטתי שאני ממש, אבל ממש רוצה להרגיש איך האופניים יתנהגו עם גלגלי אירו אמיתיים בעומק 60 מ"מ. זה קצת יפגע ביכולת הטיפוס של האופניים ושלי, אבל היי, לפחות זה יראה מליון דולר.

הגלגלים בגירסת טיובלס כמובן, ברוחב פנימי מודרני של 21 מ"מ ורוחב חיצוני 28 מ"מ שוקלים כסט 1,609 גרם. על הגלגלים הורכבו צמיגי קונטיננטל GP5000TL בתצורת טיובלס.

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום ביניים (ראשוני במיוחד…)

עוד לא צברתי מספיק שעות אוכף עם המערכת החדשה. רכבתי איתה סביב 200 ק"מ, אבל בתנאים מגוונים מאוד. רכבתי בהקפה הקלאסית של ראש ציפור, רכבתי בהרי ירושלים ורכבתי בכבישים המישוריים של גוש דן והסביבה. התחושה עד כה היא של שיפור ודיוק על פני המערכת הקודמת, וזה לא מפתיע. המערכת הקודמת Dura-Ace R9100 היתה פשוט נפלאה, וכמעט שלא היו לי תלונות. במערכת החדשה Dura-Ace R9200 אין תחושה של מהפכה של ממש, אלא שיפור קל והדרגתי בכמעט כל רכיב ורכיב. יחד, השיפורים הללו יוצרים מערכת מופלאה שמנגנת באופן כמעט מושלם כמו תזמורת פילהרמונית מלוטשת.

זה לא שאין ביקורת על המערכת החדשה. הציפייה הייתה למערכת אלחוטית מלאה, אולם שימאנו בחרו לשלב שיפטרים אלחוטיים עם מעבירי הילוכים שמחוברים זה לזה בכבל חשמלי. בנוסף הבחירה של שימאנו להישאר עם קוג של 11 שיניים בקסטה ולא לעבור ל- 10 כפי שעשו במערכות השטח שלהם גם כן תמוהה בעיני המבקרים. אני מבטיח להתייחס לכך במבחן שיפורסם בהמשך.

לתחושתי, העברת ההילוכים המהירה, טווח ההילוכים הרחב והמדויק, עוצמת הבלימה, המודולציה, הרגש ובעיקר השקט של כל המערכת מייצרים חוויית רכיבה רגועה, נינוחה ושקטה גם במהירויות ממש גבוהות. גם בירידות מפותלות ומהירות תחושת הביטחון נשמרת והרגשת הנינוחות מאפשרת רכיבה מהירה יותר לאורך זמן. וזה מבחינתי, סוד הקסם של המערכת.

יאללה, עכשיו ברשותכם נתחיל במבחן האמיתי. עדכונים ודיווחים בהמשך המשיכו לעקוב.

מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL
מערכת Shimano Dura-Ace R9200 נכנסה למבחן ארוך טווח במערכת BikeIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות