Shimano S-Phyre RC902- נעלי כביש במבחן
יבואן: DAA מחיר: 1,439 שקלים משקל: 235 גרם (לנעל במידה 42)
כתב: אסף פורת צילום: אורי ניצן, רן כהן, ניב כאל.
פרולוג
It WAS meant to be….
משהו בצבע ובמבנה שלהם משך את עיני אי שם בשנת 2017. ובעצם, זו מעולם לא היתה שאלה של האם יהיו אצלי, אלא מתי.
המרדף אחר הנעליים קצת נדחה במהלך ביקור בארה״ב לפני כמה שנים, נפלתי על סייל מטורף של הנעל המתחרה מבית ספשלייזד מה שאילץ אותי להמתין עם המרדף.
למען האמת אני לא מאלה שמחליפים נעליים בתדירות גבוהה מדי. נעל ממוצעת שורדת אצלי כשלוש שנים ואז בדר״כ הפתיל מוצת ומגיעה הדודא לנעליים חדשות.
יש לי היסטוריה ארוכה עם נעלי שימנו. נעלי הכביש הראשונות שלי היו מדגם שימנו R240, דגם זה הוחלף במה שהיה הקצה בזמנו ה-שימנו R320, נעל קלה עם ראצ׳ט וסקוטשים להידוק.
שימנו בדר״כ מהלכים על הקו הדק שבין המינימליזם (שתורם למשקל וגם לנראות) לבין נוחות הנעל והנעל הזו אינה שונה.
בכל אופן, ככל הנראה, מה שטוב ל-Wout Van Aert טוב גם לי, ובנימה זו, בואו נעבור למבחן…
מאפיינים כלליים
כאמור, הנעליים מיובאות ע״י DAA ומתומחרות לצרכן ב 1,439 שקלים. המחיר כיאה לנעל קצה גבוה אך אינו נמצא בטווח העליון של התמחור בנעלי הקצה ויש יקרות ממנה. הנעל משווקת בארבעה צבעים, לבן, כחול, שחור ואדום (מהמם), ומגוון המידות המיובאות כרגע לא כולל חצאי מידות.
מאפיינים מרכזיים:
- קשיחות קיצונית
- מנגנון בואה חדש – הידוק, שחרור, פתיחה מהירה.
- משקל 282 גרם – יש קלות יותר
מתחרים עיקריים:
- Specialized S-works 7, Sidi Carbon, Fizik, Gaerne, ועוד רבים וטובים
הדגם הנבחן כאן הינו גרסת ה-S-Phyre RC9 902. כפי ששמה רומז, קדמו לה גרסאות ה-901 וה-900. אגב, כרגע למי שאינו מרודפי הדגמים החדשים ביותר יש מבצעים יפים בארץ על גרסת ה-901. ההבדלים בין הגרסאות השונות נעים בין עדכונים למנגנון הנעילה (BOA) לבין סוגי אריג שונים לכיסוי הנעל.
מבט ראשון ופתיחת הקופסה
הדבר הראשון שבולט בפתיחה זה כמובן הצבע המהפנט. הגוון הכחול עמוק ומלווה במראה מט שמשנה מעט את הגוון שלו באור שמש. הצבע כמעט אחיד לאורך הנעל. העקב וקדמת הנעל על אף היותם עשויים מחומרים אחרים צבועים בצבע דומה מה שיוצר משחקי מבריק / מט לאורך הנעל.
בתחתית נראה חורי אוורור מכוסים ברשת מתכתית. קדמת הנעל מחוררת כהלכה והדבר ניכר במהלך הרכיבה (יותר בהמשך). התקן הקליטים הוא סטנדרטי בעל שלושה חורים עם מערכת שנתות נוחה לשימור הכיוונון במידה ורוצים להחליף את הקליטים ללא אובדן המיקום שלהם.
לנעליים מצורף תיק בד לנשיאתם ושני סוגי הגבהות לקשת כף הרגל. ההגבהות מחוברות באופן חכם ע״י סקוטשים שמוטמעים בתוך הרפידה ומאפשרים החלפה נוחה בין השניים.
כיאה לנעלים בתמחור הזה הגומי של עקב הנעל בר החלפה ע״י בורג בודד.
לגבי מנגנון הנעילה/ פתיחה, בדגם ה-902 הוחלף מנגנון הבואה הקודם (IP1) במנגנון החדש: BOA® (Li2), BOA® Powerzone guide
המנגנון מאפשר הידוק ושחרור יחד עם אפשרות לשחרור מהיר ע״י משיכת המנגנון כלפי מעלה. העסק עובד חלק ומאפשר הידוק עוצמתי כיאה למנגנוני בואה קודמים. בעיני השוני הבולט כאן הוא קלות המשיכה של המנגנון המאפשרת שחרור מהיר של הכבל לצורך חליצת הנעל. במנגנון הקודם, היה משמעותית קשה יותר לגרום לבואה לשחרר את הכבל.
שימנו מציינים שבשונה משיטת המיקום של ה-BOA בנעלי כביש – לרוב בצד הנעל, כאן יצרו רצועה שבעצם עוטפת את כף הרגל בחלקה העליון. הדבר בא לייצר חלוקת לחץ טובה יותר על כף הרגל ולייצר התאמה טובה יותר למבני כף רגל שונים. יש לזה חיסרון קטן ועל כך בהמשך.
על הכביש
אני כבר זמן מה עם הנעליים. כולל רכיבות יחסית ארוכות של חמש שש שעות. מספיק כדי לחוש בכל מיני פגמים בתכנון או בעיות נוחות.
כפי שכבר ציינתי בתחילת הסקירה, הנעל נוחה. המראה החיצוני שאולי מצביע על מינימליזם מסוים לא נוכח בעת הנעילה. הרגל יושבת כמו בתוך כפפה והבד הפנימי עוטף את הרגל כמו גרב טובה. הכנסת הרגל קלה ונעימה, סגירת המנגנון התחתון פשוטה אבל מצאתי שלפעמים, בגלל המיקום של מנגנון ה-Boa העליון הייתי זקוק ליד שנייה כדי לתפוס את הרצועה בתחילת ההידוק בזמן הנעילה. הנעל תופסת את הרגל בצורה טובה והעקב יושב במקומו ללא תזוזה בזמן הרכיבה.
בגדול, זו נעל ששוכחים ממנה. כלומר שוכחים כל עוד לא מתבוננים מטה ונופלים מהלוק והצבע. אחרי כמה שעות על האוכף כף הרגל עדיין הרגישה מצוין וללא כאבים מוזרים שצצים לקראת סופה. תיקוני הידוק במהלך הרכיבה עובדים מצוין והקפיצות הקטנות (גם בהשוואה לגרסת ה-BOA הקודמת) מאפשרות קביעה מדויקת של מידת הלחץ.
הנעל מאווררת מאוד. לטוב ולרע. מעבר האוויר בקדמת הנעל בשל חורי האוורור שקיימים בסוליה, ברפידה, ובחלקה העליון יעיל ונוצרת מעין רוח פרצים לאצבעות כף הרגל בהטיה של הנעל מעלה או מטה. זה מרגיש מצוין בימים חמים, בחורף… פחות.
נקודה אחת שכדאי להיזהר ממנה היא השפשוף המוכר של הצמיג הקדמי עם קצה הנעל כשעומדים עם האופניים או במהירות איטית – שימו לב, חבל על היופי הזה. שימנו אגב הוסיפה חתיכת גומי עמידה שפוגשת את הגלגל במקום הבד בחזית הנעל.
סיכום
Shimano כבר מביאים את הדור השלישי לנעל הזו. השינויים היחסית מינוריים מעידים על רמת המוצר והרצון של החברה לדייק אותו עוד ועוד. כיאה לנעל ברמת המחיר הזו… כל מה שנשאר זה לצאת לרכב.
יותר
- הצבע באור השמש
- מנגנון בואה שמאפשר הידוק, שחרור ופתיחה מהירה
- נוחות עקב היעדר טרנד המינימליזם
- אוורור משובח
- קשיחות – אינדקס קשיחות 12 (המקסימום בשימנו)
פחות
- אין בארץ (ובאירופה) חצאי מידות בצבעים המיוחדים
- מיקום הבואה העליון על הסוגר קצת מקשה את הסגירה הראשונית
- מחיר
אסיים בברכת רכיבות בטחות ומהירות וב-תתחדשו!