GARMIN RALLY XC200 פדל מד וואטים במבחן

יבואן: רונלייט     מחיר לצרכן: מחיר: 4,879 שקלים    משקל: 441 גרם לזוג פדלים (מדוד)

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200


בחן וכתב: שחר מיליס


Garmin היא יצרנית מכשירי הניטור והניווט מבוססי GPS הגדולה והחשובה בעולם. מותג הענק האמריקאי שולט ביד רמה בשוק וניצב גבוה בחזית התעשייה בכל הקשור למחשבונים, שעונים ומכשירי ניווט, אך עד היום הם לא הצליחו לבלוט בתחום מדי הוואטים. היו להם ניסיונות בתחום, אך המוצרים שלהם סבלו מבעיות אמינות ודיוק. לאחרונה גרמין השיקו את ה Rally 200, סדרה חדשה ומשופרת של מדי וואטים מבוססי פדלים על פלטפורמת כביש עם תאימות לשימנו (RS200) או לוק (RL200), ועל פלטפורמת שטח עם תאימות לשימנו (XC200) בהם נעסוק במבחן זה.

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200
פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

על אימונים ומדע

זה כבר כמה שנים שמדי הספק מוכיחים את עצמם ככלי אימונים המדוייק ביותר, המאפשר לרוכב לנהל את משאביו ולהתאמן בצורה מדעית ויעילה יותר. אנו רואים יותר ויותר רוכבים צעירים ובלתי מנוסים שמגיעים להישגים שעד לא מזמן נחשבו נחלתם של רוכבים בוגרים ומנוסים, משום שהרוכבים הצעירים נטו לשרוף את עצמם מוקדם בתחרויות או להגיע לתחרות בעומס גבוה מידי. מדי הספק (מד וואטים) אמנם נפוצים יותר בכביש, אך אנו רואים יותר ויותר רוכבי שטח שבוחרים להתקין אחד כזה ככלי אימונים. ברכיבת סינגלים אין משמעות למעקב אחרי תוצרי העבודה וההספק מכיוון שלפעמים השטח מאלץ את הרוכב ללחוץ כדי לעבור על מכשול, או להפסיק לפדל כלל בסדרה של פניות צפופות. אז מה לרוכבי שטח ולמד וואטים בכלל?

ובכן, אימון בעזרת יחידות הספק יותר ויותר פופולרי מכיוון שכח הוא יחידת מידה אבסולוטית. הספק הנמדד בוואטים הוא למעשה יחידת עבודה (כח למטר) חלקי זמן – המשמעות היא אם כן: כמות העבודה (לרוב נמדדת בג'אולים) שמושקעת על ידי הרוכב דרך הפדלים אל הגלגלים ליחידת זמן. לכן, באימון מבוסס הספק אין משמעות אם הרוכב מרגיש חלש, עייף, נמרץ, חולה או בריא, ההספק הוא אבסולוטי והמספרים אובייקטיבים. אימונים מבוססי דופק היום נחשבים מיושנים מכוון שדופק מושפע רבות מהסביבה, מצבו המנטלי של הרוכב, טמפרטורה, ותמיד מגיב באחור מסוים לשינוי בעומס, לכן, אינו כלי יציב מספיק לקביעת מטרות אבסולוטיות מדויקות.

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

יתרונות מד הספק בפדל (על פני ציר מרכזי, גלגל, זרועות או גלג"ש)

חלק מתהליך השיפור המתמיד ברמת האימונים נזקף לזכות הטכנולוגיה. ככל שכלי האימון יוכלו לתת מידע יותר מקיף, יוכל המאמן למקד את תכנית האימונים, לגדוע הרגלים רעים ולשפר את טכניקות הפידול בעזרת תחקור כל פרט באימון. רוב מדי ההספק הנפוצים היום יודעים למדוד את ההספק משתי הרגליים ולא רק את ההספק הכללי. ה Rally XC200 לא רק מודדים את ההספק מכל אחד מהפדלים, אלא בעזרת ממשק מצוין עם מחשבוני הרכיבה של גרמין מספקים לרוכב מידע מדויק לגבי אופן הפידול בכל רגל במסך Advanced Cycling Dynamics הייעודי. כמו כן, ניתן לנתח את הנתונים דרך גרמין קונקט או לייצא את המידע לתוכנות אימונים שונות. בין הנתונים הזמינים ניתן למצוא את גזרות הלחיצה והמשיכה על הפדל בכל רגל, את הסטייה או המרכוז של הלחיצה על גבי הפדל (לחץ צירי), זיהוי מצב ישיבה או עמידה ועוד.

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

מאפיינים כללים Rally XC200

הפדלים מודדי ההספק של גרמין תואמי SPD ומתאימים באופן מדויק לקליטים של שימנו (קליטים של גרמין כלולים במארז) ולכן מראש יתאימו לרוב הרוכבים, בוודאי רובם המוחלט של אלו שסביר שישתמשו במד הספק באופני הרים. למרות שכל פדל הוא מד הספק בפני עצמו, המוצר מסתנכרן כיחידה אחת במכשיר הנווט. לכל פדל סוללה פנימית הניתנת להחלפה ללא אפשרות טעינה, ואמורה להחזיק עד 120 שעות ללא החלפה. לפני כל שימוש מתבצע תהליך כיול קצר שיבצע מכשיר הנווט שלכם באופן אוטומטי, או בהצגת שאלה האם לכייל את המכשיר. כאמור, את המידע הנאסף מהפדלים ניתן להציג במחשבוני גרמין בזמן אמת, לייצא את הנתונים או לנתח לאחר הרכיבה באפליקציית קונקט של גרמין. מד ההספק בעל דיוק של +/-1%, עמידות במים בתקן 7IPX מדידת קאדנס (סל"ד), מדידת כח בימין ושמאל, איפוס וכיול אוטומטי, קישוריות הן בבלוטות' והן ב ANT+, אפשרות לכוון Q פקטור בטווח 53-55 מ"מ בעזרת ספייסרים מצורפים. בנוסף גרמין מציעים גופים מתחלפים למד הוואטים כך שתוכלו להשתמש באותו מוצר גם באופני הגראבל או הכביש שלכם (נמכר בנפרד).

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200
פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

במבחן

אתחיל בכך שהמוצר נראה מוצר פרמיום מהשנייה הראשונה. החל מהאריזה המושקעת, רמת גימור המוצר, ובעיקר הערך המוסף שיש לו בסינרגיה עם מכשירי גרמין. הרכבת הפדלים נעשית עם מפתח פתוח ולא אלן מכיוון שבתכנון המדויק של המוצר ניצלו מהנדסי גרמין כל פיסת נדל"ן ולכן תמצאו שהציר בולט מעט מעבר לזרועות הקראנק מהצד הפנימי. המכשיר מסתנכרן באופן מיידי כיחידה אחת באופן מושלם וללא בעיות. אני מוכרח להודות שחששתי מעט שתוצאות המדידה יושפעו מפגיעת הפדלים בסלעים ברכיבה, או שאגלה שהמוצר עדין/ שביר לסגנון הרכיבה שלי. אני שמח לדווח שכל חששותיי התפוגגו ככל שרכבתי עם הפדלים יותר וגיליתי מוצר אמין, קשוח ויציב. במראה ראשון, ה XC200 נראים כמו פדל XT מגודל. שטח הפדל גדול יותר, הוא גבוה וכבד יותר מעמיתו משימנו שכאמור, לא כולל מד הספק בתוכו. ההתאמה לקליט של שימנו מושלמת ולמעשה כמעט זהה. לפדל יש בורג כוונון עוצמת הקפיץ שנראה ומתפקד בדיוק כמו בפדלים של שימנו. זווית החיבור והניתוק הרגישו ממש בבית ברמה שאם היו אומרים לי שה SPD נעשה על ידי שימנו, הייתי מקבל זאת בעיניים עצומות. הסנכרון עם מכשיר הגרמין שלי נעשה בקלות. עם זיהוי ההתקן, שואל המכשיר האם להציג מסך ייעודי שלAdvanced Cycling Dynamics? והאם לבצע סנכרון אוטומטי כך שהמשתמש יכיר את כל התכונות של המכשיר מיד. על כך שאפו לUI של גרמין (ואני לא יכול לתת הרבה מחמאות ל UI של גרמין בד"כ…)

עם העלייה על האופניים, מורגש הגובה העודף של הפדל בעל גובה מהציר (STACK) של 13.5 מ"מ לעומת 8.4 מ"מ בפדל XTR. עובדה זו דרשה התאמה קלה של גובה האוכף וברכיבה, הרגשתי יותר פגיעות של הפדל בסלעים ברכיבות טכניות. באופן אישי אני ממש מעדיף פדלים נמוכים יותר, אם כי כעבור מספר רכיבות הגוף והרגליים התרגלו לפדל החדש ללא בעיות.

בואו נשים את זה על השולחן, מד הוואטים של גרמין מוסיף כ 100 גרם למשקל האופניים בהשוואה לפדל XT של שימנו. רוב מדי הוואטים מוסיפים בין 50-70 גרם. ליבבני משקל שמוסיפים אלפי שקלים כדי לחסוך 40 גרם בקסטה זוהי תוספת קשה לעיכול. יחד עם זאת, זהו המוצר היחיד שיודע לספק את שלל הנתונים הללו, וכזכור למתאמנים אדוקים, יש המון מה ללמוד מנתונים אלו, ובשורה התחתונה, למתאמנים עם מטרות, היתרונות עולים על החיסרון של ה 40 גרם.

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

עבור מי ששוקל להתקין מד הספק בפעם הראשונה, נתוני ההספק כשלעצמם בכל רגע נתון חסרי חשיבות מכוון שהם משתנים במהירות רבה, רוכבים רבים נעזרים במד ההספק בזמן אמת בדרך כלל בהצגת ממוצע של 3 שניות (ולא זמן אמת) כדי לקבל נתונים יציבים יותר. יש המגדילים לעשות ומציגים ממוצע 10 שניות, אך נתון זה פחות רלוונטי לרכיבת שטח בה יש הרבה שינויים בזמן קצר, כפי שמכתיב השטח כאמור. נתונים נוספים שניתן להציג הינם, בין השאר, הספק ממוצע, הספק להקפה, הספק מנורמל- הלוקח בחשבון קטעים ללא פידול, הספק לקילו לקבלת נתונים אבסולוטים, חישוב FTP, סף חומצות חלב*. נתוני סל"ד מגיעים באופן אינטגרלי עם כל מד הספק ופיזור הכח בין רגל ימין לשמאל במדי הספק נבחרים. גרמין יודעים למדוד גם את כמות הכח שהרוכב מפעיל בכל גזרה בסיבוב הקראנק, עזרה במיקום מדויק של הקליט בנעל על ידי תיאור מיקום הכח שמופעל על גבי הציר, וחלוקת הרכיבה בין מצב ישיבה לעמידה. אלו נתונים המסייעים באימונים ספציפיים, ומלמדים רבות על סגנון ואופי הרכיבה.

*בשילוב עם מד דופק/ הערכה בלבד/ בגארמין קונקט

באופן אישי, אני משתמש בסייקלינג דיינמיקס רק ברכיבות ארוכות בדרכים רחבות ולא בסינגלים. במסך הראשי קיבצתי נתונים מעניינים נוספים במסך אחד לצורך אימונים ספציפיים, כגון Power Zone, הספק ב 3 שנ', סל"ד בנוסף למהירות, מרחק ודופק.

מד הוואטים של גרמין מבצע כיול אוטומטי בכל פעם שמדליקים את מחשבון הרכיבה והוא יודע לפצות לבד על הפרשי טמפרטורה המשפיעים על הנתונים המתקבלים. המוצר במבחן ארוך טווח כבר מספר חודשים והראה נתונים עקביים לאורך כל תקופת המבחן (ללא קפיצות כח חריגות, נתונים חריגים וכיוצ"ב). יחד עם זאת, במקרה של העברת מכשיר ה EDGE שלי למצב שינה ולא לכיבוי, לא מתבצע כיול אוטומטי ומידי פעם קיבלתי סטיות גדולות בין פדל ימין לשמאל לעיתים עד כדי הפרש 54-46% בין ימין לשמאל, לעומת רכיבה די מאוזנת שלי בד"כ. חייב להודות שאני מוקסם מכך שהמכשיר מזהה מצבי עמידה/ ישיבה, ומקפיד להציג זאת גם כאשר ההספק הוא W0 בירידה בסינגל למשל.

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

סיכום

מד הוואטים בפדל של גרמין הוא מוצר מהוקצע, אמין וטוב אשר בולט מאד בכמות הנתונים והמידע שניתן להפיק ממנו. כפדל, המוצר קשוח דיו, בעל מנגנון חיבור מוכר ואמין ולמרות גודלו, לא הורגשו מגבלות או הפרעות עם סוגי נעליים שונים. באופן אישי מפריע לי גובה הפדל ותוספת המשקל, וכן העובדה שבהעדר כיול נקודתי, הסטיות בין הרגליים גדולות. אך הנקודה המשמעותית ביותר איתה צריכה גרמין להתמודד בשוק התחרותי של ימינו היא המחיר! הראלי XC200 יקרים משמעותית ממוצרים מתחרים (מחירם בארץ דווקא מפתיע לטובה) וההצדקה העיקרית לרכישתם היא ייחודם ככלי אימונים משוכלל ומהוקצע

הופתעתי לטובה מהאמינות והקשיחות של המוצר, במיוחד לאור כמות הפגיעות והרכיבות הקשוחות באבק, סלעים, מעברי מים ושטיפות שעבר. עוד אהבתי את התכנון ההנדסי היעיל הן במכאניקה וניצול שטחים לטובת חומרה (כמו הציר שבולט פנימה) והן ביכולת הניתוח של הרכיבה שלי.


יותר: קשוח, סינרגיה עם מוצרי גרמין, נתונים ייחודיים

פחות: פדל גבוה וכבד, מחיר

פדל מד וואטים במבחן GARMIN RALLY XC200

Comments

comments

כתבות נוספות