Pirelli Scorpion e-MTB S
צמיג שטח ייעודי ל eMTB במבחן
בחן וכתב: בני(בנג'י)גרנות.
קטגוריית האופנים החשמליים גדלה כל הזמן ותופסת מקום משמעותי בשוק האופניים הכללי, יחד איתה מגיעות גם הדרישות לפיתוח מוצרים ייעודיים ומותאמים לסגמנט הייחודי.
ברכיבות שטח על אופנים חשמליים, מערכות ההינע, הבולמים, המעצורים והגלגלים "עובדים" קשה יותר מאופנים רגילים, היות והמנוע מייצר כוח רב ומשקל גבוה שמעביר עומסים גדולים ושחיקה מוגברת על חלקי האופנים השונים. הרוכבים מצידם מבקשים תפקוד ראוי ובעיקר עמידות ואמינות.
חלק נכבד מהעומסים הללו מועברים ישירות לצמיגים. עד לא מכבר צמיגים סטנדרטיים לא ממש עמדו בציפיות ודי מהר נקרעו/התפנצ'רו/התבלו ונאלצנו להחליפם לעיתים קרובות מאוד או להתעסק בתיקונים מיותרים בשטח. בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט מגמות חדשות בפיתוח הצמיגים והתאמתם לדרישות הרוכב המחושמל. ונראה שהיום כבר ניתן לרכוש צמיגים עמידים ובעלי מבנה רובוסטי וחזק שיעמוד ברוב האתגרים שתציבו בפניהם.
פירלי סקורפיון בגרסתו המחושמלת הוא אחד מהצמיגים המסקרנים בסגמנט ומגלגלנוע קיבלנו צמיג בגרסת S למבחן שטח אינטנסיבי, להלן התובנות.
סדרת eMTB SCORPION מאפיינים כללים
סדרת סקורפיון הייעודית לאופנים חשמליים מבית פירלי מורכבת משלוש גרסאות/תרכובות:
e-MTB R מיועדת לשימוש כצמיג אחורי- מבנה מהיר בעל קוביות נמוכות וקטנות יחסית שתפקידן לעבירות מקסימום כוח ומינימום התנגדות גלגול. הצמיג נראה מהיר ועמיד אך כנראה פחות אוחז.
e-MTB M הוורסטילי יעניק מעט יותר אחיזה ויוכל גם להתאים לסוגים רבים של תוואי קרקע.
e-MTB S הצמיג האגרסיבי ביותר של פירלי (הנבחן כאן) בעל קוביות גבוהות לאחיזה מוגברת בתנאי קרקע משוחררים המותאמים לכאורה לדרדרת הישראלית. בהסתמך על העובדה שעונת הדרדרת התחילה כאן, זאת הייתה הבחירה שלנו למבחן.
שלושת הגרסאות חולקות חתך פרופיל גבוה מהמקובל ודפנות מחוזקות (Hyper Wall), מהמחוזקות שאני באופן אישי נתקלתי עד בהן. המשמעות היא פשוטה למדי, הצמיג מוכן למלחמה, חזק ועמיד נגד סנייקבייטים או פאנצ'רים בדופן, ושומר על צורתו בסיבובים ולא נמרח בגלל המבנה החזק והיציב שלו.
בשימוש
לאחר התקנה פשוטה למדי יצאתי לאזור יער אשתאול שאמנם ידוע כמגרש משחקים של אופנועים אך מתאים מאוד גם לרוכבים המחושמלים שאוהבים אתגרי עליות, סלעים וטיפוסים מסוגים שונים. לאחר כמה דקות של רכיבה בלחץ אוויר גבוה יחסית הבנתי שלחץ אויר נמוך יותר יכול לספק לי את כל מה שאני זקוק לו בשטח המאתגר הזה כשהדרדרת מתחילה לחגוג. הורדתי את הלחץ בצמיג האחורי ל 18psi ותפרתי את האזור עם תחושה של אחיזה מדהימה וזאת מבלי לעשות נזק לחישוקים או לייצר מריחות של הצמיג בסיבובים. דפנות הצמיג כל כך עבות וחזקות שהן שומרות על מבנה הצמיג בסיבובים וגם מקנות לו עמידות גבוהה מפגיעות.
הצמיג הזה יודע לחפור היטב באדמה ולייצר רצף תנועה בשטח ללא פרפורים ואיבוד אחיזה על הקרקע. מבנה הקוביות מאפשר יכולות אלו, הן גבוהות ומפוזרות כך שהצמיג תמיד ימצא נקודות מגע ואחיזה.
תרכובת הגומי של הצמיג היא לא מהרכות בתעשייה, מה שהופך אותו לעמיד יותר לשחיקה לאורך זמן ביחס לצמיגים אחרים שבחנתי עד כה. נראה שהתרכובת הקשה יותר גם תורמת לגלגול מהיר יותר של האופנים ומכאן להפחתה בצריכת הסוללה.
פירלי טוענים שבגלל מבנה הסוליה הצמיג הזה יודע לפנות בוץ בצורה מצוינת אך מכיוון שמבחן זה בוצע בחודשי תחילת הקיץ הישראלי פחות התאפשר לבדוק זאת.
סיכום
ה Pirelli Scorpion e-MTB בגרסת ה S שלו, הוא בהחלט אחד הצמיגים הטובים והעמידים שרכבתי עליהם עד כה על אופנים חשמליים! המבנה הרובוסטי שלו חזק ומעניק לו שרידות גבוהה ויכולת אחיזה מצוינת בתוואי שטח משוחרר. הוא מאפשר לרכוב בלחצי אויר נמוכים מהמקובל (למי שאוהב) ועדיין לשמור על מבנה יציב ועמיד הודות לפרופיל הגבוה ועובי הדופן העבה מאוד שלו. לאורך כל המבחן הצמיג לא גילה עייפות או בלאי, לא התפנצ'ר ואף עמד בגבורה בכל המקומות רכבתי עד כה- בקיצור מומלץ ביותר!!
יותר: עמידות, אחיזה, גלגול מעולה וחסכון בסוללה. פחות: לא יתאים לכל שלדה עקב חתך הפרופיל הגבוה שלו שעלול לייצר מרווח קטן בינו לבין השלדה או לחישוקים רחבים מאוד שמגדילים את נפחו משמעותית.