Vento KinetiCore– קסדת כביש חדשה מבית Lazer עם בטיחות משופרת

יבואן:DAA     מחיר: 1,169 שקלים באתר ריסייקלס     משקל: 290 גרם

קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore
קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore
קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים


בחן וכתב: אורי ניצן      צילום: קסניה דמירוב, ניב כאל, אורי ניצן


הטכנולוגיה שאמורה לשמור על הראש שלנו במקרה של פגיעה בלתי מתוכננת באספלט קיימת כבר שנים רבות, ולמעשה לא מאוד התקדמה במשך כל אותם שנים. נכון, אנחנו כבר לא חובשים כיפות עור עם אבזמי ברזל, אבל ב- 30 שנה האחרונות אנחנו מגינים על הראש באמצעות כובע עשוי פוליסטירן מוקצף, הלא הוא הקל-קר המוכר והאהוב.

קסדות השתפרו עם השנים ביכולת האוורור שלהן, בנוחות והתאמה לראש, ובאירודינמיות שלהן. אך בסופו של יום עדיין מדובר על יציקת פוליסטירן עטופה פלסטיק צבעוני עם שתי רצועות בד לרכיסה.

טכנולוגית Mips

לאחרונה, חברות רבות החלו להוסיף את תקן Mips לקסדות שלהן. מדובר על טכנולוגיה שנועדה להקטין את הנזק לרוכב במקרה של תאונה בהיבט של Rotational Impact. הטכנולוגיה למעשה מייצרת שכבה פנימית בתוך הקסדה המאפשרת לראש להסתובב בתוך הקסדה במקרה של תאונה ובכך להקטין את הסיכוי לזעזוע מוח שנגרם כתוצאה מחבטה חזקה שמייצרת תנועה סיבובית הרעיון הוא לאפשר תנועה בממשק ראש קסדה במקום בממשק מוח ראש.

טכנולוגית Mips הינה טכנולוגיה מצוינת, ומחקרים רבים הוכיחו שהיא אכן עוזרת להפחית את הסיכוי לזעזוע מוח במקרה של תאונה. אולם מספר חברות החליטו שיש להן פתרון טוב יותר מ- Mips. חברת Bontrager האמריקאית הציגה לפני כ- 3 שנים פתרון משלה לבעיה שנקרא WaveCell, ועכשיו Lazer הבלגית מציגה את הגישה שלה לאותה הבעיה ממש.

קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore
קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכנולוגית KinetiCore

לטענת Lazer ישנן שלוש בעיות עיקריות עם Mips. הראשונה היא המחיר. מכיוון שכל חברה שמעוניינת להוסיף את הלוגו של Mips לקסדות שלה חייבת לשלם תמלוגים לממציא ובעל הזכויות על השיטה, הדבר מייקר באופן ישיר את מחיר הקסדה לצרכן הסופי, קרי הרוכב. בעיה שניה היא המשקל. כשמוסיפים Mips לקסדה, למעשה מוסיפים שכבת פלסטיק דקה נוספת בחלקה הפנימי של הקסדה. לתוספת הזאת יש משקל. אמנם לא רב, אבל בכל זאת תוספת. והבעיה השלישית נובעת גם כן מהתוספת של שכבת המיפס בקסדה אשר פוגמת ביכולת זרימת האוויר בתוך הקסדה ובכך פוגעת באוורור של הקסדה.

את כל שלושת הבעיות הללו Lazer החליטו לפתור באמצעות הטכנולוגיה החדשה שלהם שנקראת KinetiCore. לייזר לקחו את הבעיה והפכו אותה על הראש. במקום להוסיף שכבת הגנה לקסדה כפי שעושים Mips או WaveCell, הם מכרסמים חלקים משכבת הפוליסטירן המוקצף ומייצרים קוביות קטנות בתוך הקסדה אשר מופרדות בחללים של אוויר. מיקם הקוביות הקטנות בתוך הקסדה קובע את גודלן וצורתן של הקוביות. היתרונות בשיטה זו הם:

  1. משקל נמוך יותר כתוצאה משימוש בפחות פוליסטירן מוקצף.
  2. זרימת אוויר משופרת בזכות חללי האוויר בין הקוביות
  3. הגנה טובה יותר לראש בזכות פיזור טוב יותר של עוצמת המכה.

הנקודה השלישית קצת פחות אינטואיטיבית.

במבט ראשון ניתן לחשוב שהפחתה של חומר שאמור להגן לנו על הראש במקרה של חבטה יקטין את יעילות ההגנה של הקסדה. אולם בפועל, כאשר ההפחתה נעשית באופן מתוחכם, העובדה שיש פחות חומר מאפשרת לו לקרוס באופן מבוקר ובכך לספוג את האנרגיה של החבטה ולהעביר פחות עוצמה לראש שלנו. תחשבו על מכלי המים הגדולים בצידי מסלולי פורמולה 1. הם מיועדים לספוג את עיקר האנרגיה של התאונה לפני שהמכונית פוגשת את מעקה הבטון. כך גם פועלת שיטת KinetiCore. הקוביות הקטנות סופגות את המכה הראשונית ובולעות את האנרגיה מעצם קריסתן, ואז המפגש עם המעטפת החיצונית הקשיחה של הקסדה הופך להיות עדין יותר.

כמה שזה נשמע מוזר, הקטנת כמות החומר בקסדה מאפשרת 4 יתרונות גדולים על פני קסדה רגילה:

  1. משקל נמוך יותר
  2. זרימת אוויר טובה יותר
  3. עמידות טובה בפגיעה סיבובית
  4. שימוש בפחות חומר גלם – יתרון סביבתי

טכנולוגיית KinetiCore מוצעת היום ב- 6 דגמי קסדות שונים של לייזר. החל מקסדות ילדים, דרך קסדות קומיוטרים, שטח וכביש. העובדה שלייזר לא מחויבים לשלם תמלוגים לצד שלישי עבור שימוש בטכנולוגיה מאפשרת להם לשמור על רמת מחיר זהה לקסדות "הרגילות" שלהם.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בשימוש

קיבלתי למבחן את קסדת הכביש אירו של לייזר אשר שוקלת 290 גרם למידה מדיום ועולה באתר ריסייקלס 1,169 שקלים.

שמחתי לגלות שלייזר לקחו את נושא הפחתת חומרי הגלם גם לאריזה של הקסדה והקטינו למינימום את גודל האריזה ועושים שימוש בחומרים ממוחזרים גם בקופסה של הקסדה. זה אומנם נראה פחות יוקרתי, אבל הרבה יותר סביבתי.

מבחינת עיצוב, כמו תמיד, אפשר לאהוב ואפשר שלא. אישית אני אוהב את הקווים הנקיים שמתעגלים לאחור, את מראה האירו החלק, את פתחי האוורור הגדולים מלפנים ואת השקע המיוחד עבור משקפי השמש. אני פחות מתחבר לחלק האחורי של הקסדה עם מנגנון הרכיסה המיוחד, פתחי האוורור הרבים והקו שמחלק בין החלק העליון והחלק התחתון של הקסדה. מבחינת צביעה, הקסדה מגיעה במגוון צבעים מרשים – כולל מספר צביעות מיוחדות כמו הירוק והאדום. אני בחרתי בצביעה לבנה סולידית, רק חבל לי שהחלק התחתון של הקסדה שחור, ולא כל הקסדה לבנה. אם כבר סולידי, אז עד הסוף. אבל, כאמור, עיצוב הוא נורא סובייקטיבי ולכל אחד יש את העדפותיו שלו.

אם כבר הזכרתי את מנגנון ההידוק המיוחד, בקסדות הקצה של לייזר קיים מנגנון הידוק שונה מזה שאנחנו רגילים למצוא ברוב הקסדות. אם ברוב הקסדות ישנו גלגל היושב על העורף ומותח את החלק האחורי של הקסדה, בקסדות לייזר ישנו מנגנון מתקדם שנקרא ARS – Advanced Rollsys System שמופעל באמצעות גלגל השקוע בחלק העליון של הקסדה ומותח מערכת כבלים ורצועות שעוטפות את כל היקף הראש ומאפשר התאמה מדויקת יותר של הקסדה לראש ומניעת אזורי לחץ.

קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore
קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בקסדת הוונטו החדשה, לייזר הפכו את ה- Rollsys ל- Scrollsys. במקום גלגל שקוע בקסדה הם יצרו מעיין רצועה שנראית כמו זחל של נגמ"ש או מסוע בחלקו האחורי של הקסדה. הרעיון הוא לשמור על אותו מנגנון הידוק המאפשר התאמה טובה יותר לראש אולם לייצר משטח רחב וגדול למגע שיהיה יותר קל לתפעול תוך כדי רכיבה.

בפועל, המנגנון אכן מאפשר התאמה מדויקת של הקסדה לראש, ומערכת הרצועות עוטפת את הראש מכל צדדיו. אבל לומר את האמת, פחות התלהבתי מה- Scrollsys החדש. לא פשוט לתפעל את הרצועה בקלות עם יד אחת, יש צורך להחזיק את הקסדה במקום שלא תזוז בזמן שמהדקים את הקסדה לראש באמצעות המנגנון ולא תמיד קל לעשות זאת עם יד אחת בלבד. קשה לתפעל את המנגנון עם יד מזיעה או רטובה, ובסופו של יום, הייתי מעדיף גלגל פשוט בעורף. למרות התלונות, הקסדה נוחה מאוד, והיכולת להדק אותה לראש באופן שווה ומדויק הופך אותה לאחת הקסדות הנוחות שהיו לי, במיוחד לרכיבות ארוכות.

ממש מתחת לזחל ישנו חריר קטן בקסדה המיועד לנצנץ. אני חסיד גדול של נראות על האופנים, ונצנץ חזק הממוקם גבוה על הקסדה תורם רבות לנראות הרוכב בכביש. הבעיה היא שלא כל נצנץ מתאים לחריר וצריך לרכוש בנפרד נצנץ ייעודי של Lazer שאינו נמכר בארץ. אני מקווה שריסייקלס יביאו את הנצנץ הייעדי, ושנוכל לבדוק את האיכות והעוצמה שלו והתאמתו לכבישי ישראל.

מבחינת משקל, הקסדה במידה מדיום שוקלת 290 גרם. לא קסדה סופר קלה, אבל יחסית לקסדת אירו, היא קלה למדי. לשם השוואה, קסדת ה- Bullet אותה היא מיועדת להחליף שוקלת 325 גרם. לעומת זאת, קסדת הטיפוס של לייזר ה- Z1 שוקלת רק 215 גרם (עם תוספת שכבת ה- Mips). קסדת ה- WaveCell של בונטרגר, לא קסדת אירו בהגדרה, אבל תוספת שכבת ה- WaveCell מביאה את הקסדה למשקל של 340 גרם. כך שמשקל של 290 גרם הוא ללא ספק משקל סביר לקסדת אירו.

קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הזכרתי כבר את השקע למשקפי השמש בפרק על העיצוב. אני חושב שכל קסדה, בוודאי שברמות מחיר האלה, חייבת להגיע עם מקום ייעודי למשקפי השמש. ובמקרה של הלייזר Vento, השקע הזה נמצא בדיוק היכן שצריך. נגיש לתפעול ביד אחת תוך כדי רכיבה, פסי הגומי המנוקדים שומרים על המשקפיים שלא יפלו, במיוחד בטיפוס ארוך ביום חם, והעסק פשוט עובד. רק זהירות לא לנענע את הראש באופן מוגזם, המשקפיים עלולים להתעופף, במיוחד אם אתם מאלה שמביטים למטה בזמן טיפוס ארוך. בנוסף, השיטה הזאת מרחיבה מעט את זרועות המשקפיים, ומשקפיים עדינים עלולים להתעקם או חלילה להינזק. במקרה של משקפי האוקלי שלי, לא היתה שום בעיה להחזיק את המשקפיים על הקסדה אפילו לאורך זמן והם מספיק גמישים על מנת לא להתעקם. מבחינתי זהו פתרון מושלם למשקפי השמש.

מבחינת אוורור, כבר ציינתי את פתחי האוורור הגדולים מלפנים, ואת תעלות האוורור שנוצרות בתוך הקסדה בין הקוביות. אז במבחן התוצאה, האוורור של הקסדה פשוט מצוין. זרימת אוויר טובה מקדמת הקסדה אל עבר פתחי היציאה מאחור מאפשרת לנדף את האוויר החם הכלוא בין הקסדה לראש ולהחליפו באוויר קריר מבחוץ. גם ברכיבות ארוכות במזג אוויר חם, הקסדה מצליחה לשמור על הראש מצונן ויבש באופן יחסי.

קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

חברת לייזר הבלגית היא אחת מיצרניות הקסדות הוותיקות בעולם. היא מייצרת קסדות לאופניים כבר למעלה מ- 90 שנה והניסיון שצברה במהלך השנים ניכר באיכות ובחדשנות של ה- Vento. בראש ובראשונה הקסדה נוחה, מאווררת, ויחסית לקסדת אירו גם די קלה. בנוסף, טכנולוגית ה- KinetiCore החדשנית עושה הרבה שכל. הגישה שאזורים סופגי אנרגיה מקטינים את עוצמת המכה אינה חדשה, היא קיימת כבר שנים במה שמכונה crumple zones בכלי רכב ומעקות בטיחות, ועכשיו לראשונה גם בקסדות אופניים. הבונוס הוא הקטנת כמות החומר הנדרש ליצור של כל קסדה, הגדלת זרימת האוויר וחיסכון במשקל. מה שנקרא win-win.


יותר: נוחות, אוורור, משקל    פחות: מחיר, ללא תפס מגנטי לרצועות


קסדת כביש/אירו במבחן- lazer Vento KinetiCore

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות