קסדת Bontrager Specter WaveCel במבחן

יבואן: CTC חברה לסחר אופניים בע״מ   מחיר: 720 שקלים  משקל: 341 גרם (למידה מדיום)

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן וכתב: אורי ניצן    צילום: אורי ניצן, אסף פורת וניב כ.

לפני כחצי שנה חברת Trek, ענקית האופניים מויסקונסין, זרקה טיזר לאוויר. היא הכריזה על חומר חדש ומהפכני שהולך לשנות את תעשיית האופניים. ״אירוע של פעם ב- 30 שנה״, לשון ההודעה הדרמטית

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

הרשת, בתגובה, רעשה וגעשה. הספקולציות הרחיקו לכת. היו שאמרו שמדובר על שילדת אופניים חדשה מבוססת גרפין (Graphene) ששוקלת פחות מ- 500 גרם. אחרים חשבו שמדובר על סטנדרט חדש לציר מרכזי (בהומור, הרי לא חסר עוד סטנדרט), והיו שחשבו שמדובר על חלקי אופניים שמדפיסים לבד במדפסת תלת מימד.

שלושה שבועות מאוחר יותר טרק הסירו את הלוט וחשפו את ההמצאה המהפכנית. ההכרזה של טרק התקבלה באכזבה גדולה ע״י קהילת הרוכבים. אחרי הבאז המטורף שהיא יצרה, עולם האופניים ציפה למהפכה של ממש, ודי התאכזב לגלות שבסה״כ מדובר בטכנולוגיה חדשה לקסדות שנקראת WaveCel.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

לאחר שוך הסערה, כשהאבק שקע, והמוצרים החדשים עלו למדפי החנויות ניתן לבחון את ההכרזה של טרק בעיניים מפוכחות, להתנתק מהדרמה והרעש התקשורתי ולהתמקד במוצר עצמו. האם באמת יש פה משהו מהפכני או שמא נפלנו למלכודת שיווקית.

קסדת Bontrager בטכנולוגית WaveCel

בונטרגר, מותג אביזרי האופניים של טרק, מציעים ארבעה דגמים של קסדות מבוססות WaveCel. שני דגמי כביש, דגם שטח ודגם לקומיוטרים. קיבלתי למבחן את קסדת Specter הזולה יותר מבין שתי הקסדות שמיועדות לרוכבי כביש. בקצה העליון יש את קסדת ה- WaveCel XXX שעולה כמעט 1,300 ש״ח.

 

מאפיינים כללים

  • קסדת כביש קלה ומאווררת לכל סוגי הרכיבה עם טכנולוגיה בטיחותית מתקדמת (בתרגום חופשי מאתר היצרן)
  • שימוש בטכנולוגית WaveCel לבטיחות משופרת
  • מערכת Boa להידוק הקסדה לראש
  • אבזם מגנטי בטכנולוגית Fidlock
  • משקל 341 גרם (למידה מדיום)
  • מחיר: 720 ש״ח

במבט ראשון הקסדה נראית די סטנדרטית. אמנם העיצוב שלה מתכתב עם הטרנדים העדכניים בתעשייה, אך לא נראה שמדובר במוצר מהפכני. בסה״כ קסדה די סטנדרטית. רק בהתבוננות מקרוב ניתן להבחין בחומר המהפכני שאמור להציל אותנו מפגיעות ראש חמורות.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

אז על מה כל הרעש?

למעשה טכנולוגית ה- WaveCel של בונטרגר מסתכמת בשכבה של חומר פלסטי שמחליף חלק מה- ״קלקר״ ממנו עשויות רוב קסדות האופניים. לטענת בונטרגר, הטכנולוגיה של קסדות האופניים לא עברה שינוי מהותי ב- 30 שנה האחרונות. הקסדות של פעם היו בנויות מגוף קלקר (בפועל החומר נקרא פוליסטרין מוקצף או EPS, אבל נמשיך לקרוא לו קלקר בשביל הפשטות) שמכוסה בשכבה דקה של פלסטיק עם רצועות בד להידוק. גם היום, רוב הקסדות עשויות מגוף קלקר עם כיסוי פלסטיק דק ורצועות בד להידוק. לא הרבה השתנה. מערכות הידוק הקסדה לראש השתכללו, הקסדות קלות יותר, אירודינמיות יותר, מאווררות יותר. אבל בסופו של דבר מדובר על אותה הטכנולוגיה.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

בונטרגר חקרו את נושא פגיעות הראש מתאונות אופניים וגילו שלמעשה הפגיעה מתחלקת לשני שלבים. הפגיעה הראשונית והישירה והפגיעה המשנית שנוצרת כתוצאה מסיבוב הראש בתוך הקסדה. פגיעה זו גורמת במקרים רבים לזעזוע ואף לפגיעה מוחית. את המכה הראשונה ניתן לספוג באמצעות אותו גוף קלקר עמיד. אולם לטענתם, קסדות רגילות אינן סופגות את הפגיעה הסיבובית ולכן אנו עלולים לסבול מזעזוע מוח לאחר נפילה.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

בתמונה קסדה רגילה משמאל, וקסדת WaveCel מימין. ניתן לראות שחלק מה- EPS מוחלף ע"י החומר המהפכני של טרק שנקרא WaveCel

החומר המהפכני של בונטרגר עשוי גלים גלים של רצועות פלסטיק שמחוברות אחת לשנייה ויוצרות מעין תאי אוויר ביניהן. צורת שזירה זו יוצרת מעין רשת תלת מימדית שעמידה לפגיעה ישירה בציר האנכי וגמישה לפיתול בציר האופקי. כך הוא מצליח לספוג את האנרגיה של הפגיעה הראשונה הישירה ולהתעוות ולהתקפל על מנת לספוג את הפגיעה הפיתולית השנייה.

צפו בסרטון הבא על מנת להבין את העסק יותר לעומק:

WaveCel לעומת Mips

בונטרגר לא היו הראשונים שחשבו על הבעיה של סיבוב הראש בתוך הקסדה לאחר הפגיעה הישירה. סטנדרט הקסדות Mips אמור לתת מענה לבעיה זו. הרשת מוצפת בהשוואות בין הטכנולוגיה הייחודית של בונטרגר לבין התקן Mips הנפוץ בהרבה קסדות כולל בקסדות של בונטרגר.

מהנדסי טרק טוענים שבמהלך הפיתוח של ה- WaveCel הם בחנו פתרונות דומים ל- Mips אולם הגיעו למסקנה שהדו-מימדיות של שכבת ה- Mips מהווה חיסרון לעומת שכבת הגנה תלת מימדית שיכולה לספוג אנרגיה בכמה כיוונים ובכך לספק הגנה טובה יותר לכל משך המכה ולא רק בפגיעה הראשונית.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

נתחיל בעיצוב

בונטרגר הלכו על קו עיצובי מודרני ועדכני, שמזכיר קסדות של POC, Abus, סמית׳ וכדומה. הקסדה נראית מסיבית יחסית, היא מכסה אזורים נרחבים מהראש, יורדת נמוך במצח ובעורף ונראה שיש לה הרבה ״בשר״.

הקווים שלה מאוד נקיים, פתחי האוורור אינם רבים, אך הם ארוכים ורחבים, ולמרות שאינה מוגדרת קסדת אירו, יש לה פרופיל נקי וחלק שמזכיר קסדות אירודינמיות.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

תגובות החברים לרכיבה היו חלוקות. היו כאלה שפסלו ממבט ראשון ולחלוטין לא התחברו למראה המסיבי שלה. לעומתם היו כאלה שאהבו, במיוחד אחרי מספר רכיבות לאחר שהתרגלו.

הקסדה מגיעה במספר צבעים: שחור סולידי, לבן נקי, אדום רייסרי, ורוד פשניסטי וצהוב זרחני. בכל מגוון הצבעים הצבע של שכבת ה- WaveCel הוא שקוף אפרפר למעט בקסדה הצהובה שם ה- WaveCel ירוק זרחני. אם כבר נראות אז עד הסוף.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

קסדת ה- Specter WaveCel מזכירה מאוד את קסדת ה- Circuit MIPS של בונטרגר. העיצוב שלהן דומה מאוד, ומחירן זהה. ההבדל העיקרי ביניהן הוא הטכנולוגיה, מן הסתם. אך ישנו הבדל נוסף שראוי לציון. בקסדת ה- Specter WaveCel בונטרגר החליטו לוותר על ה- Blendr Mount שמאפשר חיבור ישיר ונוח של נצנץ או מצלמה לקסדה. לא מובן לי השיקול לוותר על פטנט כל כך שימושי ונוח כנראה שזה נובע מהשימוש בחומר ה- WaveCel במקום שכבת ה- EPS העבה. חבל.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מאפיינים בולטים ראויים לציון

מעבר לאספקט הבטיחותי החשוב, לקסדה מספר מאפיינים נוספים ששווה להתעכב עליהם.

בונטרגר מאמצים את הפטנט הייחודי של חברת Fidlock לסגירה מהירה ונוחה של רצועות הקסדה. האבזם עושה שימוש במגנטים על מנת לחבר את שני חלקי הרצועה, והופך את החיבור והניתוק של הרצועות לקל ומהיר ואפשרי לתפעול עם יד אחת בלבד. ממש תענוג, ואשמח לראות קסדות נוספות שמאמצות את הפטנט.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

את סוגרי ה- Boa אנחנו רגילים לראות על נעלי רכיבה יקרות. עם השנים סוגרי ה- Boa הוציאו לגמלאות את הסקוטצ׳ים והראצ׳טים למיניהם. הם קלים, מינימליסטים, נוחים מאוד להידוק ומתיחה, ומאפשרים פיין טיונינג להידוק מושלם. לאחרונה ישנה זליגה של סוגרי Boa למוצרים נוספים מעבר לנעליים. למשל, בתיק אוכף של Silca עושים שימוש בסוגר Boa. גם בקסדה של בונטרגר עושים שימוש במערכת הידוק של Boa. כמו במקרה של הנעליים, גם בקסדה זה הופך את המערכת לקלה, מינימליסטית ויעילה להפליא, ולא אתפלה עם בעוד כמה שנים מערכות מבוססות Boa יחליפו לחלוטין את כל המהדקים למיניהם גם בקסדות ברמה הגבוהה.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

אז איך הקסדה בשימוש יומיומי

מהרגע הראשון שהוצאתי את הקסדה מהקופסא וחבשתי אותה על הראש הבנתי שיש לי עסק עם מוצר איכותי. מערכת ההידוק המבוססת Boa מאפשרת התאמה מדויקת לראש מבלי להפעיל לחץ מיותר, רצועות הבד עדינות ונעימות, ופטנט ה- Fidlock פשוט ויעיל. הריפוד נעים, נוח ומנדף וכמובן גם מתפרק לאפשר כביסה מדי פעם.

רכבתי עם ה- Specter במהלך חודשי הקיץ החמים והלחים והופתעתי לגלות שרמת האוורור סבירה למדי. בניגוד לקסדות סטנדרטיות בהן חורי האוורור חודרים את כל עומק הקסדה ויוצרים תעלות אוויר, שכבת ה- WaveCel מכסה את כל שטח הראש, גם באזורים החשופים וגם באלו שמכוסים בקלקר, ולכן לאוויר קשה יותר להגיע לפדחת. אולם בזכות תכנון חכם המאפשר זרימת אוויר טובה בין שכבת ה- WaveCel לשכבת הקלקר אוויר מצליח לזרום יפה בין השכבות. זה עדיין לא משתווה לקסדות מאווררות דוגמת ה- Velocis למשל, אבל זה לא שונה בהרבה מקסדות אירו למניהן. האוורור סביר, אבל בשונה מקסדות מאווררות אחרות, לא מרגישים זרימת אוויר ישירה על הראש.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel
קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

יתרון נוסף של המרווח בין שכבת ה- WaveCel והקלקר הוא שזה מאפשר להניח את משקפי השמש על הקסדה בצורה נוחה מבלי שהמשקפיים יפלו מהקסדה.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

אי אפשר לסיים מבחן לקסדת כביש מבלי להתעכב על נושא המשקל. בונטרגר טוענים ששכבת ה- WaveCel מוסיפה כ-50 גרם למשקל הכולל של הקסדה ביחס לדגם דומה ללא WaveCel. משקל הקסדה שבחנתי 341 גרם למידה מדיום. לצורך ההשוואה, קסדת Lazer Century אותה בחנתי לאחרונה, שוקלת 277 גרם. קסדת Kask Mojito שברשותי שוקלת 220 גרם. כך שמדובר על קצת יותר מ-50 גרם הבדל. ניתן לומר שביחס לרוב הקסדות המאווררות ישנו פער של 80-100 גרם. זהו פער שהופך ונהיה משמעותי ככל שהרכיבה ארוכה יותר וככל שהיא כוללת יותר מטרים מצטברים של טיפוס.

רכיבות הבוקר השגרתיות שלי באמצע השבוע לרוב מסתיימות אחרי שעתיים עד שלוש ומתקיימות באזור המרכז השטוח למדי. ברכיבות אלו לא הרגשתי במשקל העודף של הקסדה, ואם כן זה היה ממש בקטנה, והנוחות שלה פיצתה על זה. לעומת זאת ברכיבות סוף שבוע של 4-5 שעות גם אם לא היה טיפוס משמעותי, משקל הקסדה הורגש בהחלט. אזור השכמות והצוואר החל לכאוב לקראת סוף הרכיבה והשרירים באזור הורגשו יותר מבדרך כלל גם אחרי הרכיבה. כלומר, ל- 100 גרם עודפים שיושבים על הראש במשך 5 שעות ישנה השפעה מורגשת על עייפות שרירי הצוואר והשכמות.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel
קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

סיכום

אז למה בעצם אנו חובשים קסדה לראשינו בזמן רכיבה? זו שאלה רטורית כמובן. תפקידה העיקרי של הקסדה הוא להגן לנו על הראש (והמוח שיושב בתוכו) במקרה של תאונה או נפילה. ולכן על הקסדה להיות כמה שיותר בטיחותית ולספק כמה שיותר הגנה לראש ולמוח. אז למה אנחנו לא רוכבים עם קסדות של אופנועים? ובכן, אנו עוסקים בפעילות ספורטיבית, כזאת שדורשת מאמץ וכושר ולכן אנחנו מעוניינים שהקסדה שאנו חובשים תהיה גם נוחה, קלה ומאווררת.

עם השנים יצרני הקסדות מצליחים לספק לנו את ההגנה הדרושה תוך התחשבות בעובדה שאם הקסדה תהיה כבדה ומסורבלת מדי, כנראה שנוותר עליה ונסתפק בכובע כותנה או מקסימום עור. משנה לשנה היצרנים מספקים לנו חידושים טכנולוגיים הן ברמה הבטיחותית והן בתכונות הנלוות של הקסדות תוך שמירה על האיזון בין בטיחות (שבדרך כלל גוררת משקל וסרבול) לבין נוחות.

בונטרגר, עם פיתוח טכנולוגית ה- WaveCel, לוקחים את כל התעשייה צעד גדול קדימה. מחקרים מראים שהטכנולוגיה עובדת ועוזרת להפחית משמעותית את הסיכוי לקבל זעזוע מוח במקרה של פגיעה בראש מנפילה מהאופניים. והשאלה הנשאלת היא האם לא נעשתה פגיעה משמעותית מדי בנוחות.

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

התשובה שלי, אחרי קילומטרים רבים של רכיבה עם הקסדה, היא שלא. אמנם המשקל של הקסדה מורגש, במיוחד ברכיבות ארוכות. אולם טרק מפצים על כך באמצעות נוחות משופרת. מנגנון ה- Boa מצוין, אבזם ה- Fidlock מוצלח מאוד, והריפוד נעים ונוח. למעט רכיבות ארוכות במיוחד (כמו שבוע רכיבה באלפים האיטלקיים) אעדיף את הבטיחות המשופרת של ה- WaveCel על פני משקל קל יותר של קסדה אחרת. בסופו של דבר, יש לנו רק מוח אחד.

יותר: בטיחות, נוחות, Boa, Fidlock פחות: משקל, אוורור

קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel
קסדת כביש/שטח במבחן  Bontrager Specter WaveCel

Comments

comments

כתבות נוספות