Specialized Gambit
קסדת פולפייס קלילה בתקן DH במבחן
יבואן: מצמן את מרוץ מחיר: 1,495 שקלים משקל: 640 גרם למידה M
בחן וכתב: אריק פלדמן
הגמביט קסדת האנדורו/DH העדכנית מבית ספשלייזד היא הטוענת החדשה לתואר קסדת הפול פייס עם תקן ה DH הקלה בשוק! בכדי להגיע למשקל שערורייתי של 640 גרם, ספשלייזד שילבו לראשונה מעטפת קרבון קדמית יחד עם חלק אחורי עשוי פוליקרבונט, בתוכה משולב קצף EPS בעל חמש דרגות צפיפות ומשקל שונות.
כמו כל ליין הקסדות החדש של ספשלייזד גם הגמביט תוכננה כדי לספק את הצרכים של רוכב האנדורו/ DH/ eMTB המודרני, עם תקן מיגון גבוה ל DH, מראה סופר ייחודי ואפילו קצת עתידני, שלושה גדלים ומערכת ראש להתאמה מקסימלית, אוורור מוגבר, משקל קליל, מערכת Mips עדכנית, אבזם שחרור מהיר, אחסון משקפיים אינטגרלי ועוד והכל כאמור בחבילה של 640 גרם בלבד.
מאפיינים כלליים
- 18 פתחי אוורור
- וייזור קבוע עם ניתוק מובנה בהתרסקות
- מערכת ראש מתכווננת מלאה
- מערכת MIPS SL להגנה מאימפקט סיבובי בעת פגיעה
- אחסון משקפיים מובנה
- ריפוד לחיים בגדלים שונים
- מידות: S, M, L
- תקן: ASTM F1952-15 DH– תקן הסמכה לקסדות DH
- משקל (מידה M): 640 גרם בלבד
כל ליין קסדות השטח החדש של ספשלייזד בכלל זאת קסדת האמבוש החדשה אותה בחנו לא מכבר קיבל מראה מעודכן עם שפה עיצובית כמעט זהה. הגמביט החדשה נאמנה גם היא לאותה שפה עיצובית ייחודית (יפה מאוד לטעמנו) עם פתחי כניסת אוויר גדולים בחזית, חלק אחורי מוגדל ובולט, ווויזר קבוע וגבוה הממשיך את הקו העליון של הקסדה. בחלק האחורי של הקסדה בתוך מה שנראה כמו פתח אוורור אחורי, מוטמעת החוגה של מערכת הראש הייחודית של ספשלייזד המכונה Integrated Fit System (IFS) שתפקידה להצמיד את הקסדה לגולגולת ע"י עריסה אחורית מתכווננת שעליה גם ניתן להצמיד גם את סנסור ה ANGi של ספשלייזד המתריע ומזעיק עזרה בעת התרסקות חזקה.
במגן הסנטר, מוטמעים ספוגי לחיים עם שני חורים בכל צד ע"מ לדייק את המיקום, ובקופסא מצורף עוד סט ספוגים עבה יותר להתאמה מדויקת יותר למבנה הפנים. מערכת הראש מאפשרת גם כיוונן אנכי המשפיע על מיקום החלק האחורי של העריסה, האחיזה של הקסדה ובעיקר על גובה החזית של הקסדה יחסית לעיניים לטובת שימוש במשקפי הגנה/ שמש שונים.
כמצופה מקסדה ברמת המחיר הזאת, הגמביט מגיע עם מערכת Mips SL, מערכת להגנה מפני פגיעה סיבובית דקיקה במיוחד שמוסתרת כאן ממש טוב וכמעט ולא תופסת מקום בחלל הקסדה.
בשימוש
ככלל הצורה והנפח של הקסדה די מאוזנים ביחס לקסדות אחרות בקטגוריה. הוויזר הגבוה והבולט מתחיל ממש במרכז הקסדה ולא עובר את קו מגן הסנטר, מה שמעניק לקסדה מראה מאוד פרופורציונלי מכל הזוויות. בהשוואה לקסדות פול פייס אחרות היא לא מעניקה את התחושה הקלסטרופובית האופיינית, זאת שלעיתים די בה כדי להלחיץ את המערכת… התחושה היא יותר של קסדת חצי עוטפת או קסדת 3/4 עם מגן סנטר. באופן אישי כאחד שפחות חובב קסדות מלאות גם ברכיבת אנדורו מאתגרות, אני מתחבר הרבה יותר לתחושה הזאת של הגמביט שכנראה תגרום לי לשלוף אותה הרבה יותר מהמחסן ברכיבות עם אלמנט סיכון גבוה.
התאמה ונוחות
למרות שהגולגולת שלי לרוב דורשת קסדות במידה L, בגמביט מידה M ישבה עלי בול. למען האמת הנפח המקסימלי של הקסדה אפילו מעט גדול, מה שנותן לי את האפשרות להגיע לדיוק מוחלט עם מערכת הראש המעולה של ספשלייזד ואפילו להכניס סרט סופג זיעה. לרוב האפשרות להגיע להתאמה מוחלטת בקסדות מלאות היא לא טריוויאלית, יש יצרנים שמציגים מגוון מידות עם מערכת ספוגים בעוביים שונים, אבל זה אף פעם לא 100 אחוז התאמה (לפחות אצלי). במקרה זה (ובכלל בקסדות עם מערכת ראש) עם החביקה המעולה של העריסה והאפשרות לשנות את גובה מערכת הראש ולהשפיע על המיקום של הקסדה ביחס לפנים, אני מצליח להגיע למצב של התאמה מלאה ונוחות מקסימלית. למרות שהחוגה מוטמעת באופן כמעט מוסתר לחלוטין, היא מאוד נגישה ומאפשרת התאמה פשוטה מאוד של הקסדה גם On The Fly. הגמביט משתמשת ברצועות צד ובאבזם נעילה סטנדרטים מפלסטיק כמו שניתן למצוא בקסדות חצי. ניתן לכוון רק את אורך הרצועה ביחס לאבזם מבלי לשנות את אורך הרצועות מסביב לאוזניים. במקרה שלי הרצועות סביב האוזניים היו מעט צפופות ודרשו תמרון קטן ע"מ להושיב אותן במקומן. במהלך המבחן השתמשתי רק בריפודי הלחיים הדקים יותר, הקסדה ישבה טוב ולא זזה לאורך כל שלבי המבחן גם ברכיבות מטלטלות במיוחד.
אוורור ונשימה
בסופו של יום לרוב הקסדות המודרניות יש תקן DH ומיגון נרחב כנגד פגיעות ראש מורכבות, מה שמכריע את הכף היא הנוחות הכללית (שמושפעת כמובן ע"י המשקל) והאוורור, במיוחד במדינה לא מפרגנת (בצד של האוורור) בה אנו חיים. אז במבחן הנשימה והזיעה הלא מדעי שלי הגמביט עוברת בהצטיינות יתרה.
נשימה- מגן הסנטר עתיר הפתחים והעדר ספוגי לחיים צפופים יוצרים סביבה חפה מחסימות אוויר ומעניקים לרוכב שבתוך הגמביט יכולת נשימה המתקרבת לזאת של קסדת חצי, כלומר טבעית לחלוטין הן בתנועה והן במצב סטטי. מעולה!
אוורור- גם כאן הגמביט זוכה לשאפו גדול עם יכולת סילוק לחות מעולה. כל עוד יש תנועה ולו הקלה ביותר (עליות תלולות יימח שמן…) הקסדה מרגישה קרוב מאוד לאופן בו קסדת חצי אנדורו מרגישה. במצב סטטי אמנם נזכרים שמדובר כאן על קסדה מלאה, אבל שוב, זה הרבה פחות מקסדות מלאות גם אלו הקלות אחרות שהתנסיתי בהן.
משקפיים/ משקף אבק
"חניית המשקפים" התגלתה כיעילה במיוחד, ההכנסה של המשקפים מאוד אינטואיטיבית ולא דורשת חיפוש, והמשקפיים יושבים ביציבות מפתיעה אפילו ברכיבה. במהלך המבחן רכבתי גם עם משקף אבק, סה"כ המשקף ישב די טוב בפתח הרחב של הקסדה, אך לא מצאתי מקום טוב לרצועה מאחור. בחלקה האחורי של הקסדה אין מקום ייעודי לרצועת המשקף, למעשה אין שם משטח ישר/ מגרעת שיקבלו את הרצועה. כך שהרצועה מצאה את עצמה בכל פעם שהרכבתי את המשקף במקום אחר על הקסדה, כולל על פתחי האוורור.
סיכום
הגמביט היא עוד מוצר מדויק ומלוטש מבית ספשלייזד שנותן פתרון מעולה לאלה המחפשים הגנה נרחבת ונרתעים מהמשקל הגבוה והרגשת הקלסטרופוביות של קסדת פול פייס מסורתית. העמידה בתקן ה DH המחמיר, נותן לרוכבי DH את היכולת ואת הביטחון להשתמש בקסדה כל כך קלה במסלולים קיצוניים, אך גם מאפשרת לרוכבי אופניים חשמליים/רוכבי אנדורו/רוכבים המחפשים ביטחון מוגבר את האפשרות לרכב ממוגן יותר מבלי לשלם קנס גבוה מידי בנוחות, באוורור ובמשקל כמובן. שאפו לספשלייזד.
יותר: משקל, אוורור, מראה, נוחות כללית, תקן DH מחמיר
פחות: מחיר, העדר קיבוע לרצועת משקף