בחן וכתב: טל רוזוב           צילום (וידאו וסטילס): אלירן קדוש


תבקשו מכמעט כל רוכב על פני הגלובוס לזרוק לאוויר שמות של מותגי אופניים מוכרים וסביר להניח שאחד הראשונים שהוא יציין יהיה TREK. עם ליין ענק של דגמי כביש, שטח, רכיבה עירונית ועוד בכל קטגורית משנה אפשרית טרק הם ככה"נ מותג האופניים המוכר בעולם. אך האם דווקא באחת הקטגוריות שיותר קשה לבלוט בה, היצרן הוותיק והמוכר מצליח להתבלט, לחדש ולבדל את עצמו באמצעות ה-Fuel EX בגרסתם השישית? יצאנו לבדוק.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

Trek Fuel EX 9.7 Gen 6 Highlights

  • שלדת קרבון מלאה עם תא אחסון פנימי
  • מתלה ABP עם 140מ"מ מהלך
  • אפשרויות רבות לשינוי גיאומטריה
  • אפשרות התקנת בולם אחורי בתצורת סליל ברזל
  • אפשרות התקנת גלגל אחורי "27.5 לטובת תצורת Mullet
  • מזלג Fox 36 Rhythm בעל מהלך של 150מ"מ (ניתן להתקין גם 160 מ"מ)
  • זווית ראש 64.5 מעלות (במצב Low במפרט מקור)
  • זווית כיסא אפקטיבית 78.2 מעלות (במצב Low במפרט מקור)
  • אורך תומכת שרשרת 435 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1213 מ"מ (במצב Low במפרט מקור)
  • גלגלי בונטרגר עם צמיגי Bontrager XR5 Team Issue ברוחב 2.5 אינץ'
  • מערכת הילוכים שימנו XT/SLX
  • משקל 14.7 ללא פדלים
  • נתונים למידה  M

כשפנו אלי ממערכת המגזין לגבי אפשרות לבחון אופני אול-מאונטיין חדשים עם מהלך 140\150, שמחתי להזדמנות כי ממש במקרה, זה הז'אנר של האופניים עליו אני רוכב באופן רציף בשנים האחרונות ובכלל.

אופני אול-מאונטיין בהגדרה צריכים לדעת לעשות הכל מהכל- גם לטפס וגם לרדת, גם לצאת לטיול וגם להתמודד עם סינגלים טכניים וקפיצות. לכן אני נוטה לומר על הז'אנר הזה, חצי בצחוק וחצי ברצינות, שמכיוון שהם צריכים להיות טובים בהכל – יוצא שהם לא הכי טובים בכלום.
הכוונה היא שאופני אול-מאונטיין תמיד יהיו סוג של פשרה, צריך למקם אותם על הסקאלה שבין יעילות דיווש ליכולת טכנית והשאלה היא לאן היצרן לוקח את הפשרה והפרשנות שלו על אופני אול-מאונטיין, מה יהיו התכונות הבולטות שלהם, ולמי הם יתאימו? כי בתכלס, אופני אול-מאונטיין טובים, הרבה יצרנים כבר יודעים לעשות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

יכולת התאמה יוצאת דופן

ה-Trek Fuel EX דור 6 מאפשרים יכולת התאמה וורסטיליות מאוד גבוהה לפי טעמו של הרוכב והעדפותיו, יותר מכל דגם של Fuel EX שיצא בעבר. הפיצ'רים הם מאוד פשוטים לתפעול, חלקם מגיעים על האופניים וחלקם מצריכים החלפת חלקים מסוימת, חלקם הם סביב דיוק הגיאומטריה (6 שילובי גיאומטריה שונים) וחלקם ממש משנים את אופי האופניים מקצה לקצה:  
את חיבור הבולם האחורי ניתן לשנות כדי לייצר למתלה עקומת עבודה יותר פרוגרסיבית המתאימה לבולם סליל מתכת, או להשאירו כפי שהאופניים מגיעים עם האופציה היותר לינארית שמותאמת עבור קפיץ אוויר.
כיוון נוסף הוא ה-Mino Link, תותב תושבת המשולש האחורי שע"י היפוך שלו ניתן לשנות את זווית הראש בכחצי מעלה ולשנות את גובה הציר המרכזי בכ-10 מ"מ וזאת מבלי להשפיע על המהלך או על אופי עבודת המתלה.
כיוון שלישי הוא היכולת לשנות את זווית הראש באמצעות כיוון ההדסט במעלה שלמה למעלה או למטה. במקרה זה חשוב לציין שהיכולת לכוון את זוית הראש דורשת רכישה נוספת של הדסט ייעודי עם יכולת ההתאמה הזו, והוא אינו כלול במפרט המקורי. כאן לטעמי מדובר פספוס קל של היצרן, אם כבר להתגאות ביכולת כיוון יוצאת דופן, שאכן קיימת גם כך, אז למה לא ללכת עד הסוף ולאפשר את כל האופציות ישר מהקופסה?

עוד פיצ'ר חשוב הוא האפשרות להפוך את האופניים ל Mullet ע"י הרכבת גלגל "27.5 מאחור כשלמפנים נשאר גלגל "29. השימוש ב"תערובת" הגלגלים משמרת מצד אחד את יכולת הדריסה המוגברת והיציבות של גלגל 29 מלפנים ואת יכולת התמרון הגבוהה של גלגל 27.5 מאחור. מאוד מקובל בשנים האחרונות בעולמות האקסטרימיים יותר.  

פיצ'ר נוסף וחשוב הוא אורך תומכות שרשרת משתנות בהתאם למידת האופניים. אמנם לא ניתן לשנות את זה, אבל עצם העובדה שהגיאומטריה מותאמת לממדי הרוכב היא חשובה ביותר ומשפיע על הביצועים של האופניים וחווית הרכיבה.

מה כל הכיוונים האלה עושים והאם באמת צריך אותם?

נתחיל בתשובה הקצרה? לא "צריך" אותם, אבל זה מאוד נחמד שיש את האופציה, וזה גם תלוי ברוכב.

אסביר:
מכיוון שז'אנר האול מאונטיין בהגדרתו נתון להרבה פרשנות ובעצם כל אופניים שיושבים בתוך קטגוריות השבילים, דאון קאנטרי ואפילו אנדורו, בסופו של דבר משיקים להגדרה של אופני אול-מאונטיין. היכולת לבצע התאמה יותר מדויקת להעדפות הרוכב היא מבורכת ומאפשרת פרשנות נוספת של הרוכב עצמו ולא רק הגדרה קשיחה מצד היצרן.

השינויים העיקריים בסוף מתמקדים בכמה משתנים– זווית הראש וגובה הציר המרכזי, קפיץ אוויר או סליל מתכת בבולם האחורי, וגלגל אחורי 29 או 27.5.

ככל שזווית הראש מתמתנת (מספר יותר נמוך) והציר המרכזי יורד בגובה, אנחנו מקבלים אופניים שייתנו תחושה יותר יציבה, היגוי יותר איטי ויותר בטחון בירידות.
החסרון העיקרי בקונפיגורציה הזו הוא שהפדלים קרובים יותר לקרקע ובשטחים מאוד מסולעים נצטרך להיות קצת יותר זהירים כדי לא לפגוע עם הפדלים ברצפה.

ככל שזווית הראש הופכת תלולה (מספר גבוה יותר) והציר המרכזי עולה, נקבל אופניים שמבחינת היגוי מרגישים קצת יותר זריזים ו"שובבים" ובמקביל יתקבל מרווח גחון משופר שמתאים למשל לטיולי מדבר מסולעים או איזורים מרובי שורשים ובליטות.

חשוב להבין ששינויי הגאומטריה הללו הם בסופו של דבר התאמה עדינה יחסית. השינויים יורגשו בעיקר תחת הידיים והרגליים של רוכבים ברמת מיומנות גבוהה, שבאמת יודעים מה הם מחפשים בתחושה של הרכיבה – לא תהפכו פתאום את אופי האופניים מאנדורו לקרוס קאנטרי על ידי שינוי של חוליה או שתיים, ולא נכון לצפות לשינוי כזה.

הוציאו את האופניים מהקופסה עם המפרט המקורי של בולמי אוויר, החליפו לצמיגים קצת יותר מהירים, כוונו את  הגאומטריה על הצד הגבוה והוסיפו כיוון בולמים קצת יותר קשיח-  קיבלתם אופני שבילים ארוכי מהלך שאפשר לקחת לסינגלים טכניים וגם לצאת איתם לטיול מדבר ארוך.

מצד שני, האריכו את המזלג ל-160, כוונו את ה-Mino link לקבל גלגל 27.5 אחורי והוסיפו בולם עם קפיץ סליל וקיבלתם אופני אנדורו קצרי מהלך שאפשר גם לקחת מדי פעם לבייק פארק בחו"ל.

בשורה התחתונה הוורסטיליות ויכולת הכיוון כאן הם באמת חסרת תקדים ביחס לכל יצרן אחר בתחום, בעיקר אם לוקחים בחשבון את האופציה של כיוון זווית הראש באמצעות ההדסט.

מכיוון שרוב הרוכבים לפחות בנקודת ההתחלה ייצאו עם האופניים לשטח כפי שהם קיבלו אותם, גם אני את מרבית המבחן ביליתי על האופניים בקונפיגורציה המקורית שלהם, אז בואו נצא לשטח.

על השביל

עולים על ה- Fuel EX ומיד מרגישים בשני דברים: הראשון הוא מתלה ה- ABP (Active Braking Pivot) המעולה שעובר אבולוציה ודיוק לאורך דורות על אופני השיכוך המלא של TREK– טרק פיתחו מתלה שהוא באמת סופר מפנק, אקטיבי תחת בלימה ובין היותר "מגהצים" שרכבתי עליהם. הדבר השני הוא הנטיה הברורה של האופניים לירידות.

עליות

נכון שה Fuel EX מוכוונים לזרוח בירידות והם זועקים זאת מכל נקודה על האופניים, אך עדיין אפשר לטפס איתם הרבה ובכיף. אלו לא אופניים שמבקשים מהרוכב לתקוף את העליות בדיווש נמרץ כדי לקחת Kom בטיפוסים, אלא לטפס בקצב סביר וביעילות. אותם חובבי הדיווש היעיל ומודדי הזמנים בעליות ימצאו כנראה פלטפורמה יותר מתאימה אצל משפחת ה- Top Fuel עם המהלך הקצר יותר.

מתלה ה ABP בתצורתו הנוכחית הוא סופר יעיל ואוחז ובהחלט מאפשר לצלוח עליות טכניות וטיפוסי סלעים בלי איבוד אחיזה – אז אולי תצטרכו להשקיע מעט יותר כוח, אבל אם יש לכם אותו – היכולת של האופניים בטיפוס טכני – מצוינת.

אם בכ"ז תרצו 100 אחוז יעילות מצד המלה, לבולם ה-Float X  יש מנגנון נעילה. אם כי גם בטיפוסים, אלא אם הם ממש על שביל לבן נוח או אספלט, הייתי משאיר את הבולם פתוח ונהנה מעבודת המתלה המשובחת לכל אורך הרכיבה.

ירידות

בירידות האופניים מיד מרגישים בבית, מחד המתלה מאוד יציב בתחילת ומרכז המהלך, ומאידך מעלים מפגעים באופן בולט, מצמיד את הגלגל האחורי בדבקות לקרקע ונותן תחושת בטחון מאוד גבוהה כבר מהשנייה הראשונה- גם במהירויות גבוהות בירידות ארוכות ישרות וטכניות בהם הוא מייצר עקיבה מעולה ונשאר אקטיבי גם תחת בלימה ,וגם בשינויי כיוון צפופים בהם הוא לא צונח. הגאומטריה כמו תמיד אצל טרק נוחה וידידותית בטווח ה"נורמל". לא תמצאו שם נתונים מספרים קיצוניים או מוזרים מדי, הגאומטריה מאוד מדויקת במנח הרוכב ובהתנהגות של האופניים על השביל ומידה מדיום התאימה מצוין לבוחן בגובה 1.78.

הגיאומטריה בשילוב עבודת המתלה המצוינת, יוצרים אופניים מאוד פאפיים בתחושה, כאלה שמגיבים מהר לאינפוט של הרוכב ועולים בקלות לקפיצות קטנות. המתלה מאוד סופג ויציב בנחיתות מדרופים גבוהים ומאפשר לחזור לשליטה מיידית אחרי הספיגה של האימפקט. בסך הכל ברגע שמפנים את ה Fuel EX בכיוון הירידה מבינים באופן שלא משתמע לשתי פנים שהיה שווה לטפס… גם אם עבדנו קצת יותר קשה מאחינו קצרי המהלך.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

מפרט- חלקים בולטים

גרסת ה-9.7 מגיעה עם שלדת קרבון OCLV ותא אחסון פנימי מאוד שימושי מתחת למתקן הבקבוק, זה גם כלול פאוצ' שאפשר לארגן בתוכו ציוד כמו משאבה וסט כלים. לטעמי תא המטען הזה כבר צריך להיות סטנדרטי בכל שלדות הקרבון.

המזלג מבית פוקס מסדרת 36 ברמת Rhythm עם מהלך נדיב של 150 מ"מ וקל לכיוון. המזלג עבד מצוין והוא מוכן לכל הרפתקה שתצאו אליה. במבחן עיוור לא הייתי חושב שמדובר ברמה הבסיסית של ה-36 או שיש חסרון כלשהו באופן הפעולה.

באזור מערכת ההינע, השיפטרים ברמת SLX והמעביר האחורי ברמת XT – אם לא סט מלא של XT אז לכל הפחות הייתי מעדיף כאן בחירה הפוכה בין השיפטרים למעביר – כלומר שיפטרים XT ומעביר SLX וזאת מכיוון שהשיפטרים הם דווקא אלו שמשפיעים על חוויות השימוש והחלפת ההילוכים עצמה, יותר מהמעביר. גם כאן, חשוב לציין, בסופו של דבר המערכות עבדו מצוין לכל אורך המבחן.
בונטרגר, למי שלא מכיר- הוא מותג האביזרים של TREK והאופניים מאובזרים גם בסט גלגלים מבית בונטרגר. הגלגלים הם בסיס חישוקי אלומיניום עם נאבת Rapid Drive בעלת 108 קליקים (השתלבויות) שנשמעת יוקרתית ונכנסת מהר לעבודה. הם מרגישים קשיחים מספיק גם למי שכמוני רגיל לסט קרבון והתרשמתי מסט הגלגלים הזה מאוד לטובה.

מוט הכיסא מגיע עם מהלך של 150 מ"מ במידה מדיום, למרות שאני רגיל למהלך של 170 מ"מ על אופניים אחרים, בפועל הפוזיציה הנמוכה של הכיסא הייתה בהחלט מספקת מבחינת מרווח תמרון גם בקטעים טכניים קיצוניים שדורשים הרבה שפת גוף וטווח תנועה.

מקדימה גם הגריפים, סטם והכידון ברוחב 780מ"מ כולם מבית בונטרגר, ועושים את מה שהם צריכים לעשות – בלי יותר מדי "בלינג" וגם בלי שום בעיה.

פלטפורמה לשינויים, לאן הייתי לוקח את זה- זווית אישית

אופני אול-מאונטיין הם קצת כמו פיצה, התוספות והטעמים האישיים משפיעים המון על התוצאה הסופית: אם נשחק רגע במשחק הדמיון ואני הייתי צריך לבחור לאן לקחת את ה Fuel EX הפרטיים שלי, הייתי במובהק בוחר לקחת את הנטייה הטבעית של האופניים לפאן בירידות עם מהלך קצר יחסית וזורם איתם עד הסוף. מה זה אומר?
הקונפיגורציה האידאלית בעיני תהיה הסבת המזלג למהלך 160 מ"מ, קפיץ סליל מתכת בבולם האחורי וגלגל 27.5 אחורי עם השינוי של חיבורי המתלה בהתאם, כדי לתת גמישות נוספת במסלולים תלולים במיוחד.
נכון שיש כאן לא מעט שינויים מהמקור – אבל מה שיפה כלכך ב Fuel EX החדשים שהשלדה מוכנה ומתוכננת להסבה כזו בלי צורך באלתורים וניחושים.
בעיני קונפיגורציה כזו גם תממש את פוטנציאל ההתאמה האישית הגלום באופניים הללו, וגם תהפוך אותם לכלי ייחודי ומעניין – אופני אנדורו אמיתיים אך עם מהלך קצר שנותן טוויסט של פאן למי שרוצה ליהנות בירידות ולא חייב לרכוב בקצב תחרותי.  
אך כפי שעולה מהסקירה שקראתם עד כה, גם במפרט המקורי וללא כל שינוי, מדובר באופני אול-מאונטיין עם מתלה מצוין, אבזור שעובד טוב והם מוכנים לכל שביל שתרצו לרכוב ב

סיכום- למי מתאימים ה Fuel EX G6?

אופני אול מאונטיין בהגדרה הם קצת מהכל כאמור והיצרן הוא זה שמכתיב להם את הכיוון. במקרה של ה-Fuel EX הייתי אומר שהם מוטים באיזור ה-70 אחוז לכיף בירידות ו-30 אחוז ליכולת טיפוס שתביא אתכם חזרה למעלה, מה שממקם אותם על הסקאלה המדוברת קצת יותר קרוב לאופני אנדורו קצרי מהלך.

אם לפשט את זה עד יותר, אז הם לא יעקפו את אופני ה-XC בעליות, ולא את אופני ה-DH בירידות, אבל ישאירו אתכם עם הרבה פאן לכל אורך הרכיבה. אם זה הכיוון שלכם ברכיבה ואתם מחפשים חבילה מאוד שלמה מהקופסה, של אופניים נהדרים סופר מודרניים וורסטיליים, מתלה שעובד מעולה לכל אורך הרכיבה והרבה יכולת כיוון והתאמה – אתם תאהבו את ה-Fuel EX  מאוד.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות