רכיבת מדבר

טיפים לרכיבה מוצלחת ובטוחה

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

אנחנו חיים במדינה קטנה בלי יותר מדי הרים ועם תרבות אופניים יחסית צעירה. בעיניי הגויים, בעיקר אלה מההרים הגבוהים והמוריקים אנחנו אמנם לא יכולים להיחשב כמעצמת רכיבה, אבל יחסית לממדינו הפיסיים אנחנו מרושתים ברשת עצומה של תשתיות רכיבה שלא היו מביישות כל מדינה עתירת תרבות רכיבה (שאפו ענק לקק"ל על כך). מה שבטוח, בדבר אחד אנחנו יכולים לתת לגויים בראש והוא האפשרות הפשוטה לצאת לרכיבות/ טיולי מדבר מרתקים. רכיבה במרחבים האין סופיים של המדבר הישראלי מרושת השבילים והנאקבים טומנת בחובה קסם רב, אך גם לא מעט סכנות שהרוכב חייב להיות מודע וערוך אליהם. הדיווחים על פינויים מוסקים של רוכבים יחד עם הדיונים ברשתות החברתיות על הסכנות ברכיבת מדבר חוזרים על עצמם כל עונה מיד אחרי הגשם הראשון, יחד עם החלמוניות פחות או יותר… אדוארדו אוקסמן ליקט למעננו מספר המלצות שימוש כלליות וחשובות מאוד שיעזרו לכם להפוך את טיול המדבר הבא שלכם לחוויה נעימה. אתם מוזמנים לצלול לתוך רשימת ההמלצות ולקחת משם את מה שחשוב לכם.

20200103_114620-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כתב וצילם: אדוארדו אוקסמן         צילומים: מערכת Bike.il 


עם החורף הבא אלינו לטובה סוף סוף, מתחילה עונת רכיבות המדבר. יותר מ-20 שנות טיולי מדבר העניקו לי ניסיון רב בנושא ואני רוצה לשתף אתכם בו. אם הצלחתי למנוע תאונה או לעזור ולו רק פעם אחת, את שלי עשיתי.

רכיבה במדבר היא אמנם רכיבת אופניים אך היא שונה מרכיבה רגילה בגלל מספר סיבות מרכזיות:

  1. תנאיי קרקע שונים ממה שאנחנו רגילים
  2. אקלים הפכפך גם בחורף
  3. קליטה סלולרית מוגבלת
  4. מרחק רב מאזורים מיושבים ואפשרות מוגבלת לקבלת עזרה
  5. רכיבות ארוכות לרוב

ברשימה ההמלצות שלי אתייחס הן לרכיבה חד יומית והן לטיול רב יומי במדבר כמקובל מאוד במקומותינו בעונה זאת.

בחירת מסלול הרכיבה ומשך זמן הרכיבה

יש לתכנן את הרכיבה למסלול המתאים לרמת הרכיבה של הקבוצה

(פיזית וטכנית). המדבר קוסם לציבור רחב, וגם לרוכבים מתחילים. ורוכבים מתחילים שמעו על דרך הסוכר… איך לא? דרך הסוכר אינו מסלול לרוכבים מתחילים.

רצוי כי מסלולי מדבר ראשונים לרוכבים מתחילים יעשו על דאבלים ולא על סינגלים, ע"מ שהם יתרגלו לקרקע המדברית. גם על דאבלים הרוכבים יתאהבו בנוף המדברי.

כמה מסלולים לדוגמא לרוכבים מתחילים: ארץ המנזרים האבודים בצפון ים המלח, נחל סדום ופרצים וגם רכיבה על הדאבל מעל מצוק ההעתקים ממצוקי דרגות לאלמוג.

על זמן רכיבה נטו יש להוסיף בין 30% ל-50% לזמן רכיבה ברוטו ע"מ לכלול עצירות כיף, הפסקות אוכל וטיפול בתקלות/פציעות. הזמן הברוטו יילקח בחשבון ע"מ לקבוע את שעת תחילת הרכיבה בהתאם לשעות אור (עונת המדבר היא בעיקר עונת החורף על כן יש לתכנן סיום הטיול לשעה 15:00-16:00 לערך וזה ישאיר לנו מקדם ביטחון של כשעה-שעתיים לבלתי צפויים).

ובכל מקרה לרכיבות הראשונות מומלץ להביא פנס ראש/כידון היה וכל התכנונים נכשלו ובכל זאת נקלענו לחושך.

cof

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

שתייה ומזון

מזון ושתייה הם הדברים הבסיסיים ביותר עליהם חייבים להקפיד בכל רכיבה, כל שכן ברכיבה במדבר. אי הקפדה על מזון ושתיה תשאיר אתכם חסרי אנרגיה ועלולה לסבך אתכם בצרות.

  • הקפידו לשתות בפרקי זמן קבועים. עדיף לשתות מעט מים בתדירות גבוהה מאשר לשתות לעיתים רחוקות כמויות גדולות.
  • רצוי להוסיף למים תמיסה איזוטונית.
  • כמות מים מומלצת: קחו בחשבון כליטר אחד לשעת שהייה במדבר. טיול בן 6 שעות (טיול ממוצע במדבר) ידרוש 6 ליטר מים. לצורך סחיבת המים יש להביא עמכם תרמיל גדול (ולא תרמיל קטן עם שלוקר בן 2 ליטר). בתרמיל יש להביא גם מספיק אוכל לכל יום הרכיבה. נצלו את מתקן המים של האופניים כדי להביא עוד מים ולהקל על משקל הגב.
  • אפשר (ורצוי) להשתמש בכדורי מגנזיום לפני הרכיבה, התייעצו עם תזונאי או רופא.
  • חשוב להצטייד במזון ולהקפיד לאכול אותו גם אם לא מרגישים צורך.
  • ע"מ למנוע מצב שרוכב "ישכח" לאכול, רצוי שהמוביל יעשה עצירת אוכל/קפה יזומות וכולם יקפידו לאכול (מניסיון, כדאי שהמוביל ידגיש בקול רם שזו עצירת אוכל).
  • מעבר לאוכל, רצוי להביא חטיפי אנרגיה או ג'ל שיהיו זמנים.
  • רכיבת מדבר מתחילה מוקדם בבוקר לרוב עם השכמה מוקדמת, לעיתים גם 4:00 לפנות בוקר. הרבה התרגשות, נסיעה ארוכה לדרום ותחילת רכיבה ב-7:00-8:00 בבוקר. פגשתי רוכבים חלשים/מותשים בשעה 10:00 שהתברר כי מאז ארוחת הערב יום קודם, לא אכלו דבר. אם אתם יכולים, תאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה מהבית. לא מתאים? קחו כריכים ותרמוס קפה/תה לאוטו ואכלו/שתו תוך כדי הנסיעה. הגיעו למקום המפגש עם מספיק אנרגיה לתחילת הרכיבה.

 

sdr

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

אופניים תקינים

זהו המרכיב הבסיסי ביותר והחשוב ביותר בעת יציאה לרכיבה מדברית. תקלה באופניים ללא יכולת תיקון יכולה להיגמר בשעות של הליכה במדבר ועוגמת נפש גדולה לכם ולחבריכם לרכיבה. הקפידו לבדוק את האופניים יום לפני הרכיבה, אם מצאתם תקלה ולא הצלחתם לפתור אותה, אנחנו ממליצים לוותר על הטיול. להלן מספר בדיקות בסיסיות שרצוי שתבצעו לאופניים בטרם היציאה לטיול:

  • בדקו תקינות המעצורים. (הביאו רפידות רזרבה או תדאגו שיהיו בקבוצה כאלה שיתאימו לסוג המעצור שלכם).
  • וודא תקינות בולמי זעזועים (קדמי ואחורי) ובדוק לחץ אוויר תקין (הבא משאבת בולם שתישאר באוטו). בולמי זעזועים תקנים הם חלק אינטגראלי מבטיחות הרכיבה בכלל ובמדבר בפרט.
  • לחץ אוויר בצמיגים. נפח את הצמיגים ללחץ גבוה יחסית ע"מ למנוע סנייק בייט, אך לא יותר מדי שלא תיפגע האחיזה בקרקע. עדיף מעט יותר לחץ אוויר מהמצב האופטימלי אליו אתם רגילים מאשר שיחסר אוויר ותהיו עסוקים בתיקון פנצ'רים. בכל מקרה אל תגזימו עם לחץ האוויר, אחיזה טובה במדבר היא תנאי חובה למנוע נפילות.
  • שמנו את השרשרת ובידקו את תקינות ההילוכים. במדבר אתם תשתמש בהם, כדאי שיעבדו!!

חלקי חילוף שרצוי להביא לטיול

  • פנימית רזרבית לפחות אחת.
  • פנימיות נוספות במכונית או במקום הלינה במקרה של טיול רב יומי.
  • ערכת טיובלס
  • איזולירבנד/ איזלרבנד חבלה. אם זה טוב למגאיוור, זה יהיה טוב גם בשבילכם.
  • במקרה של טיול רב יומי או טיול ארוך במיוחד הביאו צמיג רזרבי. כל אחד לפי גודל הצמיג שיש לו על האופניים. אני נוהג להביא לטיול צמיג אחד לטובת 4 רוכבים עם אותו מאפיין צמיג.
  • אוזן מעביר (חובה לכל רוכב)
  • אזיקונים
  • מפתחות אלן ומפתח לפתיחת שרשרת (לפחות סט אחד בקבוצה).
  • רפידות בלמים (רצוי)
  • כבל הילוכים (רצוי)
  • משאבת אוויר תקינה.
  • חוליות פתיחה מהירה של השרשרת
  • זוג ברגיי קליטים
  • ליבת ונטיל/ ונטיל טיובלס

ביגוד מתאים וקרם הגנה

  • בשעות הבוקר המוקדמות ברמה המדברית: קר. התלבשו בשיטת הבצל: לבשו 2-3 שכבות שיתקלפו עם התקדמות הרכיבה ויוכנסו לתיק גב.
  • אל תשכחו קרם הגנה בתיק. ביום רכיבה ממוצע במדבר יש צורך למרוח את עצמנו כ- 3 פעמים. גם בחורף, הקרינה והיובש במדבר לא חברים טובים של העור שלנו.
20200103_130649-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מיגון אישי

כאמור יכולות הפינוי במדבר הינן מוגבלות מאוד ובכל מקרה לוקחות הרבה זמן. לכן עלינו לעשות הכל על מנת להקטין את הסיכוי לפציעה חמורה במקרה של נפילה. פציעה שדורשת טיפול ממושך או אף פינוי פוגעת לא רק בכיף של הרוכב שנפצע אלא בכיף של כל הקבוצה עקב הנסיבות שאולי יש לקצר את הטיול או להמתין לחילוץ או לפצל את הקבוצה. אחריות  מניעת פציעה היא לא רק כלפי עצמך אלא כלפי כל הקבוצה!! ציוד המיגון המומלץ:

  • קסדה וכפפות חובה (אם בבית יש קסדה נוספת רצוי להביא אותה: אנשים שוכחים לעיתים להביא קסדה או לאחר נפילה, הקסדה עלולה להיסדק). הקסדה הנוספת תישאר במכונית או במקום הלינה במקרה של טיול רב יומי.
  • רצוי (מאוד) להביא מגני ברכיים ומרפקים. מניסיון, גם אם הנפילה היא נפילה קלה, עקב מאפיין הקרקע (חצץ, סלעים מחוספסים, אבנים מחודדות), כל נפילה קלה במדבר יכולה להסתיים בחתכים (שטחיים או כאלה שנדרש טיפול בבית חולים). נוכחות מגנים תמנע בכלל היוצרות החתכים האלה.

ניווט והתמצאות

לכולנו יש טלפונים ולחלקנו יש מכשירי ניווט. אך במקרה של בעיות קליטה/ כשל במכשיר אנחנו תקועים בלב השממה ללא יכולות לחלץ את עצמנו או חלילה להסביר לכוחות החילוץ היכן אנחנו נמצאים. לכן רצוי להצטייד גם במפות נייר הכוללות את שטח המסלול, כמובן מכשירי GPS (רצוי יותר מאחד), ורצוי להביא העתקים של מפות למקרה שהקבוצה צריכה להתפצל

(עקב אירוע חרום).

זרימת הרכיבה

  • בכל טיול ובכל רגע נתון יש לקבוע מאסף. ניתן להחליף את המאסף כל כמה שעות. המאסף יהיה תמיד האחרון. גם אם רוכב מתעכב בצילום ואומר למאסף: "תמשיך, אני בא" ימתין המאסף במקום. המאסף יעדכן ויעצור את המוביל בכל עיכוב.
  • לפני תחילת הרכיבה יש לספור את מספר המשתתפים. על המוביל והמאסף לזכור את מספר המשתתפים.
  • רצוי כי לכל הרוכבים יהיה מספר הטלפון של המוביל. (למאסף זה חובה).
  • מאוד מומלץ לא לעקוף את המוביל גם אם יש לכם תחושה/ חוש שישי לגבי המשך המסלול. בכל פניה או מזלג דרכים, על כל רוכב בתורו חלה אחריות להסתכל אחורה ולבדוק קשר עין עם הרוכב הבא אחריו. היה והוא לא רואה את הרוכב, יפסיק את הרכיבה לפני ההתפצלות וימתין ליצירת קשר עין עם הרוכב הבא אחריו. וחוזר חלילה עד המאסף. היה והרוכב ממתין יותר מדי זמן, הרוכב ירים טלפון למוביל ויעצור אותו מהמשך התקדמות.
  • חלופה לסעיף הקודם היא כי המוביל (בהכרתו את המסלול), יציב רוכבים בפניות בעייתיות תוך כדי התקדמות.
  • המוביל יעצור בפרקי זמן קצובים ע"מ לכנס את כל הקבוצה. רצוי כי העצירות יהיו בנקודות נוף.
  • מרווח בין הרוכבים בכלל ובסינגלים בפרט. בכל רגע נתון, הרוכב צריך לחשוב כי הרוכב שלפניו יכול לבלום בפתאומיות (או במקרים אחרים אף להתהפך). על כל רוכב לשמור מרחק ביטחון בהתאם לתנאי השטח שיאפשרו לו לבלום בלימת חרום בטוחה מבלי "לעלות" על הרוכב לפניו.
  • בקבוצות גדולות מומלץ כי למוביל ולמאסף יהיו מכשירי קשר.
img_20200103_114722-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כללי בטיחות שהם בידיים שלכם/ן!!

  • רכבו בכל רגע נתון לפי המיומנות שלכם. בעליה קשה, במידה ונדרש רדו מהאופניים ותמשיכו ברגל אל תלחמו בה. בכל ירידה קשה מומלץ להוריד את גובה הכיסא. אתם מרגישים שהיא אתגרית ומסוכנת מידי עבורכם רדו מהאופניים ולכו ברגל.
  • זכרו, באנו למדבר לטייל ולא לנסות דברים חדשים או לשפר כושר טכני: דברים אלו השאירו למגרש הביתי כאשר קבוצה שלמה לא תלויה בכם במדבר. רכבו תמיד רק לפי היכולת הטכנית שלכם. לרוב ברכיבת מדבר אתם תדרשו להביא את מקסימום היכולות שלכם, טכנית ופיזית, אין צורך להוסיף גם בדיקות, אתגרים או אלתורים.
  • השתדלו להישאר מאופקים, אל תתנו לאדרנלין להשתלט עליכם!!! במדבר יש סינגלים מטורפים זורמים וארוכים. רכבו 10% יותר לאט מהקצב שאתם רוצים ויכולים, כך תשאירו לעצמכם מרווח טעות ועדיין תפיקו הנאה רבה. אם הדופק עולה מהתרגשות, עצרו בצד, תעשו פיפי, תצלמו תמונת נוף יפה ותנו לאדרנלין לרדת לרמה נשלטת (מניסיון, גם נושא הפיפי… 😀).
  • ברכיבה במדבר חשוב לשמור על ריכוז מרבי בכל ק"מ, בכל מטר ובכל ס"מ של הרכיבה. לצערי בהיסטורית הקבוצה שלי יש נפילות רבות, כולל פינוי רכוב ע"י יחידת החילוץ וגם פינוי מוסק. האמינו לי זה לא כיף.

אז כמו שאמרו המפקדים שלכם בצבא, הכללים האלה נכתבו בדם:

  • אין להתעסק בטלפון נייד תוך כדי רכיבה.
  • אין לשלוף בקבוק שתייה עם יד אחת.
  • אין להחזיק כידון ביד אחת.
  • אין לסובב את הראש אחורנית תוך כדי רכיבה.

מספיקה שנייה אחת וס"מ אחד מחוץ לשביל כדי להפוך רכיבה כייפת לפינוי מצער. ("למה בדיוק לא הסתכלתי שם….?"). אל תזלזלו בטבע ובמדבר, הוא יפה אך מסוכן ולכן יש לכבדו ולרכוב לפי כללי בטיחות.

  • אם בכל זאת אתם עוקפים רוכב, בהתקרבותכם אליו, הודיעו לא על כוונתכם: "עוקף משמאל…".
  • אם אתם הולכים לבלום בלימה מתוכננת, צעקו בקול ע"מ שהרוכבים מאחוריך יעקפו אותך או גם יבלמו בהתאם.
  • אם עצרת, רד מהדרך.
  • אם עצרת על סינגל, פנה את הסינגל (כולל האופניים). ייתכן כי יבואו רוכבים אחרים, אל תפריעו להם, ואל תסכנו אותם.

פינוי וחבירה לכוחות חרום

אם בכל זאת מישהו נפצע ואין באפשרותו להמשיך ברכיבה, יש להתחיל בנוהל פינוי. האירוע ינוהל ע"י מנהל הרכיבה (בדרך כלל המוביל).

על מצבי חירום בשטח מניעה והתמודדות איתם אתם יכולים ללמוד מהכתבה של אילון שגיא ועל אופן החבירה לכוחות פינוי תוכלו ללמוד מהכתבה של ארנון שדמי.

בכל מקרה ועל קצה המזלג, המוביל יקצה רוכבים לטיפול בפצוע (לצורך שתייה, חבישה במידת הצורך וכו').

המוביל יצור קשר עם המשטרה (מספר 100) לצורך הפעלת יחידת החילוץ. יש למסור למשטרה את המיקום בעל פה (על כן נדרשת הכרות עם תא השטח). כיום המשטרה שולחת מסרון ועם התשובה למסרון המשטרה תקבל את המיקום של הקבוצה. לפי המיקום המשטרה תפעיל את יחידת החילוץ המתאימה.

יש למסור מספר טלפון אחד או יותר (רצוי מרשתות סלולריות שונות ע"מ להבטיח קליטה).

במקרה שאין קליטה, יש לרכוב עד למקום בו תהיה קליטה (מקום גבוה לרוב) או להצטייד בטלפון לווייני.

שתהיה לכולנו עונת רכיבות מדבר פוריה, מוצלחת וזהירה


אדוארדו אוקסמןמוביל טיולי רכיבת אופנים (נייד: 0544738363, מייל: [email protected])


20200103_114533-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כתבות נוספות