Shimano XT 8120 

 גלגלי שבילים במבחן

יבואן: DAA Sport & Technology    מחיר: 1,799 שקלים    משקל: 2000 גרם לסט גלגלים קומפלט

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

בחן וכתב: חן גרומן          תמונות: חן גרומן

בעידן בו אופניים כמעט בכל הרמות מגיעים מאובזרים בחלקים מעולים שלרוב לא דורשים החלפה או שדרוג, גלגלים עדיין  נותרו אחד השידרוגים הנחשקים ולא במקרה. המשקל המתגלגל, הקשיחות והעמידות, משמעותיים מאוד לתחושה על האופניים ולביצועים. מצד שני שדרוג כזה הוא לרוב מאוד יקר ולא תמיד מתאפשר אחרי ההוצאה המשמעותית של רכישת האופניים. סדרת גלגלי ה XT החדשה של שימנו באה לתת מענה בתחום זה מבחינת עלות תועלת. במחיר של כ 1800 שקלים עבור סט גלגלים, תקבלו שידרוג מאוד דרמטי לביצועי המפרט המקורי וכאמור לביצועי האופניים. 

סדרת הגלגלים החדשה של שימנו ברמת XT כוללת שני דגמים ה WHM8100 עם חישוקים ברוחב 27.9 מ"מ חיצוני ומיועד ליישומי XC וה WHM8120 המוגדר כגלגל שבילים והוא מושא המבחן שלנו.

1606813846028-custom

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מאפיינים כלליים

  • קוטר גלגל 29 אינץ’ בלבד
  • רוחב חישוק פנימי 30 מ"מ
  • רוחב חישוק חיצוני  35.4 מ"מ
  • גובה חישוק 19.8 מ"מ
  • נאבה אחורית XT Deore זר שיניים קבוע (לא מנגנון)
  • נאבה קידמית XT Deore
  • 28 חישורי j bend בקוטר משתנה 2-1.8-2 מ"מ (בגלגל קדמי חישורי 2-1.8)
  • דרייבר קסטה Micro spline 12
  • חיבור לרוטור Center lock בלבד
  • משקל הסט 2000 גרם, כולל סרט אטימה וונטיל.

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

הxt 8120 הם גלגלים לרכיבת שבילים כאמור, בהתאם לכך הם רחבים ועמידים ובעלי משקל די גבוה. המחיר לסט הוא 1800 ש"ח מה שהופך אותם למוצר די עממי על אף היותו מתקדם ושייך לסדרת הxt. 

מה מייחד את הגלגלים האלה? והאם יעמדו במבחן העמידות והאמינות תחת רגליו של בוחן כבד? הישארו עימנו

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

על מימדי הגלגל ומשמעותם

גלגלי ה xt trail 8120 בנויים על בסיס חישוקים ברוחב פנימי של 30 מ"מ, ככלל חישוקים רחבים הפכו לאופנה מקובלת בענפי ההרים השונים, בעיקר באגרסיביים שבהם ואפילו בכביש. היתרון בחישוק רחב הוא האופן שבו הוא פותח את הצמיג וגורם לו להיות בעל חתך חיצוני רחב יותר ו "עגול" יותר, ובכך מקנה לו אחיזה רציפה וצפויה יותר גם בהטיות חדות על קוביות הצד של הצמיג. כמו לכל דבר גם לזה יש גבול אופטימלי, ו30 מ"מ הוא אכן רוחב מקובל ומתאים לצמיגים ברוחב של עד "2.6.

גובה החישוק הוא 19.8, זהו עובי החישוק כאשר מסתכלים עליו מהצד. ככל שהחישוק גבוה יותר כך מתקבל חישוק יותר קשיח (בכיוון הרדיאלי) ופחות סלחני לנחיתות ומכות. גובה של 19.8 מ"מ הוא יחסית קטן ביחס לקטגוריה, מה שמאפיין את החישוק כסלחני יותר למהמורות, אבל לא בהכרח פוגע בהעברת הכוח ובקשיחות הצידית שלו (לדעתי לא!). כנ"ל לגבי מספר החישורים בגלגל, 28 נחשב למספר מועט, וגם זה תורם ליכולת הספיגה של הגלגל. 

הxt הוא גלגל אסימטרי בעל zero dish, בכל חישוק אסימטרי המטרה למרכז את מישור הקדחים בחישוק ביחס לצלחות/ שפתי הנאבה (במקום בו מושחלים החישורים), כדי לאזן את מידת המתיחה בין שני צידי החישורים. כשאומרים Zero dish הכוונה היא שהמרכזיות היא מושלמת, כלומר שמישור הקדחים בדיוק במרכז, וזה לדעתי סוד הקשיחות הצידית של גלגלי הxt.

חישורים בעלי עובי משתנה של 2-1.8-2 מ"מ, לאופטימום של משקל וחוזק, מכיוון שחישורים בד"כ נשברים קרוב לקצה המתוברג או קרוב לקצה המכופף.

שומעים את השקט? על מנגנון הראצ'ט השקט

מיד  שמתחילים לרכוב על גלגל הxt מבחינים בדבר מיוחד, שקט מוחלט! מחפשים את צירצור הנאבה בעת סיבוב הגלגל האחורי? ובכן לא כאן… כאן הגלגל מסתובב אבל ללא הרעש המוכר של פעולת ראצ'ט. זה קורה בזכות מנגנון צימוד/ניתוק (trigger mechanism) בתוך הfreehub, כלומר הגלגל הזה יכול להתגלגל ללא המגע המוכר של מנגנוני הראצ'ט. היתרונות הם התנגדות מופחתת לגלגול, ופחות רעש (אולי בעצם רעש זה טוב? תחליטו בעצמכם).

המנגנון היפה הזה נמצא כולו בתוך הfreehub, ופעולת הצימוד/ניתוק מבוססת על אפשרות ציפה בכיוון צירי (axial) של ראצ'ט עם שינון עדין. בקוטרו החיצוני של אותו ראצ'ט צף, יש גם שיניים משופעות (helical) שאחראיות לגרום לתנועה הרצויה באופן הבא:

כאשר הגלגל מסתובב ללא תנועת פידול, השיניים המשופעות יפעילו כוח המרחיק את הראצ'ט הצף משילוב בראצ'ט הנגדי, עד להיווצרות מרווח זעיר, והמשך סיבוב ללא מגע. 

ברגע שמפדלים, ומסובבים את הקסטה במהירות גדולה מזו של הגלגל, כיוון הכוח בשיניים המשופעות מתהפך, ודווקא מצמיד את הראצ'ט הצף לשילוב עם הראצ'ט הנגדי, יחד עם הכוח הזה פועל גם קפיץ המצמיד הראצ'ט לשילוב.

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מדובר בפיצ'ר ייחודי וחדש שחילחל מרמת xtr לרמת xt. ההתנגדות לגילגול אינה מרכיב משמעותי, ומדובר לרוב בהפסד כוח מזערי וזניח, אבל הייחודיות, והבלינג שבראצ'ט השקט הם אלה שהופכים אותו למעניין כל כך. זווית השילוב המקסימלית של הראצ'ט הזה היא 7 מעלות, והתחושה היא של engagement כמעט מיידי והיא מצוינת לדעתי. זה בטוח יותר טוב מהרוב המוחלט של הגלגלים ברמת מחיר דומה.

ביחס לדגמי freehub ישנים מוכרים ובהם 4 או 6 שיניים קופצות, כאן ספרתי כ94 שיניים קטנות, שברגע העברת מומנט בפידול כולן נמצאות במגע, שטח המגע גדול מאוד, לכן כל חלקי המנגנון עשויים אלומיניום והמנגנון עמיד במיוחד.

Micro spline- סטנדרט חיבור קסטה חדש 

הfreehub של גלגלי הxt הוא מסוג micro spline שבזכותו שימנו יכלו לרדת לגלגל קטן של 10 שיניים בקסטה. הוא בעל קוטר מוקטן מבעבר, עם 23 שיניים צפופות ונמוכות, כאשר 11 גלגלי שיניים של הקסטה מושחלים עליו, ולמעשה הגלגל האחרון והקטן חורג אל מעבר לקצה הfreehub, והוא מחובר על ידי שינון צירי לגלגל הבא אחריו (הילוך מספר 11).

מיסוב

כמו בשאר גלגלי שימנו ובכל הנאבות מתוצרתם גם כאן גלגלי ה XT החדשים בנויים על בסיס מיסב פתוח ודרוך שהוא חלק אינטגרלי מהנאבה. מה זה אומר אתם שואלים? 

ובכן, מיסב פתוח זה אומר שאם תפתחו את המכסה תמצאו את כדורי המיסב מושחלים ישירות בשקע ייעודי בנאבה (למעשה כאן גוף הנאבה הוא המסילה החיצונית של המיסב) בשונה מרוב הגלגלים בהם תמצאו מיסב סגור שמוכנס בשלמותו לגוף הנאבה. 

המשמעות של מיסב דרוך היא שבעצם בעת הידוק ציר הגלגל למזלג או לשלדה, אנחנו מכניסים כוח דריכה למיסב (preload) ובכך סוגרים את החופשים על המיסב, לעומת מיסב סגור שיש בו חופש מובנה שלא ניתן לסגור, לא משנה כמה חזק נהדק את הציר. 

היתרון על הנייר במיסוב פתוח ודרוך של גלגלי הxt הוא נושא סגירת החופשים, שמביא לקשיחות צידית משופרת, למהירות גלגול גבוהה (חלקות), ולעמידות משופרת של המיסב (שבזכות הדריכה לא חווה מכות ונקישות). יתרונות נוסף הם העובדה שניתן תאורטית להשתמש במיסב יותר גדול, בגלל ניצול הנפח על ידי איחוד המסילה החיצונית של המיסב עם גוף הנאבה. כל היתרונות הנ"ל תקפים כל עוד מהדקים את הציר במומנט הדרוש (וככלל יודעים מה לעשות). הידוק חזק או חלש מדי עלול לגרום נזק, וביצוע תחזוקה שוטפת מבלי להכיר את המערכת עלול לגרום נזק. 

חישוק

החישוק בגלגל ה XT ובכל גלגלי שימנו עשוי אלומיניום, הוא אסימטרי לקבלת איזון במתיחת החישורים משני צידיו. זה אומר שהגלגל דורש פחות מתיחות באופן כללי, ושניתן לבנות ככה גלגל יותר סופג ויותר עמיד במשקל זהה או מופחת.

הגלגל קיים גם בגרסה צרה כאמור ברוחב חיצוני 27.9 מ"מ (פנימי 22.5). כאן אנחנו מקבלים אותו בגרסה הרחבה, ברוחב פנימי של 30 מ"מ, המומלץ לשימוש לצמיגים ברוחב "2.25 ועד "2.6.

ctc 01.21 1070×200
KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

בשימוש- ביצועים ותחושה

סט גלגלי המבחן עבר איתי יותר מ 1,000 קילומטרים של רכיבה, בתקופה שהחלה בתחילת הסתיו כאשר השטח היה מדורדר ונשכני, ועד לימי תחילת החורף כשהסלעים מחליקים והסינגלים הפכו מהירים. לשמחתי אני בעיקר יכול לספר מה לא קרה לי במהלך כל הזמן הזה. 

שפיצים שנשברו או השתחררו – לא קרה, נפילה פתאומית של הטיובלס – לא קרה, דנטים בחישוקים – לא קרה

המקרה היחיד שחוויתי היה נפילה לא רצונית של קאפ (מכסה מיסב) במהלך העמסה לרכב. מדובר בחלק שמוכנס בלחץ עם o-ring היקפי שכנראה קיבל מכה בעת ההעמסה ונפל. אני שמח לדווח כאן שאם במקרה איבדתם את החלק (כמוני…) ניתן להשיג את החלק אצל היבואן בלי בעיה.

ככלל יש לנו כאן גלגלי trail על פי ההגדרה, וניתן לראות זאת גם על פי התכונות המותאמות. 

בהיבט התנגדות לגלגול, בזכות המיסב הפתוח שמתגלגל טוב יותר ממיסב סגור אלה גלגלים שמקבלים ציון טוב מאוד בתחום זה. אם מוסיפים לכך את צמיגי הקרוס קינג של קונטיננטל שהורכבו על הגלגלים בעת המבחן,הייתי אומר שהציון המשוקלל לגלגול הוא מצוין מבחינתי.

העברת הכוח, כמצופה מסט גלגלי שבילים קשיח במשקל 2000 גרם, העברת הכוח היא ללא דופי. המשקל הגבוה לעומת זאת מורגש וניכר בזמנים בקטעי פידול רצופים וארוכים.

גלגלי הxt מצטיינים בשילוב מיטבי בין קשיחות צידית ליכולת שיכוך וספיגת מהמורות, תכונות מאוד חשובות בגלגלים לרכיבת שבילים. זה מתקבל בזכות החישוק הרחב, עם פרופיל נמוך יחסית (19.8 מ"מ), יחד עם צורתו האסימטרית והמתיחות המאוזנת בחישורים. הגלגלים האלה מאפשרים להשכיב את האופניים לתוך סיבוב בביטחון מלא שהם אוחזים אותך, ולצאת בדיוק בקו שתכננת. או לחלופין לבצע תיקון מהיר בהיגוי כדי להתחמק ממכשול. הדברים הללו מקנים לרוכב עליהם תוספת ביטחון ברכיבה טכנית, בדיוק כפי שהיית מצפה מגלגלים טובים בייעוד הזה. באותו אופן גם נחיתה לא מוצלחת מקפיצה, או מעבר מהיר על גינת סלעים, הפתיעו אותי בספיגה מצד הגלגל במקומות שבהם ציפיתי להרגיש מכה מהקרקע.

סיכום

אחרי מבחן ארוך ואינטנסיבי מאוד שבחן מגוון אספקטים של הגלגל לאורך זמן, אני יכול לדווח שמאוד אהבתי את את הגלגלים הללו. הסיבות העיקריות לכך הן ראשית תאימות מוחלטת לאופניים שלי על כל רכיבי שימנו המורכבים עליהם, בלי החלפות ובלי התאמות, וזה דבר שאין לזלזל בו. שנית, אני אדם שמעריך עמידות ואמינות, ואם לשים בצד את נושא מכסה המיסב שנפל לי שלא בזמן רכיבה עם רשלנות תורמת מצידי, יש פה סט גלגלים שעל פני מעל 1000 ק"מ לא זייף ולא הפתיע אותי באף תקלה. יתרה מזאת הוא הוכיח את עצמו כמצויין בקשיחות ובספיגת מהמורות כשזרקתי על הגלגלים האלה כמה סלעים לא נחמדים ולא הוגנים (+ כמה נפילות לא אלגנטיות מצידי…) 

בנוסף, אני יכול להעיד על עצמי כמהנדס מכונות, שמנגנון הראצ'ט השקט לגמרי עושה לי את זה, ולכן הוא מהווה עבורי פלוס של ייחודיות ואיכות.

לגבי נושא המשקל, חשוב לומר שמשקל של 2,000 גרם לסט לחלוטין משאיר את הגלגלים האלה בקטגוריית השבילים/דאון קאנטרי ולא בxc תחרותי, ואכן מצאתי אותם גלגלים מאוד ראויים עבור מי שרוכב על אופני xc ורוצה ליהנות מתוספת ביטחון באזורים יותר טכניים (מישהו אמר כאן דאון קאנטרי?). בסופו של יום נושא המשקל הוא עניין של העדפה אישית בעיקר, כרוכב במשקל 93 ק"ג דעתי בעניין היא שאני מוכן לשלם את מחיר המשקל הנוסף הזה, ולהישאר עם הגלגלים שלי שלמים לאורך זמן.

יותר: עמידות, קשיחות מול ספיגה, נאבה שקטה, שילוב מהיר, תמורה מעולה למחיר.  פחות: משקל.

original_958540f4-c370-4fa8-b458-2baa575d35c8_img_2

כתבות נוספות