SIGEYI AXO

מד וואטים במבחן

יבואן:  SIGEYI ישראל      מחיר: 1977 שקלים כולל מע"מ (כולל גלג"ש וברגים)      משקל: 82 גרם ללא גלג"ש (135 גרם עם גלג"ש 34 וברגי טיטניום)

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן וכתב: שחר מיליס

הכל זה ביצועים, ניהול אנרגיה ואימונים…

סקירה מפורטת על שימוש במד וואטים, תכניות אימון וטיפים לניצול הפלטפורמה הזו לשיפור האימונים שלכם לא תמצאו בסקירה זו. אבל מי מכם שאי פעם שקל, או אפילו רק חלפה לו המחשבה לקנות ולהתקין מד וואטים על האופניים שלו, כדאי שישב רגע, ירפה את השרירים, ויקרא את הכתבה. מוצר זה יכול לעניין אתכם. ומי שלא? אולי כתבה זו תזרע בראשכם מספיק סקרנות כדי לשקול…

מדי וואטים הוכיחו את עצמם ככלי אימונים המדוייק ביותר, המאפשר לרוכב לנהל את משאביו ולרכב בצורה "מדעית" יותר. רוכב מיומן אשר עשה את העבודה המכינה ותרגם את המספרים לביצועים ברי השגה יכול לקבוע לעצמו מספרים שתואמים את יכולתו ויביאו אותו למקסם את ביצועיו בתחרות. כל זה נכון בעיקר עבור רוכבי כביש, אך אנו רואים יותר ויותר רוכבי שטח שבוחרים להתקין מד וואטים ככלי אימונים. רובינו (רוכבי השטח) לא מתעניינים בנתוני כח ובסוף ראן מדהים לעולם לא תשמעו דיון על הוואטים של אותו ראן. לעומת זאת כן תשמעו שיחות על אחיזה, מצב השטח, הזרימה, הקוצים וכדומה. בנוסף, ברכיבת סינגלים אין משמעות לעקוב אחרי תוצרי הכח מכוון שלפעמים השטח מאלץ אותך ללחוץ כדי לעבור על מכשול, או להפסיק לפדל כלל בסדרה של פניות צפופות. אז מה לרוכבי שטח ולמד וואטים בכלל?

כאמור, על שיטות האימון המבוססות כח לעומת אלו המבוססות דופק ניתן להרחיב רבות, אך על קצה המזלג אומר שהסיבה שאימון בעזרת וואטים יותר ויותר פופולרית היא שכח היא יחידת מידה אבסולוטית, כח, הנמדד בוואטים הוא למעשה יחידת אנרגיה חלקי זמן – המשמעות היא אם כן: כמות האנרגיה שמושקעת על ידי הרוכב דרך הפדלים אל הגלגלים ליחידת זמן (או לאורך אימון או מקטע). לכן, אין משמעות אם הרוכב מרגיש חלש באותו יום, עייף, נמרץ, חולה או בריא, מידת הכח היא אבסולוטית והמספרים אובייקטיבים. כשעובדים עם דופק (פעימות לב לדקה) ישנה השפעה של הסביבה, השפעה של מצבו המנטלי של הרוכב או אפילו כמה קפה שתה לפני האימון או התחרות, ולכן, אינו כלי יציב מספיק לקביעת מטרות אבסולוטיות.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מד וואטים – איך זה עובד?

מד וואטים הוא לא יותר מאשר מד מעוות* פשוט ומעט אלקטרוניקה להעברת הנתונים למחשב הרכיבה.

*מד מעוות הוא רכיב קטן, פשוט ואמין המוצמד למשטח (קראנק, ספיידר, ציר מרכזי, נאבה או פדל) שמורכב מפסי מתכת שבינהם עובר זרם חשמלי, כאשר כח מופעל על הרכיב עליו הוא נמצא, פסי המתכת מתכופפים מעט והזרם העובר בינהם משתנה. את השינוי בזרם מתרגם מד הכח לוואטים.

פשוט נכון? אז לא בדיוק. אמנם הרכיב פשוט ואמין אבל המרת שינוי הזרם לכח דורשת התגברות על אתגרים רבים כגון, יחס המרה מדוייק, נטרול תנאי סביבה וטמפרטורות שונות, שימוש באלגוריתם מדוייק ועוד. תוסיפו על כך עמידות ואמינות בתנאים הקשוחים שנדרשים מציוד אופניים ויש לכם אתגר רציני. אין פלא שחברות רבות כשלו בנסיון להשיק מד וואטים אמין. ונכון להיום, עוד לא נמצאו שני מדי וואטים שנתנו תוצאה זהה. לכן שם המשחק הוא קירוב מספק של הנתונים וחזרתיות של הנתונים.

מד הוואטים של סיגיי הוא מוצר שתוכנן בסין ומיוצר בתאילנד, החברה קיימת משנת 2015 ומייצרת אך ורק מדי וואטים. הבעלים והמהנדסים מביאים נסיון רב והרבה תשוקה למוצרים שלהם, ולראיה, המוצר שלהם מצליח להחזיק מעמד ולגדול בשוק לעומת נסיונות כושלים של מדי וואטים אחרים, עד שהיום, זהו המוצר המוביל בסין.

אציין שקטלוג המוצרים של החברה, מכיל למעלה מ 25 מדי וואטים שונים המתאימים לרוב מערכות ההנעה הן בכביש והן בשטח. את המוצר במבחן קיבלנו מ SIGEYI ישראל- שמייבאים את מדי הוואטים של SIGEYI באופן סדיר לישראל.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מאפיינים

מד הוואטים AXO הוא מד כח שמתחבר אל הקראנק במקום גלגל השיניים ומודד את הכח המופעל עליו דרך הפדלים. המכשיר בעל סוללה פנימית נטענת עם כבל טעינה מגנטי, בעלת טווח עבודה של כ 300 שעות, עמידות למים בתקן 67IP, דיוק של +/-1% בטווח של 0-2000 וואט, עבודה מדוייקת בטווח טמפ' של (-20) עד 50, מדידת קאדנס (סל"ד) בטווח של RPM 30-220, מדידת כח ברגל ימין ושמאל, איפוס וכיול אוטומטי, קישוריות הן בבלוטות' והן ב ANT+, אחריות של שנתיים ועדכוני תוכנה OTA (ללא צורך לחבר כבל), וכל זאת בעיצוב מינימליסטי ועדין, משקל תחרותי מאד וחווית משתמש נעימה ופשוטה.

למבחן קיבלנו את מד הוואטים AXO המתאים למערכת סראם איגל שברשותנו, המוצר הגיע עם גודל גלג"ש לבחירתי (34T) וברגי טיטניום בגוון Oilslick סגלגל ירקרק ומפתח אלן מתאים. הנ"ל הם חלק מהשירות אשר מציע היבואן וכלולים במחיר. בערכה ניתן למצוא את מד הוואטים עצמו, קטלוג מוצרים, תעודת אחריות, שני כבלי הטענה, ומספר מדבקות עיצוב בצבעים שונים.

בהשוואה למדי וואטים אחרים אני רוצה לציין לטובה את המראה המינימליסטי שלו, העיצוב נקי ללא בליטות או נפח מוגזם, הסוללה הפנימית לא מצריכה בית סוללה מיוחד וחיצוני כפי שניתן לראות במוצרים אחרים, טעינת הסוללה נעשית באופן מגנטי כך שאין פתח או שקע הטענה שצריך לסגור ולהגן עליו מפני מים ולכלוך, וזהו אחד היתרונות הבולטים שלו. מד הוואטים נדלק לבד עם תזוזת הקראנק וכבה כעבור מספר דקות ללא תנועה, כך שאין צורך להדליק, לכבות או לוודא שהוא פועל. ליד מחבר הטעינה ישנן נורות לד קטנות אשר נותנות אינדיקציה על מצב הסוללה באמצעות הבהובים.

ההתקנה פשוטה למדי, רק מפרקים את גלגל השיניים המקורי (ב SRAM איגל – בעזרת שלושה ברגים קטנים מצידו הפנימי של הקראנק) ומרכיבים במקומו את מד הוואטים.

המכשיר מגיע עם סוללה כמעט טעונה והטעינה הראשונה אורכת שעות בודדות בלבד. הצימוד למכשיר הגארמין היה פשוט למדי אך יש להגדיר מסכי מידע רלוונטים ולהתאים את התצוגה במכשיר לקבלת תוצאות אופטימליות של שימוש במידע המתקבל.

לסיגיי יש אפליקציה התומכת במכשירי אנדרואיד או IOS ומאפשרת לקבל נתוני אמת על מצב הסוללה, סלד וכח וכן לעדכן גרסאת מכשיר במידת הצורך, אך המידע החשוב לגבי הרכיבה יגיע ממחשב הרכיבה שלכם ולא דרך האפליקציה.

בשימוש

כאמור, ההתקנה הראשונית היתה פשוטה וקלה, הצימוד לגארמין היה מהיר מאד אך טמן בחובו מלכודת (מהצד של גארמין) אותה אחסוך מכם עכשיו. כאשר מבקשים מגארמין לאתר התקנים, בקשו ממנו ל"אתר את כל הסנסורים" ולא לאתר "מדי כח". צימוד המכשיר כמד כח, יאפשר לגארמין לקרוא רק את נתוני הכח ללא שימוש בנתוני הסל"ד. צימוד המכשיר תחת חיפוש "כל הסנסורים" מאפשר שימוש בכל המידע הנאסף ללא פעולה נוספת מצדכם.

נתוני הכח כשלעצמם חסרי חשיבות, רוכבים רבים נעזרים במד הכח בזמן אמת בדרך כלל בהצגת ממוצע של 3 שניות (ולא זמן אמת) כדי לקבל נתונים יציבים יותר, יש המגדילים לעשות ומציגים ממוצע 10 שניות, אך נתון זה פחות רלוונטי לרכיבת שטח בה יש הרבה שינויים בזמן קצר, כפי שמכתיב השטח. נתונים נוספים שניתן להציג הנם, בין השאר, הספק כח ממוצע, הספק להקפה, הספק מנורמל- הלוקח בחשבון קטעים ללא פידול, הספק לקילו לקבלת נתונים אבסולוטים, חישוב FTP, סף חומצות חלב*, נתוני סל"ד מגיעים באופן אינטגרלי עם כל מד כח ופיזור הכח בין רגל ימין לשמאל הם נתונים המסייעים בעיקר באימונים ספציפיים או כשיקום אחרי פציעות.

*בשילוב עם מד דופק/ הערכה בלבד/ בגארמין קונקט

באופן אישי, הוספתי שדה אחד במסך הראשי שלי בגארמין EDGE 830 – כח ב3 שניות, כדי לקבל מושג על מידת המאמץ שלי ברגע נתון. במסך נוסף קיבצתי נתונים מעניינים נוספים לצורך אימונים ספציפיים על רכיבה בקטע מסויים, כח לאורך זמן, סל"ד ועוד.

מד הוואטים של סיגיי מבצע כיול אוטומטי בכל פעם שמסובבים את הפדלים לאחור והוא יודע לפצות לבד על הפרשי טמפרטורה המשפיעים על הנתונים המתקבלים. המוצר במבחן ארוך טווח כבר מספר חודשים והראה נתונים עקביים לאורך כל תקופת המבחן (ללא קפיצות כח חריגות, נתונים חריגים וכיוצ"ב).

לא ביצענו מבחן השוואתי בינו לבין מוצרים דומים, ולא תראו כאן גרפים ומדידות ממכשירים שונים. יחד עם זאת, הבעיה הנפוצה של מדי וואטים היא אי אחידות בתוצאות בין רכיבות ונתונים שגויים, ואלו לא נצפו במוצר זה.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

סיכום

מד הוואטים של SIGEYI הוא מוצר שעקב מחירו הנמוך משמעותית ממתחריו, וביצועיו האמינים נותן תמורה מצויינת לכסף. אמנם אפשר לקנות אותו ב aliexpress, אך מחירו בישראל (כולל גלג"ש וברגים) לא שונה בהרבה לו הייתם מנסים להביאו לבד, ההבדל העיקרי הוא שהמוצר הנרכש בישראל כולל אחריות של שנתיים, דבר חשוב מאד במוצר אלקטרוני לא זול, וכמובן שחוסך הפתעות כגון מע"מ ומיסים שיוטלו על הבאת מכשיר בעצמכם מחו"ל.

אמנם מדי וואטים הולכים ותופסים מקום באימוני אופני הרים, מקורם ומקומם הטבעי הוא דווקא באופני כביש. עבור רוכבי שטח, העובדה שמד הוואטים במבחן קטן מימדים וללא פתחים רגישים למים ובוץ, הופך דווקא אותו לבחירה עדיפה למי שבוחר להשתמש במד וואטים על אופני הרים.

יותר: מחיר, אחידות בנתונים, אמינות, טעינה ללא פתחים, משקל     פחות: לא מצאנו, אך החשש ממוצר יקר שטרם הוכח קיים.

כתבות נוספות