Santa Cruz Heckler

אופני שטח חשמליים במבחן

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יבואן: Cyclepro     מחיר האופניים במבחן: 32,995 שקלים למפרט ברמת S


בחן וכתב: אריק פלדמן      דוגמן: בני (בנג'י) גרנות      צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

פחות או יותר מהיום שבו רוב רוסקופ ייסד את סנטה קרוז ב 1994 כמותג זעיר לייצור אופני שיכוך מלא (בלבד…), שמרה סנטה קרוז על מעמדה כאחת החברות המובילות והנחשקות בעולם האופניים. המותג עתיר הוויב הזה ניצב תמיד בחזית הפיתוח הטכנולוגי של עולם האופניים לרוב בחוסר הלימה מוחלט לגודלה הפיסי של החברה ולהיקפי הייצור והמכירות שלה. קבוצת המרוצים של המותג ה Santa Cruz Syndicate היא ככה"נ קבוצת הדאון היל המפורסמת בעולם, ומעל לכל ספק אחת הטובות שבהן. בהחלטה שיווקית גאונית ובהשקעה כספית אדירה הצליח רוסקופ לקבץ סביבו כל השנים חבורת כוכבים מוכשרים עתירי הישגים ותארים שהצליחו מאוד במסלולי המרוצים אבל בעיקר דאגו להשאיר את המותג הזה חזק מאוד במדד הנחשקות ובחלומות של חובבי אופנים רבים בכל העולם.

בתחילת העידן החשמלי העולמי סנטה קרוז ניצבו כלך גבוה בפופולריות ובנחשקות של דגמי האופניים "הרגילים" שלהם, עד שהם הרשו לעצמם ללעוג לרעיון שהם יצטרפו יום אחד ל "עדר החשמלי". לפחות יאמר לזכותם שהתעקשות שלהם נמשכה לא מעט זמן, עד שהם הבינו (כמו רבים אחרים) שהתופעה היא לא ברת חלוף, ובזמן שהם מתבצרים בעמדה שלהם הם מאבדים חלק משמעותי מנתח השוק הפוטנציאלי הטבעי שלהם למותגים אחרים שהשכילו להבין טוב יותר לאן השוק הולך.

אחרי שההבנה חדרה, סנטה קרוז היו צריכים לעשות משהו שמחד ירגיע את הלקוחות (ויגרום למתחרים שלהם להילחץ…), ומאידך שיישאר נאמן למורשת החדשנות שכה מאפיינת אותם כל השנים. להלן ה Heckler אופני AM/ אנדורו עם מהלך של 150 מ"מ מאוחר, 160 מ"מ לפנים ואג'נדה ברורה לייצר אופנים זריזים, שובבים ומתמרנים ככל הניתן.

אגב, בעבור יצרנים רבים שהם חלק מהמיליה של ה"יצרנים הייחודים" (טרנזישיין, יטי, איוול וכו'), סנטה קרוז הם סוג של בנצ'מארק. רבים מהם ישבו על הגדר וחיכו לראות מה יעשו החברים מקליפורניה כדי להחליט אם הם נכנסים לשוק הזה או ממשיכים בינתיים לדבוק אך ורק באופניים האנלוגיים. אחרי השקת ההקלר נראה שהסכר נפרץ, ובעתיד הקרוב מאוד נוכל לראות את התוצאות מחברות שעד כה לא התקרבו ל"שיקוץ" החשמלי.

אז האם סנטה קרוז הצליחו לעשות עם הדגם החשמלי הראשון שלהם מה שהם עשו עם דגמים אחרים שלהם? יצאנו לבדוק הישארו עמנו.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

HIGHLIGHTS

  • שלדה קרבון מלאה ברמת  CC
  • מתלה VPP המייצר מהלך של 150מ"מ
  • מזלג  Fox 36 עם מהלך של 160 מ"מ מלפנים
  • גלגלי 27.5 עם צמיג "2.6
  • מערכת הינע SRAM GX עם 12 הילוכים
  • מערכת חשמלית Shimano Steps E8000 המספקת 250 וואט ומומנט של עד 70 ניוטון/מטר.
  • סוללת Shimano E8010 500Wh אינטגרלית.
  • מערכת שליטה ובקרה E7000
  • זווית כיסא 76 מעלות.
  • זווית ראש 65.5 מעלות.
  • בסיס גלגלים 1237 מ"מ.
  • צ'יינסטיי באורך 445 מ"מ.
  • משקל: 21.5 ק"ג
  • נתונים למידה  L

מפרט מלא באתר היצרן

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

שלדה ומתלה

במקור ההקלר שהושקו ב 1996 היו אחד מהדגמים האייקונים של סנטה קרוז, עד היום מסתובבים ביננו אנשים שטוענים שאלה היו האופניים הכי טובים שהיו להם עד היום… אבל לגרסת ההקלר החדשה סנטה קרוז לקחו דווקא את הפלטפורמה של הברונסון- דגם אנדורו/שבילים האגרסיבי שלהם. על אף המנוע הגדול שיושב במרכז השלדה, ה DNA הצרוב והמוכר של סנטה מתפרץ גם על הדגם הזה מכל עבר. שלדת ההקלר החדשה עשויה קרבון  ברמת CC (הקרבון הקל יותר של סנטה קרוז) מהמסד עד הטפחות כולל הטמעה של הסוללה בתוך השלדה עם אפשרות שליפה פשוטה יחסית. גם כאן כמו בכל הדגמים שלהם רמת הגימור והירידה לפרטים היא מהקיצוניות והיפות ביותר שתראו. בין היתר תמצאו שם העברת כבלים פנימית, מיגוני שלדה אינטגרליים, משולש אחורי שלם ללא צירים או חלקים נעים (מה שמבטיח קשיחות מבנית גדולה, תחזוקה פשוטה ושקט…), וכל צירי המתלה עשויים אלומיניום מכורסם ב CNC עם תותבי נעילה גאוניים ומאוד פשוטים לתחזוקה. וכמובן גם בדגם ההקלר, סנטה קרוז מציעים אחריות על השלדה לכל החיים.

ההקלר כמו כל דגמי השיכוך מלא של החברה בנויים סביב מתלה ה VPP המייצר כאן מהלך של 150 מ"מ מאחור, כשמלפנים ניצב מזלג 36 של פוקס עם מהלך של 160 מ"מ. למי שפסספס נזכיר שה VPP (virtual pivot point) הוא מתלה רב זרועות עם ציר ווירטואלי שזכויותיו נרכשו ע"י סנטה קרוז (יחד עם חברת אינטנס) במהלך 2002, ומאז הוא שופר, עודכן וכויל עשרות פעמים. המאפיין העיקרי של מתלה זה הוא היכולת לייצר עומק בשיכוך ולספוג אימפקטים גדולים, ובה בעת לשמור על יעילות דיווש גבוהה ביותר ללא שקיעה מיותרת. מיקומו של מתלה ה VPP בתוך השלדה השתנה במהלך הדורות, כשבשנים האחרונות (בהשראת דגם הדאון היל של החברה ה V10) הוא נדד לתחתית השלדה והתמקם מעל הציר המרכזי. אנחנו מספרים לכם את כל זה, על מנת שתבינו שבכדי למקם בהקלר החשמליים את המתלה יחד עם המנוע סביב אזור הציר המרכזי, המהנדסים הקליפורנים היו צריכים לעשות תימרונים רציניים כדי לשמור על מאפייני העבודה של המתלה. למראית עין התוצאה היא ללא ספק מרשימה. איך זה מרגיש אתם שואלים, ובכן בהמשך…

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

גלגלי 27.5 ולא 29

בניגוד למגמה הרווחת של גלגלי 29 מלפנים ומאחור או גלגלים בסגנון מאלט (29 מלפנים 27.5 מאחור), סנטה קרוז בחרו ללכת דווקא על זוג גלגלי 27.5 עם צמיגים רחבים בחתך של "2.6. היעד הראשוני שמתכנני ההקלר הציבו בפניהם היה לייצר אופניים עם יכולת תמרון גבוהה ככל הניתן. כדי להשיג זאת, לטענתם הם התחילו מאורך תומכות השרשרת שהן האופטימלית בעיניהם (לאו דווקא הכי קצרות בשוק) ועליהן ניסו להלביש גלגלים שונים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. החיבור בין תומכות שרשרת באורך 445 מ"מ עם גלגל בקוטר 27.5 וצמיג ברוחב 2.6 הביא לטענתם את התוצאה שאותה חיפשו באופן אופטימלי. נשאלת השאלה אז למה לא 29 מלפנים כמו שעשו יצרנים רבים אחרים? לטענתם בוצעו לא מעט ניסויים עם גלגל גדול מלפנים אך בשורה התחתונה התוצאה הייתה הרבה פחות טובה ולכן הם החליטו לדבוק בזוג גלגלים קטנים.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מערכת חשמלית

סנטה קרוז בחרו לחבור לשימנו כשותף המנוע שלהם. אופני המבחן צויידו במערכת E8000 של שימנו המספקת 250 וואט ומומנט של עד 70 ניוטון/מטר יחד עם סוללת 504 וואט/שעה אינטגרלית גם היא מתוצרת שימנו. המערכת עומדת בתקינה האירופאית, משמע המנוע מפסיק לסייע במהירות של מעל  25 קמ"ש אך מאפשרת דיווש מעל מגבלת המהירות עם התנגדות מסוימת כמובן. בדגם ההקלר המעודכן כבר מגיע מנוע Ep8 החדש והקטן יותר, אך הסוללה נשארה 504 וואט/ שעה. לטענת סנטה קרוז, שימנו נבחרו כיצרן המנוע כדי להקל על עניין השירות. כל החלקים של המערכת החשמלית הם מתוצרת הענק היפני וזמינותם בכל העולם הייתה לכאורה הפרמטר העיקרי בבחירה. אולם למשקל הכללי הקל יחסית של המנוע של שימנו יחד עם הסוללה הקטנה הייתה כנראה משמעות גדולה מאוד באג'נדת התימרוניות הגבוהה ומשקל הנמוך שהוצב כמטרה, כנראה שגם על חשבון טווח נסיעה.

המערכת כוללת מתג פיקוד מנוע ותצוגה E7000 ארגונומי קטן ונוח לתפעול בעל שלושה מצבי כח Eco- מצב הסיוע הקל ביותר, Trail- מצב הביניים שכשמו כן הוא מוכוון לשימוש יעיל "על השביל", והאחרון Boost שהוא החזק ביותר. בנוסף לשלושת מצבי הרכיבה יש גם מצב הליכה (להליכה לצד האופניים כשיש מכשול שלא ניתן לצלוח ברכיבה).

צג שליטה ברור ונוח לקריאה (אך לא גדול מידי) על הכידון מציג נתונים לגבי מצב הסוללה ומצב הסיוע וכן נתונים נוספים. המערכת מתממשקת עם אפליקציית E-tube של שימנו ומאפשרת עדכוני תוכנה, כיול והתאמה של כל אחד ממצבי הסיוע. כפתור ההפעלה של המערכת נמצא מתחת לבולם האחורי וסנסור המהירות על הרוטור של המעצור האחורי, שניהם נאמנים לפילוסופיית המראה הנקי של סנטה קרוז.

על השביל

ההקלר החדשים מבוססים כאמור על דגם הברונסון עתיר השבחים של סנטה קרוז וככאלה הם אמורים לספק כמויות פאן פקטור בלתי נדלות. גלגלי ה 27.5 והמשקל הקל אמורים כאמור לשרת את התפיסה הזאת באופן ישיר. התחושה הראשונית על ההקלר היא "סנטה קרוזית" אופיינית- סוג של חיבור מדויק לרוכב בזוויות, בריץ', בתכנון הקוקפיט ובתחושה הכללית. זה קסם שאפיין את החברה הקליפורנית כל השנים ונראה שהמנוע ש"תקוע" שם למטה לא ממש שינה זאת. תנוחת הרכיבה, הציין סטייס הארוכים יחסית ומרכז הכובד הנמוך מושיבים את הרוכב ממש במרכז האופניים ומייצרים תחושה של איזון בין החלק הקדמי לחלק האחורי של האופניים.

עליות

בזמנים בהם המתלה והגיאומטריה באופני הרים חשמליים יורדים באופן מובהק מסדר החשיבות של הצרכן הטיפוסי ומפנים את מקומם בהיררכיה לעוצמת המנוע וגודל הסוללה (להלן סוג של ביקורת…), המתלה של ההקלר בולט ואפילו זורח. סנטה קרוז לא היו מוכנים להתפשר על איכות השיכוך של האופניים שלהם, והמתלה עם מאפייני האנטי סקווט הבולטים שלו (השפעה קטנה יחסית של מתח השרשרת על פעולת המתלה) מצליח לייצר אחיזה מדהימה בעליות טכניות עתירות אלמנטים ולא תמיד בקורלציה לכוח המנוע. טיפוס עליות תלולות עם מתלה VPP ותוספת כוח ממנוע (גם אם הוא לא עתיר ניוטון מטר כמו האחרים) היא חוויה מדהימה. במקומות בהם חלק מהמתלים זקוקים לכוח המנוע כדי לצלוח עליה טכנית, הסנטה קרוז עם מתלה ה VPP והגיאומטריה המדויקת מצליחים לעשות גם ללא כוח המנוע העודף. דיי להתמקם נכון על האופניים לדווש יחסית עגול ולתת ליכולות האחיזה הידועות של ה VPP לעשות בשבילכם את העבודה- תענוג!

המנוע של שימנו משרת את התפיסה הכללית

כמו באופניים רגילים, גם באופניים חשמליים, בסוף סך כל הנתונים והמרכיבים ייתנו לאופניים את אופיים. למרות הנטייה הרווחת, אי אפשר לצמצם את איכותם של האופניים החשמליים למנוע ולסוללה בלבד, אבל לשניהם יש חלק מאוד משמעותי באופן בו האופניים יתפקדו בסופו של יום. עוצמת המנוע, הכיול, משקלו, הרעש שהוא מייצר, האינטגרציה ומשך הרכיבה משפיעים מאוד על הרכיבה ומכאן על החיבור שלנו לאופניים. במקרה של ההקלר יש קצת אכזבה בעניין זה, לא בגלל איכות המנוע וביצועיו, אלא יותר בצפיות הכלליות מסנטה קרוז. ברשותכם נסביר: כשההקלר הושקו, מנועים חזקים יותר (וקלים לא פחות), מערכות בקרה ושליטה מתקדמות יותר וסוללות עם קיבולות גדולה יותר כבר היו זמינים בשוק. מין הסתם הייתה ציפייה שסנטה קרוז החדשניים יבחרו באחד ממערכות אלה, בעיקר ביחס לחבילה הכללית של שלדת קרבון מלאה, חלקים מעולים, תפיסת קצה כללית, וכמובן תג המחיר של האופניים. אך כאמור סנטה קרוז בחרו לעבוד עם שימנו בגלל האמינות הגבוהה של המנוע ומערך השירות העצום והמוכח שלה בעולם.

מנוע ה E8000 עובד בדיוק כפי המצופה ממנו, במיוחד במצב Trail. זה אחד המנועים היציבים והאמינים בשוק. הוא מעט רועש ביחס לחלק מהמנועים האחרים, אבל לא באופן חריג, הוא מאוד אינטואיטיבי באופן השתלבות שלו אך מרגיש כאמור פחות חזק מהמתחרים שלו. סוללת 504 וואט/שעה היא בקצה הנמוך יותר של ספקטרום הסוללות היום, ורכיבה ארוכה או עתירת עליות טכניות מצריכה תכנון מוקדם, סוללה ספר או אולי מקור מתח להטענה. לטעמנו ומנסיוננו במבחן, כיול מחדש של מצבי הסיוע השונים הוא חובה. הסט אפ הראשוני שהגיע על אופני המבחן גם פחות תאם לסגנון הרכיבה שלנו ובעיקר זלל את הסוללה די מהר. כיול מחדש ב E-tube לצרכים שלנו בהתאם לסגנון הרכיבה גם שיפר מאוד את הזרימה והאינטגרציה של הסיוע ברכיבה ובעיקר הגדיל את טווח הסוללה.

אבל מה שיכול להיות מתסכל ברכיבה ארוכה או רכיבה עם חבורת סוללות גדולות הוא יתרון במקומות אחרים. פחות קיבולת סוללה שווה פחות משקל, ועם נתון של 21.5 ק"ג ההקלר הם אחד מזוגות האופניים היותר קלים בז'אנר. נשאלת השאלה עד כמה זה משמעותי כשיש מנוע עוצמתי שמזיז את האופניים? ובכן חברים, משמעותי ביותר!!

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

ירידות

למרות שבהסתמך על אג'נדת הזריזות והתמרוניות של החבורה מקליפורניה היינו מצפים לקבל תומכות שרשרת קצרות יותר, בהקלר כמו בהרבה דגמים של סנטה קרוז האופניים עובדים שונה במציאות ממה שמראים המספרים בתרשימים. השילוב של משקל נמוך, גיאומטריה מדויקת, מתלה מאוד יציב באמצע המהלך ומאפיינים של הגלגלים הקטנים, מצליחים לייצר כאן אופניים מאוד קלים לתמרון וממש מרגישים כאן את היתרון על פני אופני 29 גדולים וכבדים יותר. בירידות צפופות ומהירות, עתירות שינויי כיוון ההקלר הרגישו מאוד זריזים ושובבים מחד, אבל מאוד מאוזנים ונשלטים מאידך. התגובה שלהם לאינפוטים מהרוכב היא מאוד מהירה ומדויקת, והם ממש דורשים שינויי כיוון מהירים. יש לנו יותר מתחושה שחסרי המנוחה שבקרבנו, אלה שאוהבים לקפצץ להשתולל עם האופניים מאוד מאוד יאהבו אותם.

בירידות טכניות ואגרסיביות יותר ההקלר נשארים נאמנים למורשת ה DH של סנטה קרוז, אבל בסוף היום גלגלי ה 27.5 מציבים אותם בפחיתות מסוימת (לפחות במעטפת הביטחון שהם מעניקים) מול הדורסים המובהקים של הז'אנר עם גלגלי 29. כאן המתלה המעולה בא לידי ביטוי ויחד עם הגיאומטריה המדויקת, הצמיגים הרחבים והמזלג המעולה הם מפצים על כך לא רע בכלל. עם סאג של 30 אחוז שקיעה, המתלה עבד מעולה וספג באופן אופטימלי אימפקטים גדולים וחזקים מקפיצות גבוהות (לא תמיד מדויקות) או גינות סלעים מדבריות אלימות, אך גם נשאר יציב, מגיב ומדויק מאוד בהאצות, בסיבובים ובשינויי כיוון. מזלג ה 36 בפרונט כאמור תפקד מעולה ובעיקר הרגיש מאוד מאוזן ומתואם עם עבודת המתלה.

סיכום

בדיוק כפי שמצופה היה מסנטה קרוז, הם הושיבו את כולם בהמתנה דרוכה לשפן שהם הולכים לשלוף מהכובע. אז נכון שהציפיות היו מעט יותר גבוהות מהמנוע והסוללה, אך לסנטה קרוז היתה משנה סדורה בנוגע ליכולות ולאופי של אופניים החשמליים הראשונים שלהם ושם אפשר לומר שהם הצליחו בגדול. ההקלר הם אופנים מעולים, הם אחד מזוגות האופניים החשמליים שיותר דומים בהתנהלות שלהם לאופניים רגילים. יכולת התמרון שלהם, השובבות שהם משדרים, הגיאומטריה המדויקת ועבודת המתלה המעולה שלהם מבדילה אותם מרוב דגמי האופניים החשמליים הגדולים בשוק. אך בה בעת חשוב מאוד לקחת בחשבון כי עוצמת המנוע הנמוכה, וקיבולת הסוללה הקטנה מציבים אותם בפחיתות מסוימת אל מול רוב דגמי האופניים בז'אנר שמגיעים היום עם מנועים חזקים יותר, סוללות גדולות יותר ובסוף היום טווח רכיבה ארוך יותר.

אז למי הם מיועדים?

בדיוק כפי שיש פרופיל רוכב שונה באופנים רגילים, כך גם האופניים חשמליים. באופניים "אנלוגיים" יהיו את אלה שירצו את עומק המתלה והמהלך הארוך לטובת אחיזה, מעטפת ביטחון וביצועים, ויהיו את הרוכבים שיחפש את השובבות והתמרוניות. באופניים חשמליים יהיו מי שיחפשו בעיקר את העוצמה הגבוהה או את מקסימום הקיבולת והמרחק, ויהיו את אלה המחפשים את השובבות ויכולת המשחק שתזכיר להם את האופנים הרגילים. הסנטה קרוז הקלר מיועדים באופן מובהק יותר לאחרונים ופחות לאחרים. האם הם ייחודיים ואין בשוק אחרים שיתנו את הטוב מכל העולמות? כנראה שיש, אבל ככל הנראה אף אחד לא ייתן את האופי הכה ייחודי של סנטה קרוז.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות