Orbea Rise M20 2021

אופניים חשמלים בקונספט אחר- מבחן התרשמות

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יבואן: ריסייקלס      מחיר האופניים במבחן: 28,990 ש"ח


בחנו וכתבו: שחר מיליס/ אריק פלדמן     דוגמן: אור בלדב      צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

ה Rise החדשים של Orbea הספרדית כאן כדי לשנות סדרי עולם. על טוויסט קטן (וקל) בעלילת האופניים החשמליים, על האח הקטן והחורג של ה"חשמלוקים" המסורתיים, ועל מה חשבנו עליהם גם בהשוואה לWild FS החשמליים הגדולים של אורבאה בכתבה שלפניכם.

הרייז אשר הושקו בחודש אוקטובר האחרון בקול תרועה רמה, מביאים קונספט חדש/ישן/משופר לשוק אופני ההרים החשמליים. אופניים חשמליים ששמים דגש על משקל נמוך ומתוכננים לספק חווית רכיבה דומה ככל שניתן לאופניים אנלוגים. כמו שגארי פישר היה הראשון לשנות אופסט של מזלג כדי לשפר את הגיאומטריה של האופניים, אבל רק ב 2018 שינוי אופסט המזלג (בגלגלי "29) על ידי טרנזישן הוביל לשינוי מגמה כללית בשוק, כך גם יצרני אופניים חשמליים עם הקונספט של אופניים קלים ומינימליסטים. זה כבר מספר שנים שיצרנים מציגים אופניים חשמליים קלים עם מנועים קטנים אשר עד כה לא הצליחו להכנס למיינסטרים. האם הרייז יצליחו איפה שעד כה רבים נכשלו? ומה בכלל ההבדל? יצאנו לבדוק…

ריסייקלס, היבואן המקומי העביר לנו את האופניים למספר ימים ונתן לנו הזדמנות נדירה לרכב מספר רכיבות התרשמות משמעותיות על הרייז החדשים עוד בטרם הם הועברו למכון התקנים ויחל שיווקם הרשמי בישראל. זהו כאמור לא המבחן המלא והמקיף על הרייז (אותו נבצע מיד אחרי שיאושר שיווקם בישראל), אך כפי שתראו יש בו לא מעט תובנות שיכולות ללמד על אופיים של האופניים.

במבט חטוף הצדודית של הרייז נראית כמו הכלאה בין ה Occam, דגם השבילים של המותג הספרדי לבין ה OIZ מכונת הקרוס/דאון קאנטרי שלהם, מה שבטוח זה שהם לא נראים כמו אופניים חשמליים. הצינור התחתון אשר מכיל את סוללה בגודל 360 וואט שעה אינו עבה יותר מזה של אופני שבילים מכניים, הצינור העליון בעל צורה וקימורים המאופיינים באופני אורבאה. האבזור סטנדרטי לגמרי, כזה שאינו מכיל חלקים ייעודיים לאופניים חשמליים כגון, שיפטר שאינו מוגבל להעברה אחת בלחיצה כמו באופניים חשמליים אחרים או מזלג eMTB ייעודי. למבחן/התרשמות קיבלנו את הרייז במפרט M20 הבסיסי אשר שוקלים 18.1 ק"ג כולל חומר ופדלים, שהם כ 4-7 ק"ג קלים יותר מאופניים חשמלים רגילים ברמת מפרט דומה. הבדל משמעותי מאוד, אך על מה מוותרים בשביל זה?

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון OMR מלאה בכל הדגמים
  • מהלך מתלים: 140מ"מ מאחור, 140/150מ"מ מלפנים
  • מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד עם ציר אקסצנטרי סביב ציר הגלגל
  • מערכת פיקוד חשמלית RS ייחודית לאורבאה, מבוססת מנוע Shimano EP8 המספק 250 וואט ומומנט של עד 60 ניוטון/מטר.
  • סוללה פנימית של אורבאה בנפח 360 וואט שעה
  • אופציה לסוללה חיצונית נוספת בנפח 252 וואט שעה בכלוב הבקבוק
  • כידון ברוחב 780 מ"מ
  • זווית ראש 66/65.5 מעלות
  • זווית כיסא 77/66.5 מעלות
  • תומכות שרשרת באורך 445 מ"מ
  • משקל רטוב: 18.1 ק"ג לגרסה שבמבחן כולל פדלים וכלוב בקבוק, מידה L

מפרט מקורי וגיאומטריה באתר היבואן

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

על הקונספט ועל הביצוע

רכישת אופניים חשמליים ראשונים מלווה תמיד בשאלות וחששות לגבי הנוסטלגיה ומה שמסמלים עבורינו אופני הרים. רבים עוברים משוכה זו בקלות, בעיקר בעזרת חברים לרכיבה שכבר עמוק בתוך עולם האופניים החשמליים, וכבר סיגלו לעצמם את סגנון הרכיבה, התאימו את מסלולי הרכיבה, מכירים את הקבוצות והחברויות החדשות ואוהבים להגדיל את מאגר הרוכבים סביבם.

הקונספט של אופניים חשמליים קלים, אשר דומים ככל שניתן לאופניים רגילים נוסה ומיושם גם בחברות אחרות, הבולטים שבהם הם לבו SL של ספשילייזד, אשר מציגים אופניים קלים משמעותית מאחיהם הגדולים אך עיקר הביקורת כלפי הדגם הנ"ל (טרם יצא לנו לבחון אותו כאן) היא שהמנוע הקטן בעל המומנט הצנוע של 35 ניוטון מטר אינו מספק. למעשה, עיקר הביקורת סבה סביב העובדה שאי אפשר להצטרף איתם לרכיבות מחושמלות למהדרין עקב חוסר בכח וסוללה קטנה. אורבאה לעומתם, פיתחו מערכת חשמלית ייחודית להם (RS) המבוססת על מנוע 8EP החדש והקטן של שימנו, EP8 RS! ככלל, עבור המתכננים, שימוש במנוע מדף יוצר בעיה ולא תמיד מתכתב נכון עם מהות האופניים (קלילים בעלי טווח רכיבה גדול) מכוון שהיה דורש סוללה גדולה וכבדה יותר כדי לספק טווח רכיבה מספק. אורבאה שמו את כל המשתנים על השולחן והחליטו לנצל את עלויות הפיתוח הנמוכות המשתמעות משימוש במנוע קיים, האמינות ויכולת הייצור של שימנו לטובת שיתוף פעולה שיצר מנוע ייעודי לרייז. אמנם השימוש במנוע הקיים כבסיס אינו אופטימלי, אך בעזרת שינויים בתוכנה, בין השאר הפחיתו את המומנט מ 85 ניוטון מטר ל 60. הפחתה זו אמורה ליצור מנוע חסכוני יותר בצריכת סוללה מחד, אך חזק מספיק מאידך.

הרייז תוכננו כאמור להרגיש כמו אופניים רגילים. במהות זה יכול להתאים לחובבי גרביטציה שמחפשים את יכולת התמרון, המשחק והשובבות שקשה למצוא באופניים חשמליים מסורתיים וכבדים, או לרוכבים ומטיילים אשר חושקים במעט סיוע מבלי לוותר על המאמץ של רכיבת שטח אמיתית ומבלי להרגיש שהם סוחבים עימם משקולת.

התאמה לרוכבי גרביטציה: אז אומנם הרייז תוכננו על בסיס שלדת הOccam שהם דגם ה AM של אורבאה ולא תוכננו להיות אופני אנדורו ממונעים. אך יחד עם זאת, הגיאומטריה המודרנית, המשקל הנמוך והאבזור מאפשר ליהנות מ-א-ד ברוב מסלולי האנדורו בישראל. שהרי ביננו, גם אופני אנדורו "פול סקייל" הם יותר מידי אופניים לשיפועים המתונים ולמסלולים הקצרים שיש לנו כאן, ולרוב אופני 140/160 מ"מ יתנו תמורה טובה יותר גם במסלולי האנדורו הקשים בארץ.

התאמה למטיילים: הרייז תוכננו לאפשר רכיבה ארוכה יחסית עם סוללה קטנה, כ 4 שעות רכיבה עפ"י הצהרות היצרן. אך זהו נתון מקסימלי והטווח מושפע ממשקל הרוכב, סגנון רכיבה, סוג הקרקע וכמובן אחוזי הטיפוס והשיפוע… אורבאה מציעים גם סוללה חיצונית נוספת עם קיבולת של 252 וואט שעה בחיבור למתקן הבקבוק ותשלום משקל של 1.4 ק"ג נוספים (לא הרבה יחסית לתועלת), כשהטווח המוצהר גדל ב 70 אחוז. שתי הסוללות יחד נותנות נתון מרשים של 612 וואט שעה. יתכן שרוכבים שעיקר עולמם הוא טיולים יעדיפו אופניים קלים כאלו הן בגלל יכולת התמרון הגבוהה במהירויות נמוכות וההרגשה הכללית של אופניים קלים, והן בגלל התנגדות הגלגול המופחתת המאפשרת לרוכב להמשיך להתנייע כמעט כרגיל גם אם חס וחלילה כילה את כל האנרגיה הזמינה בסוללה ונאלץ לדווש בכוחות עצמו בחזרה לרכב. עוד פרמטר חשוב מאוד בעבור רוכבים רבים הוא העובדה שניתן להעמיס את הרייז על מתקן אחורי או אפילו גג בהרבה פחות מאמץ.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

ברכיבה

אסתטיקה היא דבר חשוב מאד, בכל תחום בחיים, אבל כשזה נוגע לתחביב שלנו, זה נכון שבעתיים. יש משהו קסום באופניים חשמליים שיכולים לתעתע ולא להעלות חשד שאלו אופניים עם מנוע עזר. כשהסתובבנו עם האופניים בשטח, מצאנו את עצמנו מסבירים לרוכבים שלא הבינו, שהם בעצם מסתכלים על אופניים חשמליים. הרייז נראים טוב לפחות כמו שהם מרגישים. בחירת הצבעים באופניים שבמבחן סולידית בגוון אוף וויט ירקרק, סכימות הצביעה והלוגו האופייניים לאורביאה משתלבים יפה גם עם בחירת החלקים על האופניים. הקוקפיט אכן נראה יעיל ומהוקצע עם כידון ברוחב 780מ"מ ואבזור מבוסס שימאנו SLX, חיישן מד המהירות (המגנט) מוצנע בתוך דיסק הבלם האחורי, מגן שרשרת אינטגרלי עבה ומדוייק שומר על השלדה ובכלל, האופניים נראים ומרגישים טוב כבר מהשנייה הראשונה!!!

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

שליטה ותצוגה – כיאה לאופניים בעלי מערכת מינימליסטית, אין במקור מסך ייעודי על האופניים. במקום זאת, יש בורר מצבים מינמליסטי מדגם E7000 הותיק והמעולה, כשאינדיקציה על מצבי הסיוע והסוללה היא בעזרת נורות לד קטנות על כבל השליטה (נראה כמו רגולז' של כבל הילוכים). זאת אומרת שאין מסך ומחשב דרך, כפי שהתרגלנו לראות באופניים רבים (היבואן המקומי יציע מסך קטן של שימנו למי שיחפוץ). לעומת זאת, דרך אפליקציית E-TUBE PROJECT של שימנו, ניתן להתחבר ולשלוט בכל הפרמטרים כולל אחוז סיוע בכל מצב, עדכוני תוכנה וכדומה. בנוסף, ניתן להוריד אפליקציה ייעודית של אורבאה לגארמין (שעון או מחשבון) ולהשתמש במחשב הרכיבה המוכר שלכם כצג מלא בו ניתן לקבוע את השדות ולראות גם את מצב הסיוע, את הטווח שנותר, את אחוז הסוללה ועוד.

כאמור זה לא מבחן מלא עפ"י הסטנדרטים של המגזין שלוקח לרוב כארבע שבועות עם הרבה רכיבות במגוון מתארים (יהיה כזה בהמשך), אך את רכיבות ההתרשמות שלנו על הרייז עשינו עם התמקדות יתרה על מגוון פרמטרים שהיינו בודקים במבחן הרגיל. את המבחן עשינו בזוג, כשאחד הבוחנים רוכב על ה Wild FS, האופניים החשמליים ה"רגילים" של אורבאה (מנוע בוש עם 85Nm וסוללת 625Wh) והשני על ה Rise. כל מסלול נרכב פעמיים, פעם על האופנים ה"גדולים" ופעם על ה"קטנים" כשהתובנות על האופניים, (על כמה כיף לנו…) ועל ההבדלים ביניהם חודדו תוך כדי רכיבה.

ההתרשמות הראשונית מה Rise לא משתמעת לשתי פנים והיא לחלוטין תואמת את האג'נדה הכללית של אורבאה. האופניים האלה מרגישים לחלוטין אופניים "רגילים"! או למעשה לא מרגישים אופניים חשמליים.

את העליות המנהלתיות של משמר העמק הקפדנו לעשות כמעט רק על מצב אקו. ההרגשה היא שההתנגדות של הרייז במצב סיוע זה דומה מאוד לאלה של אופני האנדורו הרגילים שלנו. כלומר עובדים (אפשר גם קשה אם רוצים…), אבל בתמורה האופניים זזים די מהר. אם נשווה זאת לוויילד, שם במצב אקו התחושה היא שמנסים לדחוף משקולת כבדה ובלתי מתגלגלת שמתנגדת לדיווש, כשביתר המצבים ממש מרגישים את הסיוע והדיווש הוא קליל ואפילו קליל מידי… ההתנגדות הנמוכה לגלגול היא תכונה בולטת מאוד שמאפיינת את הרייז בכל מתווה. אם נמשיך לדון בעניין העליות שהוא פקטור משמעותי באופניים חשמליים, אז גם בעליות טכניות "סטנדרטיות" וגם בפיצוחי "אתגרים חשמליים" להתנגדות הגלגול הנמוכה ולמשקל יש משמעות גדולה מאוד. מה שכוח המנוע החסר אולי לא תמיד מצליח לעשות, משיכה של הקדמי, שינוי כיוון מהיר או הקפצה של האחורי, מצליחים לתקן. אבל אל תטעו, זה לא מנוע חלש, לאופניים האלה יש 60Nm במנוע, וכשצריך הם טיפסו לא פחות טוב מהווילד את האתגרים שהצבנו בפניהם. כמובן שאנחנו לא בטוחים כמה תחזיק סוללה של 360 וואט שעה מול סוללת 625 ברכיבה על המומנט המקסימלי. (כנראה לא הרבה…)

32-dh__1358

אז כפי שכבר ציינו הרייז לא תוכננו להיות אופני אנדורו חשמליים, אבל וואוו כמה שהם מהנים בירידה… אותה התנגדות גלגול מסעיף העליות משפיע ביתר שאת על יכולת הירידה של האופניים האלה והם פשוט עפים בירידות. קבלו נתון מתמטי: כמעט בכל סינגל ירידה הבוחן על הווילד לא הצליח להדביק את הבוחן על הרייז. שימו לב שכל סינגל עשינו פעמיים כשבכל פעם בוחן אחר רוכב על אופניים אחרים, כך שיכולת הרכיבה של הבוחן למעשה נוטרלה מהמשוואה. התחושה הכללית של "אופניים רגילים" מתעצמת כשהפרונט מופנה מטה. הרייז זזים, מקפצצים, מסתובבים, וששים אלי השתוללות כמו אופני האנדורו האנלוגיים שלנו. המהלך הוא אומנם "רק" 140מ"מ מאחור, אבל יכולות המתלה והגיאומטריה המעולה של אורבאה נתנו לנו תחושה כאילו אנחנו על אופני אנדורו עצבניים- אבל עם סייג מסוים. ה 34 מלפנים על 140מ"מ אומנם עבד לא רע, אבל הוא רחוק בביצועיו מהמתלה האחורי. בעבור רוכב חובב גרביטציה ה 36 עם 150מ"מ מהלך הוא סוג של Must על האופניים האלה. נכון, יהיו שיטענו שהוא יעלה את המשקל, אך מזלג 36 ברמת פאקטורי שמגיע על דגם ה M10 שוקל פחות מה 34 ברמת פרפורמנס שמגיע על ה M20 שקיבלנו… רוכבים פחות מכסחים, יכולים בהחלט להסתפק ב 34 וליהנות מאוד. עוד דבר שבלט מבחינתנו הוא הצמיגים של מקסיס שאורבאה בחרו לצייד בהם את הרייז בכל המפרטים. ה  Dissector 2.40" 60 TPI מלפנים, וה Rekon 2.40" 120 TPI 3CMaxxTerra Exo+ מאחור (שיוצר במיוחד עבור אורבאה ע"י מקסיס) הם בחירה מצוינת לראייתנו. אלה אמנם לא צמיגים מאסיביים שרגילים לראות על אופניים חשמליים גדולים, אבל הרייז הם לא כאלה כאמור, והצמיגים הללו מפרגנים ליכולות שלהם ביג טיים.

אז מה ההבדל העיקרי מול ה Wild כמיצגי אופניים "גדולים"?

ראשית אנחנו חושבים שה Wild FS של אורבאה שנבחנו כאן בעבר הם אחד מדגמי האופניים החשמליים הטובים יותר שיש בשוק היום, כך שהפרספקטיבה שלהם אל מול הRise משקפת מבחינתנו את הפער/הבדל אל מול כל אופניים חשמליים גדולים. אחת התכונות הבולטות ביותר של ה Wild ושל אופניים חשמליים אחרים מאותו הז'אנר, מעבר ליכולות המנוע והסוללה כמובן, היא האחיזה המטורפת שהאופניים האלה מייצרים. המשקל העצמי של האופנים יחד עם מרכז הכובד הנמוך שותלים אותם חזק מאוד בקרקע כמעט בכל תנאי, ומעניקים לרוכב מעטפת הגנה כמעט מושלמת לעשות מה שבא לו. זה מתבטא ביכולת לקחת קווים קשים ומאתגרים יותר בעליה ובירידה, בשיפור יכולת הפניה, במהירות ולעיתים בשיפור ביכולת הטכנית הכללית של הרוכב, וזה מדהים בעיננו. אך זהו גם החיסרון העיקרי של הז'אנר. הניהוג הוא כאמור מסורבל, יכולת המשחק היא מוגבלת והאינרציה כמעט ולא קיימת שהמנוע לא מופעל. כל זה מתרגם בסופו של דבר להרגשה של מעיין ניתוק, כלומר האופניים עושים בעבורכם את רוב העבודה ולכם רק נותר להשתלט עליהם (זה כמובן לא גורף ותלוי באופי הרוכב ובסוג הרכיבה). ב Rise לעומת זאת תקבלו את כל הדברים האחרונים: יכולת תמרון גבוהה, השתוללות, אינרציה ותכלס כל מה שיש באופניים רגילים… אבל תצטרכו להתאמץ הרבה יותר על מנת לקבל אותם (בדומה לאופניים רגילים). את מעטפת הביטחון והאחיזה המטורפת של ה Wild ודומיהם כנראה שלא תמצאו כאן (בטח לא במפרטים המקוריים), אלא תצטרכו לייצר אותם בעצמכם ע"י יכולות רכיבה.

לגבי יכולות המנוע והטווחים. יכולות מנוע דומות לאלה של ה Wild בעיקר באתגרי עליות תוכלו לקבל על ה Rise בהספקים הגבוהים לזמן מוגבל מאוד, אך כנראה שלא תקבלו את טווחי הזמן והמרחק ברכיבה משמעותית שכזאת כמו ה Wild ובדומיהם.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

סיכום

כאמור, לקחנו את הרייז לרכיבות התרשמות לזמן מוגבל מאד, כך שנותרנו עם שאלות גם לאחר החזרת האופניים ליבואן. מהו הטווח המקסימלי בתנאים שונים? האם באמת ניתן לרכב כשווה בין שווים עם קבוצה "מחושמלת"? ברכיבות הבודדות שעמדו לרשותנו בכל זאת למדנו המון. ראשית, שמבין כל האופניים החשמליים שבחנו עד כה, הרייז הרגישו הכי "אופניים רגילים" ואת זה אהבנו במיוחד. למדנו שהמשקל והזריזות יוצרים גלגול יותר מהיר ברייז מאשר באופניים חשמליים גדולים רחבי צמיגים, ולכן בירידות ללא פידול פשוט מתגלגלים מהר יותר. הבחנו שלמרות שבמצבי אקו וטרייל מרגישים שצריך לעבוד בפידול בעליה, מצב בוסט מאד מזכיר סיוע של חשמלי רגיל. הסוללה החזיקה לאורך רכיבה חזקה עם טווח של כ 40 ק"מ ועם 1500 מטר טיפוס במשמר העמק, נתון שאמנם מעט נמוך ממה שמפלצות הוואט/שעה החדשות יודעות לתת, אך בהחלט טוב יותר מכל חשמלי עם סוללת 500 וואט/שעה.

בשורה התחתונה, הרייז מספקים את החוויה אותה הם מתיימרים לתת, שהיא אופני AM/אנדורו לייט כמעט רגילים שמסוגלים לקחת את הרוכב שלהם במעלה ההר גם בטיפוסים ארוכים או טכניים ועדיין לשמור מספיק כח להמשך רכיבה משמעותית. במחוזותינו, רוכבים שמחפשים את אופני הגרביטציה (אמרנו אנדורו?) ירצו מזלג קדמי בעל מהלך ארוך יותר אך יקבלו אופניים זריזים וכיפים לרכיבה, ורוכבים מטיילים חובבי סינגלים ייהנו מהם בדיוק כפי שהם.

אתם בטח שואלים את עצמכם, אז מה עדיף, אופניים חשמליים גדולים או קלים? והתשובה לשמחתינו היא שתלוי מאד מה אתם מחפשים. יש מי שיעדיף את היציבות, הבטחון והאחיזה הלא מתפשרת של אופניים גדולים וכבדים ויש שירצו "רק" מעט תוספת כח לאופני האולמאונטיין/אנדורו שלהם- עבורם הרייז ודומיהם יהיו עדיפים. דבר אחד נוכל לומר בוודאות. מי שכבר ניסה אופניים חשמליים אך החליט שזה יותר מידי כוח/משקל/סרבול בשבילו, מאד יאהב את הרייז והם, בסינרגיה מושלמת, יאהבו אותו בחזרה.


בקרוב מאוד נוציא סרטון חפירות מעמיק למי שירצה גם לשמוע וגם לראות את הדברים, ואת המבחן המלא והמקיף יותר נפרסם בהמשך.


ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות