סמרתון 2021

סיכום יום התחרות הרביעי והאחרון- סטייג' 4

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתב: שחר מיליס    צילומים: דותן הלוי, עופר עיברי, יואב לביא, יניב כהן

וואו, איזו חוויה!

אז יום שבת סגר את הסמרתון במסלול מעגלי אשר יצא מכפר התחרות בקיבוץ יהל. זה המקום לציין לטובה את הרתמות מועצת חבל איילות והקיבוצים בסביבה שבפרק זמן (לא יאמן) של חודש אחד בלבד הצליחו להעתיק את כפר התחרות מתמנע לקיבוץ יהל (כפי שהיה במקור אך הוזז עקב דחיית האירוע בחודש), וליצור העברה חלקה כל כך. החוויה הכללית מכפר התחרות בקיבוץ יהל הייתה לא פחות ממצוינת הן מרמת החדרים הגבוהה, הן במדשאות ובמתקנים שמסביב והן בחדר האוכל שבו לא חסר דבר בארוחות הבוקר והערב.

יום התחרות האחרון כלל 4 מקצים, משתתפי הסמרתון המלא, הדו יומי, החד יומי הארוך וחד יומי הקצר. מגוון המסלולים והאפשרויות מוכיח שוב שהסמרתון מציע חווית תחרות מדברית שקולעת למגוון רחב של רוכבים.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

המסלול של היום כלל הקפת פתיחה באורך 15 ק"מ שנועדה לפזר את הדבוקות לפני הכניסה החוזרת לסינגל יהל- קטורה, הפעם בכוון ההפוך מצפון לדרום. ההקפה התחילה בעליית שטח מתונה באורך של כ-10 ק"מ בערוץ נחל יהל, ממנה המסלול משך חזרה לכיוון הקיבוץ בסינגל מדברי זורם וכייפי, אחד מיני רבים שנבנו כאן על ידי מתנדבים מקומיים (ידועים בתור הסינגלים של ולארי). רכיבה בסינגלים גורמת לי אושר! הריכוז הנדרש, האדרנלין וקצב עיבוד הנתונים המהיר וקבלת החלטות ברגע גורמות לי לרחף בין עננים וזו הסיבה שאני רוכב על אופניים. כמעט תמיד נרקמת מערכת יחסים בלתי פורמלית בין הרוכב למתכנן השביל, כזו שלא הרבה אנשים שמים אליה לב, בניה נכונה של סינגל מאפשרת לרוכב לסמוך על מתכנן השביל שלא יהיו בו הפתעות מסוכנות ללא אפשרות לווסת את המהירות, גם אם הסינגל מהיר מאד או טכני מאד. הסינגלים המקומיים שרכבנו בשניים מהם בסטייג' זה היו מצויינים. ללא ספק אחזור לכאן שוב בקרוב.

כשהגענו חזרה לקיבוץ יהל דרך מטעי הדקלים נכנסנו שוב לסינגל יהל-קטורה שרכבנו אתמול, הפעם בכוון ההפוך. זהו סינגל זורם ועצבני עם אינספור ברמים, סווצ'בקים ובתיבול עליות וירידות קשוחות. היום הגענו אליו יותר רעננים מאתמול וממש נהניתי בסינגל האינסופי הזה, לא כל יום נתקלים בסינגל כל כך ארוך ומפותל שמאפשר למתחרים לאמוד כמה רחוק נמצאים אלו שליפניהם ואלו שמאחוריהם, דבר שמוסיף הרבה מאד פלפל ליום התחרות. לעיתים המרחק האוירי קצר כל כך עד שנדמה שאוטוטו מגיעים אל הזוג שלפנינו אבל מדידת זמנים שביצעתי מול נקודת ציון מסויימת מראה פער של חצי דקה. זהו זמן שקשה לפצות עליו בסינגל… ומנגד, רעש הפריילוף של הזוג מאחור, מדרבן אותנו קדימה.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

תחנת הרענון הראשונה חיכתה לרוכבים ממש באמצע הסינגל בקילומטר 24, ממנה התחלנו בעלייה ארוכה שפתחה לנו שער אל נוף הרי אדום ואל חולות בקעת הערבה. נשבע שאם לא הייתי כחוד בשלב זה הייתי שוקל להוציא מצלמה. או לחילופין, ברכיבה לא תחרותית, זה בדיוק הזמן לעצור ולהתפעל מהנוף. אבל תחרות היא תחרות וכשנכנסנו לנחל קטורה נפל האסימון שהטיפוס המשמעותי ביותר הוא כאן. עלייה במעלה קטורה הוא טיפוס בסינגל תלול שצובר בבת אחת כ-220 מטרים של עליה מצטברת. הסינגל רצוף במדרגות שמסייעות לרוכבים לצעוד במעלה בחלקו הלא רכיב, וגם הקטעים שרכיבים תלולים מאד ומאתגרים את האחיזה. בסוף המעלה נכנסנו למקטע חדש בנחל יעלון שטרם נרכב במהדורות העבר של הסמרתון. רכיבה מאומצת בתוואי הנחל מאתגרת את הרוכבים מאוד הן במלחמה מול הרוח והן בחצץ האופייני כל כך לנחלי הערבה.

מראה הזוג שלפנינו שממוקם במקום השלישי סוחט מאיתנו עוד קצת כח ואנו עובדים יחד ואפילו רואים תוצאות, מצליחים לצמצם את הפער לאט לאט. תחנת הרענון השנייה בקילומטר 42 סימלה עבורינו את נקודת הפאן. הרי משם המסלול משנה את פניו למגמת ירידה בנחל. אנחנו מחליטים לוותר על העצירה (למעשה היום לא עצרנו כלל) וממשיכים במלוא המרץ עד שבסוף הגענו לסינגל המיוחל אשר סימל עבורנו את סיום התחרות. בדיוק בשלב זה (עוד במישור) החלה ממטרה של חומר איטום לצאת מהגלגל שלי ללא התראה מוקדמת או מכה, חשבתי שהחור ייסתם אך תוך כמה מטרים נוכחתי לדעת שהצמיג קרוע. תפעול שתי תולעים החזירו אותנו למסלול די מהר, לשמחתי לא נראה אף רוכב אחרינו והמשכנו בדרך. מבלי להלאות אתכם בפרטים, לאורך שני הק"מ האחרונים עצרנו 4 פעמים לתיקון פנצ'רים, אולי כתוצאה של תפעול לקוי או סתם חוסר מזל או תשישות, אך בעצירה האחרונה כבר הגיעו אלינו רוכבים נוספים ומיקום מכובד בסיום הסטייג' כבר ירד מהפרק. לשמחתי הבנו זאת מהר ושמרנו על רוח טובה. הסינגל הביא אותנו לנקודת הסיום החגיגית של סמרתון 2021 בכפר הרוכבים בקיבוץ יהל ללא הקפות מיותרות סביב הקיבוץ וגם על כך תודה (אין דבר יותר מתיש מהקפה נוספת כשאתה חושב שזה נגמר).

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

במישור האישי, למרות יום חלש שהיה לי אתמול, היום הסינגלים הארוכים נתנו לי בוסט של אדרנלין והנאה לאורך רוב הסטייג', ולמרות שחווינו מספר פנצ'רים במקטע האחרון כל כך קרוב לסיום, שגרם לנו לאבד זמן יקר ובעיקר את צמד החמודים דביר אלמוג ועמרי ארבל שזינבנו בהם לאורך כל הסטייג', נהניתי מאד. למעשה, גם עכשיו אחרי מקלחת בזמן כתיבת שורות אלו יום הרכיבה של היום נחרט כחוויה מעולה, עם תפירה מצויינת של המסלול ותחרות קשה, שלצערי לא הניבה לנו תוצאות ראויות לציון. איזה כיף היה  סמרתון 2021!!!

מרחק: 54 ק"מ,  טיפוס מצטבר כ 820 מ'.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200


אייל קצנשטיין מסכם את יום התחרות הרביעי והאחרון בסמרתון 2021


כמה תולעים בצמיג? בין הפותרים נכונה יוגרל מקום 4 במאסטרס מלא

חבר יקר אמר פעם שאף אחד לא זוכר מי הגיע שני, אז מה יש לי לבכות על זה? אז זהו, שיש לי המון מה לקטר ולחפור, אבל זה מגזין רציני ואסור לי לעשות בושות, אז אשמור את זה לנסיעה צפונה…

היום התחיל חזק כמצופה. דשדש במגמת עליה עם כמה עליות כח קצרות עשו זינוק מתיש שפתח לנו את הת$#@$ וריווח את השורות. לצערי לא הצלחתי להחזיק כמו שרציתי ושלושת המובילים בקטגוריה ברחו לנו קצת קדימה. משם והלאה, היינו כל היום במגמת רדיפה. קצת כמו משה, רואים את הארץ המובטחת ולעולם לא מגיעים אליה. ביקשנו יפה שיחכו לנו, אבל אלה, רק מרוכזים בעצמם….

היום הצלחנו להינות מהסינגלים. יסלחו לי נימי, ירון וכל המיליונים שהושקעו בסינגלים המדוגמים, צווחות השמחה שלנו היו בסינגלים של ואלרי. מגמת ירידה מפנקת, מהירויות בלתי חוקיות בעליל וכיף כיף כיף. מזל שחזרנו לשם לעוד סיבוב. שאפו גדול לסמרתון –  במסגרת האירוע  משקיעים בסינגלים באיזור, חדשים וקיימים וזה רווח אדיר לכל מי שאוהב לרכב בשטח. תענוג להגיע לתחרות ולגלות סינגלים חדשים.

בערך 2 קילומטר לסיום התחלנו עם סדרת פנצרים (3 לשחר כי הוא לא יודע לבחור קוים) ואחד לי. זה עלה לנו ב-6 דקות בערך תוך כדי שכל העולם ואישתו שבאה לטיול עוקף אותנו. מתסכל, אבל זה חלק מהמשחק.

אם לסכם בשתי מילים היה אחלה יום. בניגוד לאתמול סיימנו עם חשק לעוד…מתי הזינוק הבא?

כמה עצות למי ששוקל לעשות את התחרות:

תבחרו היטב את הפרטנר שלכם. חשוב שיהיה נחמד, שידע לפרגן ומומלץ שידע לשמור על סדר והגיינה. רק תיזהרו מהטיפוסים השקטים והצנועים, שלא מתאמנים כמעט אבל עמוסים בכישרון טבעי וברגע האמת מפציצים…

אל תקחו כל מילה של נימי כלשונה. המעלית של קטורה לא באמת מעלה אתכם למעלה מעצמה. סינגל ממתק הוא קשה לעיכול וקצת חמוץ כשאתה תשוש בסוף היום. בחי-בר לא באמת רואים חיות חוץ מקרנפי מישורים…

והכי חשוב – תהיו יפים לתמונות ותפרגנו לצלמים המדהימים שמלווים את האירוע…

חוויה אישית חן גרומן

ראשית ברשותכם אומר את המנטרה הזאת פעם נוספת- מנקודת מבטי הצנועה כחובב סמרתון ומשתתף מושבע, שלדעתי מדובר באירוע הכי מיוחד והכי מתגמל שיש לרוכב הרים בישראל.

שנית, עבורי הסמרתון הזה הוא אחד מיוחד משום שזאת הפעם שבה אני מגשים חלום אישי קטן והוא להשתתף באירוע רב יומי עם אבא שלי כשותף.

אבא שלי, בוריס גרומן, רוכב הרים כבר המון שנים, כולל תקופה מכובדת של הישגים תחרותיים באליפויות ישראל בקרוס קאנטרי וקרוס קאנטרי מרתון. עבורו הסמרתון מהווה נקודת ציון חשובה, של חזרה לכושר הישגי לאחר כמה שנים טובות בהם לא היה בשיא כושרו. ככה שלגמרי אפשר לומר שהסמרתון הזה אירוע משמעותי מאוד בשבילנו צוות הGrumans.

על הסטייג' האחרון ביהל

כבר בתדרוך שהועבר בלייב ערב קודם לסטייג' האחרון, הבטיחו לנו ממתק אמיתי עם אזור חדש של סינגל ושמו הסינגל של ואלרי. כמו תמיד הסמרתון מקיים את חזון פיתוח תשתית שבילי הרכיבה בערבה ועומד בהבטחתו, וגם הפעם בצורה מופתית עם סינגל "פראי" שנוסד ע"י בנאי מקומי, זהו ואלרי מקיבוץ יהל (אותו זכינו להכיר במעמד הענקת פרס הוקרה בחסות 100% משקפי רכיבה). הסינגל הוסדר בתמיכת סמרתון וחבל אילות וזכה להכרה כשביל תקני, הוא אכן שביל ארוך ומהיר במגמת ירידה, שניתן לפתח בו מהירויות גבוהות, ולכל הטוב הזה זכינו פעמיים באותו סטייג'. פשוט תפירה מדהימה. לאחר סטייג' קצת יותר דרמטי אתמול (שישי) שכלל התכווצויות ושפשופים רעים מנעליים חדשות, אני ואבא נהנינו מזרימה טובה היום, והכל הלך על הצד הטוב מבחינתנו. ניהלנו את עצמנו בצורה נבונה יותר מאשר אתמול, כמו למשל בזינוק מאופק כאשר אבא מוביל, כנ"ל בסינגלים כשאבא מוביל ומחזיק קצב מעולה מבלי שאני בורח לו, ועד למישורים שבהם הלקח מאתמול היה להוריד קצב אבל להקפיד על הובלה צמודה שלי אל מול הרוח הצפונית.

נקודות ציון במסלול

הקפת הפתיחה של הסטייג' ארכה 15 ק"מ שהתחילו והסתיימו בקיבוץ יהל, טיפסנו בנחל יעלון היפהפה, ובצידי הדרך אבנים דמויות ביצי דינוזאור ענקיות ומרשימות ועליהם חתכים של שכבות סלע שונות. כל הטיפוס היה בדשדש מהודק ורכיב, כפי שהבטיח לנו הנימי בתידרוך. אמנם רכיב אבל מדשדש ומתיש. הנקודה הבאה לציון היא הסינגל החדש של יהל המטפס בכיוון דרום אל נחל קטורה, סינגל בנוי לעילא, ברמים, טרסות וכל הטוב הזה שכבר (לא נעים להגיד) התרגלנו אליו. הסינגל מרגיש אינסופי ועולה לכמה אוכפים שמהם נשקפת תצפית מהממת לכל עבר.

נקודת הציון השלישית היא מעלה קטורה, מדובר בקטע בלתי נשכח מבחינתי, ראשית בגלל קטע סינגל בואדי שבו רוכבים על ולצד סלעי ענק שגורמים לך להרגיש שאתה נמצא על הירח, ושנית בגלל השיפוע המאתגר שמביא אותך בדקות בודדות לפתח גובה רב ולפתע להסתכל על כל הואדי המרשים הזה מלמעלה. פגשתי את המעלה בסמרתון לפני שנתיים וציפיתי לו מאוד, היום משום מה הוא נראה לי יותר קצר ויותר מהנה.

בסוף הסטייג' האחרון, בדקות ארוכות של דהרה בפעם השנייה בסינגל של ואלרי, התמלאתי תחושת אופוריה וגאווה גדולה בשותפות הנעימה והמוצלחת עם אבא. לסמרתון השפעה פלאית שאף אחד לא נשאר אדיש אליה, ותמיד אני נשאר עם טעם מתוק שמשאיר אותי בגעגוע, עד לסמרתון הבא.

עוד מילה על השותפות עם אבא

אני מרגיש בעל זכות נדירה לחלוק חוויה כזאת עם אבא שלי, ואני שם לב שהיא מעוררת רגש אצל כל אחד שפוגש אותנו ביערות או באירוע עצמו. אני מאחל לכל מי שיכול, שיזכה לחוויה כמו שלנו, ומודה לכל החברים והרוכבים על הפירגון והאהדה שמרעיפים עלינו.

 

תוצאות סטייג' 4 סמרתון מלא:

גברים

1 – יונתן בר און ואביב דהן 02:29:55

2 – חן שרייבר ותום יצחקי 02:35:56

3 – יובל עבאס וזיו זהבי 03:01:22

נשים

1 – נעמה נוימן וליאן ויתקין 02:41:53

מאסטרס

1 – צור ברנט וליאור זך מאור 02:37:02

2 – שרון פאר וניר זהר 02:37:42

3 – עמרי ארבל ודביר אלמוג 02:40:18

גראנד מאסטרס

1 – ויטלי פרוסט וליאור ביטון 02:47:01

2 – זיו ענפי ויעקב כהן 02:48:42

3 – אורי ניצן וניב כאל 02:50:26

מעורבים

1 – אנטונינה רזניקוב וגיל אולשנסקי 03:01:20

2 – לימור חגני וגיא גיל 03:10:22

3 – ילנה יסטרבוב וגיא דביר 03:15:27

מנצחים כללים סמרתון 2021

גברים

1 – יונתן בר און ואביב דהן

2 – חן שרייבר ותום יצחקי

3 – יובל עבאס וזיו זהבי

נשים

1 – נעמה נוימן וליאן ויתקין

מאסטרס

1 – שרון פאר וניר זהר

2 – צור ברנט וליאור זך מאור

3 – עמרי ארבל ודביר אלמוג

גראנד מאסטרס

1 – ויטלי פרוסט וליאור ביטון

2 – זיו ענפי ויעקב כהן

3 – אורי ניצן וניב כאל

מעורבים

1 – אנטונינה רזניקוב וגיל אולשנסקי

2 – לימור חגני וגיא גיל

3 – ילנה יסטרבוב וגיא דביר

סמרתון הוא מרתון אופני הרים מדברי החוגג השנה את שנתו השביעית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. באמצע מרץ כשבעולם החורף בשיאו, הרוכבים בסמרתון נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, והותאמו לרוכבי אופניים.

הסמרתון הינה תחרות אופניים מקצועית בת ארבע ימים המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ. למרות שנת הקורונה, בסמרתון 2021 לוקחים חלק כ-300 רוכבים ורוכבות.

הסמרתון הינו הפקה משותפת של המועצה האזורית חבל אילות, החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל אילות, פארק תמנע, עז הרים הדרכות והפקות, והדר בן דרור אירועי ספורט, בסיוע איגוד האופניים בישראל, משרד התיירות ומשרד הספורט, קיבוץ סמר, קיבוץ יהל וקיבוץ קטורה. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים וביניהם: אופני Specialized, רשת חנויות האופניים הגדולה בישראל מצמן את מרוץ, משקפי 100%, GoPro, Tacx, Garmin, Joe's No Flat, טל אופטיקה, מגזין האופניים Bike.co.il, בננות הכרמל, Jinga, PureSport, Gu, Sponser, Beck's blue בירה ללא אלכוהול, Sigeyi ישראל

כתבות נוספות