2021 Israel Enduro Series

סיכום תחרות #1, משמר העמק

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתב: שחר מיליס   צילומים: אביב לרר, אלירן קדוש

אגלה לכם סוד, עוד בדמו דיי 2019, כן, זה האחרון אי שם לפני הקורונה, כשלהתקהל עוד היה באופנה אמר לי אריק פלדמן יזם מנכ"ל ובעלים של תאגיד הענק Bike.il שהוא מתכנן להקים ליגת אנדורו. מאז העולם שלנו השתנה לחלוטין, וכנגד כל הסיכויים, תוך כדי סגרים והגבלות שנת 2020 הייתה מצע פורה לתכנון וביסוס ליגת תחרויות אנדורו לשנת 2021. יש אפילו שיגידו שהקורונה עזרה לשחרר הרבה חסמים בירוקרטים…

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

צוות מנצח

ליגת האנדורו הישראלי לשנת 2021 הינה מיזם משותף של חברת Israel Enduro בהובלת נגה כורם ואבי תמיר, ושל מגזין Bike.co.il מגזין האופניים האינטרנטי שהוא הרבה הרבה מעבר לאתר תוכן. החבירה של Bike.co.il של אריק פלדמן לנגה כורם ולאבי תמיר יצרה סינרגיה של חבורה מוכשרת בעלת כישורים מקצועיים רבים, ניסיון תחרותי, ניסיון בבניית מסלולים מקצועית ומערכת משומנת של הפקות אירועי אופניים, שמהווה הרבה יותר ממכפיל כוח עבור הליגה הזאת.

למי שלא מכיר את הנפשות הפועלות אספר בקצרה שנגה הינה רוכבת אופניים מקצועית בקבוצת GT Factory Racing הבינ"ל, סגנית אלופת סבב האנדורו העולמי לשנת 2019 ורוכבת האופניים הישראלית המצליחה בעולם. אבי תמיר הוא בונה שבילים מוסמך מטעם ה IMBA, בעל כישרון בניה נדיר ותפיסת שטח ייחודית. לאבי רזומה עשיר בבניית שבילי אנדורו בצפון אמריקה ובישראל.

Bike.il זה שאתם קוראים בו כרגע, הוא עולם התוכן הדיגיטלי המוביל בישראל בתחום האופניים. אבל הוא לא רק עולם תוכן דיגיטלי כאמור, חלק ניכר מפעילתו היא בתחום האופליין, עם הפקות של אירועי אופניים ייחודים וגדולים כגון פסטיבל ה Bike.il DemoDay השנתי שהוא הפנינג האופניים הגדול בישראל, פסטיבל האביב ה Bike Bonanza, תחרויות אנדורו ושותפות כמעט בכל אירועי האופניים החשובים והמרכזיים בישראל. במילים אחרות Bike.il הוא אחד ממחוללי תרבות האופניים העיקריים בישראל.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מרימים אירוע למרות הקורונה

"כשהחלטנו שאנחנו מרימים יחד את פרויקט הליגה אי שם באמצע אחד מסגרי הקורונה היותר מבאסים, דמיינו את התחרות הראשונה בדיוק ככה (שכה יהיה לנו טוב…). אבל זה היה בגדר פנטזיה שיכולה לחיות רק בחלומות שלנו- לפני יומיים הסתבר לנו שגם חלומות קורונה הזויים יכולים להתגשם. על אף הקשיים והמורכבות הרבה בלהפיק אירוע כזה תחת הנחיות הקורונה, הצלחנו בשותפות מדהימה, חברות קרובה ובזרימה אישית מטורפת ביננו להתגבר כמעט על כל קושי ולהשתדל להביא ליער את ראיית העולם שלנו ואת הסטנדרטים האישיים והמשותפים שהצבנו לעצמנו כבר מהיום הראשון של השותפות הזאת"… זה מה שכתבו נגה אריק ואבי בסיכום התחרות הראשונה שלהם יחד.

מיותר לציין שצוות כזה לא מתפשר על פחות מ100% מקצועיות (ללא רמז לאחד הספונסרים של הליגה) ולכן, בין היתר כדי לשמור על תחרות הוגנת, מקום התחרות לא פורסם עד לכ10 ימים לפני התחרות. למרות שרוב הרוכבים היו בטוחים שהתחרות הראשונה תתקיים במשגב, ההודעה על התחרות במשמר העמק הייתה הפתעה מעניינת. אני חייב להודות שלמרות שאני "מקורב" להפקה מתוקף תפקידי ככתב במגזין, גם אני לא ידעתי אילו מסלולים יהיו בתחרות.

מסתבר שהלוקיישן לתחרות במשמר העמק לא נבחר באקראי, בגלל המאפיינים של העונה ההפכפכה הזאת המארגנים העדיפו מקום שיוכל לשאת תחרות ביום גשם בתנאים "נורמליים" וכך יער משמר העמק נבחר לארח את התחרות הראשונה. ע"מ להקל על ההפקה המורכבת אור בלדב המקומי ממשמר העמק חבר לצוות וסייע רבות בלוגיסטיקה ובקידום האישורים מול הרשויות המקומיות, בכלל זאת מועצה אזורית מגידו וצוות קק"ל המקומי.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כמשתתף מן המניין, תמיד מרגש להיות חלק מקבוצת אנשים שמנסה להרכיב תמונה מפיסות מידע. רוכבים שראו "רכבים של קק"ל" ביער, ראו עבודות גיזום, השערות וניחושים רבים ברשתות החברתיות נתנו מושג כללי די טוב על אזור המסלולים אך עד ליום האימונים הרשמי, איש לא צפה את התפירות המעולות שרקחו לנו אבי, נגה, אריק ובלדב. המסלולים עברו שינויים קלים בלבד, בעיקר תוספות בקווי פתיחה וסיום אך המשחק במעבר בין המסלולים המוכרים יצרו למעשה מסלולים חדשים שאיש לא הכיר.

עוד בעניין חוסר הפשרות במקצועיות, שווה לציין את מערכת המדידה של התחרות ושל הליגה בכלל. מערכת המדידה של הליגה היא זאת שמשמשת את ה EWS ברחבי העולם. המערכת הוזמנה במיוחד מגרמניה ועל תפעולה הופקד עידו עין דור. "שמועות מבוססות" מספרות שהמערכת נתקע במכס בגלל בירוקרטיות שונות ושוחררה רק ביום חמישי, יום לפני האימון הרשמי בעזרת רן זילכה אחד מנותני החסות של הליגה. לפעמים צריך גם קצת מזל וקשרים לצד מקצועיות…

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יום אימונים

כשבוע לפני התחרות התבשרנו על מזג אויר חורפי שצפוי לסוף השבוע והיה ברור שגשם יוסיף רמת סיכון וריגוש לתחרות. ההודעה על כך שהתחרות תתקיים בכל מזג אויר גרמה לי להבין שצריך להשלים עם זה ולבוא במוד חורף. יום שישי, יום האימונים הרשמי והכרת המסלול היה גשום במיוחד. גשם שלא פסק מהבוקר יצר נחלים של ממש בסינגלים, וכ250 רוכבים צבאו ביער עם מעילי גשם ושקיות שונות ומשונות בניסיון להישאר יבשים (כאילו שיש טעם לנסות בכלל). אומרים שמשמר תמיד רכיב, וככזה, תנאי הקרקע הם שהמים זורמים והבוץ שנשאר לרוב אינו דביק. כפי שקורה תמיד ברכיבה בגשם, האדמה חלקה, הבוץ משפריץ, לא רואים כלום, אך הסלעים פחות חלקים מאשר כאשר הגשם פוסק ואלו מתמלאים בבוץ חלקלק כמו משחת סבון. וכך התנהל לו יום שישי עם מספר ראנים מצומצם אשר השאיר אותנו פעורי פה מול תפירת המסלולים והתנאים החלקים שצפויים למחר.

יש משהו מאד שבטי ומחבר באימונים לתחרות אנדורו. לראות רוכבים רבים רוכבים בקבוצות, עומדים ומנתחים קווים, מנסים לפצח אלמנטים למרות שכולם רטובים וקר, שפע ברכות ומחמאות, והמון, אבל המון חיוכים. הגשם שפסק ושוב המשיך נתן לנו טעימות מרכיבה אוחזת יחסית של רכיבה בגשם ורכיבת החלקות כאשר הגשם פוסק. מראה הרוכבים החומים, רטובים מכף רגל ועד ראש ומחויכים מאוזן לאוזן משמח ומצחיק מאד. כבר שעת אחר הצהרים ומחכים לי בבית להכנות לשבת, פרידה קצרה מכולם ואני חוזר הביתה לנוח ולדמיין את הראנים של יום התחרות.

מילה קצרה על צוות ההקמה והמתנדבים. במשך כל השבוע, ובעיקר ביום שישי צוות מתנדבי ההקמה עבד בקור, בגשם, בבוץ ללא הפסקה. תלה שלטים, ביזנט בזנטים, סיסל סס"לים עד לשעות הערב המאוחרות. אז תודה לכם, לכל המתנדבים והמתנדבות, כולל מתנדבות עמדת חלוקת הערכות בנות משפחת תמיר ובנות משפחת פלדמן היקרות, המרשלים והצלמים.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יום התחרות

מזג האוויר בשבת אמור היה להתבהר, אך בבוקר עוד חווינו ערפל לח וטפטופים, רייס דיי (יום התחרות) הוא יום חג. היער מתמלא שמחה ואנרגיות טובות. עשרות המכוניות שמנסות למצוא חנייה חוסמות את הצירים, אנשים ורוכבים מפלסים דרכם דרך שיירות מכוניות וכל זה ללא עצבים, ללא צופרים, חיתוכים או צעקות. לו רק היינו נוהגים כך איש כלפי רעהו כל ימות השנה. אגב, אותה התנהגות מבורכת נצפתה גם במסלולים. הן בקהל והן בין הרוכבים. כולם ממתינים בסבלנות, ללא עקיפות, התגנבות לתורים או כל התנהגות לא ספורטיבית אחרת לאורך כל התחרות. ועל כך שאפו אדיר לכם הרוכבים, המלווים והצופים! אחרי תדריך בוקר מקיף ומקצועי, אך גם מרגיע ומכניס לזון, התחילו הזינוקים להתשות.

עקב דרישות התו הסגול, הזינוקים אירעו בקבוצות של 20 רוכבים לפי חלוקה מראש שפורסמה לפני התחרות. לדעתי זוהי שיטה טובה לא רק למניעת התקהלות אלא גם לפיזור התורים בזינוק לסטייג'ים (בעיקר לסטייג' הראשון) אשר תמיד מהווה צוואר בקבוק. תחרות ה FULL ENDURO כללה ארבעה סטייג'ים אשר התחילו בטיפוס ארוך לצידו השני של היער למסלולים המוכרים בשם פינקי או פינקי אנד דה בריין. סטייג' 1 הוא הסטייג' הארוך ביותר וכולל אזורים פתוחים ומהירים, אזור מיוער עם סלעים בשיפועי צד ומגוון אתגרים טכניים שמקשים לשמר את המהירות. נוסיף על כך את תנאי החורף שקיבלנו ליום התחרות וגילינו שמדובר באתגר אמיתי. תור ההמתנה לזינוק היה ארוך בסטייג' זה וזינקתי כאשר אני כבר די קר, אך למרות זו שמרתי על רכיבה שקולה ללא לקיחת סיכונים מיותרים (שכמובן התבטאו בזמנים והתוצאה הסופית, אך עבורי אופניים הם תחביב ועלי לנהל את הסיכונים שאני לוקח, במיוחד כשלאלו יש השפעה על העבודה והמשפחה, בדומה לרבים ממתחריי).

הטיפוס לסטייג' השני ארוך ועבורי, זה שאין צורך ללחוץ בעליה בתחרות זה שינוי מרענן ואפילו כיפי. למעלה בדיוק מסיימים להזניק את אחרוני הרוכבים לסטייג' 1 וכמו בתפאורה של הצגה, עם סוף המערכה, נקודת הזינוק זזה מספר מטרים ומזניקה אותנו לתוך מסלול אחר, סימוני השביל זזים ואנו מקבלים אישור לזנק. אמנם חלק מהמסלול חופף לסטייג' הראשון אך זהו מסלול אחר לחלוטין. יותר תלול ויותר אלים. למרות שכבר כמעט צהרים, החלקים בתוך היער רטובים וחלקים וזהו כנראה הסטייג' המאיים ביותר מבחינת סיכוי לנפילות ואיבוד זמן יקר. אני צולח גם אותו על שני הגלגלים וממשיך בטיפוס להר המרכזי לכוון סטייג' 3.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מכוון שאזור האירוע, שנקרא לו כפר התחרות המרכזי, נמצא בתחתית המסלולים, רוב הקהל התרכז בשני המסלולים שיורדים מבית ראס וידועים בכינויים "יוסים" על שם בונה המסלולים המקומי. בקו אווירי המרחק לכפר התחרות קצר מאד ואפשר לשמוע את המוזיקה ואת ההמולה כבר מלמעלה. בשלב זה היה פחות עומס על קו הזינוק ואני מזנק לשני הראנים האחרונים די מהר. איזה כיף! המסלולים האלו מחזירים אותי לימי הDH העליזים עם קהל משלוהב שממתין לפיסת אקשן בכל סיבוב או דרופ כשהם קוראים מילות עידוד, מקישים על חישוקים או מנסרים אוויר עם מסורי שרשרת. בזווית העין אני מבחין גם ברוכבים שסיימו את התחרות וטיפסו במעלה השביל כדי לצפות ולעודד. רק שתדעו, אולי אני מוזר אבל שריקות המרשלים עושות לי שמח בלב.

הסטייג' הרביעי מסתיים אל תוך כפר התחרות, נימי כהן האגדי שולף מהזיכרון מידע על כל רוכב ורוכבת ויוצר אקשן ואווירת קסמים עם כל רוכב שחוצה את קו הסיום. תוצאות התחרות מעודכנות מידי כמה דקות על גבי המשאית של מצמן ולפי ההליכה מהלוח אני מצליח לאבחן אם אותו רוכב מרוצה מהתוצאה שלו או לא. מבט חטוף אחד על כל רוכב שמגיע מאפשר לראות בבירור את תחושת ההקלה ש"הנה זה הסתיים ואני שלם" את הדיסוננס בין הגוף המתנשף לנפש המרוממת. יש משהו באנדורו שגורם אושר רב שלא ניתן למצוא בשום סגנון רכיבה אחר. לא ב XCO, לא במרתון וגם לא בכביש. אנשים מחייכים! נסו את זה.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מכמות הרוכבים שברשימת ההמתנה וכמות האנשים שאני מכיר שפשוט לא הספיקו להרשם (כי כמות ערכות המדידה שהוזמנו היתה 250) אני מבין שלא רק שאנדורו זה כיף, אלא גם שזהו אירוע שמושך רוכבים לאירוע תחרותי/ חברתי מעולה גם אם לא בהכרח יש להם שאיפות לנצח.

את התחרות חתמו אתגר הטיפוס החשמלי ההיתולי אל מול הקהל המשולהב, יאללה בתחרות הבאה סטייג' טיפוס רשמי! שהיה משעשע וכיף לצפייה וכן אירוע קפיצות מרשים מאד עם כמה ביצועים שלא היו מביישים שום תחרות בינ"ל. אגב למרות שזאת חחרות שטח "פראית" סליבן אדמס ורוני בראון הבעלים של ISN, קבוצת הפרו טור הישראלית בינ"ל הגיעו לבקר וכיבדו את האירוע את הפודיומיסטים בנוכחותם. כבד לליגה וכבוד לענף האנדורו.

הפודיומים נערכו בתום התחרות ומופעי הראווה, כמות הקטגוריות והפרסים מוכיחה כמה התחרות הזו מגוונת. התחרות הבאה תתקיים ב 8 למאי במשגב, מעניין אילו מסלולים יומצאו לנו שם. דבר אחד בטוח! גם שם תראו אותי.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

תוצאות תחרות #1 משמר העמק 2021

Full Enduro +19 גברים

  1. יונתן יתום
  2. רואי אוסטפלד
  3. יונתן מעיין

Full Enduro +19 נשים

  1. נעמה נוימן
  2. יוליה רפקין
  3. מיכל רייס

Full Enduro 17-18

  1. אורי לוסקי
  2. יובל ניר
  3. עמית שדמי

Full Enduro +40 גברים

  1. עודד דנון
  2. גיל שרייבמן
  3. שחר מיליס

Full Enduro +19 נשים

  1. ליאת סידס שוחט
  2. נועה לוריה

E-Enduro +19 גברים

  1. אורן חסון
  2. גל שטמלר
  3. גופר סימנר

E-Enduro +19 נשים

  1. טלי אורגד

***כל התוצאות המלאות בכל הקטגוריות כאן


מובילי ליגת האנדורו הישראלית לשנת 2021 בתום התחרות הראשונה

גברים 19+: יונתן יתום.

נשים 19+: נעמה נוימן.

E-Enduro +19 גברים:  אורן חסון

E-Enduro +19 נשים:  טלי אורגד

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות