אליפות ישראל בוולודרום, חלום שמתגשם

זווית אישית של רוכב מאסטרס- ערן לוי

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתב: ערן לוי   תמונות: רן כהן, ניר לביא, ג'ימי קוניארסקי, נתי הורטיג


פרולוג

"החיים הם כמו רכיבה על אופניים, כדי לשמור על איזון, יש להמשיך לנוע…"

כך גם ברכיבה בוולודרום, לא מפסיקים לדווש, שומרים על מהירות מתאימה בהתאם לשיפוע, אחרת מאבדים את האיזון וכהרף עין פוגשים את פרקט עץ האורן המשובח מקרוב.

אם בשנת 1977 טל ברודי שם אותנו על המפה (במבטא אמריקאי זה נשמע טוב יותר…) בענף הכדורסל, אז ב 2015 סילבן אדאמס נעץ סיכת כחול לבן מרשימה על כדור הארץ והעלה את ענף האופניים הישראלי על המפה העולמית. הקמת קבוצה שמתחרה בטורים הגדולים לצד הרוכבים הגדולים בעולם, תמיכה בספורטאים, הקמת שבילי אופניים, מעבדות ומתקנים משלימים, הבאת הג׳ירו ד׳איטליה לישראל ו… הקמת וולודרום בתל אביב.

וולודרום (זירה למרוצי אופני מסלול) בנוי ממסלול אליפטי בעל שוליים משופעים ובו שתי פניות מעגליות של 180 מעלות ושתי ישורות, אורך הקפה 250 מטר לרוב המסלול בנוי מפרקט כך גם בוולודרום בתל אביב.

תקופת הקורונה המאתגרת שיבשה את לוח התחרויות באיגוד האופניים וגרמה לשינויים תכופים בכדי לעמוד בתקנות משרד הבריאות. לקראת חודש מרץ אליפות ישראל באופני מסלול בוולודרום עלתה על הלוח גם עבור המאסטרס. מבחינתי נוהל הקרב החל, נרשמתי לשלושת ימי התחרות ולכלל המקצים (טעות…).

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

שלב ההכנות

עצימות האימונים בוולודרום עולה שלב לשלושה אימונים בשבוע, תרגול סימולציות תחרות עם דינמו רייסיג ועם tacc, אימוני סיבולת, אימוני כח, אימון הזנקות, ספרינטים אינטרוולים, מדידת זמנים, מדידת וואטים, בנוסף אימוני רכיבת כביש וטריינר. בצד הטכני מבצע החלפת גלגלי שיניים למציאת יחס העברה היעיל ביותר עבורי, באופני מסלול ישנו הילוך אחד בלבד לכן מציאת יחס ההעברה הנכון עבור כל רוכב הינו קריטי, האופניים ללא בלמים ומערכת הינע בעלת תמסורת ישירה ללא פריילוף כך שזרועות הקראנק בסיבוב תמידי עם תנועת הגלגל האחורי ובכדי לבלום יש צורך להפעיל כח מידתי על הדוושות בשעה 12 ו- 6 עד שהאופניים מאיטים.

בחרתי בסט גלגלי טובולאר מקרבון כשהקדמי 5 Spokes והאחורי פרופיל עמוק של 90 מ״מ. גלגלים קשיחים, אווירודינמיים, שמתנהגים היטב גם ברוחות חזקות. ההיגוי נח יחסית ואין "הפתעות" בכידון או בחלק האחורי של האופניים.

באופן אישי רכיבה עם קסדת נג״ש עם משקף אינטגרלי נוחה לי מאד ומוסיפה לתנוחה האווירודינמית.

האופניים שלי נעולים בצמיגי טובולאר ברוחב זעום של 22 מ״מ ולאחר ניסיונות שונים לחץ האוויר הנכון עבורי הינו 160 PSI שמורגש היטב במהירויות גבוהות בתחושת ריחוף קלה על המסלול אך עם אחיזה טובה בהחלט. לאחר ההתקנות וההתאמות מפנק את האופניים בניקיון יסודי, מצחצח את השילדה, משמן היטב את השרשרת ונותן ויש אחרון על סמל הבאסו המנצנץ כיאה למכונה איטלקית משובחת.

במקביל להכנות הפיזיות והטכניות כשבועיים לפני התחרות אני משקיע כשעה בכל יום בצפייה בקטעי וידיאו מתחרויות וולודרום בעולם, לומד את כלל המקצים הרלוונטיים (אפרט בהמשך) ומתחיל לשנן ולסגל טקטיקות ואסטרטגיות מרוץ שנכונות לי, תוך עמידה על החוזקות והחולשות שלי אל מול מתחרים אחרים.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

הכל מתחיל באמל"מ איכותי

ועכשיו לסיפור האמיתי מבחינתי. בינינו, הכנה פיזית וטכנית כולם עושים, אבל כאיש שב״כ (בפנסיה) ועם הרבה זמן פנוי יש שלב קריטי שאסור לוותר עליו, הוא חלק בלתי נפרד מההכנה המנטלית שמדיר שינה מעיניי וגורם לגלגלים באונה השמאלית לעבוד קשה, שלב האמל״מ (איסוף מודיעין למבצע). שזה לא ישמע קיצוני חלילה, שאר המתחרים אינם אויבים (נו באמת…) אך חשוב לדעת מי הם ״חבריך״ לקטגוריות המאסטרס. מתחיל במבט למרוץ, עובר לתוצאות מירוצים באתר האיגוד, חיפוש תמונה שם וכתבות בגוגל, קצת פייסבוק ושיחות מסדרון בוולודרום (יש מסדרון ארוך) עם מאמנים  בכדי לדעת מה רמת כושרם הנוכחי של ה״חברים״. לומד היטב את הנתונים תוך סיווג לחוזקות וחולשות. רמת הלחץ עולה ויחד איתה גם האתגר והרצון העז לנצח, הכל מתחיל מהחינוך בבית, גם היום בגיל 48 אני מדווח לאבא שלי על כל תוצאה, בכל תחרות ובזמן אמת!

גילויים מרעישים באיסוף המודיעין – 3 רוכבי עלית לשעבר, צעירים, חזקים ויפים, חלקם זכו בעבר באליפויות ישראל בענפי האופניים השונים, עולים איתי ועם חבריי המתבגרים בקטגורית המאסטרס על המסלול, לא פשוט… מאותו הרגע אני מפנה מקום בחדר השינה לשלוש מיטות נוספות, הולך לישון עם שלושת המופלאים, קם איתם בבוקר, אוכלים צהרים ביחד, לוקח אותם איתי לאימונים וחוזר חלילה עד יום התחרות, לא פשוט הסיפור הזה. איסוף מודיעיני טוב הוא כזה שאתה יודע על היריב הרבה יותר ממה שהוא יודע על עצמו. ללא ספק הביצוע כאן היה משובח, מפורט ומועיל ומעכשיו הכל אישי.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יום התחרות הראשון (המאני טיים)

תחרות וולודרום היא שילוב של משחק שחמט ומרוץ פורמולה1, כל צעד מחושב, כל וואט נמדד, אתה בוחן את מהלכי המתחרים האחרים, מגיב טקטית לכל מהלך, מקבל החלטות בשבריר שנייה, מנסה לשמור על האסטרטגיה שבחרת, יוצא להתקפות, מזהה סכנות בתנועה ובדומה למערכת ה DRS – Drag Reduction System שמותקנת בפורמולה1 (שנועדה להפחתת כח הגרר ולהשגת מהירות שיא בעת עקיפה) כך גם בוולודרום, מקדם הגרר האווירודינמי הוא מרכיב בולט הן בתנוחת הרוכב ומבנה האופניים, הן בישיבה על רוכבים אחרים במהלך המרוץ והן ביציאה לעקיפה יעילה תוך הגברה הדרגתית של המהירות.

מקצה ראשון: רדיפה אישית. כמו שאמרתי הכל אישי…

תחרות בין שני מתחרים המתחילים בו זמנית ממצב עמידה בשני קצוות נגדיים של המסלול. אורך המקצה 4 ק״מ (16הקפות) שני המתחרים מנסים לאורך המירוץ להשיג האחד את השני, ברגע שרוכב אחד משיג את השני הוא ניצח והמירוץ מסתיים גם אם לא הושלמו 4 ק״מ.

לאחר מקצה מוקדמות (היינו סה״כ 4) אני מתייצב לגמר עם אסטרטגיה ברורה ומוכרת – מתחיל הכי חזק שלי ולאט לאט מגביר… בקיצור, פותח באינטרוול חזק מאד תוך נטילת סיכון שאם לא אצליח להשיג את המתחרה השני תוך 5 הקפות אני אהיה בבעיה קשה ולא אצליח לשמור על קצב חזק למשך 16 הקפות. במבחן התוצאה האסטרטגיה צלחה והמתחרה השני לא הצליח לזהות ולהגיב בזמן והגעתי אליו בתום ההקפה השלישית, יש אליפות!

מקצה שני: סקראץ׳. 40 הקפות, כאשר הראשון שחוצה את קו הסיום מנצח. פשוט.

11 רוכבים מתייצבים על קו הזינוק, הקפה אחת ניטרלית, שריקה ויוצאים לדרך, ב-5 ההקפות הראשונות די רגוע כל מתחרה שומר על מקומו, דרוך וממתין להתפתחויות על המסלול.

תוכנית המרוץ שלי הכילה מס׳ כללי ברזל משמעותיים:  להיות תמיד בשליש הקדמי של הפלוטון, אם אחד מהמתחרים החזקים (ע"ע איסוף מודיעין) יוצא להתקפה, לצאת יחד איתו ולהיצמד אליו, או לחילופין, רוכב אחר שיפתח פער של רבע הקפה לגשר אליו במהירות. כלל ברזל אחרון: להיות שני עד 2.5 הקפות לסיום ולצאת בספרינט חזק all out עד קו הסיום.

את הכלל האחרון נתי הורטינג הפר, נתי רוכב חזק ומוכשר, אלוף ישראל לשעבר ברכיבת כביש, הגיע עם תוכנית מרוץ משלו ו-5 הקפות לסיום ניצל רגיעה קלה בפלוטון והפתיע בתקיפה חזקה והחל לטוס קדימה ופתח פער של 50-60 מ׳ מהפלוטון. זיהיתי מעט מאוחר את התקיפה, זה לא היה בתכנית שלי. הורדתי כל וואט שנותר בגופי לעבר הארבע ראשי, הנחתי את כוונת הצלב על נתי, זעקת עידוד של רעייתי מהקהל, טיפות זיעה נוטפות על המשקף, טס קדימה, 2 הקפות לסיום אני 3 מטר אחרי נתי, מהסס לרגע אם לשבת עליו ולנוח, מבט לאחור הפלוטון מתקרב במהירות, אין ברירה…ממשיך עד הסוף במלוא הכח וחוצה את הקו ראשון.

מקצה שלישי: קיריין. 6 מתחרים רוכבים בטור אחרי אופנוע במשך 3 הקפות, רוכב האופנוע קובע את הקצב ומגביר בהדרגה עד 50 קמ"ש. האופנוע זז הצידה ויוצא מהמסלול לאחר ההקפה השלישית והמתחרים ממשיכים ל-3 הקפות נוספות עד קו הסיום.

לאחר צפייה בעשרות סרטוני וידיאו של מירוצי קיריין בחרתי באסטרטגיית ה- all out מרגע שהאופנוע יוצא ועד קו הסיום. אין ספק שזה הפתיע את שאר המתחרים שזיהו את התקיפה מאוחר וזה העניק לי את הפער הדרוש לסיים ראשון.

יום המירוצים הראשון הסתיים הרבה מעבר למצופה מבחינתי, אווירה מדהימה, פירגון אדיר בין הרוכבים ואיגוד האופניים במיטבו ללא ספק.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

יום התחרות השני (החלום ושברו)

יום המירוצים השני הוא ללא ספק הקשוח ביותר. תחרות האומיניום (קרב רב) בה כל רוכב מתחרה בארבעה מקצים שונים כאשר הניקוד מצטבר ממקצה למקצה. המקצה הראשון הוא סקרץ׳ של 5 ק"מ, השני טמפו של 5 ק"מ (מרוץ בו הראשון שחוצה את הקו בכל הקפה זוכה בנקודה), השלישי אלימינציה (כל הקפה שניה ספרינט, האחרון שחוצה את הקו יורד מהמסלול עד שנשאר רוכב אחד) והרביעי הוא מרוץ נקודות של 15 ק"מ (בכל הקפה שמינית נערך מיאוץ, 4 הראשונים שחוצים את הקו זוכים בניקוד מדורג כאשר המיאוץ האחרון לקו הסיום מעניק ניקוד כפול). שלושת המקצים הראשונים שווים בערכם מבחינת הניקוד כאשר במרוץ הנקודות ניתן לאסוף נקודות נוספת לניקוד המצטבר, מרוץ קריטי להכרעת הקרב רב.

הפעם אתחיל מהסוף… נפילה במסלול, אמבולנס, איכילוב, מיון, צילום, CT מכה חזקה בירך, אין שברים,״חומר טוב לוריד״, מיטה, קביים מתאושש…

מרוץ סקראץ׳- הפעם קצר יותר 5 ק"מ. הרגליים עייפות מהיום הראשון והעייפות משתלטת. מרגע הזינוק נכנס לפוקוס, מקפיד על כללי הברזל ונצמד לתוכנית, לחימה של כולם אני מצליח לחצות ראשון את הקו.

מרוץ טמפו- מכיוון שרק הראשון (בלבד) זוכה בנקודה בכל הקפה, הקצב מהיר מאד הוואטים עפים לאוויר ונלחמים על כל נקודה. יובל בן מרדכי ואני מצליחים לפתוח פער משאר המתחרים ומבלי לתאם עובדים יחד כאשר בכל הקפה מתחלפים והנקודות מתחלקות בינינו למעט ההקפה האחרונה שנלחמנו האחד בשני, יובל היה חזק יותר וניצח את המקצה.

כמה מילים על האיש המדהים הזה יובל בן מרדכי- מעבר היותו רוכב חזק הוא בן אדם מדהים. במסגרת התחרויות בוולודרום יובל התחרה כקפטן (מוביל) באופני טנדם יחד עם אחיה קליין שאיבד כמעט לחלוטין את מאור עיניו כתוצאה מפיצוץ במנהרת טרור ברצועת עזה. מעבר ליכולות המרשימות שהם הפגינו יחד במהלך התחרות, ממלא את הלב לראות את ההתנהלות של יובל עם אחיה- ההובלה, התדרוך, הפירגון, המוטיבציה וההשראה שהוא נוטע באחיה והכל בערכיות ובצניעות הראויה- לראות וללמוד.

מרוץ אלימינציה- האסטרטגיה:  מלחמה. לשמור על מיקום גבוה, להיזהר לא להיחסם סמוך לקו סיום ההקפה, להיות אקטיבי כל הזמן. עד כה בניקוד המצטבר אני כרגע מוביל ויובל בפער של 2 נק׳ מיד אחריי. לאחר 8 הקפות נשארנו 4 רוכבים, פעמון באוויר יוצאים להקפת ספרינט ומיד עם מעבר קו ההקפה אני מוצא את עצמי על הרצפה לאחר התנגשות עם רוכב אחר, איך זה נגמר… בסוף כולם יודעים…אמבולנס, איכילוב… החלום נגמר, אני בחוץ.

יובל מסיים ראשון בקרב רב אחרי מרוץ פנומנלי, שאפו!

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

אפילוג

אליפות ישראל באופני מסלול בוולודרום אורגנה ונוהלה ללא דופי. עשרות מקצים, עשרות מתחרים, לו״ז צפוף, מזג אוויר הפכפך ועוד. בניצוחו של ניב ליבנר בקור רוח ומקצועיות יוצאת דופן יחד עם ליאור כהן, אור דיין ועוד רבים וטובים.

ריגוש, אדרנלין, וואטים, מהירות, שמחה, אכזבה, פודיום, חלבונים, פחמימות, הכל היה שם.

הגעתי מוכן, אחרי הכנה פיזית ומנטלית ועם רצון עז לנצח, השארתי את תשוקתי על המסלול יחד עם כמה חתיכות מהביב…

״פצועים אך מרוצים…״

זה חלק מענף הספורט שבחרנו, בלהט התחרות, ברצון לנצח, כולנו בתוך זה.

NEVER GIVE UP!!!

ערן לוי

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות