Lezyne Digital Pressure Drive- משאבת כיס במבחן

יבואן: CTC    מחיר: 390 שקלים (לפני הנחת מועדון)    משקל: 133 גרם

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן, כתב וצילם: אורי ניצן

קארמה איז אה ביץ'

לרוב, בשביל לבחון משאבה, צריך ליזום תקלות שיצריכו שליפת המשאבה מהכיס ובחינת יכולות הניפוח שלה. אולם באופן חריג ובלתי צפוי, כאשר קיבלתי את המשאבה הקטנה והחכמה של Lezyne למבחן מהיבואן CTC, החלו ליפול עלי ועל חברי לרכיבה פנצ'רים בצרורות כמעט בכל רכיבה. הרגשנו שמישהו יושב לו שם למעלה ומתגלגל מצחוק. לא משנה אם יצאנו עם אופני הכביש או השטח, טיובלס או עם פנימיות, צמיג חדש שרק הרכבנו או צמיג טחון שכבר רואים לו את הסיבים, בכל רכיבה פנצ'ר אחד לפחות. לפחות זה נתן סיבה טובה להוציא את המשאבה החדשה ולבחון את ביצועיה.

את חברת Lezyne אין ממש צורך להציג. חברה אמריקאית צעירה יחסית שמתמחה באביזרים משלימים לרוכב האופניים. משאבות, פנסים, כלי עבודה ותיקון, מתקני בקבוק ובשנים האחרונות גם שעוני GPS מתקדמים. החברה מבטיחה ללקוחותיה איכות ללא פשרות, ירידה לפרטים, והמון המון בלינג. לאחרונה הציגה החברה קו מוצרים שלם שכל כולו בלינג מטאלי מהמם שנקרא Neo Metallic, פשוט תאווה לעיניים. זוכרים את אופנת האנודייזד של העשור הקודם? אז הנאו מטאליק זה משהו בסגנון אבל על סטרואידים.

dscf1420_optimized

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

משאבת היד של Lezyne

המשאבה שקיבלתי למבחן הינה דגם שנקרא Digital Pressure Drive. כלומר, משאבת לחץ גבוה המיועדת לניפוח גלגלי כביש, כאשר הייחוד שלה הוא מד לחץ דיגיטלי מובנה בגוף המשאבה. המשאבה קיימת בשלוש גרסאות: גירסת שטח לצמיגים בעלי נפח גדול ולחץ של עד 90 PSI, גירסת כביש המיועדת לצמיגים בעלי נפח קטן ולחץ של עד 160 PSI והגירסה שקיבלתי למבחן, שהיא בעיני הורסטילית ביותר, שמיועדת גם כן לכביש אולם בעלת נפח מעט יותר גדול ומוגדרת ללחץ של עד 120 PSI.

קיבלתי למבחן את המשאבה בצבע שחור סטנדרטי ללא הבלינג המטאלי, אולם האיכות ניכרת גם בדגם הזה, הפשוט לכאורה. גימור CNC איכותי, שילוב של צבע שחור מט ושחור מבריק, ואינטגרציה עם מד הלחץ הדיגיטלי אינם משאירים מקום לספק, מדובר במוצר ברמת איכות גבוהה ביותר. למשאבה צינור גומי נשלף שמתחבר למשאבה מצד אחד ולוונטיל האופניים מצידו השני. חיבור באמצעות צינורית מוריד עומס מהוונטיל ומקטין את הסיכוי לשבור אותו במהלך הניפוח.

החיסרון בשיטה זו הוא שפעולת ההברגה של הצינורית, או יותר נכון שחרור ההברגה בסיום הניפוח, עלול לגרום למצב שבו משחררים את ליבת הוונטיל יחד עם הצינורית ויחד עם כל האוויר היקר שדחפנו לצמיג בעמל רב. בקצה הצינורית כפתור שחרור לחץ. לחיצה על הכפתור, לפני שמפרקים את הצינורית, לאחר הניפוח משחרר את האוויר הכלוא בצינור ומבטיח שחרור קל ומהיר של הצינורית ללא ליבת הוונטיל. בנוסף, המהנדסים של Lezyne הגדילו לעשות ושילבו כלי ייעודי להידוק ליבת הוונטיל במשאבה. למעשה הם הוסיפו מעין טבעת רחבה בקצה הצינורית אשר לה פעולה כפולה. היא מקלה על פעולת ההברגה של הצינורית למשאבה ובנוסף החריצים בהיקף הטבעת הינם בגודל המדויק של ליבת ונטיל צרפתי סטנדרטי ובכך מאפשרים הידוק הוונטיל לפני הניפוח.

אבל כידוע, קארמה איז אה ביץ', וכמעט בכל פעם שבאנו לשחרר את הצינורית מהוונטיל, ליבת הוונטיל יצאה ממקומה. אני לא יכול להאשים רק את המשאבה. גם לנו אחריות רבה לתופעה המעצבנת. הידוק של ליבת הוונטיל עם כלי ייעודי, כשהדגש הוא על לפני שמתחילים לנפח, ולחיצה על כפתור שחרור הלחץ לפני שמתחילים במלאכת הפירוק, מונעים את רוב האירועים הבלתי רצויים, אולם בלהט ההסתערות על התקלה והרצון לחזור לדווש כמה שיותר מהר, גרמו לכך ששתי פעולות פשוטות אלו לרוב נשכחו. מה שגרם לכך שכמעט תמיד הוונטיל השתחרר יחד עם הצינורית. לפחות בניפוח הראשון. בשני כבר היינו יותר זהירים…

2020-11-06-10_optimized.58.47

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

אז בשביל מה בעצם צריך מד לחץ במשאבת יד?

היום בעידן הטיובלס בכביש נושא לחץ האוויר קיבל משמעות רבה יותר. אם בעבר, בעידן הצמיגים הצרים והפנימיות, במקרה של פנצ'ר במהלך הרכיבה, היינו פשוט מנפחים הכי חזק שאפשר תוך ידיעה שלעולם לא נגיע ל- 120 PSI הרצויים גם אם ממש נתאמץ. אולם כיום אנחנו רוכבים על 90, 80 ואפילו 70 PSI  בכביש (תלוי ברוחב הצמיג) וחשוב לנו להקפיד על לחץ אוויר מדויק יותר על מנת להנות מהתכונות הדינמיות של הצמיגים שלנו – נוחות, אחיזה וגלגול.

אז איך המשאבה עובדת במבחן המציאות, אתם שואלים? ובכן, באופן שלא הפתיע אותי או את חברי לרכיבה, קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגיע איתה ללחץ המירבי של 120 PSI המוגדר ע"י היצרן. אולם לא היה בזה ממש צורך. זה אמנם לא היה קל, ודרש מספר החלפות ידיים במהלך הניפוח ויד מסיימת בריאה, אבל הצלחנו להגיע לאזור ה- 90 PSI, שזה מספק לרוב הרוכבים. זיכרו שקיים דגם שגם מתיימר להגיע ל- 160 PSI, כך שאם אתם רגילים לרכוב בלחץ אוויר גבוה יותר, לכו על הדגם הזה ואתם מסודרים.

בבדיקות שעשיתי בתנאי מעבדה, כלומר אצלי בבית במחסן האופניים, השוותי את הלחץ שמראה השעון הגדול במשאבת הרצפה שלי לזה שמראה השעון הדיגיטלי הקטן במשאבה של Lezyne. בבדיקה המדגמית שעשיתי השעון הגדול במשאבת הרצפה תמיד הראה לחץ נמוך בכ- 5 PSI לעומת המדידה של המשאבה הדיגיטלית של Lezyne. אין לי דרך לקבוע אם המשאבה של Lezyne  יותר מדויקת, כפי שהיצרן טוען, או יותר אופטימית. אבל בכל מקרה, דיוק של +/- 5 PSI מספיק מבחינתי במצב של תיקון פנצ'ר חרום במהלך רכיבה.

לסיכום

מה הן הדרישות שלנו ממשאבת יד? שתהיה קטנה מספיק בשביל לדחוף בכיס, אבל לא קטנה מדי כשצריך לנפח צמיג שהתרוקן. שתהיה קלה ולא תכביד עלינו בטיפוס לצובה, אבל עמידה מספיק כדי שבשעת צרה נוכל לסמוך עליה. ולבסוף שתהיה יעילה כדי שלא נבזבז אנרגיה לשווא. המשאבה הקטנה של Lezyne עומדת בכל הדרישות הללו בכבוד ובנוסף מוסיפה לנו בונוס, מד לחץ דיגיטלי מובנה, שגם אם אינו חובה, הוא ללא ספק מוסיף טאץ' חביב ויעיל לחוויית השימוש הכוללת במשאבה.

יותר: גימור מעולה, ניפוח יעיל, תכנון קפדני עם הרבה מחשבה, מד לחץ      פחות: עלולה לשלו ליבות וונטיל של מנפחים לא זהירים, קשה להגיע ללחץ המרבי המוגדר ע"י היצרן

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות