ממיטת הפיזיותרפיסטית- אפרת וידמן

האם יש קשר בין רכיבה על אופניים לבעיות אורולוגיות? פציעות מפשעה בגברים רוכבי אופניים

כתבה וצילמה: אפרת וידמן         צילומים נוספים: אורי ניצן, SQ Lab יח"צ

כתבה שנייה בסדרת כתבות בנושא פציעות מפשעה ברוכבי אופניים. בפעם הקודמת עסקנו במאפייני הפציעה בקרב נשים, הפעם, כתבה המוקדשת לכם הגברים בנושא אישי וחשוב שמעסיק בוודאי כל רוכב אופניים באשר הוא: האם יש קשר בין רכיבה על אופניים לבעיות אורולוגיות בגברים?

משבר הקורונה הביא לעלייה בפופולריות הרכיבה באופניים ברחבי העולם. הצורך לצמצם שימוש בתחבורה ציבורית והערך הבריאותי הרב של פעילות ספורטיבית בימים בהם מגפה קטלנית פוגעת בעיקר באנשים בעלי מדדי בריאות נמוכים הביאו רבים ברחבי העולם לבחור באופניים כאלטרנטיבה לתחבורה הציבורית ולצורך פעילות ספורטיבית.

עלייה זו בפופולריות העלתה שוב לאור הזרקורים שאלה חשובה: האם יש קשר בין רכיבה על אופניים ופגיעה בתפקודים אורולוגיים בגברים?

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מה אומר המדע? במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נעשו השוואות בשכיחות אין אונות בין גברים רוכבי אופניים לבין גברים שאינם רוכבים בעלי מאפיינים דומים. סקירת סיפרות משנת 2020 שבחנה מקבץ מחקרים בנושא הסיקה כי לא ניתן לקבוע כי יש קשר ישיר בין רכיבה באופניים לבין אין אונות. אך נמצא שרוכבי אופניים בעלי רקע בריאותי שכלל סוכרת, לחץ דם גבוה או עישון היה סיכוי גבוה יותר לפגיעה בתפקוד המיני. מכאן שצריך מחקר שיברור באופן מדוייק יותר את היקף וסוג הרכיבה באופניים והרקע הבריאותי של הנבדקים במחקר כדי שניתן יהיה להסיק אם הרכיבה באופניים היא הגורם לאין אונות ראשוני. (ראשוני- נגרם ישירות כתוצאה מהרכיבה ולא מסיבה אחרת)

במכתב שפורסם בשנה שעברה על ידי קבוצת רופאים אורולוגים ב-  Sexual Medicine Reviewsכביקורת על סקירת הסיפרות נאמר כי אין בממצאים כדי לאפיין את הקשר בין הרכיבה לאין אונות ראשוני בשל ההטרוגניות הגבוהה בין הנבדקים במחקרים וכי חשוב לראות את הערך הבריאותי הרב שתורמת הרכיבה באופניים לבריאות הכללית של הגברים לפני שממליצים להם להפסיק לרכוב באופניים. יחד עם זאת, צויין כי יש להרחיב את המחקר באשר לתכנון אוכפים אופטימליים מבחינת חומרים, גודל, מבנה וצורה כך שיפחיתו משמעותית את הלחץ המתפתח במפשעה.

מה מנגנון הפגיעה? ההשערה היא כי בישיבה על אוכף האופניים נוצר לחץ על העצב הפודנדלי העובר בסמוך לעצמות החיק (ראו תמונה). לעצב זה תפקיד מפתח בתפקודי אסלה ותפקוד מיני – תחושה באיבר המין, סביב פי הטבעת והאזור שבינהם ופעולת השרירים האחראים על שליטה בפינוי הצרכים. במשכי ותדירות רכיבה גבוהים לחץ זה עלול להוביל לפגיעה עצבית (נוירופתיה) זמנית או קבועה שעלולה להתבטא ב :ירידה בתחושה בפין, כאב באזור המפשעה ופנים הירך, קושי במתן שתן או קושי להשיג זיקפה בגברים. מנגנון פגיעה נוסף הוא פגיעה בזרימת הדם בעורקים המזינים את איבר המין שגם עליהם מופעל לחץ שעלול לשבש את זרימת הדם התקינה אל הפין.

כלי דם והעצב הפודנדלי אחראים על תפקוד שרירי רצפת האגן ואספקת הדם לפין

תכלס מה עושים?

החדשות הטובות הן כי כיום החברות המובילות בענף המפתחות אוכפים בוחנות אותם באמצעות מכשור מתקדם למדידת פיזור לחץ ואף בעזרת אמצעים נוספים למדידת יעילות אספקת הדם לפין במטרה למצוא את המבנה והחומרים האידאליים לטובת שמירה על זרימת דם תקינה בכלי הדם והעצב הפודנדלי כמתואר.

אוכף מתאים יאפשר זרימת דם תקינה באזור החיץ והלחץ שמתפתח בשל נשיאת משקל הגוף יתרכז אחורנית באזור עצמות המושב (שם אנטומי Iscial tuberosity) ורחוק ככל שניתן מהנקודות בהן עוברים אותם כלי דם ועצב חשובים. אם כך בחירת אוכף מותאם אישית והרכבה נכונה שלו על האופניים יצמצמו משמעותית את הסיכון לפתח פגיעה אורולוגית.

האוכף מהווה נקודת המגע המשמעותית ביותר בינינו לבין האופניים ומונחים עליו 40%-50% ממשקל הגוף ברכיבה באופני כביש או שטח. כדי להפחית לחץ במפשעה נרצה לנצל שטח גדול ככל שניתן משטח האוכף. כאשר השטח המנוצל קטן הלחץ בנקודות נושאות המשקל יעלה – לפי המשוואה הפשוטה שבה הלחץ הוא חלוקת הכוח הפועל במאונך על שטח מסויים. (ברכיבה על אופני טריאתלון בשל הבדל משמעותי במנח הרכיבה פיזור הלחץ שונה לחלוטין וההתיחסות שונה בהתאם)

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

טיפים בבחירת האוכף הנכון לך

  • מבנה – אם רכבת על אוכף מדגם מסויים שגורם לנימול בפין, קושי לתת שתן לאחר רכיבה, כאב באשכים או אי נוחות מומלץ לבחון אוכף בעל מבנה שונה – כפי שפרטתי בכתבה הקודמת בנושא מבנה אוכפים, קיימת שונות גדולה בין אוכפים במאפיני המבנה: אוכף T לעומת אוכף V, אוכף בעל מבנה עגול לעומת שטוח בחלקו האחורי, עם או ללא חריץ במרכז, ריפוד נוקשה או ריפוד רך. נסה להעריך אילו מהפרמטרים גורם לאי הנוחות ובחר אוכף אחר בהתאם.
  • שיפוע – בכדי לנסות אוכף באופן יעיל מומלץ להתקין אותו על האופניים ולכוון שיפוע אפס (בעזרת פלס או אפליקציית פלס בטלפון ניתן למדוד שיפוע)
  • מכנס רכיבה – עושה הבדל גדול. לרכיבת מבחן מומלץ ללבוש את המכנס הנוח ביותר שלך. מכנס רכיבה מותאם יהיה צמוד לגוף כך שהריפוד ישאר במקומו בזמן ישיבה ודיווש. קיים מגוון של ריפודים שגם הם נבדלים בצפיפות החומר והמבנה ומומלץ לנסות כמה דגמים במטרה למצוא את הנוח ביותר עבורך.
  • רוכב מתחיל או חוזר לרכיבה לאחר הפוגה ממושכת? אם התפתח כאב בעצמות המושב לאחר הרכיבה ללא השפעה אורולוגית זה סימן טוב! ניתן ללמוד מכך שמוקד הלחץ נמצא אחורנית ונשיאת המשקל נעשית בעיקר על גבי עצמות המושב והלחץ על כלי הדם שהוזכרו מינימלי. כאב זה יחלוף עם ההסתגלות לנשיאת המשקל על עצמות המושב.
  • פצעי שפשוף– פצעים כאלו מתפתחים בשל כוחות גזירה שפועלים על העור. פצע כזה יכול לנבוע מחוסר התאמת האוכף למבנה האנטומי של הרוכב אך גם בשל גובה מושב רב מידי. כדי לשלול חוסר התאמת אוכף ניתן להנמיך את גובה מושב ב 2-3 מ"מ ו/או להשתמש במשחה למניעת שפשפות (ניתן להשיג בבתי המרקחת ובחנויות אופניים וספורט). פצעים כאלו מחייבים לעיתים הפוגה מרכיבה עד להחלמה מלאה.
אוכף מסוג V
אוכף מסוג T

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

התאמת אופניים באמצעות טכנולוגיה למדידת פיזור לחץ

בעידן שלנו בו יצרני האוכפים המובילים בעולם מתכננים אוכפים חדשים באמצעות מערכות מדידה לפיזור הלחץ הרי מתבקש שהתאמת האופניים תעשה באמצעות אותה הטכנולוגיה. שימוש במדידה כזו תשקף את התמונה המדוייקת לגבי מוקדי הלחץ, שטח האוכף המנוצל והכוחות הפועלים עליו. כל שינוי שיבוצע בנקודות המגע האחרות (נעלי הרכיבה והכידון) יתבטא אף הוא במדידת פיזור הלחץ על האוכף ויסייע להעריך את תרומת השינויים שבוצעו.

סוף לניחושים! ניתן לבצע השוואה באמצעות מדידת פיזור לחץ על אוכפים שונים ולקבל תמונה שמשקפת באופן ברור היכן נמצא מרכז הלחץ ומדדים כמותיים מדוייקים נוספים להשוואה בין אוכף אחד לאחר. המדידה נעשית תוך כדי דיווש בעומס במטרה לקבל תמונה מציאותית ככל שניתן.

דוגמא להשוואה בין שני אוכפים עבור רוכב ספציפי

מדידת פיזור לחץ ברכיבה על האוכף המקורי איתו הגיע הרוכב להתאמת האופניים (אוכף בעל מבנה V) נראה כי רוב העומס מתרכז בקדמת האוכף (צבע אדום וצהוב). על אף ניצול גבוה של שטח האוכף ערך הלחץ המקסימלי הנמדד ב-mbar גבוה מאוד ומרכז הלחץ נמצא סמוך לאזור החיץ. המסקנה מקריאת הנתונים הייתה כי מבנה מצורת V אינו מתאים ויש צורך להחליף את האוכף לאחר בעל מבנה T. ניתן לראות במדידה על האוכף החדש כי ערכי הלחץ ירדו באופן דרמטי (42%), הייתה עליה בשטח המנוצל בישיבה על האוכף ומרכז הלחץ נע אחורה.

דוגמא להשוואה בין שני אוכפים לאותו רוכב באמצעות מדידת פיזור לחץ

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

פיזיותרפיה של רצפת האגן לגברים

תחום ייחודי זה של פיזיותרפיה זמין גם לגברים. ניתן לטפל ביעילות בשיפור תפקוד גם בתחום רצפת האגן בגברים באמצעות טיפול ידני ותרגול על ידי פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות בעלי הכשרה ייחודית לתחום הרגיש הזה. אם נתקלת בקושי זמני או קבוע באחד או יותר מהתפקודים שהוזכרו שים את המבוכה בצד ופנה לברור רפואי ממנו ייתכן ותופנה לטיפול פיזיותרפיה.

סיכום

אפשר להמשיך לרכוב באופניים מבלי לסכן את התפקוד האישי ביותר שיש לנו כבני אדם בתנאי שציוד הרכיבה מותאם למבנה האנטומי שלנו. הרגל בריא שמומלץ לאמץ הוא לקום מידי 5-7 דקות מהאוכף למשך מספר שניות במטרה לרענן את זרימת הדם במפשעה. אם חווית קושי במתן שתן, אין אונות או כאב מפשעה כאמור יש צורך להתאים את האופניים ואף לפנות לברור רפואי.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200


אפרת וידמן הינה פיזיותרפיסטית ומכוונת אופניים מקצועית. אפרת עוסקת בהתאמת אופניים משנת 2007 ובעלת מכון עצמאי להתאמת אופניים ופיזיותרפיה בלטרון.

לפרטים היכנסו ל: http://www.athletics.co.il

או בטלפון: 0523408905



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי bike.co.il צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@bike.co.il


כתבות נוספות