Bryton Rider 750

מחשבון רכיבה במבחן

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן וכתב: אריק פלדמן


מחשבון רכיבה מבוסס GPS הפך בשנים האחרונות לסוג של "מוצר צריכה בסיסי" בקרב רוכבים רבים בשטח ובכביש. המכשירים הקטנים הללו מכילים בתוכם טכנולוגיות מתקדמות מאוד ומציעים בתפעול פשוט מאוד (לרוב…), מגוון אפשריות רחב של ניטור, מעקב, אימון וניווט. חברת Bryton היא שחקן יחסית חדש בשוק זה שנשלט באופן דומיננטי על ע"י חברת Garmin האמריקאית. ברייטון שנוסדה ב 2009 היא חברה טיוואנית בעלת שם, המתמחה בפיתוח וייצור מכשירי אלקטרוניקה מבוססי GPS, עם ניסיון רב שנים בפיתוח מוצרי ספורט מבוססי ניטור לוויני. לאחרונה החל יבוא מסודר של מוצרי הניווט של החברה ע"י דאא ספורט וטכנולוגיה.

בליין מחשבוני הרכיבה של ברייטון ניתן למצוא 5 דגמים שונים, למבחן קיבלנו את ה Rider 750, מכשיר הדגל של ברייטון שמכיל בתוכו את מקסימום הטכנולוגיות של היצרן הטיוואני.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

ה 750 תוכנן להתחרות ראש בראש עם הדגמים המובילים של היצרנים המובילים בשוק מחשבוני הרכיבה, עם מסך מגע צבעוני בגודל 2.8 אינץ', מפת OSM מוטמעת, אפשרויות ניווט מתקדמות כולל ניווט מקוון קולי או רגיל (משולב באפליקציה) קישוריות Bluetooth/ANT+ לחיישנים, סנכרון Strava, תוכניות אימון מתקדמות, ממשק הפעלה פשוט וכו'.

מאפיינים עיקריים

  • מסך מגע צבעוני בגודל 2.8 אינץ' – רזולוציה240X400 פיקסלים
  • מפות OSM (Open Street Maps) כלולות ומוטמעות במכשיר
  • 12 מסכים שונים להתאמה אישית מקסימלית
  • תמיכה בלוויינים שונים  Glonass, Galileo, Beidou, QZSS
  • קישוריות Bluetooth/wiFi/ANT+לטלפון וחיישנים שונים
  • תוכניות אימון “Advanced Training” הניתנות לתכנות אישי ע"י אפליקציית הביתBryton Active
  • תמיכה במערכות הפעלה של אופניים חשמליים עם מערכות Shimano steps ו- ANT+ LEV
  • תמיכה במערכות הילוכים אלקטרוניות של כל היצרנים
  • סנכרון סטראבה מלא כולל מסלולים
  • אפשרות לחיפוש קולי
  • אפשריות ניווט מתקדמות
  • תמיכה ברדאר אופניים של צד שלישי (גרמין)
  • חיי סוללה כ 20 שעות לפי נתוני יצרן
  • התראה חכמות לשיחות נכנסות/שלא נענו, הודעות טקסט ואימיילים באנגלית בלבד עם אפליקציה עובדת ברקע
  • משקל 94 גרם

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

 בשימוש

ככלל הגדרות ראשונית של מחשבוני רכיבה יכולות להיות סיבוך לא קטן, יותר מידי אפשריות, יותר מידי מסכים ולפעמים יותר מידי התרעות ברירת מחדל שעלולות להחריב רכיבה. במקרה של ה Rider 750, הסטאפ הראשוני פשוט יחסית תודות לממשק המשתמש המאוד ידידותי ופשוט של המכשיר עצמו ובעיקר בזכות אפליקציית Bryton Active שאמנם אי אפשר להגדיר אותה כאפליקציה הכי מקיפה בעולם, אך היא מאוד קלה להפעלה והבנה, וסופר אינטואיטיבית גם למשתמש מאותגר טכנולוגיה. המכשיר מאפשר לאחסן ולהציג עד שלושה פרופילי אופניים למי שמתכנן להחליף את היחידה בין סוגים שונים של אופניים. בכל אחד מהפרופילים ניתן להגדיר בקלות רבה מאוד מסכי נתונים שונים באין סוף קונפיגורציות וכמה שדות נתונים שתרצו, אם אתם לא מהטיפוסים שמוסחים מיותר מידי מספרים בזמן הרכיבה אפשר לתכנת את המכשיר עם שדות נתונים כמו בקוקפיט של מטוס.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

תפעול המכשיר מתבסס כאמור על מסך מגע גדול וצבעוני בגודל "2.8 עם ממשק GUI (להלן Graphical User Interface) המשתמש בצבעים ע"מ להציג מדדים גרפיים של אזורי כוח ודופק, ועל הדרך מאוד מקל על קריאה של מפות במכשירים הללו. את כל התפעול של המכשיר ניתן לבצע דרך מסך המגע, אך בנוסף לו יש בצידי המכשיר ארבע לחצני הפעלה גדולים ונוחים לתפעול פונקציות הבסיס של המחשבון. התפעול דרך ממשק המשתמש של ברייטון הוא סופר אינטואיטיבי ופשוט, בכלל זאת מעבר בין מסכים ואפילו שינוי שדות נתונים תוך כדי רכיבה. מאוד מאוד ידידותי גם ביחס למכשירים האחרים והוותיקים יותר שיש בשוק.

המסך מאוד קריא וברור עם ניגודיות טובה גם בשמש חזקה, במיוחד במצב GUI (אפילו עם עדשות כהות יחסית במשקפי השמש). המגע של המסך עובד מעולה גם עם כפפות מלאות (המאפשרות זאת כמובן), אבל אל תצפו לרמת טא'צ ותגובות של סמרטפון. זמן העיבוד והתגובה לא הכי מהיר שנתקלנו בו, אבל זה משהו שמתרגלים אליו מהר מאוד אחרי מספר שימושים.

הקישוריות של המכשיר לסמרטפון לקבלת התראה על שיחות/ הודעות מחייבת אפליקציה דולקת ברקע כל הזמן, ובכל מקרה בשלב זה אין עברית במכשיר, כך שתוכלו לזהות רק טקסטים שנכתבו באנגלית.

ה 750 מגיע באריזה יחד עם תושבת פלסטיק וסט גומיות המאפשרות חיבור לכידון/ סטם וכן עם תושבת אלומיניום קטנה וקלה, מהמלוטשות והיפות שנתקלנו בהן. היא "מושיבה" את המכשיר נמוך ונקי יחסית, ממש בקו הכידון- מעולה! בנוסף לכך, למרות שהחיבור מוגדר כחיבור ייחודי לברייטון, אפשר לחבר את המכשיר לתושבות גרמין וההפך. אומנם אין את ה"קליק" שנועל את המכשיר בתוך התושבת, אך המכשיר יושב בתוכה יציב וחזק מאוד.

רכיבה

המכשיר מסתמך על כמה רשתות לוויינים  GPS, Glonass, Galileo, Beidou, QZSS ובכל המקרים שאנו נתקלנו בהם הוא מצא קליטת לוויינים תוך שניות ומיקם אותנו במקום המדויק במפת ה OSM יותר מהר מכל מכשיר שהשתמשנו בו. התפעול פשוט מאוד, בוחרים את הפרופיל הרצוי, אחד ממקסימום שלושה כאמור, מקבלים את מסך הנתונים הראשון שתוכנת, ולדרך. כמו במכשירים אחרים, ברגע שהמכשיר יחוש בתנועה הוא יבקש להפעיל את ההקלטה. המעבר בין מסכי הנתונים השונים יעיל מאוד גם תוך כדי רכיבה ובכל מקרה ניתן לנעול את המסך הספציפי שתרצו בפעולה פשוטה מאוד. החיבור לסנסורים החיצוניים היה מעולה, אנחנו השתמשנו בעיקר במד דופק ובמערכת הילוכים Di2 של שימנו, את הנתונים של שניהם קיבלנו מיד ותמיד ללא ניתוקים, כולל מצב סוללה, ההילוך הספציפי וכו'. במהלך המבחן לא יצא לנו לחבר את המכשיר למערכות אופניים חשמליות, אך בגדול המכשיר תומך במערכות שימנו וספשלייזד. בסיום הרכיבה המכשיר שומר את הנתונים בזיכרון ויבצע סנכרון אם האפליקציה ועם סטראבה רק אם תפעילו את האפליקציה. לטעמנו זהו סוג של חיסרון אל מול המכשירים האחרים בשוק שמבצעים סנכרון אוטומטי מיד בתום הרכיבה (בתנאי שיש קליטה), גם עם האפליקציה העצמית וגם עם אפליקציות צד שלישי. ה 750 מאפשר העלאת תוכניות אימונים בבניה אישית או דרך אפליקציות צד שלישי כמו Training Peaks, או לחילופין להשתמש בתוכניות אימון מובנות הניתנות להתאמה שמגיעות כברירת מחדל במכשיר. הוא גם מאפשר חיבור לטריינרים חכמים לרכיבה ווירטואלית, במהלך המבחן לא יצא לנו להשתמש באף אחת משתי הפונקציות האחרונות.

ניווט

אחד מהחוזקות של ה Rider 750, לפחות על הנייר הוא יכולות הניווט שלו. ה 750 מגיע כאמור עם מפת OSM עולמית (Open Street Maps) מוטמעת במכשיר, לא צריך לחפש מקור למפות ולא צריך להוריד למכשיר. בגדול המפה כוללת את רוב הכבישים וחלק גדול מאוד מהשבילים הראשיים ולא מעט מהסינגלים המוכרים, אבל אל תצפו למצוא בא את כל השבילים/סינגלים הצפופים שאתם מכירים. לטובת התמצאות כללית המסתמכת על כבישים/ שבילים רחבים, ובאזורים מסוימים אף יותר מכך, המפה מצוינת.

המכשיר מאפשר טעינת קבצי ניווט בפורמט GPX או FIT דרך האפליקציה. אם הקובץ נשלח אליכם במייל/ וואטסאפ, או אתם מורידים אותו ישירות ממאגר מסלולים כמו אתר המסלולים של קק"ל וכו' ההליך פשוט ואינטואיטיבי ביותר. לעיתים קבצים מסוימים דורשים הליך קצת יותר מסורבל כמו לשלוח מייל/וואטסאפ עצמי, אבל גם במקרה זה לא מדובר על טרחה כזאת גדולה אלה על יותר להתרגל לפורמט שונה מהמוכר. אפשרות נוספת להעלאת מסלולים היא דרך סטראבה- המכשיר מסתנכרן כאמור עם סטראבה וכל מסלול שיצרתם/הורדתם ב Strava Routes לפרופיל שלכם יופיע אוטומטית ברשימת המסלולים שלכם באפליקציה של ברייטון ושם תוכלו להורידו למכשיר- פתרון סופר נוח שעבד לנו מעולה במיוחד לאור העובדה שאפשר לתכנן מסלולים בסטראבה בהסתמך על ההיט מאפ המעולה שלהם.

את כל אחד מהקבצים אפשר להוריד בשני פורמטים למכשיר עצמו, או כקובץ ניווט פשוט שיראה קו ואת מיקומכם בחץ ביחס לאותו קו. או לחילופין להורידו כקובץ עם הכוונה שיראה על המכשיר חיצי הכוונה ומרחקים מפניות בנוסף לקו. האפשרות השנייה זמינה רק כשהאפליקציה דולקת ברקע כל הזמן ויש חיבור אינטרנט כמובן. זהו חסרון לעומת המתחרים שלא דורשים חיבור אינטרנט זמין לטובת הפעולה הזאת. בכל מקרה בהתנסות שלנו במבחן עם אפליקציה פתוחה אפשרות הניווט עם הכוונה עבדה מצוין, אבל לרוב השתמשנו באופ' הראשונה ביעילות רבה מאוד.

מעבר לאפשרות הורדת מסלול, ה 750 מציע אפשרויות ניווט עצמאיות נוספות.

דרך המכשיר: או באמצעות דקירת נק' על המפה והכוונה אוטומטית עפ"י כבישים/שבילים שמופעים ב OSM, או באמצעות חיפוש יעד קולי, אותו מצאנו רלוונטי רק לדרכים עירוניות וגם כאן לא ביעילות רבה מאחר ושפת הממשק המקורית היא באנגלית ושמות הרחובות שלנו פחות…

דרך האפליקציה: באמצעות בניית מסלול על מפת OSM גדולה ונוחה בטלפון והורדה למכשיר (המכשיר חייב להיות מחובר לאפליקציה ע"מ ליישם אפשרות זאת).

הניווט עם המכשיר עצמו מאוד נוח, המסך בדיוק בגודל הנכון, הניגודיות מאוד טובה ורואים את כל הפרטים במפה, החץ ברור ומהירות התגובה לפניות ושינויי כיוון טובה מאוד. הגדלת המפה והזזתה סופר פשוטים ואינטואיטיביים לגמרי (אחד היתרונות הגדולים של מסך מגע) גם תוך כדי רכיבה. זהו אלמנט חשוב מאוד לאלה שמנווטים עם המכשיר, יש מכשירים בשוק שכל פעולה קטנה של הזזת המפה או הגדלתה דורשת לפחות שלוש לחיצות וגם אז זה לא מי יודע מה יעיל. כמובן שבחלונית המפה אפשר להכניס עוד שדות נתונים לבחירתכם, מחיצי הכוונה כאמור, דרך כל נתון שתרצו לדעת עליו תוך כדי ניווט או רכיבה. בכל מקרה החלפת המסכים היא כה פשוטה שאפשר בקלות להחליף בין מסך מפה מלא, לאחד ממסכי הנתונים.

היצרן מצהיר על חיי סוללה של 20 שעות, נתון זה כנראה מסתמך על אופטימיזציה של המסך ופונקציות נוספות. במקרה שלנו עם מסך דולק כל הזמן בבהירות גבוהה חיי סוללה עמדו על כ 16-17 שעות. זה אומנם לא 20 שעות אבל זה עדיין סביר מאוד.

כרגע כאמור אין אפשרות לעברית במערכת ההפעלה של המכשיר, אך נמסר לנו מהיבואן כי היצרן עובד בימים אלו על הטמעת העברית במערכת ובקרוב היא תוצע במסגרת עדכון הגרסה.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

סיכום

ה Rider 750 הוא שחקן חדש יחסית בשוק מחשבוני הרכיבה, אך עושה רושם שהחברה בברייטון עשו שיעורי בית רציניים לפני שיצאו איתו לשוק. הוא אולי לא מציע את כל הפונקציות של ניטור/ אימון/ התראה המקיפות ביותר שקיימות בשוק שחלק גדול מאתנו פשוט מבטל ע"מ למנוע הסחות דעת, וגם אפשריות הניווט שלו ביחס למכשירים המתקדמים ביותר בשוק נעדרות כמה פונקציות, אך זהו מחשבון רכיבה/ ניווט שימושי מאוד שמכסה פחות או יותר את כל מה שצרכן טיפוסי של מכשירים כאלה היה רוצה. גודל אופטימלי לניווט ועדיין לא גדול מידי על האופניים, כל פונקציות הניטור והניתוח הרלוונטיות, מפת OSM מוטמעת במכשיר, ממשק הפעלה פשוט ואינטואיטיבי ביותר עם מסך מגע צבעוני, ומעל הכל מחיר אטרקטיבי ביחס למוצרים דומים בשוק. אהבנו מאוד!


יותר: מסך מגע, גודל, מפת OSM כלולה ומוטמעת, ממשק הפעלה נוח, מחיר     פחות: אין עברית כרגע, דורש אפליקציית סלולר דולקת ברקע בפונקציות מסוימות


כתבות נוספות