PRO Tharsis 3Five Dropper Seatpost

מוט אוכף מתכוונן ל XC במבחן

יבואן:  DAA ספורט וטכנולוגיה   מחיר: 1,367 שקלים באתר רסייקלס  משקל: 463 גרם

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

בחן וכתב: אריק פלדמן


בשנתיים/שלוש האחרונות נראה שמוט האוכף המתכוונן הפך למוצר צריכה בסיסי. חברות אופניים ויצרניות מוצרים משלימים שלחו ידם לייצור מוטות אוכף מתכווננים וטוב שכך, שהרי מוט אוכף מתכוונן הוא כבר מזמן אינו נחלתם של מסוקסי האנדורו ולמעשה ניתן למצוא אותו היום אפילו בקרב רוכביXC  בעליי מודעות טכנית ובוודאי אצל כל לוחם סינגלים של שבת.

חברת שימנו נכנסת למשחק רק בשנת 2018 באיחור מסוים יחסית למתחרים, ככה"נ מתוך ראיה אופיינית היפנים של מידת המוצר ומחלות הילדות שלו, שבמקרה הזה אפיינו כמעט את המוטות המתכווננים בשוק ללא הבדל חברה, דגם או מהלך.
כך או כך, מוטות הכיסא של PRO מבית הענק היפני, כבר לא מעט שנים בשוק והם נחשבים אמינים ביותר.

השנה Pro יצאו עם ליין מוטות חדש שמתווסף לסדרת הקוריאק הוותיקה. בסדרה החדשה ניתן למצוא את הקוריאק הוותיק במגוון מהלכים גדול יותר (170, 120, 150) בקטרים שונים ועם הולכת כבל פנימית וחיצונית. בנוסף לכך הליין החדש כולל מוט כיסא ייעודי לגראבל עם מהלך 70 מ"מ בקוטר 27.2 העונה לשם Pro Discover ואת מושא המבחן, מוט הכיסא הייעודי ל XC ה Pro Tharsis.

img_20210527_084530_optimized

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

מאפיינים עיקריים

  • מהלך 100 מ"מ
  • מגיע בקטרים של 27.2, 30.9, 31.6 מ"מ
  • אופן פעולה: רציף ללא 'תחנות' עצירה
  • הולכת כבל: פנימית בלבד
  • תפעול: מכני מהכידון, שתי ידיות לבחירה
  • גימור: צינור חיצוני בשחור בוכנה פנימית באנודייז אפור
  • חיבור: תושבת חיבור אוכף חדשה עם בסיס יצוק ושני ברגים טיטניום
  • מגיע ללא ידית הפעלה (רכישה בנפרד)
  • משקל: 463 גרם ללא כבל וידית

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כמו הקוריאק הוותיק גם ה Tharsis מבוסס על מנגנון הידראולי משולב אויר בעל מהלך רציף בהפעלה מכנית מהכידון. המוט מתוכנן כך שניתן להחליף את המנגנון הפנימי כמקשה אחת בתהליך פשוט ומהיר יחסית. המוט מגיע בתצורת הולכת כבל פנימית בלבד ובשלושה קטרים 30.9, 31.6 ו- 27.2 מ"מ. המוט נמכר ללא ידית הפעלה באריזה, אך Pro מציעים לרכישה יחד עם המוט שתי ידיות שונות: ידית תפעול תחתונה להרכבה בצד שמאל הניתנת להרכבה משולבת עם מעצורי שימנו במקום ידית העברת הילוכים (I-SPEC II), וידית תפעול עליונה עבור אופניים בעליי ידיית תפעול לנעילת בולמים או מעביר קדמי.

משקל המוט כולל ידית כידון וכבל לאחר הרכבה היה כ 530 גרם, בחישוב מהיר הוא חסך כ 70 גרם מהקוריאק 120מ"מ שהיה מורכב על אופני המבחן.

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

הרכבה

כאמור ה Tharsis מיועד להולכה פנימית. אנו בחרנו בידית עליונה בגלל ידית תפעול בולמים שמורכבת על האופניים שלנו (ככלל המוט יתאים לכל ידית של כל יצרן בתנאי שחיבור הידית יתאים לראש כבל ולא לסופו). ההרכבה של המוט מצריכה כמובן את השחלת הכבל בשלדה עצמה, אתגר שאנו משאירים בד"כ למכנאופן מחנות האופניים המקומית (לא שזה נורא מסובך…למי שיודע). לאחר השחלת הכבל בשלדה, החיבור לידית ולבסיס המוט הוא פשוט לכאורה, אבל שימו לב יש כאן קאטצ'. מה שמתחבר למנגנון ההפעלה בתחתית המוט, הוא לא ראש הכבל אלא סופו החתוך. אתם בטח שואלים אז מה הבעיה? ובכן בשיטה זאת יש לקבוע את אורך הכבל מראש ואז להתקין את המוט, טעית- שילמת. לעומת השיטה האחרת שבה מקצרים את הכבל מכיוון הידית ולא מכיוון המוט לאחר שהמוט מותקן. לא מדע טילים, אבל דורש תשומת לב בהתקנה.

שלא כמו הקוריאק שהציע תושבת אוכף עם בורג  מרכזי אחד בלבד, ה Tharsis מגיע עם תושבת אוכף שהיא חלק אינטגרלי יצוק מהמוט הפנימי, והחיבור הוא בשני ברגים "מסורתיים". במקרה זה הגימור הוא מהיפים והמהוקצעים שנתקלנו בהם והברגים עשויים טיטניום לחיסכון במשקל ולעמידות גבוהה יותר.

ברכיבה

מיד לאחר ההתקנה ניתן היה לראות שהעסק עובד ועובד יפה. האוכף כאמור מקובע היטב אל המוט ונטול חופשים ימינה-שמאלה (כמו מוטות אחרים בשוק). הלחיצה על הידית בתצורה העליונה מצריכה לחץ פיזי מתון, אולי קצת יותר מידיות אחרות שבדקנו אבל לא בצורה משמעותית.
מהירות החזרה של המוט אינה ניתנת לכיוון אבל אולי עדיף שכך, פעולת הבוכנה בירידה היא מהירה מאוד ומשקל הגוף מוריד את המוט מיד וללא השתהות. גם בדרך חזרה המגנון עובד מהר, חד  והחלטי אך ללא טריקה אלימה בסוף המהלך. התפעול של המוט חלק ביותר בירידה וגם בעליה והיציבות שלו כאמור מרשימה ביותר.

מבחינת ה'לוק' יש כאן משהו שונה מרוב המוטות האחרים בשוק שמגיעים באנודייז שחור. ה Tharsis  מגיע באנודייז אפור, ו"חושף" למעשה את העובדה שמדובר במוט אוכף מתכוונן. יש כאלה שאולי יאהבו פחות עובדה זאת, לנו בכל מקרה זה ממש לא הפריע, ולצבע האפור אפילו הוסף חן מסוים ללוק הכללי של המוט.

מבחינת השימוש, אין ספק שלאופניי אנדורו היינו שמחים למהלך ארוך יותר מ 100 המ"מ המוצעים, אבל לא בכך עוסק ה Tharsis. לרכיבת XC או אפילו רכיבת דאון קאנטרי (ואפילו אגרסיבית) מסתבר ש 100 מ"מ לרוכב בגובה של כ 1,80 מטר הם די והותר (לפחות לנו). המהלך היה "בול" בשביל לצלוח כל אתגר טכני בירידה ובסוף היום המהלך הקצר יותר הפחית 70 גרם יקרים מפז מהאופניים שלנו.

מבחן הזמן

לאחר חודשיים שבהם נתנו עבודה יפה בעשרות רכיבות במגוון מסלולים מאתגרים, ניתן לסכם שה Tharsis סיפק וממשיך לספק את הסחורה החשובה ביותר עבור מוט אוכף – אמינות.

מהירות הירידה וההחזרה נשארו מהירות והחלטיות, לא נוצרו כל חופשים לצדדים, אין שקיעה ראשונית או שום שקיעה לצורך העניין, ולא נדרשנו לכוון את מתח הכבל. לשמחתנו, גם האוכף עצמו נשאר מהודק ונטול קרקושים. מוצר 'התקן וסע' פר אקסלנס.

סיכום

ה Tharsis אמנם לא מציע בשורה חדשה מבחינת תפעול של מוטות אוכף מתכוונים (לא שהוא התיימר לעשות זאת), אך הוא מציע פתרון מעולה וקל משקל לרוכבי ה XC ולכל אלה שהתלבטו בנוגע לנחיצות של מוט אוכף מתכוונן וקנס המשקל שמגיע איתו. ה Tharsis כמו רוב הדברים שמגיעים מבית שימנו מציע תפעול חלק, אמינות, ושקט נפשי.


יותר: משקל, פעולה חלקה, אמינות

פחות: ידית תפעול לא כלולה בערכה


whatsapp-image-2021-06-06-at-15.51.06

ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות